Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Siden jeg lovet å komme med noe bilder, og en liten raport, så er det vel på tide at jeg legger inn noen god ord om Super Tenere`n. Selv om jeg som "ihuga" Stelvio fan, dessverre måtte gå til det skritt å kjøpe Nr. to på ønske lista for ny sykkel ( pga. innbyttepris) så må jeg nok innrømme at den oversaket...stort.

Litt små skeptisk, og kritisk, men også spent og entusiastisk, så hentet jeg sykkelen i "høljeregn". De 10 milene fra Bergen og hjem gikk heller rolig for seg, og skepsisen, samt mine tanker om hva jeg skulle med all denne elektronikken, var vel helst av det negative slaget.
20150708_115203.jpg
Men ved hjemkomst så kunne jeg konstatere att under de 10 milenne, og 1 fergetur, hadde jeg gjort meg kjent med, alle funksjoner og knapper. Noe jeg fant fantastisk enkelt og oversiktlig på denne sykkelen i forrhold til Stelvioen. (beklager, men det må bli en del samenligning her...) Selv om er er mange flerebåde funksjoner og brytere å leke seg med.... :-)

Annen skepsis forsvant også ganske raskt etter som turen gikk. Tross av dritt vær og stor trafikk, måtte gammle L-NA etterhvert innrømme, at selv om de store flotte sylinderene på hver side var borte, så var både bunndrag og svar fra rulla den samme som før, og vel så det :-) :-) og da spesielt på det helt lave turtallet hvor jeg er kansje mest opptatt av å ha kreftene tillgjengelig. I tillegg til at den eveindelige, nykking, og hakkingen fra kardang og gir var totalt borte. Her var nesten like silke myk tilbakemeldinger fra disse komponentene som på Suzuki`n til Kona..og da har hun ikke Kardang :prf

Etter hjemkomst så måtte jeg vel bare innrømme at skepsissen var totalt ubegrunnet, men som den konservative "stapeisen" jeg er, så vil jeg nå fortsatt si at sitte komforten var bedre på Stelivio`n :sk?

To dager sener så var vi pakket for langtur, og hadde vel tenkt oss en tur Nordover kysten, hvor flest mulig bratte fjelloverganger var mitt mål, mens kona helst ville holde seg nede langs Fjordenne. Men etterhevrt som timene i salen økte på, og vi stoppet for natten i Førde, hadde nok min skepsis til sittekomfort også fått ett lite spark. Joda...fult på høyde med Stelvion...Romslig og godt i salen, og en lamg dag helt uten den så berømte tresmaken...

Eneste som nå manglet i forrhold til Stelvio`n var vel Sylinderene, og helt objektivt så kommer va da bort på det som kalles smak og behag...Personlig så liker jeg jo selvfølgelig Super Tenere sitt design, siden jeg jo har kjøpt denne sykkelen...og sum sumarum...vel...den overgår nok Stelvio på det meste. Men, men det skal jo da også sies at mitt samenligningsgrunlag er en første generasjons Stelvio, produsert 7 år tilbake i tid. Så en viss utvikling har det jo vert også i Italia.. :-)

Men, men.. Gleden ble kortvarig, og om ettermiddagen neste dag, etter at vi hadde kjørt ruta fra Førde, Svelgen, Davik, Bremanger, Måløy, Hareid og Ålesund, så smalt det...like etter vi passerte Ålesund var den en bil som ikke visste hva hendelen på Venstre side av rattet brukes til, med det resultat at en 4 dager gammel sykkel, og en 100 Kg mann passerte over panseret hans, og stoppet ca 29 meter lengre ute i ei myr... :redface

Den 29 meter lange turen igjennom lufta, samt en tuch i grus, for så å fortsette ut i myra, ført til ett lite brudd i ankelen, og ny sykkelen kondømd ... :sorry :sorry



Men men, aldri så galt det ikke er godt for noe. Nå står jeg fritt til å velge ny sykkel, uten at hverken innbytte pris eller pris på ny sykkelen spiller så stor rolle.... :-) :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Barbarozza »

Først og fremst...du er hel minus ankelen som tross alt gror....

Det gikk bra , det er det viktigste...sykkel kan du tenke på mens beinet gror :-)

Men som den nysgjerrige fyren jeg er....du har altså ikke tenkt på en ny Tenere ?????

Det betyr at du ikke er 100% fornøyd eller tolker jeg deg helt feil :eh ??
Memento mori

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

Nei fydda så leit! Dette var dårlig nytt :sorry
Vær glad du kom så greit ut av det selv, jernhesten har fått nakkeskuddet og kan erstattes, helsen din er mer sårbar.
Bruk tiden godt, og sørg for god fysioterapi for best mulig ankelfunksjon når rekonvalesens og tilheling er over.
Sitter/ligger i lignende situasjon selv, med brudd i venstre legg rett under kneet. MC-sesongen er over for min del, men jeg har i det minste ny sykkel allerede, som skal nytes til fulle fra neste år.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av ojda »

Kan ikke si annet en sabla leit, og ønske deg en rask tillheling :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Nei, nei, burde nok sagt litt mer om skaden.... jeg hadde betydelig mer flaks en deg kjellev :redface . Men bruddet hadde legene ved Ålesund sykehus problemer med å se, siden det var så lite. Ankellen derimot så mer eller mindre ut som en balong, men dette skjedde 9 Juli, og krykkene ble kastet forrige helg :-)

Og når det gjelder Super Tenere`n, jo da... Jeg var 110% fornøyd, bare det at innbytte prisen var vel viktigste årsaken til at det ble Yamaha, slik at nå står jeg mer fritt i valget av ny. :-)

Men for å full føre historien, så er ny sykkel allerede bestilt, og forhåpentlig vis så begynner jeg innkjøring av ny Super Tenere allerede på Mandag eller Tirsdag....Det stod heldigvis 1 stk, Yamaha Super Tenere i samme farger klar for levering i Tyskland...Denne står nå hos Motorsykelisten på Stord :D :D

Og denne gangen var Jeg ikke i Tvil hvilken sykkel Jeg ville ha....kan bare understreke det som jeg har lest i flere tester...Denne sykkelen er undervurdert....Kraftig Undervurdert.
Også av meg selv.....inntil jeg fikk prøvd den. :D :D :D :D

Og jeg har planer om ny MC tur med guttungen på Tirsdag ...

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Flanker »

Godt å høre at du er på beina igjen, lykke til med innkjøring og nysykkel nr. 2. Så får vi håpe at alle gode ting er 2, ikke 3 :-P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Hyggelig med historier som dette som tross uhyggelig utgangspunkt, ender såpass bra som i dette tilfellet :prf .

Lykke til med nysykkelen :thumleft .
Høer mer enn gjerne mer om dine erfaringer med denne.
Absolutt en interessant sykkel som i likhet med Stelvio er havnet i skyggen av mange andre adv./tractor sykler... ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Barbarozza »

Det var hyggelig å høre, at du allerede er på beina, det er aldri hyggelig å bli minnet om at det vi driver på med fra tid til annen har en viss risiko. Helsa di er viktigst, alt annet kan komme etterpå. Må foresten ha sjokkert din "hulde viv" noe aldeles forferdelig. Du har hatt flaks, 29 meter er sykt langt...

At du da har skaffet deg en ny av samme merke og modell betyr at enkelte journalister i mc pressen er en smule i utakt med hva den gjengse mannen i gata mener. Det er i tilfelle ikke første gang. Når du er fornøyd med bunndraget som kom fra en Guzzi så sier det sitt. HK betyr ikke all verden, men nm nedenfra lav registeret er derimot det man gjerne vil ha. Kan se ut til at man for stole på andre fora en den vanlige kullørte mc pressen :knegg
Memento mori

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Barbarozza skrev:Det var hyggelig å høre, at du allerede er på beina, det er aldri hyggelig å bli minnet om at det vi driver på med fra tid til annen har en viss risiko. Helsa di er viktigst, alt annet kan komme etterpå. Må foresten ha sjokkert din "hulde viv" noe aldeles forferdelig. Du har hatt flaks, 29 meter er sykt langt...

At du da har skaffet deg en ny av samme merke og modell betyr at enkelte journalister i mc pressen er en smule i utakt med hva den gjengse mannen i gata mener. Det er i tilfelle ikke første gang. Når du er fornøyd med bunndraget som kom fra en Guzzi så sier det sitt. HK betyr ikke all verden, men nm nedenfra lav registeret er derimot det man gjerne vil ha. Kan se ut til at man for stole på andre fora en den vanlige kullørte mc pressen :knegg
Jaudå...min "hulde viv" fikk dritt sjokk, og hadde vert igjenom flere praktiske problemer som hun måtte ta stilling til som enke frue, før hun oppdaget liv der ute i myra. Men det var vel kansje de 29 meterene som gjorde at det gikk så bra som det gjorde. Sammen med ordentlig kjøreutstyr.....og litt drit flaks :-) Bråstopp -ville nok gitt ett annet utfall :redface ....Lykken er bedre en forstanden...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Snikkeren »

Huff. Dette var trist lesing. Kjedelig når sånt skjer. Men godt det gikk såpass bra med deg. Og grattis med enda en ny sykkel.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

L-NA skrev:Nei, nei, burde nok sagt litt mer om skaden.... jeg hadde betydelig mer flaks en deg kjellev :redface . Men bruddet hadde legene ved Ålesund sykehus problemer med å se, siden det var så lite. Ankellen derimot så mer eller mindre ut som en balong, men dette skjedde 9 Juli, og krykkene ble kastet forrige helg :-)

Og når det gjelder Super Tenere`n, jo da... Jeg var 110% fornøyd, bare det at innbytte prisen var vel viktigste årsaken til at det ble Yamaha, slik at nå står jeg mer fritt i valget av ny. :-)

Men for å full føre historien, så er ny sykkel allerede bestilt, og forhåpentlig vis så begynner jeg innkjøring av ny Super Tenere allerede på Mandag eller Tirsdag....Det stod heldigvis 1 stk, Yamaha Super Tenere i samme farger klar for levering i Tyskland...Denne står nå hos Motorsykelisten på Stord :D :D

Og denne gangen var Jeg ikke i Tvil hvilken sykkel Jeg ville ha....kan bare understreke det som jeg har lest i flere tester...Denne sykkelen er undervurdert....Kraftig Undervurdert.
Også av meg selv.....inntil jeg fikk prøvd den. :D :D :D :D
Dette var meget hyggelig å lese :thumleft
Og jeg har planer om ny MC tur med guttungen på Tirsdag
Jeg må innrømme at den sykemeldte Yamahaselgeren i meg allerede var begynt å se på mulighetene for å raskt skaffe deg ny tilsvarende sykkel i en så god deal som mulig for å forhindre at du byttet merke...
Men det er godt å se at det ikke var nødvendig. Super Tenereen hadde allerede overbevist deg :thumleft
Ikke noen overraskelse det for så vidt, sykkelen er god nok!
Lykke til med en ny problemfri sykkel. Det er, så langt jeg kjenner til, ingen kjente problemer med disse. De bare virker :prf

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Det er vel på tide at jeg etterhvert sier litt om denne kansje noe undervurderte sykkelen. Det skylder jeg vel enkelte medlemer her inne, samt at jeg kansje også skylder denne sykkelen en liten men velfortjent omtale..

I en av mange Review jeg har lest, står det følgende å lese om Super Teneren...

"...not the best at any one -- but it's good at each one. And that is exactly what a dual sport adventure bike needs to be"

Og det er nettopp det den er. Når Yamaha oppgraderer Motor, så øker ytelsen med 2 Hk. Og dreiemomentet økes med 3 Nm. Så er det noe som ikke imponerer noen, og det fleste spør seg vel kansje "hva pokker er hensikten med dette" ?

Men om Yamaha hadde ønsket, så tror jeg nok at det ikke hadde vert så vanskalig å "tune" topp effekten for å match andre konkurenter, bare for å få en 1200ccm Twin motor kan yte på max. Yamaha hvet nok hvordan det gjøres ;-) Men Yamaha ser heller ut til å gå litt andre veier, og kansje ikke ønsker å konkurerer på dette nivået.

Nei de oppgraderer heller toppen, nytt stempel endrer eksos portene og oppgraderer eksosen. Og får dermed hevet kurvene hele veien, og da spesielt i bunn. I steden for på topp. Hele Arealet under kurven har økt betydelig. Og det merkes iflg.det fleste tester.
Nå har ikke jeg kjørt den gamle modellen, og som jeg har sakt før. Min samenligning blir med Stelvioen. En sykkel som er kjent både for bunndrag og fantastisk motor karakterestikk. Noe jeg kan bekrefte at den har. Og det jeg kan si om Super Teneren så langt. Den er bedre :-)

Bedre respons helt nede fra laveste lav vann, og livlig nok til at det fleste skjåfører på Norske veier sier stopp lenge før sykkelen. Kjøre messig, så er den skremmend lik Stelvioen, både i sittestilling og kjøre karakterestikk. (kansje ikke så rart når man sammenligner mål på sykklene) Men jeg har ikke helt fått testet med litt hard kjøring på Norske dritt veier, og hårnålsvingene enda, men det kommer....det kommer :-)

I tillegg så er den silkemyk (til Twin å være) på lave turtall, ingen nykking, eller irriterende klikking fra kardang eller gir. God respons fra rulla hele veien fra nederst i registeret og gjevn og fine så langt jeg har våget å dra før første service.
Og så oser det kvalitet. Nå vil vel tiden vise om dette holder stikk. Men med tanke på mine tidligere erfaringer med en gamel slitte TDM 850, og dens totale fravær av problemer, samt Yamaha sin kjent kvalitet, så føler jeg meg temmelig ovenpå hva tillit til denne sykkelens kvalitet gjelder.

Annen positiv overaskelse er det lave forbruket. Ved målinger gjort ved fylling, så ligger den på langtur med full oppakning nede på 0,44 l/mil. Mens instrumentene viser 0,41. Men det er ca. 1,5 dl under Stelvio`n. Noe som merkes i lengden. Og det med en helt ny motor. Som oftest går forbruket litt nedover etter hvert som en motor får noen tusen Km.

Videre så kan nevnes de meget enkle, oversiktlige og brukervenlige oppsett og presentasjon av betjenings paneler og presentasjoner av innformasoj i displayet. Selv for en konservativ gammel særing som helst ikke vil ha så mye elektronikk så hadde jeg lært meg det fleste funksjoner allerede etter turen hjem fra forhandler...Jeg hadde til og med begynt å like det :-) Selv cruise controllen har jeg lærtmeg å sette pris på...nesten som jeg ikke kunne vert foruten :-)

Nå sies det at bare 10% av de som kjører ADV sykkler bruker disse i terrenget.Og jeg er så definitivt blant det 90% som foretrekker asfalt. Så ang. disse egenskapene skal jeg ikke uttale meg.

Generelt så må jeg si at den svarer til - langt over forventningene. Jeg er redd for at manges ønske om en høy topp effekt og dårlige tilbakemeldinger på nettopp dette fra første modell, har vert med på å "snakke ned" denne sykkelen litt. Men det er andre kriterier jeg setter høyere. Som b.l.a gir seg mer utrykk i arealet under kurvenne, og ikke toppen.
Sammtidig så teller kvalitet mer en før, for min del. Da jeg ikke er mekanikker, og jeg kansje fikk litt uretferdig (oven for Sykkelen) dårlig erfaringer med Stelvioen.
Så er dette med enkel service og god kvalitet noe jeg setter pris på.

Men noe negativt må det vel være....og noen minus har den fått i tester som litt "klure" å stille høyden på vindskjerm...Ok Tja...enig med det men...det er vel ikke noe en driver med så veldig ofte da...
Tja det var vel det...kommer ikke på noe mer...

Så når jeg da i tillegg liker designet bedre enn noen andre i dette segmentet...Ja da så :-)

Det kan sies mye mer positivt om denne farkosten, men jeg får komme meg hjem å kjøre litt mer først :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

Godt at du er fornøyd så langt, og jeg er hellig overbevist om at du blir bare mer fornøyd etterhvert du lærer sykkelen ennå bedre å kjenne. Lykke til videre :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Busa Trond »

Cruisekontrollen er noe som jeg setter stor pris på. Før jeg fikk det hadde jeg nok den oppfatningen at det bare var tullball.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Bjerknez »

Artig å lese litt om denne Super Teneren her inne også. Dette er jo en sykkel som faller litt igjennom på de fleste tester og svært få snakker om den.

Personlig liker jeg ikke helt utseendet på den. Spesielt fronten synes jeg er litt rar. Ser litt ut som et sjenert insekt. Men det er jo en smakssak.

Jeg så nettopp en adventure test på youtube og jeg må vel si meg enig i testerne ut fra min smak. GS'en vant jo som vanlig noe jeg forstår, men jeg ville uansett valgt KTM'en som kom på andreplass.

Men hvorfor har det seg slik at denne Teneren er såpass "glemt"? Yamaha klinker til med MT09, Tracer etc. Og slår alle salgsrekorder, mens denne Teneren forsvinner helt i dønningene....

Svar