Lange etapper?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Lange etapper?

Legg inn av Bubbu »

Sykkelen jeg har passer meg veldig godt. Å jeg blir ikke sliten av å kjøre lange etapper. Stoppene blir for å kose seg å det er jo det vi gjør når vi kjører på våre sykler. :thumleft
(The Beast )

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lange etapper?

Legg inn av Snikkeren »

AJ skrev:Lange dagsetapper er helt greit, men det godt å ta mange pauser underveis. Morsomt å kjøre sykkel, ingen tvil om det. Men pausene er viktige!
Også er det viktig å strekke på beina ofte. Man sitter jo egentlig veldig statisk på en MC og bruker samtidig kroppen mer enn når man kjører bil. Av den grunn er det også viktig å ta pauser ofte.
Er nå min mening, da... :mk
Det kommer helt an på hvilke veier man kjører på. Kjører man transportetapper på E6, så beveger man seg ikke mye, men på svingete vestlandsveier bruker man kroppen en god del. Ihvertfall hvis man kjører litt aktivt.

Fysioterapeuten/osteopaten min anbefalte meg faktisk å kjøre mc for ryggen sin del. Han sa at på min sykkel (og andre sykler man ikke ligger over tanken, eller henger etter styret), har man en mer riktig sittestilling enn man får i en bil. Og så bruker man kroppen på svingete veier, og det er med på å styrke rygg og mage. Dette er noe jeg har merket veldig godt også. Jeg sliter mer med ryggen no, enn i mc-sesongen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Lange etapper?

Legg inn av Dimzum »

Snikkeren skrev:
AJ skrev:Lange dagsetapper er helt greit, men det godt å ta mange pauser underveis. Morsomt å kjøre sykkel, ingen tvil om det. Men pausene er viktige!
Også er det viktig å strekke på beina ofte. Man sitter jo egentlig veldig statisk på en MC og bruker samtidig kroppen mer enn når man kjører bil. Av den grunn er det også viktig å ta pauser ofte.
Er nå min mening, da... :mk
Det kommer helt an på hvilke veier man kjører på. Kjører man transportetapper på E6, så beveger man seg ikke mye, men på svingete vestlandsveier bruker man kroppen en god del. Ihvertfall hvis man kjører litt aktivt.

Fysioterapeuten/osteopaten min anbefalte meg faktisk å kjøre mc for ryggen sin del. Han sa at på min sykkel (og andre sykler man ikke ligger over tanken, eller henger etter styret), har man en mer riktig sittestilling enn man får i en bil. Og så bruker man kroppen på svingete veier, og det er med på å styrke rygg og mage. Dette er noe jeg har merket veldig godt også. Jeg sliter mer med ryggen no, enn i mc-sesongen.
OT: Ka f.. er en Ostopat??
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Lange etapper?

Legg inn av Bubbu »

behandling, manuell, manuell medisin, manuell terapi, manuell behandling, forklaring, god behandling.
(The Beast )

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Lange etapper?

Legg inn av Snikkeren »

http://www.osteopati.org/hva-er-osteopati/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lange etapper?

Legg inn av MaxTron »

Kawasaki skrev:De gangene jeg har kjørt langt,så er det fordi jeg har et mål.

Karmøy-Trondheim, Karmøy-Aukra etc. går som èn etappe, men det betyr ikke at jeg bestandig har syntes det er passelig. Kjører 30-40 mil mellom pausene = fylling av bensin.

For to år siden kjørte jeg til Gardermoen, tok Senior-Mc kurset,og kjørte hjem igjen. Passelig fornøyd da jeg krøyp oppi køya til kjærringa,da ja. :-)
Oy! 40 mil mellom pausene, det var MYE!!

Må ha både superkomfortabel sykkel og stor tank da!

Æ har bare 15l tank, og litt småtørst sykkel, så er ikke snakk om å komme selig lenger enn 20 mil, og da er det helt greit med en pause og.
Sist redigert av MaxTron den 13 jan 2011, 22:14, redigert 1 gang totalt.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lange etapper?

Legg inn av tagesk »

Her i familien har vi som regel at vi stopper hver halvannen time.
Da passer det jo vanligvis å fyklle tanken likevel.
De stoppene pleier å inkludere en kaffe (men beklageligvis ikke en sigarett).

Vi vet av erfaring at vi kan kjøre 12 timer når vi ønsker å komme noe sted.
På (italienske) motorveier tilsvarer det omlag 1.000 km.

Når jeg kjører alene kjører jeg ofte fra én tank til en neste.
Enten jeg kjører sakte eller fort.

[TaSK]

PS: Hustruen, hun som ikke har problemer med 1.000 km dager, hun er født før 1950!
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lange etapper?

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:
AJ skrev:Lange dagsetapper er helt greit, men det godt å ta mange pauser underveis. Morsomt å kjøre sykkel, ingen tvil om det. Men pausene er viktige!
Også er det viktig å strekke på beina ofte. Man sitter jo egentlig veldig statisk på en MC og bruker samtidig kroppen mer enn når man kjører bil. Av den grunn er det også viktig å ta pauser ofte.
Er nå min mening, da... :mk
Det kommer helt an på hvilke veier man kjører på. Kjører man transportetapper på E6, så beveger man seg ikke mye, men på svingete vestlandsveier bruker man kroppen en god del. Ihvertfall hvis man kjører litt aktivt.

Fysioterapeuten/osteopaten min anbefalte meg faktisk å kjøre mc for ryggen sin del. Han sa at på min sykkel (og andre sykler man ikke ligger over tanken, eller henger etter styret), har man en mer riktig sittestilling enn man får i en bil. Og så bruker man kroppen på svingete veier, og det er med på å styrke rygg og mage. Dette er noe jeg har merket veldig godt også. Jeg sliter mer med ryggen no, enn i mc-sesongen.
Motorsykkelkjøring som fysoterapi! GENIALT!! :=D>
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lange etapper?

Legg inn av Kawasaki »

MaxTron skrev:Oy! 40 mil mellom pausene, det var MYE!!

Må ha både superkomfortabel sykkel og stor tank da!

Æ har bare 15l tank, og litt småtørst sykkel, så er ikke snakk om å komme selig lenger enn 20 mil, og da er det helt greit med en pause og.
30-40 skrev jeg :-) Klarer å kny 40 mil ut av den,hvis jeg kjører fornuftig,men i praksis fyller jeg v første anledning etter 35 mil.Har ikke spesiellt lyst å kjøre tom,heller:-)

Du får kjøpe deg kåpesykkel du òg,så klarer du både lengre etapper og lavere forbruk ,det har noe med aerodynamikk å gjøre ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lange etapper?

Legg inn av MaxTron »

Kawasaki skrev:
MaxTron skrev:Oy! 40 mil mellom pausene, det var MYE!!

Må ha både superkomfortabel sykkel og stor tank da!

Æ har bare 15l tank, og litt småtørst sykkel, så er ikke snakk om å komme selig lenger enn 20 mil, og da er det helt greit med en pause og.
30-40 skrev jeg :-) Klarer å kny 40 mil ut av den,hvis jeg kjører fornuftig,men i praksis fyller jeg v første anledning etter 35 mil.Har ikke spesiellt lyst å kjøre tom,heller:-)

Du får kjøpe deg kåpesykkel du òg,så klarer du både lengre etapper og lavere forbruk ,det har noe med aerodynamikk å gjøre ;e
Ja-jo, klart aerodynamikk og forbruk henger sammen..
Men det med kåpe har med har med smak, og faktisk litt med å beholde førerkortet å gjøre.
Æ like å kjenne vinden og høre suset, det er mye det som gir meg "min motorsykkelfølelse", og med en naken sykkel oppnår æ det, ivertfall innenfor "førerkortgrensa". Er ganske sikker på at æ ha villa kjørt fortar med en kåpesykkel..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lange etapper?

Legg inn av mekkern »

for meg er som regel reisen målet-det inkluderer også å stanse sanse og nyte. :prf

allt fra hjemme-jobben/butikken til 100mil....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Lange etapper?

Legg inn av Onsløv »

Med de syklene jeg har hatt, klarer vi stort sett 50 mil på en dag.
Siden jeg stort settt kjører lange ettapper med madammen bakpå, så har vi lagt det opp til å kjøre ca 2 timer før vi strekker på beina. Men stopper ekstra om vi trenger det.
Dvs ene 2 timeren spiser vi, neste 2 timeren tanker vi. Så har vi liksom et mål med stoppinga også. Med Deauvillen gikk dette greit, men XJ'en har større tank, så behovet for tankfylling er ikke der så ofte.

Kjører jeg alene, har jeg mer frihet og mulighet til å justere sittestillinga, så holder ut litt lenger.

Men eg må si det var hærlig å kjøre kortere etapper i sommer i fjor, og heller dra seg litt lenger ut på dagen og slutte av litt tidligere på kvelden og ikke krype rett til sengs og være mørbanka.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Lange etapper?

Legg inn av 2000Touring »

Jeg for min del har mange variabler i forhold til dette:
- Når i sesongen er det? - kjørt mange mil før i år
- skal det kjøres kun en dag, en helg eller en uke? - Orker nok å kjøre mer en enkelt dag enn langt i en uke
- kjører jeg alene eller har jeg med en av ungene? - Alene kan jeg kjøre vesentlig lenger enn å ha med jentungen på snart 12år
- Er det en kosetur, eller en tur fra A til B? - kan strekke meg ganske langt om jeg vet at jeg skal ett bestemt sted

De siste 3 årene har jeg arrangert en helgetur for svigers, noen venner og meg(5-6stk) på vårparten. Da drar vi vi til lunchtider på fredagen, og er hjemme på søndags ettermiddag. Dette er en kosetur med planlagte overnattinger, med hovedvekt på MC-kjøringen. Har da funnet ut at ikke mer enn 100mil er passelig for en slik tur.
Ca 10 mil mellom pausene er passe.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Lange etapper?

Legg inn av TrondA »

Etter å ha kjøpt en snill, liten sykkel med stor tank, har rekkevidden gått rett i været. Jeg kjører teoretisk nesten 60 mil på en tank og har delvis benyttet meg av dette. (Gj.snitt forbruk 0,28 på mila for 2010 sesongen. 17 liter tank) Etter å ha skiftet sal og fått større kåpeglass, er komforten så god at jeg er uthvilt og opplagt etter dagsetapper på 60-70 mil. Slik blir det helgeturer på omlag 200 mil nesten bestandig.
Viktig å nyte turen ved rasteplassene også. Men noe til campingkamerat er jeg ikke. Jeg vil ha så korte opphold med telt og sovepose som mulig. Veien er målet.

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Lange etapper?

Legg inn av OleB »

merker det godt på kroppen om dagsetappen blir noe særlig over 40 mil. Hjem fra Bergen i sommer via div omveier ble det ca 64 mil - må nok ha en mer komfortabel sykkel om jeg skal kjøre såpass flere dager på rad ihvertfall.

Noen som kjører fryktelig langt er Ironbutt-folket - jeg er vel noe i tvil om 1000miles på et døgn er forsvarlig på nordiske veier....kanskje på endeløse highways "over there"..... eh, nei, antakelig ikke der heller.
men lista over "merker" man kan ta er morsom lesing:
http://www.ironbutt.com/ridecerts/

1000 miles skulle vel bli omtrent 1609km
la inn en omtrentlig avstand i Google Maps bare for å få et inntrykk av hvor langt det egentlig var... tror ikke jeg bryr meg om å prøve...
Trykk her for å se kartet
Sist redigert av Globe den 05 feb 2011, 10:14, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Kortet ned linken og laget "Trykk her for å se kartet"
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Svar