Større sykkel :)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brumme
Innlegg: 23
Registrert: 21 jan 2011, 21:21
Motorsykkelen din: Honda CBF 600 S

Større sykkel :)

Legg inn av Brumme »

Hei :)

Virket som et hyggelig forum så da var det vel på tide og stikke formelt innom 8)

Nylig registrert på forumet men vært innom og lest en del :)

Noen som har noen kjennskap til Kawa GTR eller ZZR1400?

frister veldig, men de er jo en del større en Honda CBF 600 S som æ har farta rundt med ca 5,5k km nu i høst.

Hondaen er god å kjøre men føles litt liten så da har vel kubikksyka sneia innom her :redface

Ser og en del på Yamaha FJR 1300, men ville ha en litt mer sporty sak,har ikke prøvd den enda men har fått høre den ikke er så sporty??

Må vel si at æ har lyst på en sportstourer :D

Prøvde Honda VFR1200 før sesongen ga sæ,og wow :thumleft likte den godt. men heftig pris :s

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av Globe »

Heisann Brumme :vs og velkommen til oss her på mcsiden.no :[-o<

JA. dette med kubikksyka er nok et kjent fenomen for mange her...ikke alle..men for mange ;e

Ser at du nevner ZZR1400 blant de du vurderer....her har vi medlem svolp som er veldig nære å skaffe seg en slik, han nevnte det i denne tråden.

Ellers...så skal det bli spennende å følge med på hva du velger å gjøre...for du har tenkt å holde oss oppdatert?? :[-o< ;e

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av AJ »

Jeg var på "prøver'n" i sommer og endte opp med en Triumph Tiger 1050 og solgte TDM 900'en som jeg hadde hatt siden den var ny høsten 2006. Snaue 60.000 km sto telleren på da.

Da jeg prøve sykler var det på nippet at jeg kjøpte Kawaski ER6N, som jeg falt fullstendig for. Fantastisk flott sykkel!
Prøvde også en Moto Guzzi 1200 Sport, som jeg ikke fant meg helt til rette på. Litt bedre med Aprilia Shiver, men heller ikke den fikk "kryss i alle boksene"...

Så ble det Tiger'n, mye fordi den har mange gode fellestrekk med TDM. Omtrent samme kjørestilling, sittehøyde og motorkarakteristikk, dvs. mye dreiemoment der du trenger det mest på turtallsskalaen. Føles som at TDM'en er en liten smule raskere i aksellerasjon, mens Tiger'n har mer krefter, som det er greit å ha med passasjer og bagasje.

Så for meg har begge disse syklene vært store nok både i fysisk størrelse og effektmessig og jeg har ikke behov for noe som er større. Noen vil kanskje men at jeg ble angrepet av kubikksyken da jeg gikk fra en sykkel på 900 kubikk til en som har 150 kubikk mer, men jeg tør likevel påstå at kubikkstørrelsen i seg selv ikke var grunnen til at jeg byttet ut TDM'en.

Poenget for den som ønsker større sykkel er, tror jeg, ønske om mer krefter i et visst turtallsområde for å slippe å gire så mye.
Og jeg lurer på om man kanskje får maks uttelling i så måte ved å velge en 900 til 1100 kubikks MC.
Da får man en kjapp og dravillig MC som er rimelig letthåndterlig og lettkjørt og som ikke veier altfor mye.

1300, 1400 og 1600 kubikk synes jeg personlig blir litt "overkill" og passer kanskje best som rene langtursykler på veier vi ikke har så mye av her i Norge.

Men bevares! det er mange forskjellige syn på dette med kubikk.
Hvor mye har man egentlig behov for? Det er vel kanskje det som er det sentrale spørsmålet.

Hadde jeg kjørt kun alene ville jeg mest sannsynlig endt opp med den utrolig friske, morsomme og svært lettkjørte Kawa ER6N etter prøveturen i sommer. Den sykker'n ga meg en virkelig god kjørefølelse.
Men så ble det altå en Tiger 1050 og jeg angrer ikke på det kjøpet, ikke minst fordi den viser seg å være en svært god tursykkel for.

Ikke lett å velge, men prøvekjør mange og gjør en så objektiv analyse og vurdering som mulig av hva du egentlig har lyst på og ikke minst behov for. Og mitt oppe i dette skal du selvfølgelig også la lyst og følelser få slippe til.
Men jeg tror det er lurt å løsrive seg litt fra tanken om at man trenger mye kubikk bare fordi man kanskje ikke er 100 % fornøyd med kreftene i den sykkelen man har i dag. En annen motorkarakter med omtrent samme kubikk kan også være løsningen. Nettopp fordi dreiemomentet er annerledes på turtallskurven og kan dermed bidra til en helt annen kjøreopplevelse.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til i jakten på ny sykkel og før jeg glemmer det, velkommen hit til MCsiden.no :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av MaxTron »

Kubbukksyken? Alldri hørt om :scratch :lol

Seriøst: har ikke prøvd de to sykklan du vurderer, men er jo mange gode råd over her, mitt råd er PRØVEKJØR, langt og lenge vist du har muligheten!! OG vist du har tengt å kjøre mye og lange turer villa æ gått fir den med kardang..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

VTECeren
Innlegg: 5
Registrert: 08 jan 2011, 00:44
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2007
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av VTECeren »

Bytta inn cbr1000f mot vfr800 har 30hk og 20nm mindre. men eg har ein mc som e heilt super til dagsturer og snartur bort i butikken, grei nok på langtur. cbr`n var for tung til korte turer men heilt super på langtur. kjører mc fra april og til kulden kjem på høsten, blir 1 langtur i løpet av sessongen (ca 14 dagers tur) kjører ca 15 - 20k i sessongen. føler eg har valgt riktigt no :-)

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Større sykkel :)

Legg inn av Bubbu »

MaxTron skrev:Kubbukksyken? Alldri hørt om :scratch :lol
Tror det er noe kyra har :lol
(The Beast )

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av MaxTron »

Bubbu skrev:
MaxTron skrev:Kubbukksyken? Alldri hørt om :scratch :lol
Tror det er noe kyra har :lol
Akkurat ja, var snakk om noe... munn og kubbikksyke eller nånting i den dur for nån år siden ja :-J
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Større sykkel :)

Legg inn av Fidel »

Svaret er som alltid: Moto Guzzi ;-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av MaxTron »

Fidel skrev:Svaret er som alltid: Moto Guzzi ;-)
Ja-Jo, Moto Guzzi Norge er er vel en flott tursykkel!?!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Større sykkel :)

Legg inn av Svolp »

Hei brumme, dette er frekke frekke kubikkmonstere!

Jeg har prøvd både GTR, ZZR og FJR så her er min mening om de forskjellige!
Første sykkelen jeg prøvde var yamaha sin FJR. Motoren til FJR er en modernisert R1 motor med lavere register som gjør den til en utmerket touringmaskin. Du får også denne modellen med slureklutch men det har jeg ikke prøvd. Jeg syntes den var utrolig konfortabel og "lettkjørt" til og være såpass stor. Lett og balansere og krefter i fleng, hærlig låt fra motor også men noe vibrasjoner var det. En del duppeditter og vindskjerm som du kan justere automatisk, er også kardang og ikke kjede mener jeg og huske. Yamaha`n er også den billigste trur jeg men den har også da den minste motoren.

Jeg digga denne sykkelen helt til jeg prøvde ZZR1400, My god! Det er sykkel det..
Den største forskjellen FJR og ZZR syntes jeg var sittestillingen og effektregisteret, på meg som er 185 er det mye mer aggresiv kjørestilling på ZZR.. Rødmerket på ZZR starter på 11.000 mens på FJR starter det på 9000. Ergo, ZZR er bygget litt anderledes en FJR og er noe frekkere turtallsmessig.. ZZR har også 50hk mer en FJR og GTR. Hadde over 150 km/t med ZZR og da var jeg fremdeles i 2.gir og trengte ikke og skifte med det første for og si det slik. :[-( Dog, klarer jo sykkelen godt over 300km/t så er du tøff nok er det ikke et spørsmål om hvis, men tid du runder speedometeret.
En annen ting som skilte seg litt ut var lyden, det var nesten helt lydløst.. Kjørte sådan på en rolig dag men det var helt merkeligt.. ZZR`n glir gjennom lufta så lydløst at det eneste du hører er motorduren. Den eter vind til frokost og er utrooolig komfortabel selv med den litt mer fremover lente stillingen.. ZZR er også en Kjededrevet sykkel i motsetning til FJR og GTR. Skal jeg nevne noe negativt må det bli at den er ganske så slapp under 5000. Ta beskrivelsen "slapp" med en klype salt men til og være nesten 200hk føles det litt rart. Uansett så driver jeg og pruter på en nå og håååper meg og selger blir enige.

GTR var mer lik FJR komfort messig, dog er motoren 1400 kubikk med "bare" 155hk. Selv om rødmerkingen er på 10500 syntes jeg den var mer lik FJR en ZZR. GTR er stooor og tung men også lett og kjøre syntes jeg. Er ingen erfaren sjåfør på store maskiner men syntes alle var lette og beherske etter kort tid. Lite vibrasjoner og vindstøyen var som på FJR`n. Mener at det er samme motor som i ZZR men at den er tuna ned en del for og få bedre bunndrag. Eneste er at den er ganske lat denne også under 5000 rpm til og ha 155hk... Instrument panelet er nesten likt på GTR og ZZR men nå er begge kawasaki så noe annet er vel ikke og forvente. Alt i alt en finfin sykkel men også den dyreste av disse tre. Hvertfall hvis du skal kjøpe nytt. GTR har også kardang!

Det var mine erfaringer fra disse trolla, alle er skikkelig flotte maskiner så valget til den enkelte trur jeg blir personelig. For min del blir det ZZR pga motoren, utsende og komfort. Felles for alle tre er at forsikringen er ganske drøy. Hvertfall for en på min alder og situasjon! VFR har jeg ikke prøvd da den ikke er helt "meg".

Uansett sykkel trur jeg du kommer til og bli kjempe fornøyd, kjører selv 650 . Min og disse er to forskjellige verdener, uten tvil!

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Større sykkel :)

Legg inn av Kawasaki »

Svolp skrev: kjører selv 650 . Min og disse er to forskjellige verdener, uten tvil!

Kenneth
En ungdom som har forstått det. Det er rett og slett ingenting som slår kubikk. :thumleft

Bare så synd at jeg ikke forstod det selv,da jeg var yngre og forpliktelsene var mere ego-sentrert :sk?

Bare kjør forsiktig,hvis du ender opp med "beistet"
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Større sykkel :)

Legg inn av Svolp »

Hehe kawa..
Skal legge fra meg horna når jeg drar på tur.. Selv om det til tider er vanskelig.. :janikk
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Større sykkel :)

Legg inn av Bringisen »

Jeg er veldig enig i AJ sitt innlegg og tenker likt akkurat der.

Selv har jeg gått både opp og ned når det gjelder kubikk og har erfart at det er så mye mer enn kubikk som teller i valg av en motorsykkel.
Motorkarakter er svært viktig og denne karakteren må passe din kjørestil.
En sykkel med moderat kubikk kan ha et bedre egnet mellomregister (der man ferdet mesteparten) enn en sykkel med masse kubikk.
Dessuten har man ikke alltid behovet for de 100hk som ofte er for mye.
Men bevares , så er det alltid kjekt med mer enn man trenger , "man vet aldri når man får brukt for det en vakker dag"(Øystein Sunde)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av MaxTron »

Alt for mye er akkurat passe når det gjelder motorsykkel :prop:

Er bare HÆÆÆRLIG å ha bra med krefter fra 2000rpm, og fra 2500rpm har en MYE krefter videre oppover øker det selvfølgelig bare!!

Er helt topp at det ALDRI er sykkelen som har begrensningene i noen som helst plass i det turtallsområdet en bruker under kjøring, er jo ikke praktisk å kjøre under 2500rpm, er DU som er begrensningene aldri kompromiss!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Større sykkel :)

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev:Selv har jeg gått både opp og ned når det gjelder kubikk og har erfart at det er så mye mer enn
kubikk som teller i valg av en motorsykkel. Motorkarakter er svært viktig og denne karakteren må passe din kjørestil.
Jeg kjører fortere med min Transalp 650 enn med min BMW GS 1150 når det blir skikkelig svingete.
GS'en er rett og slett for tung.
Det hjelper ikke å kunne dra på når det aldri er noen rette strekker å gjøre det på.

Jeg hadde engang en BMW K1200GT og den var som et tankskip i dette miljøet.
Selv om den sikkert kunne gjøre 250 km/t på rettstrekket var den nærmest ubrukelig her.

Men når vi snakker ferie, og den ferien inkluderer noen tusen km på motorvei på kryss og tvers i Europa, da
er det bare kubikk som gjelder. Og sekstrinns kasse. Har du en ti-timers dag foran deg, da er livet lettere
å leve med 4.000 enn med 6.000 rpm.

På den andre siden: Hadde jeg bare hatt Transalp'en, da hadde vi ikke siktet på Portugal som et "nært" feriemål.
Da hadde vi forblitt heimføinger (den grad man er heimføing når man bor i et fremmed land). Så vidt jeg kan huske
så er 750 ccm det minste som har kommet på besøk til oss (OlaM).
Det er ikke uten grunn!

Mitt råd vil derfor være at om man føler at man bare gi efter for kubikk-syken, så ikke gå fra
650 til 1400. Det kan (meget!) godt tenkes at en 850 vil bringe lykke. Forskjellen i pris fra en 850 til
en 1400 blir ganske mange liter bensin man kan fylle på tanken. Og dekk. Og GPS. Og SPOT Tracker.
Og....

Selv har jeg ikke bruk for hverken mer kubikk eller fler hester enn jeg har. Om jeg ikke har kubikk-syke fordi
jeg her "nok", eller om jeg er imun, det er jo ikke så lett å si. Jeg ønsker meg en 12GS ene og alene fordi
den er 40 kg lettere enn min 1150.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar