Wobble på gamle sykler

Forum for fulleffekt tung-MC
SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av SveinT »

Hehehe, flirte godt når jeg leste dette :knegg
Joda, jeg er ganske så enig...
Orket ikke å montere et slikt "sort egg" selv i mange år,
men måtte etter hvert se nytten av å ha et lite vanntett rom bak på småturer
som jeg bare kunne klikke på plass på sekunder.
Må innrømme at det er kjappere å bruke den enn å spenne fast den gamle tankveska..

Pleier å møte noen mckompiser fra fjern og nær i Hvittingfoss området to-tre ganger i året,
og det ble en del fliring, mobbing og fotografering da jeg for et par år siden dukket opp med en slik boks.. :lol
De husket jo hva jeg hadde sagt om slike bokser - tidligere..

Men bruker den ikke til daglig - Nei, de er ikke akkurat vakre ..
Og ja..det er en grunn til at det står "maks 3 kg og 120 km/t" inne i Giviboksen... :janikk
tonti : Det absolutt dårligste stedet å plassere vekt på hvis man skal ha med seg noe tyngre enn matpakka, og garantert til å forandre sykkelens kjøreegenskaper i negativ retning uansett hvor mye/lite man putter i den. Har de aldri hørt om tankvesker eller? Og innfestingen trenger ikke være svak/myk for at dette skal virke inn, snarere tvert i mot... Om ikke annet, tenk på hva det gjør med sykkelens utseende da - toppboksen, "the instant design destroyer"
Får hvem som helst til å endre image fra "kul motorsyklist" til "nerdete bud på moped" på null-komma-null

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Masse god info og tips fra dere her :=D>. Må si meeg enig med toppboksen. Ikke fin men irriterende nyttig sikkert :P
Og hvis den er en så stor årsak for å skape ustabilitet i en sykkel, vil jeg trolig ikke anskaffe meg en....

Jeg synes det bare ser så skummelt ut med filmer på nettet der folk får wobble. Fra du får wobble til du ligger langflat, skjer det veldig fort, eller er det mulig å "hente seg inn"?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Snikkeren »

Jeg kjører med toppboks på hver dag til og fra skolen. Veldig greit å legge sekken oppi. Med pc og diverse bøker regner jeg med at sekken veier 6-7 kg. Det fungerer helt fint. Har ikke merket noe nevneverdig på handlingen. Hvis jeg slipper styret i mer enn 60 km/t, så begynner det å vibrere, men merker ikke noe til det så lenge jeg har en hånd på styret. Når det gjelder vekten i toppboksen, så merker jeg ikke noe forskjell på tom boks, og når jeg har sekken oppi. Slipper jeg styret, så oppleves det likt. Teorien min er at det har mer med turbulens som oppstår med toppboksen på, enn vekten bakpå.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av jhn »

Æ kjenne ikke noe til om æ har toppoksen på.Æ antar det har en del med demperne å gjøre
Det blir også nevnt utseende men æ har ikke mc for å pynte mæ eller se kul ut,kun fordi æ like å kjøre.Hadde det vært for å se kul ut hadde æ nok valgt en annen mc enn V-strom

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

tullestein skrev:....
Jeg synes det bare ser så skummelt ut med filmer på nettet der folk får wobble. Fra du får wobble til du ligger langflat, skjer det veldig fort, eller er det mulig å "hente seg inn"?
Fornøyelig opplysning om wobble/head shake/shimmy her:
http://www.youtube.com/watch?v=KADR4ezLgjQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du tenker på slike som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=54fTFm5D ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
er det nok verre å hente seg inn, men denne har jo sine helt klare årsaker som er forholdsvis lette å unngå for oss som ferdes i trafikken.

Hard på gassen over bakketoppen, slik at forhjulet såvidt er nedi bakken, en liten ujamnhet i veien som setter forhjulet i sideveis bevegelse mens akselerasjonen driver sykkelen rett frem=wobble de luxe. Har du 200++ km/t når det skjer har du ikke tid og krefter til å stoppe det hvis ikke du har ferdigheter, erfaring og instinkter av Rossi-dimensjoner. Begynner wobbelen pga. så tung toppboks at forhjulet blir lett allerede ved aksellerasjoner i Fiat Panda klasse, og veiujamnheter i muselortstørrelse, kan du lene deg tilbake ( eller kanskje helst litt frem for å få tilbake noe vekt over forhjulet...), nyte synet av et styre i fri utfoldelse, og le av deg selv fordi du falt for fristelsen til å plassere ting der de absolutt ikke skal være, og la hele greia gå over av seg selv - jmfr. karen i den første filmsnutten...

I løpet 30 år på motorsykkel har langt de fleste wobble-opplevelsene vært nærmest den siste beskrivelsen (og med endel km på 50-, 60- og 70-talls sykler har det blitt noen) - og selv om jeg har endt opp med bulker i tanken og bremsespor andre steder enn på asfalten ved en "tankslapper" i hastighet litt over motorvei+moms har jeg ikke vært i asfalten pga wobbel (ennå). Asfaltkontakt klarer jeg enkelt og greit å skaffe meg selv ved hjelp av god gammeldags tankeløs oppførsel. Bremsing på feil tid og sted, tankeløst gasspådrag med påfølgende bakhjulsslipp etc. har skaffa meg flere grå hår (+skrubbsår/brudd) enn wobbel - m.a.o. har min egen mangel på ferdigheter gulva meg mer enn konstruksjonssvakheter...
Sist redigert av tonti den 02 sep 2010, 01:03, redigert 1 gang totalt.
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

SveinT skrev:H
Orket ikke å montere et slikt "sort egg" selv i mange år,
men måtte etter hvert se nytten av å ha et lite vanntett rom bak på småturer
som jeg bare kunne klikke på plass på sekunder.
Må innrømme at det er kjappere å bruke den enn å spenne fast den gamle tankveska..
Dårlig argument :punch
Det der er jo ennå en grunn til å sky toppbokser som pesten - risikerer jo å sette avgårde med kald motor på den måten der jo :doh

Bruk et par minutter med å fikle på plass ei toppveske, så kan du gi jernet så fort du er klar portstolpen med god samvittighet - uten å risikere unødvendig slitasje på motor'n :lol
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ejs »

:thumleft
Min sykkel må nok ha 10 minutter kjøring før olje er varm . :eh :eh
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

tonti skrev:
tullestein skrev:....
Jeg synes det bare ser så skummelt ut med filmer på nettet der folk får wobble. Fra du får wobble til du ligger langflat, skjer det veldig fort, eller er det mulig å "hente seg inn"?
Fornøyelig opplysning om wobble/head shake/shimmy her:
http://www.youtube.com/watch?v=KADR4ezLgjQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du tenker på slike som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=54fTFm5D ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
er det nok verre å hente seg inn, men denne har jo sine helt klare årsaker som er forholdsvis lette å unngå for oss som ferdes i trafikken.

Hard på gassen over bakketoppen, slik at forhjulet såvidt er nedi bakken, en liten ujamnhet i veien som setter forhjulet i sideveis bevegelse mens akselerasjonen driver sykkelen rett frem=wobble de luxe. Har du 200++ km/t når det skjer har du ikke tid og krefter til å stoppe det hvis ikke du har ferdigheter, erfaring og instinkter av Rossi-dimensjoner. Begynner wobbelen pga. så tung toppboks at forhjulet blir lett allerede ved aksellerasjoner i Fiat Panda klasse, og veiujamnheter i muselortstørrelse, kan du lene deg tilbake ( eller kanskje helst litt frem for å få tilbake noe vekt over forhjulet...), nyte synet av et styre i fri utfoldelse, og le av deg selv fordi du falt for fristelsen til å plassere ting der de absolutt ikke skal være, og la hele greia gå over av seg selv - jmfr. karen i den første filmsnutten...

I løpet 30 år på motorsykkel har langt de fleste wobble-opplevelsene vært nærmest den siste beskrivelsen (og med endel km på 50-, 60- og 70-talls sykler har det blitt noen) - og selv om jeg har endt opp med bulker i tanken og bremsespor andre steder enn på asfalten ved en "tankslapper" i hastighet litt over motorvei+moms har jeg ikke vært i asfalten pga wobbel (ennå). Asfaltkontakt klarer jeg enkelt og greit å skaffe meg selv ved hjelp av god gammeldags tankeløs oppførsel. Bremsing på feil tid og sted, tankeløst gasspådrag med påfølgende bakhjulsslipp etc. har skaffa meg flere grå hår (+skrubbsår/brudd) enn wobbel - m.a.o. har min egen mangel på ferdigheter gulva meg mer enn konstruksjonssvakheter...
:knegg Hehe den første der flirte jeg litt av. Der ser det ut som det ikke er noe problem. Det er verre med den siste videoen hvor til slutt hele sykkelen bara vrir seg helt ut av kontroll. Men ved å lese det du skriver her så tror jeg at jeg kanskje ikke burde tenke så mye på dette. Muligens jeg blåser ting ut av proporsjoner . Jeg har jo ingen planer om å kjøre fort eller gale, helste ta det godt med ro og kose meg på tohjuling og da er nok risikoen liten for dette. :mc2 :P
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Cbr »

Mc min har HMAS. Med styredemper tar den seg av ujevnheter så jeg ikke får så lett wobble. Dempningen er og på mc automatisk justert etter hvilken fart mc har til etthvert tidspunkt. Regne med at en gammel supersport mc ikke har dette og får lettere wobble.

Angre litt at jeg ikke gikk for 09 modellen med første fungerende abs system (c-abs). Dette abs systemet blir beskreve som en mile stein i motorsykkelens historie. Alså ingen risting på handtlene å systemet rette opp det du helt sikkert gjør feil i oppbremsingen f.eks bare trykke på bakbrems i høy fart. Samtidig så det ikke ødelegge opplevelsen. Regne med slikt blir påbudt heller før en senere.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Ja jeg tror at nye sykler har sikkert bedre kjøreegenskaper enn gamle slik at risikoen er nok noe mindre, men man har vel ingen garanti for at dette ikke dukker opp.
En slik en styredemper du har er nok veldig gunstig for å redusere evt. wobble, men er vel forbeholdt R-sykler? :scratch
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

Elektronisk styrt styredemper som omtalt over, fåes kun til et utvalg moderne sykler.
Men det finnes et utall konvensjonelle styredempere som kan monteres på nær sagt hva som helst. Har en sånn på Guzzi'n min, men den er der nærmest som et posørelement - ikke fordi jeg regner med å ha noe nytte av den 8)

Vil du ha det på f.eks en CB750 er det bare å løpe og kjøpe...
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av SveinT »

Jeg har hatt 3 CB750, en med enkelkam og to med dobbelkamsmotor, ikke noe problem å bruke de på veien ;-)
Om de er i godt hold, men det kommer jo an på hva du skal bruke de til.
Kjøre vanlig tur - ok , javel det passer de jo til, du er ikke den første som har prøvd ;-)
Sant nok, du må jobbe litt mer med sykkelen ved litt frisk kjøring enn med nyere og lette sykler,
men du får mye kjøreglede for penga likevel om den eldre sykkelen er fulgt opp med omtanke.
Sist redigert av SveinT den 04 sep 2010, 01:45, redigert 2 ganger totalt.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av SveinT »


Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

tonti skrev:Elektronisk styrt styredemper som omtalt over, fåes kun til et utvalg moderne sykler.
Men det finnes et utall konvensjonelle styredempere som kan monteres på nær sagt hva som helst. Har en sånn på Guzzi'n min, men den er der nærmest som et posørelement - ikke fordi jeg regner med å ha noe nytte av den 8)

Vil du ha det på f.eks en CB750 er det bare å løpe og kjøpe...
Ahaa elektronisk ja. Trodde du mente bare en sånn vanlig demper jeg :P Det du har er nok vesentlig mer sofistikert utstyr. :-) Har sett sånn vanlig demper på min kollega sin R6. Så det går an å skaffe sånn til det meste av sykler altså.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Haha nice :=D> Det gikk fort før også :prop:
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar