bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Har ikke fått handla ennå, men funnet den jeg vil ha, trodde jeg..... det jeg lander på er BMW f650gs. MEn så kom plutselig G650gs.......og den ser jo bedre ut, men det er mindre motor.....

Sykkelen skal i hovedsak benyttes pendling Drammen-Oslo samt en helgetur i ny og ne......
Hva anbefales..... har noen tanker om dette?

F650gs har 800 ccm og 2 sylinder mens g650gs har 650 ccm og 1 sylinder...Dette med sylinder antal: Hva betyr det??? Ja jeg er helt grønn på dette. :-k

Tenkte jeg skulle handle brukt, men ser jo at prisene holder seg så godt at en nesten like gjerne kan handle nytt.....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

Bilde

Jeg har kjørt litt med en ensylindrede. Flott sykkel som jeg tror egner seg
fint som pendler-sykkel. "Relativt" rimelig også.
Jeg har en venn som kjørte 20.000 km med en slik, men Hustruen sin bakpå,
gjennom hele Nord-Afrika.

Den to-sylindrede har naturligvis fler hester.
For mange er det viktig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

Bilde
La meg også svare på spørsmålene dine:

Større volum gir fler krefter. Disse kreftene kan man enten ta ut som høyt
dreiemoment eller som mange hestekrefter. Forskjellen mellom de to
er ikke lett å forstå, men har du kjørt en dieselmotor med 90 HK vet du at det
er mye bedre å kjøre med enn en bensinmotor med 130 HK.

Tilsvarende gir mindre stempler mindre mass, og derfor mulighet til høyere turtall.
Høyt turtall betyr (nesten alltid) mange hestekrefter. Igjen: Har du kjørt en dieselbil
på 3.000 rpm savner du neppe å kunne kjøre en bensinmotor i 8.000 rpm.

Til slutt: Som regel vil fler sylindre gi jevnere gange. Du kan fordele arbeidsslagene
slik at gangen blir jevnere. Det sier at Jaguar XJ (det vil si V12) går så jevnt at det er mulig å
balansere et kronestykket på panseret. Om det er sant vet jeg ikke.
Har du en eneste sylinder har du ett arbeidsslag på andre omdreining. Med to har du
ett arbeidsslag per omdreining. Det sier seg selv at gangen blir mykere (om ikke ingeniørene
er født i USA og mener at dårligere er bedre).

Tiil slutt: Jo fler sylindre, jo mer greier, ogt dyrere motor.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Takk for godt svar.
SÅ det jeg tolker ut i fra din forklaring er som følger: 1 sylindret 650 funker til pendling, men støyer litt mer, rister litt mer og må ha mer turtall? Men helt greit....
2 sylinder med 800 ccm er da en bedre allroundsykkel og et bedre drag. Det er 20 tusen forskjell på de to. Får vurdere litt.....

Hvordan er serviceintervall og "Holdbarhet" på de to? skrur ikke noe selv.

Fikk jo brått lyst til å reise til Toscana igjen...... HAdde en flott tur der i fjor, Sinalunga/Rigomagno.....herlig, da uten sykkel men fantastisk like vel!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

frissy skrev: SÅ det jeg tolker ut i fra din forklaring er som følger: 1 sylindret 650 funker til pendling, men støyer litt mer, rister litt mer og må ha mer turtall? Men helt greit....
2 sylinder med 800 ccm er da en bedre allroundsykkel og et bedre drag. Det er 20 tusen forskjell på de to. Får vurdere litt.....
Nei.
Den en-sylindrede går på lavere turtall, men har høyere dreiemoment.
Her, naturligvis, må du ta høyde for at vi snakker om en 650 og en 800.

Hva som er den beste "all-round sykkel" tror jeg avhenger av helt andre ting
enn av om den har e'n eller to sylindre.

For meg er det viktigste at en sykkel kan velte uten å få for mange tusen kroner i
skader på plast. Hvordan kan den egne seg i hverdagen om den må behandles som et
smykke i krystall?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis du er ute etter Silkemyk Gange og Dreiemoment over et laangt turtallregister, da finnes det 3 sylindrede motorer også. De har 120 graders veiv, som gir fin fordeling av kraftimpulsene og en enormt jevn gange. Det er ikke så mange som lager tripler, men det er nettopp kommet en 800 på markedet, som "alle" skryter av. Du fårn i enten adventure eller city innpakning. Koster visst rundt 140" :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Hvis du er ute etter Silkemyk Gange og Dreiemoment over et laangt turtallregister, da finnes det 3 sylindrede motorer også. De har 120 graders veiv, som gir fin fordeling av kraftimpulsene og en enormt jevn gange. Det er ikke så mange som lager tripler, men det er nettopp kommet en 800 på markedet, som "alle" skryter av. Du fårn i enten adventure eller city innpakning. Koster visst rundt 140" :-k
Og det ække gæernt! :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Crinos »

Om sykkelen skal være en type pendler sykkel er nok ikke det at den har en eller to sylindre som er det viktigste. Men heller det at du sitter komfortabelt, og så kan man vurdere driftskostnader.

Skal du handle brukt eller nytt, og må det være BMW? (Jeg klager ikke jeg, for jeg er BMW mann når det kommer til bil).

For om ikke du er låst til BMW har jeg grei kjennskap til Ducati, og en Ducati Monster 600 eller en 900 bør ikke være så alt for ille i bruktpris.
Da får du en sykkel som har veldig bra med dreiemoment, er utrolig lettkjørt, og er en grei pendlersykkel.
De bråker litt, både i fra eksos, og i "lager støy". Men det er også litt av sjarmen med Ducati om du spør meg.

Ulempen med Ducatier er at de er så gøye å kjøre, og blir lett Wheelie-mopeder om du ikke klarer å stagge lystene! :prop:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Banditmannen »

frissy skrev:Har ikke fått handla ennå, men funnet den jeg vil ha, trodde jeg..... det jeg lander på er BMW f650gs. MEn så kom plutselig G650gs.......og den ser jo bedre ut, men det er mindre motor.....

Sykkelen skal i hovedsak benyttes pendling Drammen-Oslo samt en helgetur i ny og ne......
Hva anbefales..... har noen tanker om dette?

F650gs har 800 ccm og 2 sylinder mens g650gs har 650 ccm og 1 sylinder...Dette med sylinder antal: Hva betyr det??? Ja jeg er helt grønn på dette. :-k

Tenkte jeg skulle handle brukt, men ser jo at prisene holder seg så godt at en nesten like gjerne kan handle nytt.....
Nå får du vel ikke G650GS brukt enda, men du du får jo gamle F650GS, som jo er samme sykkel.
Gamle F650GS skulle jo gå ut når nye 800cc F650GS kom for et par år siden, men så fant de vist ut at de trengte en rimelig modell i enkelte marked,
og starta opp igjen produksjonene i Kina(mulig det bare var motorene), men da under navnet G650GS

Det faktum at de er produsert helt eller delvis i Kina, skal vel ikke ha noe å si, tror jeg :-)
frissy skrev:Det er 20 tusen forskjell på de to. Får vurdere litt.....
Det gjelder vel nye...?

I alle fall finnes de billige(relativt sett) brukte F650GS på markede:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26900845" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26180584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26367991" onclick="window.open(this.href);return false; (Denne ser ut til å være senka litt)
Alle disse koster +/- 50000, og da blir det jo vesentlig mer en 20000,- i forskjell. :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av RuneMC »

Hvis du vurderer ny F650GS (798cc, 2 sylindret) eller ny G650GS (652cc, 1 sylindret) så er vel det beste å vente litt med innkjøpet til det går an å få prøvekjørt begge (og evt Triumph's utfordrer)

Motoren på den nye G650GS er produsert i Tyskland ifølge MC24's oversikt (har vekslet oppigjennom årene hvor BMW produserer motorene) :
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

Også et viktig poeng at du må plusse på for ABS på G-modellen, det er standard på de andre nye F-modellen.

Ville ikke kjøpt ny MC uten ABS, spesielt ikke for E18/Oslo hvor ABS'en kan redde deg ved evt dieselsøl, glatt vegoppmerking (i regn), glatt brostein etc.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Det er et absolutt krav at sykkelen har ABS.

Skal ikke ha noe uten. Det jeg ser er at du får en f650gs fra 02/03 til snaue 60, og må gi 112000 for en helt ny g650gs.....det er jo nesten dobbelt, men når sykkelen er 10 år gammel, så tenker jo jeg at det kanskje begynner å bli mulighet for feil og mangler på en slik sykkel??? Og jeg kan ikke skru så derfor tenker jeg litt på ny sukkel og at kanskje det jevner seg ut på service intervallene???''

Av alternativene har jeg sett på Transalp, men personlig så synes jeg BMWser bedre ut.....Ikke for å tråkke noen på beina, smaken er jo så forskjellig, og jeg har hørt at BMW er bra sykler. I tillegg er også setehøyden llitt lavere som passer meg som er litt stutt........
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev: Ville ikke kjøpt ny MC uten ABS.....
To poeng for å huske det poenget!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
RuneMC skrev: Ville ikke kjøpt ny MC uten ABS.....
To poeng for å huske det poenget!

[TaSK]
Forsåvidt enig i det!!
Har sannsynligvis berga mæ en gang allerede!!

MEN!! Det er viktig at det blir brukt nettopp på den måten - som en ekstra sikkerhet som KAN berge dæ i en nøsdituasjon!!
Og IKKE sånn at "no er det jo ABS på nysykkeln, så det burde gå å kjøre litt fortere på dette føret enn uten"

Har inntrykk av at det er nettopp sånn veldig mange bruker det på bil, ivertfall på vinterføre :oh
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av EtronX »

La akkurat inn et bud på en sånn:

BMW G650X Challenge
Bilde

GSen blir litt tung på BAM :-) Og jeg har lest mye godt om denne maskinen. Den Rotax bygde motoren er nesten "evigvarende". FI gjør den relativt økonomisk å kjøre med, samt at den tygger seg gjennom det meste av oktangrader. Tror dette blir et godt utgangspunkt for en lett tursykkel til bruk i vanskelig terreng under fremmede himler.

For meg så blir det stort sett tre viktige kriterier å ta hensyn til.
1. Vekten må være minst mulig
2. Sykkelen må være enkel
3. Sykkelen må være svært driftssikker

Tror jeg får" ja takk begge deler" her.

Kjøper så klart sykkelen under påskudd at det er bursdagspressang til QIML. Det at hun ikke har lappen er irrelevant i denne sammenheng :-J

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Forstår jeg det rett at den 1 sylindrete motoren er en holdbar motor? Dvs på høyde med 2 sylindret?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svar