Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av maglil »

AJ skrev:Hvor mye kommer en en slik modifisering på?
Har fått med meg at en del XT1200Z eiere har gjort dette og blitt godt fornøyd med effekten.

En annen ting...
Det spekuleres ganske mye for tiden om evt. endringer på 2014 modellen... ;-) :

http://www.yamaha-motor.ca/products/lis ... &year=2014" onclick="window.open(this.href);return false;

Men som vanlig holder Mr. Yamaha kortene tett til brystet... :P :p
Det koster 4900 SEK . Det anser jeg som en akseptabel pris.
2014 modellen får vel mer utstyr ala dagens konkurrenter, skal de ha noe håp om å "henge med"
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av maglil »

maglil skrev:Da har jeg gjort avtale med Yamaha senteret i Helsingborg og har fått time til å omprogrammere ECU på fredag. Reiser ned på torsdag og opp igjen på fredag etter verkstedbesøk. Ser fram til ca 25% effektøkning på 1-3 gir :thumleft :yeyeye :D
Da er turen gjort og alle hestene har fritt spillerom på alle gir :thumleft .
Skal si det merkes at en har ca 25 HK mer på 1. - 3. gir :D :D
Det ble totalt 115 mil og dette var nok årets siste langtur.
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av maglil »

The NEW XT1200ZE Super Ténéré + Upgrades XT1200Z



For 2014 the Standard Super Ténéré benefits from a long list of significant upgrades to both the engine and chassis in order to refine its riding character and increase its sportiness and comfort levels.

The list includes things like: Refined engine; Enhanced D-MODE switchable mapping characteristics; New: Manually-adjustable 4-position screen with GPS holder; New: Cruise Control, Enlarged intake and exhaust ports; Lighter camshaft assembly;Redesigned piston rings;New exhausts;Enhanced shaft drive damper assembly;New rubber clutch damper adopted;Reduced weight New: LCD instruments with multi-function display; New: Gear Position Indicator;New: Compact LED flashers and a lot more

The NEW XT1200ZE is closely based on the standard 2014-specification model, and so the majority of the technical features described apply to this new model. The most significant upgrade that is featured on the new high-specification XT1200ZE Super Ténéré is the all-new electronically adjustable suspension, which offers the adventure rider the option to make suspension adjustments while on the move.

The new system is operated by a multi-function handlebar switch, and allows the rider to select from 4 preload settings and 3 damping force settings, to give 12 main options. The system also offers the rider the opportunity to select from another 7 levels, and this easy-to-operate system offers a total of 84 fine tuning settings, all of them available at the flick of a switch.

:mk :mk :thumleft

LØP og KJØP ;-) :vs
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37840
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Ser ut til at de nye spesifikasjonene allerede er på plass på Yamahas norske sider også:

http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... stechspecs" onclick="window.open(this.href);return false;

Nytt heldigitalt instrumentpanel også, som jeg ikke falt for sånn umiddelbart, nei... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Yamaha XT 1200 Super Tenere 2014 mod
Er det noen som har fått testet denne? Selv om ikke forandringene er de helt store på papiret, så leser jeg tester som er svært positive i forhold til de modifikasjoner som er gjort. Det ligger en del både brukte (demo) og nye 2014 modeller til salgs på FINN, som er oppgitt med hhv. 110hk, og 112hk.
Hk er det uansett mer en nok av til mitt bruk, men skjønner det slik at oppsettet er ganske forskjellig, og da også kjøreopplevelsen. for min del er eg litt opptatt (kanskje litt for opptatt :-k ) av dette med hvor i registeret jeg får dreiemomentet, og at 100 vis av Hk hjelper meg lite -om jeg ikke får glede av disse før jeg er oppe i 7250 rpm. Skulle gjerne sett ny, og gammel Hk/Nm kurve for sammenligning :-)
Og så har jeg litt problemer med å finne forskjellene på de respektive modellene XTZ, XT, XT1200 ZE, Noen som vet??

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

L-NA skrev:Yamaha XT 1200 Super Tenere 2014 mod
Er det noen som har fått testet denne? Selv om ikke forandringene er de helt store på papiret, så leser jeg tester som er svært positive i forhold til de modifikasjoner som er gjort. Det ligger en del både brukte (demo) og nye 2014 modeller til salgs på FINN, som er oppgitt med hhv. 110hk, og 112hk.
Hk er det uansett mer en nok av til mitt bruk, men skjønner det slik at oppsettet er ganske forskjellig, og da også kjøreopplevelsen. for min del er eg litt opptatt (kanskje litt for opptatt :-k ) av dette med hvor i registeret jeg får dreiemomentet, og at 100 vis av Hk hjelper meg lite -om jeg ikke får glede av disse før jeg er oppe i 7250 rpm. Skulle gjerne sett ny, og gammel Hk/Nm kurve for sammenligning :-)
Og så har jeg litt problemer med å finne forskjellene på de respektive modellene XTZ, XT, XT1200 ZE, Noen som vet??
Litt grovt kan jeg kanskje opplyse deg.
Momentkurvene har jeg ikke for hånden, men dem finner man antakelig hvis man leter litt på nettet. Det er jo tatt en del tester av dem i div MC-magasin.
Yamaha sine XT-modeller er kort og godt adv typen sykler, en og tosylindrede motorer med lavt toppturtall og relativt høyt moment allerede lavt i registeret. XT 500 og 600 er godt kjent fra 80-tallet, senere XT 660 R, X og Tenere. R modellene er endurosykler, X er gatesykler, og Tenere er adventuresykler. XT750 Supertenere er også en gammel god sykkel, som det fortsatt finnes mange av i bruk
XT1200Z Supertenere kom i 2010. Dette segmentet tok dens argeste konkurrent BMW sin R1200GS her i landet før Supertenereen kom i gang med salget, og den har siden da ligget i skyggen av den. Men det er en milsluker av det skjeldne, og har ikke hatt lyter eller problemer og snakke om. Tvers igjennom kvalitet. Den kommer også i en Worldcrosser utgave. Det er samme sykkelen, men litt annen dekor og leveres med mye utstyr som standard. De har kardangdrift, ABS, Tractioncontroll og to kjøremodus (touring og sport).
I 2014 kom en oppdatert utgave. XT1200ZE Supertenere. E-en betyr elektronisk justerbare dempere, med samme elektronikk som FJR1300AE med justeringsmuligheter i 12 nivå. Nytt display med mye mer info, dele dashbordet er endret og gir bedre oversikt og bedre plass til annet utstyr. Den fikk ny justerbar vindskjerm, et litt annerledes motoroppsett som gir et par hk mer. Den har også fått et såkalt intelligent bremsesystem som kontrollerer og bremser også bakhjulet når du klemmer inn bremsehendelen.

Vel, dette var i hvert fall litt sånn i all hast. Spør hvis det er mer du lurer på så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av L-NA »

Takk skal du ha, jeg fikk i grunn svar på det jeg lurte på. Nemlig at ZE er den "oppgraderte" modellen. Siden jeg finner flere 2014 modeller på Finn, med og uten ZE benevnelsen, så er det dette som du her skriver som er i tillegg. Men vet du om dette er, og blir en egen modell, altså at det for 2014 og utover blir produsert både Z og ZE modeller?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av KawaJens »

Slik eg ser det så er XT1200Z standard 2014-15 model og E er ekstrautstyr alà BMW sitt ESA system.
Om en er usikker på om det er en overligger eller en ekte 2014(oppgradert) så ser en på bildene om det er LCD skjerm eller ikkje.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

L-NA skrev:Takk skal du ha, jeg fikk i grunn svar på det jeg lurte på. Nemlig at ZE er den "oppgraderte" modellen. Siden jeg finner flere 2014 modeller på Finn, med og uten ZE benevnelsen, så er det dette som du her skriver som er i tillegg. Men vet du om dette er, og blir en egen modell, altså at det for 2014 og utover blir produsert både Z og ZE modeller?
I 2014 kom oppgradert versjon, ZE. Denne erstatter Z som ikke produseres lenger. I de nye prislistene jeg fikk tidligere i uka er veil.pris 208.900,- + klargjøring/regomk. Prisen på worldcrosser er ikke klar ennå.
Det finnes ennå noen eksemplarer av Z som ikke er solgt, en av dem står hos oss. Men da er det ikke 2014 modeller.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

KawaJens skrev:Slik eg ser det så er XT1200Z standard 2014-15 model og E er ekstrautstyr alà BMW sitt ESA system.
Om en er usikker på om det er en overligger eller en ekte 2014(oppgradert) så ser en på bildene om det er LCD skjerm eller ikkje.
Mulig du sikter til Yamaha sin hjemmeside http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... index.aspx
Der er ikke worldcrosser blitt oppdatert ennå. Hvis du klikker på den, og holder musepekeren over der det står årsmodell ser du at det er 2012 og 2013 modell som er omtalt. For øyeblikket er det ZE med worldcrosserkit som gjelder.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av KawaJens »

kjellv skrev:
L-NA skrev:Takk skal du ha, jeg fikk i grunn svar på det jeg lurte på. Nemlig at ZE er den "oppgraderte" modellen. Siden jeg finner flere 2014 modeller på Finn, med og uten ZE benevnelsen, så er det dette som du her skriver som er i tillegg. Men vet du om dette er, og blir en egen modell, altså at det for 2014 og utover blir produsert både Z og ZE modeller?
I 2014 kom oppgradert versjon, ZE. Denne erstatter Z som ikke produseres lenger. I de nye prislistene jeg fikk tidligere i uka er veil.pris 208.900,- + klargjøring/regomk. Prisen på worldcrosser er ikke klar ennå.
Det finnes ennå noen eksemplarer av Z som ikke er solgt, en av dem står hos oss. Men da er det ikke 2014 modeller.
Blir litt forvirret av å lese litt forskjelligt
For 2014, the XT1200Z Super Tenere has received a number of important detail changes to reduce weight, improve power and upgrade equipment.
Larger inlet and exhaust ports, a new exhaust system revised camshaft and a new piston ring design have improved power slightly, but more importantly improved power delivery, which is complimented by new rubber dampers in the clutch and shaft drive. Adjustment to the engine management systems' "Town" settings have improved running in traffic and the "Sport" setting now has a bit more edge.
Rider and passenger comfort is improved with new instruments, cruise control, taper handle bars, seamless seat and adjustable windscreen. The new screen even includes a GPS holder.
The new XT1200ZE Super Tenere joins the standard model for 2014. With more upgrades and equipment, the XT1200ZE is for rider's who want the ultimate Yamaha adventure bike. The main difference is the electronically adjustable suspension, similar to that fitted to the FJR1300AE and AS, which makes sense on a machine capable of being ridden on such a wide range of surfaces. In addition, the XT1200ZE includes a number of accessories as standard, including heated grips, top case, a centre stand and a handle to help lift the bike on to the centre stand.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av KawaJens »

Det er slike ting som irriterer meg med salgs annonser. Skrive at det er 2014 model når det er en uregistrert 2011 f.eks.
Trudde faktisk LCD skjermen var ny for i år eg :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

KawaJens skrev:Det er slike ting som irriterer meg med salgs annonser. Skrive at det er 2014 model når det er en uregistrert 2011 f.eks.
Trudde faktisk LCD skjermen var ny for i år eg :redface
LCD skjermen kom på ZE i 2014. Den samme skjermen (med en annen turtallsskala) blir også brukt på den nye 2015 MT-09 Tracer også.
Jeg vet ikke hvor du har hentet sitatet du la inn med engelsk tekst. Men det trenger ikke være feil.
Jeg jobber hos en Norsk Yamahaforhandler, og jeg forholder meg til syklene som importeres til Norge. Det kan faktisk godt være at jeg tar litt feil her, at Z fortsatt produseres og importeres i andre land i Europa. Men ikke til Norge.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av KawaJens »

Google.com :knegg
Er vel ikke sikkert importøren ser poenget i å bestille in "z" utgaven då normen vel på det jamne utstyrer sykklene sine godt. BMW i utlandet er mindre utrystet som basis versjon en va vi her har. USA så sliter dei med å få ABS på mangen sykkler og. Så det er mulig at i Norge er det kun ZE som gjelder men vanlig basis Z får en i utlandet.

Har du gode tilbud å komme med på en XT1200ZE, er vel muli å få forums rabbat? :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Legg inn av kjellv »

Ja her er det bare å bøye hodet og innrømme at jeg ikke er oppdatert...
Her er Yamaha sin hjemmeside i UK, og her var Z tilgjengelig i 2014. Med LCD display men uten E-dempere.
Beklager...men jeg får skylde på at all ståhei rundt sterk nedgang i engangsavgifter har gitt meg skylapper denne høsten :redface

Svar