Wobble på gamle sykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Sånn plate på forgaffel for å motvirke vridning (vet ikke helt hva det heter :P :p ) er det noe som kan monteres på alle sykler? Hvor god hjelp er det i sånt?

Fork_Brace_Cat_Pic.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av MaxTron »

Er dessverre ikke alle gaffelbein som er utformet sånn at det er plass til å montere sånne.
At det hjelper er det IKKE tvil om!!

Det heter fork brace på "nynorsk", veit ikke hva som blir ett godt ord på norsk. Gaffelstabilisator..? Tror noen faktisk kaller det Wobbledemper.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ejs »

:thumleft


Har forkbrace på kawaturboen.Hjelper mye.Har alikevel opplevd tankslapper ,veldig ubehagelig opplevelse pga hastigheten jeg kjørte i.(for løst styrelager)
Nyere sykler har vel også forkbrace, laget som en del av forskjermen.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Dimzum »

Min påstand er at uansett sykkel som er laga etter 1980 har ikke nybegynnere ett eneste problem som dem trenger å bekymre seg for iht sykkelens prestasjoner. Bare ta det kuli og lær dere å kjøre sykkel så kommer resten etter hvert. Om dere kjøper en sykkel fra 2010 vil dere garantert finne ut at det ikke finnes noen "nødskjerm" på disse heller......
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

ejs skrev: :thumleft


Har forkbrace på kawaturboen.Hjelper mye.Har alikevel opplevd tankslapper ,veldig ubehagelig opplevelse pga hastigheten jeg kjørte i.(for løst styrelager)
Nyere sykler har vel også forkbrace, laget som en del av forskjermen.
Ja jeg satt og tenkte på dette at framskjermen må jo fungere som et stabiliserende element det også siden de oftest er festet me to skruer på hver side. Men er det sånn at en "fork brace" er innebygd under skjermene til nyere sykler da?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Dimzum skrev:Min påstand er at uansett sykkel som er laga etter 1980 har ikke nybegynnere ett eneste problem som dem trenger å bekymre seg for iht sykkelens prestasjoner. Bare ta det kuli og lær dere å kjøre sykkel så kommer resten etter hvert. Om dere kjøper en sykkel fra 2010 vil dere garantert finne ut at det ikke finnes noen "nødskjerm" på disse heller......
Veldig enig Dimzum. :-)
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1592
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kjellrf »

Gaffelstabilisator er også bra på en gammal sykkel. Og for bremsene: bytt til stålomspunne bremseslanger! Man skal også gå over og etterdra alle bolter i ramma og motorfester en gang i blant. Endel sykler kan stives opp med enkle forsterkninger på ramma under tanken.
Skal man gå mer drastisk til verks, trengs mer moderne forgaffel og bakramme.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av MaxTron »

tullestein skrev:
ejs skrev: :thumleft


Har forkbrace på kawaturboen.Hjelper mye.Har alikevel opplevd tankslapper ,veldig ubehagelig opplevelse pga hastigheten jeg kjørte i.(for løst styrelager)
Nyere sykler har vel også forkbrace, laget som en del av forskjermen.
Ja jeg satt og tenkte på dette at framskjermen må jo fungere som et stabiliserende element det også siden de oftest er festet me to skruer på hver side. Men er det sånn at en "fork brace" er innebygd under skjermene til nyere sykler da?
På en del sykkler med "gammeldags" gaffel med ytterbeina nede, og med stål framskjerm, er skjermen ofte laget av unødvendig tykt gods, eller det er en stålbøyle innunder skjermen. Dette fungerer som en Fork brace, men ikke en like god en som foreksempel den på bildet ditt.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar