bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Bringisen »

MaxTron skrev: Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket :thumleft
Dette er jeg helt enig i , selv om det punktet med å lytte til erfarne motorsyklister kan være lit ymse.
Det kommer helt an på hvilket stadie denne erfarne motorsyklisten befinner seg i :mk
Selv har jeg kjørt motorsykkel siden jeg var 16 år og er nå passert 40. Selv om jeg ville kunne kalle meg erfaren motorsyklist også for 10 år siden så ville min anbefaling den gang vært anderledes enn det er i dag ;e
Mitt råd er og ikke høre på andre men finne sin egen optimale sykkel akkurat i den fasen man befinner seg i nå.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av MaxTron »

Bringisen skrev:
MaxTron skrev: Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket :thumleft
Dette er jeg helt enig i , selv om det punktet med å lytte til erfarne motorsyklister kan være lit ymse.
Det kommer helt an på hvilket stadie denne erfarne motorsyklisten befinner seg i :mk
Selv har jeg kjørt motorsykkel siden jeg var 16 år og er nå passert 40. Selv om jeg ville kunne kalle meg erfaren motorsyklist også for 10 år siden så ville min anbefaling den gang vært anderledes enn det er i dag ;e
Mitt råd er og ikke høre på andre men finne sin egen optimale sykkel akkurat i den fasen man befinner seg i nå.
Nja, jo, du har jo ett poeng der...
Det samme gjelder jo delvis når en leser tester av sykkler, de vil jo farges av testerens smak og preferanser om han vil det eller ikke.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Bringisen »

MaxTron skrev:
Bringisen skrev:
MaxTron skrev: Prøvekjør langt og lenge under mest mulig varierende veiforhold, minst en times tur behøves for å kjenne om sykkelen passer deg!!
Prøv å få prøvekjørt alle sykkler du tror er aktuelle. Prøvekjør gjerne også noen du tror ikke er aktuelle, men som erfarne motorsykkelister anbefaler, du kan bli positivt overrasket :thumleft
Dette er jeg helt enig i , selv om det punktet med å lytte til erfarne motorsyklister kan være lit ymse.
Det kommer helt an på hvilket stadie denne erfarne motorsyklisten befinner seg i :mk
Selv har jeg kjørt motorsykkel siden jeg var 16 år og er nå passert 40. Selv om jeg ville kunne kalle meg erfaren motorsyklist også for 10 år siden så ville min anbefaling den gang vært anderledes enn det er i dag ;e
Mitt råd er og ikke høre på andre men finne sin egen optimale sykkel akkurat i den fasen man befinner seg i nå.
Nja, jo, du har jo ett poeng der...
Det samme gjelder jo delvis når en leser tester av sykkler, de vil jo farges av testerens smak og preferanser om han vil det eller ikke.
Ja det er jeg sikker på også , vi mennesker har følelser uansett om vi vil eller ikke og det vil påvirke hvordan vi ordlegger oss. Derfor leser jeg også tester med en klype salt , ikke alltid jeg opplever det slik som testjournalisten besrkiver det.
Jeg synes likevel det er gøyt å lese tester fordi det ofte er morsomme tall der :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ThorH
Innlegg: 27
Registrert: 24 feb 2011, 22:03
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Oslo

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av ThorH »

Har kjørt F650GS i en del år nå, tror du kommer til å bli veldig fornøyd med den. Det er en veldig bra nybegynnersykkel, lettkjørt som en moped, ABS og du får beina i bakken.

Det jeg alltid har likt med den, er at den kan gjøre alt. Pendlersykkel du kan stole på, og bruker bare 0,4 på mila. (Uansett hvordan du kjører.) Masse bagasjeplass i sidevesker, toppboks og tankveske. Du kan ligge hele dagen i 140 og kjøre offroad på kvelden. Komfortabel på langtur, varmeholker og godt med strøm til det du måtte trenge. Så hvis du er litt usikker på hvilken type kjøring du har lyst til å drive med, er det en fin førstesykkel å finne det ut på. Men en sykkel som er god på alt, er selvsagt ikke best på noe, den er et kompromiss.

Sykkelen er bunnsolid og lettskrudd. Ikke noe problem å gjøre service selv, hvis du ikke er veldig trehendt. Og er du det, bør du vel holde deg unna alt gammelt. Ellers behøver du ikke være redd for å kjøpe en fra 2000 med mange km. Har enda til gode å høre om en motor som har rast, og jeg kjenner til folk som har kjørt 3-400' km. Mange som har brukt disse jorda rundt også. Faller bra gjør de også, sjelden det går mer enn et speil, hendel eller blinklys. (Ja, den kommer til å gå i bakken før eller senere.)

Kjente feil / problemer:
- Styrelager har kort levetid, regn med bytte ved 20-30'
- Vannpumpe, men min er fortsatt ok etter ca 60'
- Zimmeringer på forgaffelen. Sett på belger ved første bytte, så holder de "evig"

Ikke noe av dette er dyrt.

Har bare sett den nye G650GS på bilder, men det ser ut som at det bare er litt ny plast.

Men alt dette er småtteri.

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Takk for gode innspill om f650gs. Du er innom mye av det jeg synes er viktig! Så synes jeg jo at den nye g650gs er skikkelig tøff, og det betyr jo litt det og.........

Jeg er ikke trehendt, men har aldri prøvd mekking men kanskje dette er en god start til å lære litt.....?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

CB1300
Innlegg: 8
Registrert: 25 feb 2011, 10:07
Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
Sted: Strømmen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av CB1300 »

ThorH skrev:Har kjørt F650GS i en del år nå, tror du kommer til å bli veldig fornøyd med den. Det er en veldig bra nybegynnersykkel, lettkjørt som en moped, ABS og du får beina i bakken.

Det jeg alltid har likt med den, er at den kan gjøre alt. Pendlersykkel du kan stole på, og bruker bare 0,4 på mila. (Uansett hvordan du kjører.) Masse bagasjeplass i sidevesker, toppboks og tankveske. Du kan ligge hele dagen i 140 og kjøre offroad på kvelden. Komfortabel på langtur, varmeholker og godt med strøm til det du måtte trenge. Så hvis du er litt usikker på hvilken type kjøring du har lyst til å drive med, er det en fin førstesykkel å finne det ut på. Men en sykkel som er god på alt, er selvsagt ikke best på noe, den er et kompromiss.

Sykkelen er bunnsolid og lettskrudd. Ikke noe problem å gjøre service selv, hvis du ikke er veldig trehendt. Og er du det, bør du vel holde deg unna alt gammelt. Ellers behøver du ikke være redd for å kjøpe en fra 2000 med mange km. Har enda til gode å høre om en motor som har rast, og jeg kjenner til folk som har kjørt 3-400' km. Mange som har brukt disse jorda rundt også. Faller bra gjør de også, sjelden det går mer enn et speil, hendel eller blinklys. (Ja, den kommer til å gå i bakken før eller senere.)

Kjente feil / problemer:
- Styrelager har kort levetid, regn med bytte ved 20-30'
- Vannpumpe, men min er fortsatt ok etter ca 60'
- Zimmeringer på forgaffelen. Sett på belger ved første bytte, så holder de "evig"

Ikke noe av dette er dyrt.

Har bare sett den nye G650GS på bilder, men det ser ut som at det bare er litt ny plast.

Men alt dette er småtteri.
Jeg har en 2004 F650 GS, importert fra Japan av alle steder. Lav km. og nydelig sykkel. Har kun blitt noen små turer med prøveskilt, da sykkelen ennå ikke er registrert. Jeg synes at en sylinder fungerer helt greit, men den er tung å starte. Noen med samme problem?
I don`t need Google. My wife knows everything!

ThorH
Innlegg: 27
Registrert: 24 feb 2011, 22:03
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Oslo

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av ThorH »

De syklene pleier å være lettstartet. Sikker på at du gjør det riktig? Slå på tenninga, vent til lampa slukker, ikke rør gassen. Hvis du fortsatt har startvansker, forsøk å reserve styenheten (BMS). Ta av salen, den ligger rett bak den falske tanken. Stor multikontakt med en slags sperrehendel. Ta av kabelen og la den være av et kvarter.

Jeg tok forresten med min fra Texas.

CB1300
Innlegg: 8
Registrert: 25 feb 2011, 10:07
Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
Sted: Strømmen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av CB1300 »

ThorH skrev:De syklene pleier å være lettstartet. Sikker på at du gjør det riktig? Slå på tenninga, vent til lampa slukker, ikke rør gassen. Hvis du fortsatt har startvansker, forsøk å reserve styenheten (BMS). Ta av salen, den ligger rett bak den falske tanken. Stor multikontakt med en slags sperrehendel. Ta av kabelen og la den være av et kvarter.

Jeg tok forresten med min fra Texas.
Takk for tipset! Fremdeles 2 meter snø foran garasjen, men jeg lever i håpet om en snarlig vår.
I don`t need Google. My wife knows everything!

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Prøvekjøring/sitting er UTROLIG viktig.

Jeg fikk jo meg en tur på messa og fikk prøvesitti mange sykler. Fant fort ut at det er ganske mange sykler som ikke passa meg så godt......

Så fra total forvirring så har jeg jo klart å legge bort en del. Det betyr at transalpen som jeg likte så godt er ute. Den nye BMWg650gs var veldig bra.

I tillegg så fant jeg ut at disse sportstouringene også var utrolig bra for "min kropp".....

Så takk for det innspillet herfra. Skal ikke handle meg noe før det er nøye prøvekjørt og prøvesitti, for det at man har setehøyden i cm betyr lite
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av RuneMC »

Forsåvidt postet i en annen tråd men om du går til http://cycle-ergo.com (kryss av for "Show metric values") så får du både sett på setehøyde i forhold til bakken og benvinkelen når bena er på fotpinnene (mulig man bør legge til en cm der avhengig av såletykkelse) - og man får sett på lenevinkelen framover. ("Inseam" er lengden fra skrittet og ned).

Det gir ihvertfall en viss indikasjon - men viktig som du sier å teste i praksis som "the final test" :thumleft

Veldig framoverlent er jo vanlig for mange av de mer sportslige, men for langtur så er man da avhengig av relativt høy fart så vindpresset holder deg i balanse, ellers blir det fort slitsomt over lengre etapper. Selvfølgelig om man har tankveske el. lign. som man støtter seg på, så hjelper jo det.

Uansett jeg prøvesatt også en god del MC'er på messa, og f.eks. Benelli TNT Café Racer som har vært favoritt utifra "look" er nå helt "ut" for min del. Altfor framoverlent/sportslig kjørestilling til at det blir behagelig for min kropp.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Gammelgutt

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har ikke prøvekjørt g650gs eller den gamle ensylindrede f650s. Men jeg har prøvekjørt den nye f650gs to ganger og ble helt forelsket. Meget bra bunndrag(høyt dreiemoment ved lavt turtall), lite vibrasjoner. Setet på g650gs er nok noe mer komfortabelt, men pga. bredden rekker jeg ikke ordentlig ned med begge ben. Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under stumpen enn det ordinære setet.

F650gs var utrolig lettkjørt, føltes nesten som en moped.
Sist redigert av Gammelgutt den 11 mai 2011, 14:10, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Bringisen »

Gammelgutt skrev:Jeg har ikke prøvekjørt g650gs eller den gamle ensylindrede f650s. Men jeg har prøvekjørt den nye f650gs to ganger og ble helt forelsket. Meget bra bunndrag(høyt dreiemoment ved lavt turtall), lite vibrasjoner. Setet på g650gs er nok noe mer komfortabelt, men pga. bredden rekker jeg ikke ordentlig ned med begge ben. Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under sumpen enn det ordinære setet.

F650gs var utrolig lettkjørt, føltes nesten som en moped.
Ta en titt i Touratech katalogen 2011 , der har de allerede fått masse stesj til F650GS :-) Om du ikke liker setet har de et meget komfortabelt sete som også ser bra ut! Dessuten finnes de som oftest i flere høyder :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Gammelgutt

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Gammelgutt »

Bringisen skrev:Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under sumpen enn det ordinære setet.
Bringisen skrev:Ta en titt i Touratech katalogen 2011 , der har de allerede fått masse stesj til F650GS :-) Om du ikke liker setet har de et meget komfortabelt sete som også ser bra ut! Dessuten finnes de som oftest i flere høyder :thumleft


Joda jeg har sett den nye Touratechbibelen, men problemet med bredere sete er jo at jeg får problemer med å rekke ned.

Det lave originalsetet er som skrevet over bedre enn det med originalhøyde. Det er skåret ned 3 cm på førerplassen, noe som gir noe større bredde under bakenden, men det er fortsatt smalt i forkant slik at jeg rekker godt ned.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Rottenikken »

Gammelgutt skrev:Jeg har ikke prøvekjørt g650gs eller den gamle ensylindrede f650s. Men jeg har prøvekjørt den nye f650gs to ganger og ble helt forelsket. Meget bra bunndrag(høyt dreiemoment ved lavt turtall), lite vibrasjoner. Setet på g650gs er nok noe mer komfortabelt, men pga. bredden rekker jeg ikke ordentlig ned med begge ben. Men på f650gs med lavt sete rekker jeg fint ned, og det setet er bedre da det er bredere under sumpen enn det ordinære setet.

F650gs var utrolig lettkjørt, føltes nesten som en moped.
Den nye Tiger 800 er jo et alternativ til f650gs, ikke veldig høy eller!
Veien er viktigere enn målet.

Gammelgutt

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Gammelgutt »

Den er nok i høyeste laget for meg.

Svar