Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

harlex skrev:Er du 168 på "sokkelessen" behøver du ikke bekymre deg for høyde. Du er jo høy for å være dame. Men skal du ha lav og "tam" sykkel er det jo mye flotte custom/choppere. Men når du skriver at ninja er drømmen så utgår vel det.... Lykke til med kjøp uansett.............
Takk! Har vurdert det fram og tilbake en del, men jeg heller nok mye mer i retning av R sykler eller sport touring osv. Både utseendemessig og kjøremessig virker de absolutt mest min stil :D
Men, vi får se når jeg får lappen og får prøvd litt forskjellig, man vet jo aldri ;-);)
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Gizmodude »

NickNei skrev:Vel, en CBR600F er en veldig god begynnersykkel, dama har en slik, og den bare går og går, billig å kjøpe, billig å vedlikeholde, og fin å kjøre. Hun koser seg veldig med den sykkelen. Er vel omtrent samme høye som deg, og får begge bena bra nedi.
Det er ikke bare en veldig god begynnersykkel, det er en god sykkel uansett erfaring :thumleft
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Dexter »

Jeg solgte nettop min '99 modell ZX-6R Ninja. En utrolig morsom og lettkjørt sykkel som stiller i samme klasse som GSXR 600, R6, og CBR600F m.fl. Jeg har kjørt CBR600F. Den er minst like lettkjørt som Ninjaen. Og som andre nevner. Motoren må skytes for at den skal dø - om den bare får et minimum av service.

Jeg er overbevist om at du kommer til å ha mye glede av en CBR600F som førstesykkel og helt sikkert i mange år om du vil.

Prøv om du kan å få en som er 1995 eller nyere. Dette fordi det fra 1995 ble gjort noen endringer: Kraftigere gaffel, større luftboks, forsterket ramme, større og flytende bremser m.m.

Dette er nok et sikkert kjøp :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Dexter skrev:Jeg solgte nettop min '99 modell ZX-6R Ninja. En utrolig morsom og lettkjørt sykkel som stiller i samme klasse som GSXR 600, R6, og CBR600F m.fl. Jeg har kjørt CBR600F. Den er minst like lettkjørt som Ninjaen. Og som andre nevner. Motoren må skytes for at den skal dø - om den bare får et minimum av service.

Jeg er overbevist om at du kommer til å ha mye glede av en CBR600F som førstesykkel og helt sikkert i mange år om du vil.

Prøv om du kan å få en som er 1995 eller nyere. Dette fordi det fra 1995 ble gjort noen endringer: Kraftigere gaffel, større luftboks, forsterket ramme, større og flytende bremser m.m.

Dette er nok et sikkert kjøp :thumleft
Takk! Er alltid godt å vite hvilket år modellene blir oppgradert, sånn at jeg ikke kjøper den litt "dårligere" varianten;)
Har en VW golf som er et år eldre enn den jeg hadde tidligere (den nye er 94 modell og den gamle 95). Jeg har verken servo eller ABS på 94'eren , og merker veldig godt forskjellen! :sk?
Så tusen takk for godt tips ^^,
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Guro78 »

En kjapp tur innom, bare, så rekker ikke lese gjennom hva andre har skrevet:
At du er jente ser jeg absolutt ikke på noe som krever egen sykkel, og ut fra høyden er du høyere enn meg (er selv 160 cm).
Min første sykkel var Kawasaki ER6F (ER6 N er lik men uten kåpe), en utrolig god sykkel!! Anbefales på det varmeste! Selger veldig bra i resten av Europa men har ikke tatt av i Norge (ennå?). Grunnen til at jeg ikke har den lenger (solgte den i våres) var at den var litt for høy for meg men jeg tror du har de centimeterne som mangles ;e
Det er en leken og lettkjørt sykkel som også fungerer til turbruk. Og så ser den jo bra ut :-)

Nå har jeg en Harley Sportster men det blir en annen kjøreopplevelse/sykkeltype igjen, og det meste av customsyklene vil nok passe deg høydemessig; det går mer på hva du liker :-)

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av StigRune »

Guro78: Har selv kjøpt meg en splitter ny ER-6f som står og venter på meg hos forhandler nå :) gleder meg som en unge, men klarte å faile på oppkjøring, så må vente helt til 30. september før jeg kan kjøre (da jeg har ny oppkjøring).
Har du hatt noen erfaringer med den som kan være kjekt for meg å vite?

Ikke meningen å "stjele" tråden, så kan sikkert sende meg en PM om du ikke tror det kan være av interesse for Kamillalala :)

EDIT: Kamillala, siden du syntes det var greit å vite endringer som ble gjort fra modell til modell så kan jeg kanskje nevne at anmeldere har sagt at ER-6f pre 2009 vibrerte ganske kraftig, men at det visstnok ble fikset på 2009-modellen. fra 09 ble også stylingen mer lik ZX-6R, noe som er mye av grunnlaget for at jeg kjøpte helt ny. Modellen har jo bare eksistert siden 2006, så jeg har regna med at de første årene har hatt noen barnesykdommer og tatt meg råd til en helt ny. Var også eneste muligheten til å få den i limegrønn xp
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Det er jo bare morro med litt prat på tråden :thumleft
Alt som innebærer sykkel er jo interessant for meg! Ooh, det at de ligner mer på Zx6R er jo ikke akkurat et minus^^, OG jeg digger at de har litt spesi farger!
Tror dessverre det blir lite mulig for meg å skaffe meg en sånn, for jeg har et temmelig begrensa ex-student-budsjett, men på sikt må jeg jo ha en drømmesykkel å spare penger til, og da er jo alt aktuelt ;-);)
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Sånn forresten så sitter jeg og ser gjennom en del bilder av ER-6F nå, og det gikk opp for meg at jeg bare har sett N før, og siden jeg ikke er en like stor fan av nakensykler som r-sykler, så har jeg ikke bitt meg så merke i de.
Men med kåpe var de KNALLFINE! *FORELSKA* De minner meg littegranna om en kraftig 250R, og samtidig er de ikke så brede og kompakte som en ZX6R.
Ikke annet å si enn at DET var et vellykka design \:D/
Dere må kose dere kjempemye med syklene! (og lykke til med oppkjøringa StigRune) Heldiggriser ;-);)
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Guro78 »

StigRune skrev:Guro78: Har selv kjøpt meg en splitter ny ER-6f som står og venter på meg hos forhandler nå :) gleder meg som en unge, men klarte å faile på oppkjøring, så må vente helt til 30. september før jeg kan kjøre (da jeg har ny oppkjøring).
Har du hatt noen erfaringer med den som kan være kjekt for meg å vite?
Bra valg, tror du blir fornøyd!! Kan ikke si jeg kommer på noen problemer med den, faktisk (den nye eieren har nå på en måned kjørt den både tur retur Bodø og Estland uten problemer! :D) Nå hadde jeg 2006 modellen (ligger et bilde av den, med litt dårlige lys, inne på profilen min) så de har, som du sier, sikkert fiksa på de eventuelle barnesykdommene, ja ;-);) Ikke god passasjerplass og kjedelig lyd (få deg effektpotte :-# ) må være det eneste :knegg Lykke til med oppkjøring og ny sykkel :thumleft

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Guro78 »

Kamillalala skrev:Det er jo bare morro med litt prat på tråden :thumleft
Alt som innebærer sykkel er jo interessant for meg! Ooh, det at de ligner mer på Zx6R er jo ikke akkurat et minus^^, OG jeg digger at de har litt spesi farger!
Tror dessverre det blir lite mulig for meg å skaffe meg en sånn, for jeg har et temmelig begrensa ex-student-budsjett, men på sikt må jeg jo ha en drømmesykkel å spare penger til, og da er jo alt aktuelt ;-);)
Jeg slenger meg på den samme som så mange andre her siden du er ute etter noe litt rimeligere enn ER6F: Honda CBR! Kjent for å være en veldig bra sykkel, og den finner du i alle prisklasser/eldre modeller! :thumleft
Du må egentlig bare komme deg ut til butikkene og prøvesitte så finner du ut etterhvert hva du skal ende opp med! Det går forresten ann å få lavere sete til mange sykler (en salmaker kan evt endre på originalsetet uten at det synes) + finnes senkesett. Og kjøp kjørestøvler med litt tjukk såle så vinner du en centimeter her også! ;-);) Men du med dine 168 cm har ikke noe å frykte; du kommer til å finne noe som passer, garantert!
Er forresten enig med disse som sier at det er viktig med mer enn tåspissene nedi; jeg syntes selv det kunne bli vel mye å holde 200kg oppreist med tærne hvis jeg feilberegna underlaget! Med mer fotflate nedi blir det også mer kjøreglede for du kan føle deg tryggere! Det er hvertfall min erfaring og grunnen til at jeg gikk over til custom. Sport er personlig det jeg foretrekker utseendemessig, men har ikke angret en dag: Jeg virkelig digger Harleyen min!! :bananas

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Guro78 skrev:
Kamillalala skrev:Det er jo bare morro med litt prat på tråden :thumleft
Alt som innebærer sykkel er jo interessant for meg! Ooh, det at de ligner mer på Zx6R er jo ikke akkurat et minus^^, OG jeg digger at de har litt spesi farger!
Tror dessverre det blir lite mulig for meg å skaffe meg en sånn, for jeg har et temmelig begrensa ex-student-budsjett, men på sikt må jeg jo ha en drømmesykkel å spare penger til, og da er jo alt aktuelt ;-);)
Jeg slenger meg på den samme som så mange andre her siden du er ute etter noe litt rimeligere enn ER6F: Honda CBR! Kjent for å være en veldig bra sykkel, og den finner du i alle prisklasser/eldre modeller! :thumleft
Du må egentlig bare komme deg ut til butikkene og prøvesitte så finner du ut etterhvert hva du skal ende opp med! Det går forresten ann å få lavere sete til mange sykler (en salmaker kan evt endre på originalsetet uten at det synes) + finnes senkesett. Og kjøp kjørestøvler med litt tjukk såle så vinner du en centimeter her også! ;-);) Men du med dine 168 cm har ikke noe å frykte; du kommer til å finne noe som passer, garantert!
Er forresten enig med disse som sier at det er viktig med mer enn tåspissene nedi; jeg syntes selv det kunne bli vel mye å holde 200kg oppreist med tærne hvis jeg feilberegna underlaget! Med mer fotflate nedi blir det også mer kjøreglede for du kan føle deg tryggere! Det er hvertfall min erfaring og grunnen til at jeg gikk over til custom. Sport er personlig det jeg foretrekker utseendemessig, men har ikke angret en dag: Jeg virkelig digger Harleyen min!! :bananas
Virker virkelig som Honda CBR er en god sykkel! :D Er innom finn hver dag for å se hvordan markedet ligger an ;-);) Synker syklene i pris en del på høsten/vinteren, eller gjelder dette først og fremst bare forhandlere som vil ha ut 2010 modellene før 2011 modellene kommer til våren?
Venter private med å selge syklene sine til våren når det er større etterspørsel? Eller vil de ha de ut på høsten for å få mer garasjeplass? :-k
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av StigRune »

Kamillalala skrev: Virker virkelig som Honda CBR er en god sykkel! :D Er innom finn hver dag for å se hvordan markedet ligger an ;-);) Synker syklene i pris en del på høsten/vinteren, eller gjelder dette først og fremst bare forhandlere som vil ha ut 2010 modellene før 2011 modellene kommer til våren?
Venter private med å selge syklene sine til våren når det er større etterspørsel? Eller vil de ha de ut på høsten for å få mer garasjeplass? :-k
For å si det slik; Sykkelen min ('10 modell) kosta egentlig 117.000, og utstyret kosta egentlig over 25.000, men jeg betalte 131.000 for alt sammen, så du får litt rabatt, ja. sikkert ikke bare pga at det snart kommer '11-modeller, men litt pga at jeg kjøpte komplett utstyr også...

Er foresten ex-student jeg også. Mottok bachelorgraden i juni :D Men jeg hadde arbeidskontrakt og ganske bra jobb i boks lenge før jeg var ferdig på skolen, da...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av evike »

Guro78 skrev:Ikke god passasjerplass og kjedelig lyd (få deg effektpotte :-# ) må være det eneste

NEI !!!


IKKE få deg effektpotte helt ukritisk:

1. Det er et "helvete" å kjøre LAAAANGE turer med effektlyd på øret hele tiden. Det går utover både hørsel, balanse, konsentrasjon og er til irritasjon for de i følget som ligger rett bak deg.
2. Planlegger du langturer nedover Europa så er de blitt veldig strenge på lyd, og du kan risikere å miste skiltene i flere land, av de jeg kjenner til, først og fremst Tyskland og Frankrike.

Som resultat av disse to punktene så har jeg derfor gått tilbake til originalanlegg på min Virago 750.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Guro78 »

Kamillalala skrev:Synker syklene i pris en del på høsten/vinteren, eller gjelder dette først og fremst bare forhandlere som vil ha ut 2010 modellene før 2011 modellene kommer til våren?
Venter private med å selge syklene sine til våren når det er større etterspørsel? Eller vil de ha de ut på høsten for å få mer garasjeplass? :-k
Sykler er desidert billigst på vinteren! Da kan du prute mye siden forhandlerne forsøker å tømme butikken for å få plass til nye modeller, osv;-) Når det gjelder private er det sikkert både óg; noen vil selge på høst for da slipper de å lagre den, mens om de venter til våren får de litt høyere pris enn på vinteren, men samtidig så er jo sykkelen et år eldre. Så å kjøpe sykkel på vinter lønner seg, men da får du jo ikke prøvd den først. Gjør såfall en deal om at du vil ha lagring/klargjøring inkludert i prisen.

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Guro78 »

evike skrev:
Guro78 skrev:Ikke god passasjerplass og kjedelig lyd (få deg effektpotte :-# ) må være det eneste

NEI !!!


IKKE få deg effektpotte helt ukritisk:

1. Det er et "helvete" å kjøre LAAAANGE turer med effektlyd på øret hele tiden. Det går utover både hørsel, balanse, konsentrasjon og er til irritasjon for de i følget som ligger rett bak deg.
2. Planlegger du langturer nedover Europa så er de blitt veldig strenge på lyd, og du kan risikere å miste skiltene i flere land, av de jeg kjenner til, først og fremst Tyskland og Frankrike.

Som resultat av disse to punktene så har jeg derfor gått tilbake til originalanlegg på min Virago 750.
Du har jo selvfølgelig helt rett, Evike :-) Men..det er nå likevel min mening om originallyden på den sykkelen jeg hadde; den var veldig lyddempet og hørtes ut som en symaskin så var litt som spøk i den sammenhengen, hehe! Jeg kjørte ikke selv med eff.potte, men at sykkelen hadde hørtes kulere ut med?...helt klart ;-);)

Svar