Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
_Eirik_
Innlegg: 1
Registrert: 20 sep 2010, 17:03
Motorsykkelen din: Din MC her

Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av _Eirik_ »

Hei, jeg er en fersking for Tung MC - Tok lappen idag! ;e
Har kjørt lettsykkel i 2 år (for 3 år siden, bil i mellomtiden) med todelt tekstil dress og shoei hjelm.

Blir handling av sykkel til sommeren, og ser for meg en R6 eller GSXr 600 men er ikke helt sikker, anbefalinger?

Jeg studerer i Trondheim, men kommer fra byen med den råeste banen i landet (ACR) - altså Mo i Rana!
Så regner med noen turer opp og ned i landet, og eier ikke bil, så dette blir hovedfremkomstmiddelet.

hva slags bekledning anbefaler dere, regner med jeg går for shoei hjelm, da den jeg hadde var meget behagelig.
skjinnjakke med tekstil bukse? skinndress (er disse varme på en regnfull høstkveld?)?
Har sett litt på klær fra Alpinestars da det var de første jeg kom på :p


Altså bare å komme med anbefalinger av behagelige sykkler og bekledning (kan også tenke meg en streetfighter-type)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av AJ »

Må bare skynde meg å gratulere så mye med lappen!! \:D/ :=D>
Og en viktig ting til, _Eirik_: gratulerer med medlemsskap her på MCsiden.no. To bra ting på en og samme dag :thumleft

Tingene du lurer på kommer vi tilbake til ganske straks, vil jeg tro... ;e
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og grattis med lappen. :thumleft

No får jeg sikkert litt pepper for sykkelen jeg har tenkt å anbefale deg som "fersk" mc-ist, men shit au. Du skriver at du har tenkt å kjøre langt med sykkelen, og hvis jeg forstår deg rett, så har du tenkt å prøve deg litt på bane i tillegg? Da vil jeg anbefale ZX 9R. Denne er mer behagelig å kjøre langt med enn GSXR 600 og R6.
Forsikringsmessig er det ikke sikkert den blir noe dyrere heller, men det må du sjekke opp. Jeg har ressonert meg fram til at du er 23? og da kan forsikringspremien svi en del i lommeboken. Sjekk alltid hva du må betale i forsikring før du kjøper sykkel, uansett hva du ender opp med.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av RuneMC »

Gratulerer med lappen ja :thumleft

Mine bekledningsråd:
Skinn eller tekstil er mye smak og behag.

Skinn - sklir bedre på asfalten og trenger vel en viss innkjøringstid før det blir behagelig - men blir visstnok bare bedre og bedre med alderen. Skinn + regn uansett en dårlig kombo, så da må man fort stoppe og fram med regndressen.

Tekstil, "puster" bedre og er mer behagelig i daglig bruk (synes nå jeg) men på bekostning av at det ikke holder (på langt nær?) like godt når man sklir på asfalten. Goretex, Dry-Way lag eller lignende patenter er også såpass gode at man slipper regndress - så lenge det er ok at ytterste lag blir bløtt og drypper (Goretex-laget er gjerne innerst). Kvalitet henger ofte sammen med pris og vil vel generelt råde til å bruke litt mer enn det billigste "pakketilbudet". Alpinestars, Dainese osv er merkeklær som ligger sånn midt på treet prismessig og hvor god passform og kvalitet begynner. Jofama/Halvarsson/Lindstrand gir også god valuta for pengene. Rukka er av de dyrere men visstnok veldig bra. Skal man ha både billig og bra så kan det hende det går an å gjøre gode kjøp f.eks. på Louis i Kiel.

Jeg har kjøpt endel billige klær både i butikk og på nett som ikke holder mål, så mitt råd er å prøve det du skal kjøpe - og ta deg god tid. Hvis albu- eller kne-beskyttelse ikke sitter som et skudd, men "svømmer" rundt i plagget, så prøv neste modell/merke. De billigste kan forsåvidt være tette mot regn de, men ofte så tette at de ikke puster heller... da blir det også fuktig på varme sommerdager.

Støvler: Falco støvler ble for tette for meg. Kjøpte noen TCX Airtech istendenfor. Finnes dog mer robuste hvis man er interessert i touring og mer racing-inspirerte hvis man er interessert i banekjøring. Til mitt bruk er de fine. Hiver jeg på et par tykke ullfrotté sokker så kan det være ganske kaldt ute.

Ryggskinne: Kjøp en løs en av god kvalitet, viktigste utstyr rett etter hjelmen.

Hjelm: Passform og støydempning er det jeg prioriterer. Dessverre vanskelig å si noe om støydempning før man har prøvd hjelmen på i hastighet. Man kan vel kjøpe så dyr hjelm man har råd til omtrent, men inntrykket mitt er at for de som koster over 6-7K så er det mer mote enn egenskaper man betaler for (custom lakkering, replica til racer-stjerne osv...) Pin-lock er veldig lurt på visiret (dobbelt lags visir) for å unngå innvendig dugg... skal ha det på min neste hjelm... litt lei av å smøre på Fogtech hver en kald morgen man kjører til jobben. Viktig også å være realistisk ift at hjelm ikke gjør deg udødelig... det hjelper opp til en viss fart som alt annet... og litt flaks skal man også ha... I det daglige er dog helhjelm veldig praktisk til å unngå insekter, vindusspylevæske fra bilen foran, steinsprut, kald fartsvind, støy etc, etc...

Propper: Et par skikkelige propper bør man også ha. Blafringen av fartsvinden kan gi varig svekket hørsel/tinnitus ganske kjapt.

Hansker: Skinn av god kvalitet, type sommer. Når det er sagt så har jeg forsøkt diverse hansker av typen "vinter" men min erfaring er at foret/membranen i disse ikke puster godt nok og derfor fort blir fuktige og deretter kalde (gjelder både hansker fra Bullfighter og Richa) - de gir også vesentlig dårligere følelse med gassen så bruker istedenfor et par Goretex vindvotter over sommerhanskene når det blir kaldt eller regn.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

the1slayer
Innlegg: 26
Registrert: 11 aug 2010, 18:42
Motorsykkelen din: zx9r 96mod 900cc
Sted: tromsø

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av the1slayer »

Snikkeren skrev:Hei, og grattis med lappen. :thumleft

No får jeg sikkert litt pepper for sykkelen jeg har tenkt å anbefale deg som "fersk" mc-ist, men shit au. Du skriver at du har tenkt å kjøre langt med sykkelen, og hvis jeg forstår deg rett, så har du tenkt å prøve deg litt på bane i tillegg? Da vil jeg anbefale ZX 9R. Denne er mer behagelig å kjøre langt med enn GSXR 600 og R6.
Forsikringsmessig er det ikke sikkert den blir noe dyrere heller, men det må du sjekke opp. Jeg har ressonert meg fram til at du er 23? og da kan forsikringspremien svi en del i lommeboken. Sjekk alltid hva du må betale i forsikring før du kjøper sykkel, uansett hva du ender opp med.

grattis^^

hehe kan gå god for zx9r som førstegangs sykkel:p men jeg måtte skaffe tankveske så man har noe å støtte seg på, for under 100km/t så er d tungt i ryggen å kjøre langt, syns jeg*
Jeg brukte mye penger på fyll, damer og raske biler. Resten bare sløste jeg bort
kawasaki ninja zx9r 1996

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Snikkeren »

the1slayer skrev: grattis^^

hehe kan gå god for zx9r som førstegangs sykkel:p men jeg måtte skaffe tankveske så man har noe å støtte seg på, for under 100km/t så er d tungt i ryggen å kjøre langt, syns jeg*
He he. Når man kjører langt kjører man jo sjelden under 100 likevel. :-J
Jeg synes det går fint å kjøre et stykke på ZX 9R'en, og sittestillingen er jo langt fra så ekstrem som på R6 og GSXR 600.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Godtvoksen »

Gratulerer med lappen i dag og velkommen til oss her på MC-siden.. :D .

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Banditmannen »

Gratulerer med lappen! :bananas

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Bubbu »

Gratulerer med lappen. :thumleft
(The Beast )

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av rogg »

Gratulere med lappen og velkommen til forumet.
Dette med valg av sykkel er vanskelig...smak og behag. Men tror det er viktig at du velger en sykkel DU selv liker og føler kan passe.
Litt erfaring har du fra skolesykkelen.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Kamillalala »

Gratulerer med lappen! Yeeey! :D
Jeg gjorde det litt omvendt fra deg, så jeg kom hjem med ny sykkel på lørdag (ZX-6R), men har ennå ikke fått lappen :knegg ...så kan dessverre ikke komme med noen erfaringer angående hvordan den er å kjøre. :sk? Holder ennå på med forsikringer osv. etter helga, så har ikke blitt noe øvelseskjøring på meg så langt. Men han som kjørte den hjem for meg sa det var en ordentlig flott sykkel å kjøre! Tok svingene av seg selv og var utrolig stabil og behagelig :D
Og ikke minst FIN ;-);)

Vurderte veldig Honda CBR 600, for det var mange som anbefalte den her på forumet! Det hadde jo kanskje vært noe å se på?
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Snikkeren »

Kamillalala skrev:Gratulerer med lappen! Yeeey! :D
Jeg gjorde det litt omvendt fra deg, så jeg kom hjem med ny sykkel på lørdag (ZX-6R), men har ennå ikke fått lappen :knegg ...så kan dessverre ikke komme med noen erfaringer angående hvordan den er å kjøre. :sk? Holder ennå på med forsikringer osv. etter helga, så har ikke blitt noe øvelseskjøring på meg så langt. Men han som kjørte den hjem for meg sa det var en ordentlig flott sykkel å kjøre! Tok svingene av seg selv og var utrolig stabil og behagelig :D
Og ikke minst FIN ;-);)

Vurderte veldig Honda CBR 600, for det var mange som anbefalte den her på forumet! Det hadde jo kanskje vært noe å se på?
Grattis med ny sykkel. :thumleft Når kommer bildene da? :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Kamillalala »

Grattis med ny sykkel. :thumleft Når kommer bildene da? :scratch
Snaaaart!! Akkurat nå har det vært øspøsvær, så har ikke fått tatt den ut av garasjen og fått tatt noen ordentlige bilder av den! Men jeg skal få opp noe bilder så fort været er fotogent igjen :thumleft
Kan tro jeg er stolt som en hane :D
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Snikkeren »

Kamillalala skrev: Kan tro jeg er stolt som en hane :D
:lol Tenker vi sier høne. :lol
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Fersking!! Valg av sykkel og utstyr?

Legg inn av Kamillalala »

Snikkeren skrev:
Kamillalala skrev: Kan tro jeg er stolt som en hane :D
:lol Tenker vi sier høne. :lol
Vel, ja! Men på den andre siden så hørtes det også feil ut :P
My hovercraft is full of eels

Svar