Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Hei folkens :)

Jeg er på utkikk etter min første MC. Har helst lyst på en standard naken sykkel som Bandit 600, CB500, CB750. Drømmen er en GSX 750 Inazuma :D men den trur jeg ikke lommeboka strekker til og er også en forholdsvis sjelden sykkel tror jeg. Jeg er også litt interessert i cruiser sykler som Virago og shadow osv. men litt bekymret for sittestilling på disse syklene. Håper på å finne noe under 30.000 som er i bra stand og helst i nærheten av eller ikke i for drøy avstand til Haugesundsområde (karmøy).

Så lurer jeg på om noen på dette forumet som har innspill til hvilke sykler som er noe å satse på, hvilke brukererfaringer dere har. Viktig for meg at det er en driftsikker mc, grei og billig å mekke litt selv på (dvs. billige deler, lett å få tak i deler osv.), lettkjørt (må jo lære meg å kjøre skikkelig uten å suse av veien ;-);)) og god kjørekomfort.

Håper noen tar seg tid til å gi meg tips :thumleft
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Globe »

Hei tullestein :vs og velkommen til oss her på mcsiden :=D>

Her vil det nok komme en del tips til deg tenker jeg ;e

Selv startet jeg med en Virago, på den ble jeg sittende med litt for høye knær for min smak (jeg er 185 cm). Nå skal det også sies at den var en 535 ccm og var i så henseende litt for liten på den måten, syntes jeg ;e

Gikk så over til en Suzuki Volusia (cruiser), her ble jeg sittende med litt rettere benstillling, men fortsatt med føttene relativt langt foran overkroppen. Jeg likte kjørestillingen, men kjente at den ble noe anstrengt etter noen mil i salen, samt følte jeg etterhvert behov for å rette meg noe mer opp for å få en noe mer "aktiv" kjørestilling, spesielt på noe lengre turer. Så langt, har jeg funnet "min kjørestilling" på en Yamaha TDM 900.

Min "tankerekke" og mine sykkelskifter kan du lese mer om her.

Men, jeg kjenner igjen det jeg kan lese av det du skriver hva gjelder "søken etter hva som passer" :thumleft

Med ditt budsjett (+/-), vil du finne gode og svært så driftssikre sykler i segmentet cruiser/custom og som er å se på som "lettkjørte".

VI har bl.a. her på forumet et medlem med brukernavn Godtvoksen, du kan lese loggen hans her. Har har en meget pent holdt Honda Shadow 600 som nok skal selges snart, da han går over til noe større.

Mange her inne har god kjennskap til de modeller du nevner og de aller fleste av oss kjenner godt til den tankerekka du er midt inne i :thumleft

Så vi lar tipsene komme, og så får du følge oss opp her inne etterhvert som du tenker ut tankene frem til det du bestemmer deg for.

Lykke til.....spennende dette :thumleft

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Relax »

Velkommen om bord!

Hvis man tenker i rettning cruisere og i nevnte prisleie, ville jeg tat en titt på Suzuki Intruder 800 ..
Driftsikker,SPREK, cruiser og fin å se på... En sykkel man ikke så fort "vokser fra" ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Misha »

Morn tullestein! :vs

Jeg kan trygt anbefale en Yamaha xj 600 som jeg selv har, som nr.1 sykkel.

Bilde


Finnes også som naken sykkel:

Bilde

Den er lettkjørt - blir av flere skoler brukt som skole-sykkel. Min har samme mørke fortid...

God kjørekomfort - man sitter oppreist og kjører bak en liten men effektiv vindskjerm, rekkefirer med lite vibrasjoner, godt sete for fører og passasjer.

Enkelt vedlikehold - Luftkjølt motor med god tilkomst. Litt mer plunder når ventilene skal sjekkes pr. 24000km, men dette pleier jeg ta om vinteren når jeg allikevel plukker ned sykkelen for skikkelig ettersyn. Ventilene justeres med shims.

Driftsikker - Min 1999 mod. har nettopp passert 100000km med pendling til jobben i allslags vær uten problemer å snakke om. Har dog vært nøye med servicer og smuring av kabler og kontakter en gang årlig.

Og så er den gniten på bensinen. Bruker 0,4 uansett om jeg pendler alene eller drar på tur med passasjer og baggasje.

Noen Cruisere har en liiten bakdel i forhold til andre modeller, ang. sittestillingen: Det er en fordel å kunne reise seg litt opp mens man kjører. Nærmer man seg en fartsdump eller telehiv er det greit å kunne løfte seg litt opp og flytte vekten fra baken og over på bena. Sparer korsryggen for mye juling... :prf
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av ejs »

If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Hei igjen :vs og takk alle for flotte svar :=D>

Globe - takk for en flott velkomst :D.

Du har jo god erfaring med cruisere og bekrefter egentligt det jeg frykter. At med den typiske chopper sittestillingen så blir det fort slitsomt. Noe jeg også merket da jeg lånte min onkel sin Virago 1100. Desto lengre turen ble, jo mer sammenkrøpet og trøtt ble jeg i ryggen. Lite ideelt for korsryggen. Nå blir vel alle trøtt i kroppen etter noen timer med kjøring, så jeg burde kanskje ikke legge så mye vekt på dette eller :scratch ? Hvordan er det å kjøre TDMen din da? Vil anta at det er vesentlig lettere å kjøre langt med den :-)
Racing sykkel er på ingen måte aktuelt pga. forsikringspremie (jeg er fremdeles i 20-årene), komfort og ikke minst sittestilling :P

Er også enig med det du sier om mer aktiv kjørstilling. Jeg følte meg mye mer i kontroll av syklene på kjøreskolen (Suzuki GSR600 og Honda CBF600) enn med den viragoen jeg lånte.

Hei Misha :-) - Jeg har myst litt på XJ600 syklene. Det er jo akkurat en sånn type sykkel som er ideel for meg tror jeg (uten kåpe da :P), ihvertfall etter den kosmetiske oppgraderingen i 1996 tror jeg det var :-k . Hvordan er det å justere med shims? Krever det mye tid og verktøy? Hvor mange sykler på 90-tallet har egentlig manuel justering av ventilene? Trodde egentlig dette var en gammeldags måte å gjøre det på? Jeg er ingen ekspert på motorsykkelmotorer da, viktig å påpeke dette :knegg

Og siden vi er innpå emne motorer. Hva er det som må justeres og trenger service i løpet av ett år og to? Krever vel mer vedlikehold enn en bil motor. Hvor langt kan man regne med en motorsykkel motor går egentlig med ok vedlikehold? Shima, din har gått over 100.000 det er vel å betrakte som en del eller?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av SveinT »

En standard 500-600-750 bør være et godt valg, viktig å kjøre seg inn på sykkelen, du må jo også trives på den,
dvs ikke kjøpe for fort, tenker på sittestilling mv. , bruksområde..
XJ modeller, GSX-F, CB750 90 talls.. Kawa Zephyr.. Finner du et velholdt eksemplar
så bør den rulle mange bekymringsfrie mil.
Eller en offroader ... passer jo godt på norske veier ...

---------------------

Kom forresten til å tenke på Suzukireklamen som går nå,
en noe merkelig reklame i mine øyne..
Høres ut som de henvender seg til en førstegangskjøper der..
Om du kjøper en GSX-R1000 får trolig du :
Besøk av naboen - kan sove lengre - kommer tidligere på jobben -
tidligere hjem til barna - smiler mer - gladere hverdag
At dette er et 185 HK's effektmonster som kun svært erfarne førere bør eie,
vet jo de fleste som har kjørt motorsykkel en stund.
Det er en fantastisk sykkel for de som virkelig kan bruke den,
og det er jo på bane den kommer til sin rett,
enn fram og tilbake til jobb...
Det er vel andre mc-modeller som passer bedre til det bruket..
:-)

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Misha »

tullestein skrev: Hvordan er det å justere med shims? Krever det mye tid og verktøy? Hvor mange sykler på 90-tallet har egentlig manuel justering av ventilene? Trodde egentlig dette var en gammeldags måte å gjøre det på? Jeg er ingen ekspert på motorsykkelmotorer da, viktig å påpeke dette :knegg

Og siden vi er innpå emne motorer. Hva er det som må justeres og trenger service i løpet av ett år og to? Krever vel mer vedlikehold enn en bil motor. Hvor langt kan man regne med en motorsykkel motor går egentlig med ok vedlikehold? Shima, din har gått over 100.000 det er vel å betrakte som en del eller?
Om å justere med shims er enkelt eller krevende har litt med antall tommeltotter man har, og om man har skrudd ting i filler før. Det er alltid litt knoting første gangen - (som med alt annet... :-J ) Var ikke vanskelig når man først fant teknikken. Og en Haynes-manual hjelper på også.
Og det er ikke sikkert de behøves justeres hver gang heller, så lenge åpningen er innenfor toleransen.

Når det gjelder hvor mye service en mc trenger er det veldig varierende alt etter hvilken mc man har, så jeg kan bare snakke for meg selv. Bytter olje hver 6000km, oljefilter 12000km og luftfilter og plugger ved behov. Ikke så ulikt en bilmotor. Når jeg bytter olje går jeg også over resten av sykkelen, laget meg en egen liste ut ifra det som sto i Haynes-manualen.

100000km virker kanskje mye hvis man kikker på "listen over våre Mc'er" her på forumet, men jeg ser ingen grunn til at ikke yamahaen min skal kunne passere 200000km så lenge den får godt stell og fersk olje. :thumleft


Og TageSK har vel nettopp passert 150000km på BMW'n sin...
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

SveinT - Ser også den reklamen ofte. Hadde nok fort havnet i grøfta hvis jeg skulle begynt mc kjøringa med en sånn :-) Skumle greier :P

Misha - Sånn standard service ting som gjøres ja. Er redd for registerkjeder/(reim hvis det brukes i mc motor :P) og sånne kompliserte ting i motoren som jeg tvilsomt ville funnet på å fikse selv. Ellers på en sykkel vil vel det meste være greit å ordne selv(utenom forgasser synk. og justeringer :scratch ) Må forresten disse justeres og synkroniseres "ofte"? En Haynes bok er utvilsomt er veldig nyttig hjelpemiddel uansett :D

Hvordan er det med de mindre naken syklene på 500cc. F. eks. Honda CB500, Kawa ER-5, Suzuki GS500E? Har inntrykk av at folk mener de er kjipere enn de litt større 600 syklene som bandit osv.? Noen som har noen tanker rundt dette? Enklere motorhold av en slik to sylindret sak? Kanskje jeg vil vokse meg lettere fra en sånn sykkel også? Dumt det også.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Gammelgutt

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Gammelgutt »

tullestein skrev:
Hvordan er det med de mindre naken syklene på 500cc. F. eks. Honda CB500, Kawa ER-5, Suzuki GS500E? Har inntrykk av at folk mener de er kjipere enn de litt større 600 syklene som bandit osv.? Noen som har noen tanker rundt dette? Enklere motorhold av en slik to sylindret sak? Kanskje jeg vil vokse meg lettere fra en sånn sykkel også? Dumt det også.
Jeg har da ikke vokst fra Hyosungen enda, til tross for at det bare er 250ccm og 30 hk. Det er en lettkjørt og kjapp sykkel til å ha så "liten" motor. Jeg kjører aldri med passasjer, men med bagasje og min vekt, så er nok ikke vekten så langt unna.

Må jo jobbe mer med girene enn på en større sykkel, men det er jo litt av moroa med småkubikk. Treffe riktig med gir og turtall, da går det unna, da er det moro. Den holder jo ikke følge med større sykler ved aks rett fram, men på svingete veier holder jeg som regel følge. Forbikjøringer må jo også planlegges, men ved nedgiring går det da greit. :prop:

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Globe »

tullestein skrev:SveinT - Ser også den reklamen ofte. Hadde nok fort havnet i grøfta hvis jeg skulle begynt mc kjøringa med en sånn :-) Skumle greier :P
Ang. GSX-R 1000, her er en annen reklamevideo for den ;e :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=BPJKHRPrnPQ[/video]

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Ja enig med det gammelgutt. Hadde kost meg masse sikkert med en 250 jeg også :knegg
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Globe skrev:
tullestein skrev:SveinT - Ser også den reklamen ofte. Hadde nok fort havnet i grøfta hvis jeg skulle begynt mc kjøringa med en sånn :-) Skumle greier :P
Ang. GSX-R 1000, her er en annen reklamevideo for den ;e :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=BPJKHRPrnPQ[/video]

:lol :prop:
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av Misha »

tullestein skrev:Ja enig med det gammelgutt. Hadde kost meg masse sikkert med en 250 jeg også :knegg
Første sykkelen min var en Suzuki Marauder 250. Cruiser altså. Hadde den et år og kjørte til jobben, dagsturer og småturer med fruen :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Ønsker råd - Kjøp av min første mc

Legg inn av tullestein »

Misha skrev:
tullestein skrev:Ja enig med det gammelgutt. Hadde kost meg masse sikkert med en 250 jeg også :knegg
Første sykkelen min var en Suzuki Marauder 250. Cruiser altså. Hadde den et år og kjørte til jobben, dagsturer og småturer med fruen :thumleft

Ja flotte sykler óg det :thumleft var de to sylindret da eller?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar