Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »


Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av Joachim »

Da den kom skapte det en del kritikk at Yamaha hadde valgt å redusere effekten på de tre første girene. Det kom etter hvert løsninger på hvordan dette kunne oppheves. Gjelder det fortsatt, eller har Yamaha endret den pussigheten?
Så ser jeg noen hevder det er blant de mest solgte i klassen, i Norge. Kan det stemme? Jeg kan knapt huske å ha sett en her i landet, jeg ser jo flere Explorere (som jeg har selv), og heller ikke de går det mange av. Mitt inntrykk er at det er nesten bare BMW og noe KTM man treffer i denne klassen, og en og annen Mulitstrada.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

@Joachim:
Jeg mener å ha lest et eller annet sted at Yamaha gikk bortr fra denne tre-girs pussigheten for noen år siden. Mulig det skjedde samtidig med den beskjedne effektøkningen fra 110 til 112 HK, om jeg husker rett.

Det er for øvrig en bruker her inne som fikk modifisert tre-girs pussigheten ved et verksted i Sverige og skrev noen innlegg om erfaringen med sykkelen før og etter. Husker i farten ikke brukernavnet til eieren, dessverre. Tror det er en god stund siden sist han var innlogget her...

Når det gjelder salget av ST'en her i landet så antar jeg at det ikke er så aller verst. Jeg møter i hvert stadig vekk Super Ténéré'er langs veien og har lenge vært interessert i å testkjøre en.
Får vel se å gjør alvor av det snart siden jeg lot sjansen gå fra meg da jeg stakk inn vårmønstringa på Varemessa i mai... :redface .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

På side 3 i denne tråden skriver "maglil" litt om dette. Han fikk mappet om sin ECU hos Yamaha i Helsingborg, med fortsatt alle garantier i behold. Jeg sjekket også opp i dette når jeg kjøpte min i 2015, og forhandler tilbudte å sende av gårde min ECU for re-mapping, til en pris av 5000,-
Han bekreftet da også at sykkelen hadde redusert ytelse på tre første girene. (dette er ZE modellen med b.l.a oppgradert motor)
Men det har ikke manglet krefter så langt. Til mitt bruk så holder det i massevis. Begrensningene ligger vel helst på sjåføren.

Svar