Wobble på gamle sykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

SveinT skrev:Jeg har hatt 3 CB750, en med enkelkam og to med dobbelkamsmotor, ikke noe problem å bruke de på veien ;-)
Om de er i godt hold, men det kommer jo an på hva du skal bruke de til.
Kjøre vanlig tur - ok , javel det passer de jo til, du er ikke den første som har prøvd ;-)
Sant nok, du må jobbe litt mer med sykkelen ved litt frisk kjøring enn med nyere og lette sykler,
men du får mye kjøreglede for penga likevel om den eldre sykkelen er fulgt opp med omtanke.
Er nok helste å kjøre vanlig tur jeg har i tankene ja. Det er vell stort sett det disse syklene er til for eller... :scratch ? (kanskje et dumt spørsmål :P )
Ser at mange av disse eldre syklene ikke engang har oppgitt km stand i annonser.
Da blir jeg skeptisk :-k
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tagesk »

tonti skrev: Det der er jo ennå en grunn til å sky toppbokser som pesten - risikerer jo å sette avgårde med kald motor på den måten der jo :doh
Jeg har 150.000 km med toppboks.
Å kjøre med tankveske suger.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

tagesk skrev:
tonti skrev: Det der er jo ennå en grunn til å sky toppbokser som pesten - risikerer jo å sette avgårde med kald motor på den måten der jo :doh
Jeg har 150.000 km med toppboks.
Å kjøre med tankveske suger.

[TaSK]
Hva er gale med tankveske?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tagesk »

tullestein skrev: Hva er gale med tankveske?
Den er i veien.
En toppboks er aldri i veien.
Og en toppboks må ikke tas med inn.
En toppboks kan stå på sykkelen mens det regner.
Det er plass til to helhjelmer i toppboksen så dem behøver heller ikke drasses på.

En toppboks er ikke en estetisk nytelse.
Men jeg tror på Form follws Function.
Derfor har jeg en stygg sykkel, en stygg toppboks, men jeg har også 150.000 km på telleren.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

Så hvis man er lat og gir blaffen i endrede kjøreegenskaper, er toppboks en perfekt løsning m.a.o?
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tagesk »

tonti skrev:Så hvis man er lat og gir blaffen i endrede kjøreegenskaper, er toppboks en perfekt løsning m.a.o?
Min sykkel veier omlag 250 kg.
Selv tikker jeg inn over 100 kg :sk?
I sideveskene har jeg sikkert ti kg verktøy, lappesaker, elektrisk pumpe, lås, regntøy, arbeidshansker, etc, etc, etc.
Sideveskene veier forresten minst ti kilo.
Vindskjermen er ganske stor.

En toppboks utgjør ingenting i denne sammenhengen.
Jeg kan ikke kjenne om den er på eller ei.

Så om kjøreegenskapene endrer seg er det så lite at jeg ikke kjenner det.
Det jeg ikke kjenner, det kan jeg godt leve med.

Så om man vil bruke tiden på å kjøre sykkel isteden for å sitte hjemme å late seg, da er toppboks tingen.
Og dersom man er mer opptatt av å kjøre sin sykkel enn å tenke på hvordan den ser ut.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

Mens vi andre som kjører motorsykkel, ikke "lastebil"; har tid til å ta med hjelmen inn; får plass til verktøyet vårt i sideveskene og nyter synet av en pen motorsykkel - vi tyr til en tankveske når plassen ikke strekker til...

Var ikke klar over at nøkkelen til motorsykkelglede lå i toppboksen, mulig jeg har gått glipp av noe da - siden jeg har tydd til motorsykkel som fremkomstmiddel i ca 30 år uten noen gang å ha eid en toppveske.

Flest mulig mil pr. sesong med full oppakning er bare en vei til motorsykkellykken, et par timer på en estetisk ingeniørbragd med ukompromiterte kjøreegenskaper er en annen, og tro det eller ei, det går ann å lå seg kombinere...
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tagesk »

tonti skrev:Mens vi andre som kjører motorsykkel, ikke "lastebil"; har tid til å ta med hjelmen inn; får plass til verktøyet vårt i sideveskene og nyter synet av en pen motorsykkel - vi tyr til en tankveske når plassen ikke strekker til...
Når Hustruen skal velge sjåfør til sin tre ukers MC-ferie, med tre par sko (utover kjøreutstyret), varme klær, klær til å spise på fine
restauranter, sitt fotoutstyr med to stativ og linser, varmevest, vinterhansker, sommerhansker and what not, da blir ikke du valgt

:lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=3OVnqeyIGQA[/video]

Her er forresten en liten film som viser hvordan vi har det når vi er ute med lasteprammen vår.
Om du har lyst å si "Dæven - du holdt på å kjøre rett i fronten på den der Mercedesen" så har du helt rett :jada:

Jeg er ingeniør og verdsetter så til de grader mekanikkens estetikk. Men jeg setter enda større pris på kjøre sykkel.
Da må estetikken vike.

Så vi er nok enige - man har kommet til forskjellige konklusjoner basert på forskjellig vektlegging av premissene.
Det har jeg ingen problemer med.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Wheels »

tagesk

I sideveskene har jeg sikkert ti kg verktøy, lappesaker, elektrisk pumpe, lås, regntøy, arbeidshansker, etc, etc, etc.

Milde Moses :roll

Var en som ymtet frempå angående mye skruing når jeg nevnte tidligere her i sommer at jeg tenkte på en 30 år gammel mc.

Har bare vært frempå med ett stjerneskrujern hittil.
Må innrømme at en momentnøkkel også er innkjøpt.

Det har heller ikke vært noen langturer å snakke om forsåvidt.

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tonti »

Jeg har nevnt det i et annen innlegg her, tagesk - jeg har aldri med meg passasjer (damen(e) kjører selv - heck, den nåværende kjører ringer rundt meg med engang vi får grus under hjulene, tror hun er mer glad i dirt bike'n sin enn meg...), dermed har jeg alltid plass til ekstra oppakning på passasjerplassen når det trengs.

Min bakgrunn for hjertesukket om toppbokser og estetikk, gjelder først og fremst ikke de som virkelig har brukt for den, da snakker vi jo om en sykkel som er så lastet at de 5kg man kan ha i en toppboks ikke spiller noen rolle, og da er jo også sannynligheten at man overskrider de maksimale 130 km/h som en toppboks setter mindre også. Nei, det jeg ville frem til, er at det å bruke toppboks som eneste bagasjebærer, spesielt på eldre sykler, ikke er spesielt egnet hvis man er redd for wobbel (eller imaget sitt ;e ) - hvilket var utgangspunktet for tråden.

Min prioritering for bagasjen er som følger: tankveske hvis jeg skal ha med småting, sidevesker settes på når jeg trenger mer plass, og passasjerplassen fylles opp hvis jeg har behov for enda mer plass (har en flott rommelig todelt bag konstruert av bayerske ingeniører kun for dette formålet -og den passer fint på motorsykler med mer enn 3 bokstaver i navnet også :D ). Hadde jeg gått med passasjer, ville det ikke vært utenkelig med toppboks, men jeg skal love deg den hadde blitt tatt av før jeg kjørte så mye som en mm uten noen bakpå...

Min MC-filosofi er at jeg ikke kjører for bekvemmligheten eller lettvinthetens skyld, da kunne jeg jo like gjerne kjørt bur. For meg handler det om opplevelsen med færrest mulig begrensninger - derfor har jeg bl.a. kjørt tur-retur Marseille på en helg (for å få med meg Bol d'Or selv om jeg ikke fikk fri på jobben hverken fredag eller mandag) med en 2-takts 250 selv om noen ville påstått at det burde jeg ventet med til jeg fikk kjøpt meg touringsykkel med toppboks. Det hele går på at den beste motorsykkelen for det du har tenkt å gjøre, er den sykkelen du har tilgjengelig, ikke den neste. Heck, det går utmerket å krysse jorda på en 125 eller en Nimbus fra 30-tallet, og det går ann å kjøre inspirerte hårnålssvinger på Goldwing eller GS, bruk bare ikke tiden på å tenke at dette hadde vært så mye mer moro hvis bare jeg hadde kjørt noe annet...

Man sier at når man kjører tur med bil er opplevelsen som å se på et bilde, mens når man kjører sykkel er det som om man er med i bildet; jeg prøver å ta del i en Riusdael eller Monet, mens andre går for katalogen til Touratech :D

Jeg har aldri kjørt motorsykkel for noe annet enn min egen skyld, og det forventer jeg ikke at andre skal heller - så vi får kose oss best vi kan, alle mann (og kvinner) uten å bry oss alt for mye om hva andre mener, noen fasit finnes i alle fall ikke...
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

tonti skrev:
Min MC-filosofi er at jeg ikke kjører for bekvemmligheten eller lettvinthetens skyld, da kunne jeg jo like gjerne kjørt bur. For meg handler det om opplevelsen med færrest mulig begrensninger - derfor har jeg bl.a. kjørt tur-retur Marseille på en helg (for å få med meg Bol d'Or selv om jeg ikke fikk fri på jobben hverken fredag eller mandag) med en 2-takts 250 selv om noen ville påstått at det burde jeg ventet med til jeg fikk kjøpt meg touringsykkel med toppboks. Det hele går på at den beste motorsykkelen for det du har tenkt å gjøre, er den sykkelen du har tilgjengelig, ikke den neste. Heck, det går utmerket å krysse jorda på en 125 eller en Nimbus fra 30-tallet, og det går ann å kjøre inspirerte hårnålssvinger på Goldwing eller GS, bruk bare ikke tiden på å tenke at dette hadde vært så mye mer moro hvis bare jeg hadde kjørt noe annet...

Man sier at når man kjører tur med bil er opplevelsen som å se på et bilde, mens når man kjører sykkel er det som om man er med i bildet; jeg prøver å ta del i en Riusdael eller Monet, mens andre går for katalogen til Touratech :D

Jeg har aldri kjørt motorsykkel for noe annet enn min egen skyld, og det forventer jeg ikke at andre skal heller - så vi får kose oss best vi kan, alle mann (og kvinner) uten å bry oss alt for mye om hva andre mener, noen fasit finnes i alle fall ikke...

Flott skildret tonti :prf :mc2 Kan nesten ikke vente til jeg får meg sykkel :D
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

the1slayer
Innlegg: 26
Registrert: 11 aug 2010, 18:42
Motorsykkelen din: zx9r 96mod 900cc
Sted: tromsø

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av the1slayer »

"Om du har lyst å si "Dæven - du holdt på å kjøre rett i fronten på den der Mercedesen" så har du helt rett"

Dæven^^ :lol
Jeg brukte mye penger på fyll, damer og raske biler. Resten bare sløste jeg bort
kawasaki ninja zx9r 1996

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kjellrf »

De heftigste wobblehistoriene jeg har hørt av kjente, er med Suzuki GSX750ET, i høy fart.
Har prata med flere som har tryna med den, på 80-tallet.

Kan jo ta den heftigste:
En kompis lå i 170 med Kawa'en sin, da kompisen hans bestemte seg for å kjøre forbi med ET'en (som for sikkerhets skyld hadde 1100 motor). Dette var på kvelden, og brått så Kawaføreren et lys i speilene som virkelig søkte rundt, så han slakka av på gassen.
Da kom et stk kompis skliende forbi, :vs med ET'en skliende/kast i kast rundt seg.

Heldigvis gikk det bra med føreren, værre med sykkelen.
Stripene i veien etter hjula gikk ett stykke i sikk-sakk, \:D/ med opptil 1 meters avstand!
-----------

Ellers er tankveske en kjempeoppfinning :thumleft , ser noen mener noe annet her.
Spesielt hvis du kjører naken sykkel, får man vesentlig mindre vindpress i brystkassa med ei litt høy veske, og blir ikke så fort sliten. Testet i over 200 på Autobahn av undertegnede. Med min gamle Z1000 fra 78.
Dessuten bedre vektfordeling enn med toppboks.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Gammelgutt

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Gammelgutt »

tagesk skrev:
tullestein skrev: Hva er gale med tankveske?
Den er i veien.
[TaSK]
Ja og så er den i veien for kald vind mot juvelene, men det er vel ikke du plaget med der nede i sydens varme?. Jeg har også toppboks men merker da ikke noe til den, men med min vekt på over 100 bruttomedistertonn foran bakakselen er det vel ikke noe problem. :scratch

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ArcticTiger »

Den verste sykkel jeg har kjørt når det gjelder wobbling var en Kawasaki 500 3cyl totakter. Gikk bra, men det var som å sitte på en slimål selv rett fram. Det ble ikke lange prøveturen, og jeg var sjeleglad da jeg fikk levert den fra meg :8-[

Svar