Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av Welshen »

Hei. Ny mann på dette forumet! Har fulgt med en stund og ser at det er mange meninger og håper at noen kan komme med noen tanker rundt det jeg ser etter.

Prøvde å leite etter et lignende foruminnlegg, men fant ikke det så derfor starter jeg et nytt. Håper det går bra for moderator/adm.......

Jeg skal (selvvalgt) begynne å pendle Drammen Oslo. Kona forelso at jeg kjøpte sykkel i sånn litt tidlig 40 årskrise presang..... :=D> Så det synesjeg selvfølgelig var et godt forslag.

Bruk som følger: 1 pri: Pedling 2 pri: litt småturer til hytta mv :=D>

Utrolig mye flotte sykler på finn og det gjør det i grunn ganske vanskelig. ](*,)
Dette er noen kriterier: under 900 ccm og maks noen og 90 hk.
Ingen chopperlignenede og ingen racing/sport/R sykkel.

Har kikket på følgende:
BMWf650cs - Er det passe med motor? Er jeg for lav, vil helst nå nedi med begge beina.
Honda Transalp - er det passe med motor? samms med beina?
Yamaha tdm 850 -
Honda hornet -
Yamaha fazer
bandit 600

Tenker at de tre første kanskje gir noen flere mulighteter???? Eller hva?
Hvis noe har meninger så kjør på, jeg har kjørt en del sykkel men begyner å bli noen år siden.....Har dere andre forslag som jeg bør kikke på så flott det også!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av AJ »

Heisan, frissy :vs
Og velkommen hit til MCsiden.no!

Det er mange forskjellige sykler å velge blant. Prøvde en Kawasaki ER6N selv i sommer og den overrasket stort! Kjapp og morsom å kjøre. Og antakelig passe stor rent fysisk til en som er 176 cm. høy.
Ikke for høy sittehøyde og lett framoverbøyd sittestilling. En smal, lettkjørt og meget letthåndterlig sykkel.
ER6 modellene har vært på markedet noen år nå og derfor burde det være mulig å få tak en brukt til anstendig pris.
For øvrig har Kawa ER6 vært den mest solgte MC'en i Sverige flere år på rad.

Uansett, lykke til i jakten på en sykkel som du liker og som du vil trives med :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av TrondA »

Konkret til forslag;
F650cs er en litt egenartet sak med beltedrift. Til pendling vil du fort bli glad i løsningen der hvor bensintanken vanligvis sitter. De beste tankveskene jeg vet om er spesialdesignet for området mellom setet og instrumentpanel. En sylinder med omlag 50 hester gir moderate ytelser, - hva jeg kaller "mer enn godt nok for norske forhold". Pakkemuligheter for tur til hytta er litt mer begrenset. Sidevesker og toppboks må kjøpes ekstra. Orginalvare fra BMW finnes kun i softbagger. Tenk heller på ettermarkedutstyr; Givi/Kappa, Hepco Becker, Shad, sånne ting. Ventura har nettopp fått importør i Norge. Sistnevnte er anbefalt.
TDM 850 er godt eksempel på at Yamaha tidlig klarte å lage "både i pose og sekk" mens tilsvarende sykler fra andre produsenter ofte havner som "hverken det ene eller det andre". Genial gatesykkel med kjempelang fjæringsvei er genialt på norkes veinett full av telehiv og sår. Fjæringen er ogst hard og tett nok til å håndtere raske asfaltstrekk. Egenskapene synes unike, den skapte en egen klasse og ble videreutviklet til nesten det optimale med TDM 900.
Dette er stort, men 176 cm er høyde nok. Dette er ingen lett og leken pendlesykkel der du skal ta deg fram i tett bytrafikk - smyge deg fram på siden av køen og sånn. Den duger til alt dette, men det er på tur til hytta på distriktsveiene våre den virkelig blir noe av det beste du kan få.
Transalp er Hondas evighetsmaskin. Den er bedre kjent for driftsikkerhet og levetid enn skarpe kjøreegenskaper og spennende ytelser. Her er vi tilbake til BMW sine krefter, men to sylindre gir smidigere kraftutvikling. Den er høyreist og sittestillingen gir oversikt i et bymiljø der selv du med din høyde vil kunne se over taket på de fleste biler rundt deg. På tur til hytta vil du glede deg over gode bagasjemuligheter fra ettermarkedsutstyr. Fjæringsveien er lang, men det gynger litt og returdempingen er ikke fast nok.
Hornet/Fazer/Bandit. Dette er nesten samme sykkel lagd av de tre store produsentene fra Japan. Liten firesylindret motor krever turtall, men kreftene finnes. Funker godt til både pendling og hyttetur. Ikke velegnet til noe, men kan brukes til alt minus kjøring på grusvei. Da er det dekkene som svikter deg.
Lykke til!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til forumet.

Jeg er selv 175 cm høy, og sykkelen min passer meg utmerket høydemessig. Når det gjelder effekt, så er det 85 gamp originalt i den, og den har et ganske greit effektregister. Går greit fra bunn, og fra 7000 omdr får man et ekstra spark.
Du skriver ikke noe om hvilke prisklasse du tenker deg. Du bør kunne få en grei GSX 650F fra ca 80 lapper.
Det kan hende du synes denne sykkelen er for sport/racing aktig, men det er nok bare utseende messig. Man har en ganske oppreist sittestilling, og vindbeskyttelsen er ganske bra. Sykkelen er fin å kjøre, og sier ikke nei takk til å leke seg på svingete veier.
Eneste jeg kan sette fingeren på, er at etter en stund så kommer du helt sikkert til å få lyst på mer gamp. Sånn har ihvertfall jeg det.

Her kan du lese hva MCN skriver om den: http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... -EPI-99365" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av SheDevil »

Hei Frissy :roll

Hyggelig at du har funnet veien til forumet. Kan ikke hjelpe deg med valg av sykkel men ser at du allerede har fått svar som hjelper deg på din vei.

Lykke til :janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av Welshen »

Så mye god hjelp så kjapt. Herlig!

Men betyr det at ved tur til hytta med oppakning så vil transalp og f650cs bli noe snaut med motor??? Og vil tdm bli litt høy for meg? (176cm) . Synes dette ser ut som en meget bra sykkel opp i mot motorstørrelse og type. Men det er klart at hvis den blir vanskelig for by trafikk så er jo ikke det så lurt.

Er mest for en "motard" og er det stor forskjell på feks transalpen og tdm i høyde og kjørestil/muligheter? Ser africa twin også finnes, men for meg ser den mye høyrer ut enn de andre?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av AJ »

Er flere aktive brukere her på MCsiden som har TDM 900, bla. Globe og Bubbu. Var en av de selv inntil jeg byttet den inn og kjøpte en Triumph Tiger 1050 i høst.
TDM'en hadde da nær innpå 60000 km. på telleren og jeg kjøpte den ny i 2006. Sier vel muligens litt om hvor fornøyd jeg var med denne sykkelen. Du kan jo lese mer om den i "AJ Arena..." bloggen hvor det også er masee bilder fra turene våre. TDM;'en har, slik jeg har opplevd, mer enn nok krefter til turkjøring med passasjer og full oppakning.
En god tursykkel som også egner seg meget godt til pendling og bykjøring.

Når det gjelder TDM'en så vil nok mange oppleve denne som høy og litt topptung. Fordelen med at den er høy er at du god oversikt over trafikkbildet.
Om TDM850 har høyere eller lavere salhøyde enn TDM 900 husker jeg ikke, men begge regnes for å ha forholdsvis høy salkhøyde i forhold til en del andre sykler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av mekkern »

Spørs jo om du skal bruke mye/lite KR på dette også...jeg ville nok vurdert en Transalp som en fin "all round" sykkel da den er forholdsvis lettkjørt i trafikk og lett terreng/grus.de eldre modellene er "slankere"
egentlig nok motor og samtidig en smal motor som holder sykkelen smal også.
Med din høyde bør dette være greit hvis ikke bena er veldig korte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av Welshen »

Ser det er en som heter suzuki vstrom dl650? Hvor blir denne plassert i forhold til bruksområde? Er det mer enn motard som feks transalp?
Den virker jo som en sykkel med litt av alt, eller evt ingenting av noe???? :-k
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av Svein2 »

Hei.
Ingen fare med motorkraft på Transalp`n. Nå har riktignok jeg den nye med 680ccm, det er nok opp til hytta den virkelig kommer til sin rett. :knegg
Jeg er 182cm og rekker akkurat ned til bakken med hælene på hver side på min, men vet det finnes lavere originalsal. Hvordan det er med de litt eldre vet jeg ikke.
Med den kjøringa du tenker på, bommer du ikke med en Transalp, den får meget bra kritikker overalt. Men du må prøve og vurdere selv. Lykke til. :D
Honda XL700VA.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av AJ »

frissy skrev:Ser det er en som heter suzuki vstrom dl650? Hvor blir denne plassert i forhold til bruksområde? Er det mer enn motard som feks transalp?
Den virker jo som en sykkel med litt av alt, eller evt ingenting av noe???? :-k
Sprek motor i Vstrom 650, har jeg mange si. Er faktisk slik at mange fortrekker 650'en framfor 1000 kubikker'n.
Tror Vstrom'en er meget godt egnet til turkjøring; romslig plass til både fører og passasjer.
Tror absloutt dette er en god sykkel med bredt bruksområde.
Mer lik Transalp enn disse motardsyklene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel med ABS til en på 176cm

Legg inn av Welshen »

Utrolig MYE lesestoff som ligger om mc bare man har litt tid til overs. Og har nå lest en god del om ABS bremser, og jeg tror jammen at jeg vil ha det.....og da er jeg redd at mange av de som jeg har nevnt faller ut.....Eller? Det virker jo som de fleste sier at dette er bra.....og jeg kjører mye bil så det er jo ingentvil om at det er bra på det......

Eller er ABS oppskrytt på sykkel.....huff dette kan vel kanskje bli et helt nytt emne? Men trenger jeg abs?

Så egentlig burde jeg vel endre emnetittel til med abs, skal se om jeg får det til. Det var jo lett...... 8)

Så da endrer jo alt seg: Ser at BMW har dette på sin f650cs, men hvem andre??? Hva skal jeg se på innenfor de kriteriene som jeg skrev over?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av AJ »

Mange motorsyklister er en smule konservative, for å si det slik. Derfor er det en del som ikke liker ABS og begrunner dette med at de "mister" kontrollen med bremsinga på sykler med ABS...
Selv har jeg bare gode erfaringer de ytterst få gangene jeg har hatt behov for ABS'en. Tror nok at det er en ubetinget fordel med slike bremser for de fleste av oss.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av Baron von Waffel »

Det er vel bare et spørsmål om kort tid før det kommer et innlegg fra TageSK hvor han roser ABS. Han har argumentert så overbevisende for dette før at jeg vet at jeg skal ha ABS neste gang jeg kjøper sykkel.

Siden jeg ikke alltid er helt 100% på hogget og i stand til å dosere bremsingen perfekt. For det er det som skal til for å velge bort ABS.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm

Legg inn av Welshen »

Dette er jo så moro med så mange folk som er med :bananas Og etter å ha lest enda mer, en sløvedag idag , så synes jeg det er ganske klart at ABS er for meg, spesielt siden jeg er litt "rusten".

Så da er spørsmålet :

HVilke sykler kan jeg velge mellom???

Brukt med ABS
mellom 500-900ccm
ikke over 100hk
pendling og "hytteturer"
passer den korte kroppen :knegg 176cm
driftsikre.....kan ikke skru noe :8-[
Maks 85000kr

Der fikk dere litt å tenke på, men er sikker på at mange der ute klarer å lure frem noen gode forslag.

På forhånd TAKK :thumleft
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svar