Ducati 600 Monster

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
hallgeirbakken
Innlegg: 24
Registrert: 29 jan 2010, 20:46
Motorsykkelen din: ikkeno for øyeblikket :(
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Ducati 600 Monster

Legg inn av hallgeirbakken »

Skriver her fortløpende om mine opplevelser (og etterhvert erfaringer) med å importere sykkel til Norge - kanskje det kan hjelpe noen andre også? Jeg fyller inn fortløpende...

Men først litt om meg selv; født 1973, jobber for tiden i et reklamebyrå som AD og holder på å ta lappen for motorsykkel. Har tidligere kun kjørt moped, så overgangen var stor og desto mer moro. Tenkte litt på en gammel Triumph etc, men da søskenbarnet til kona mi som er bosatt i Irland skulle selge sin Ducati Monster 600 ´97-modell til under NOK 20.000,- ble planene fremskyndet. Motorsykkelen fraktes av et firma som heter Overlanders og jeg henter den i Moss lørdag 17. juli \:D/

Certificate of Conformity / samsvarssertifikat
Leste meg frem til at CoC er noe Biltulsynet er veldig glad i. Tok kontakt med Løvaas og fikk svar om å ta direkte kontakt med Tobias i Ducati Scandinavia som har kontor i Sverige. Og Tobias og jeg er ikke direkte venner. Karen gidder knapt å svare og det er først når jeg gjentatte ganger maser at han finner bryet verdt å svare.

Slik at det foregått til nå:
19. mai - svar fra Biltilsynet Lillehammer: Hei. Du trenger vognkort i original del 1 og 2.
Dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data. Det får du fra produsent,importør eller autorisert forhandler. Du må også dokumentere støy hvis det ikke står i vognkort eller tekniske data.»
20. mai - svar fra Løvaas hvor de ber meg ta kontakt med Tobias i Ducati Sverige
24. mai - hyggelig mail fra meg til Tobias om å få hjelp til å fremskaffe CoC
30. mai - jeg følger opp og spør om han har mottat min henvendelse
31. mai - svar fra Tobias: «Jag har emottagit detta nu. Skall kontrollera med fabriken i Italien om de kan skriva ett intyg. Dock så behöver jag bilder på cykeln.»
31. mai - jeg sender ham bilder og lurer på om de er gode nok
14. juni - jeg purrer opp og spør om han har mottat bildene og om de er ok
14. juni - svar fra Tobias: «Jo jag har motaggit bilderna. Italien kan inte ge dig ett CoC. Men de kan skriva intyg på det specifikt som du måste ha. CoC tillhör Mc:n och utfördas bara en gång/ per Mc.»
14. juni - jeg svarer og skriver at dette høres noe rart ut, siden tidligere eier ikke har eller bedt om dette. Mulig den første eieren har tatt ut dette på motorsykkelen, men det høres ikke logisk ut når den ble 1. gangs registrert i Irland av en ire.
Jeg skriver: «…trenger jeg dette: - dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data (bla dokumentasjon av støy).- dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data (bla dokumentasjon av støy).»
22. juni - jeg purrer og spør om han hørt noe mer fra Italia
2. juli - jeg purrer og spør om han hørt noe mer fra Italia
9. juli - svar fra Tobias: «Jag har inte hört mer än att de måste ha en specifikation på vad du behöver intyg på. Vi kan inte skriva på "allt".» Nå kjenner jeg at irritasjonen stiger. Først NÅ kommer han med svaret om at jeg ikke kan få «alt». Unnskyld uttrykket, men faens gjøk!
9. juli - jeg svarer og gjentar mitt svar fra Biltilsynet: «« Dokumentasjon på sykkel, dvs tekniske data. Det får du fra produsent,importør eller autorisert forhandler. Du må også dokumentere støy hvis det ikke står i vognkort eller tekniske data.» Og det betyr kort og greit, dess mer dess bedre. Eller må du ha det enda mer spesifikt hva type data?»
9. juli - etter innspill fra RuneMC (se svar under) her på siden, så forsøker jeg med å vise frem sykkelen med det irske vognkortet og originale E-merka potter. Hvis de ikke vil godkjenne den vil jeg ha spesifikt hva de mangler slik at jeg kan få dette fra Ducati i Italia. Jeg har derfor sendt en mail til Tobias om å legge dette på is inntil videre. Me stupid, men jeg lærer.


Eksosanlegget
Forrige eier har montert Carbon-potter som bråker som bare rakker´n og de er har ikke en eneste E-merking. Kjøpte meg derfor noen original potter fra en brukthandler i London. De er E-merket, og noen skjønnhetsfeil, men det spiller ingen rolle. De skrus av igjen så fort sykkelen er godkjent for norske landeveier.
P1020211.JPG
P1020210.JPG
P1020209.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av hallgeirbakken den 10 jul 2010, 18:45, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ducati 600 Monster

Legg inn av RuneMC »

Står på NMCU's sider at Certificate of Conformity kravet er tull for sykler kjøpt i EU - og Irland er da vitterlig del av EU???

http://nmcu.org/bruktimport
DOKUMENTASJON: NMCU har hatt møte med Vegdirektoratet og fått avklart hvilken praksis som gjelder for import fra land som tilhører det samme typegodkjenningsregimet som Norge, nemlig EU- og EFTA landene: Har motorsykkelen vært registrert i det EØS-landet man importerer fra, er vognkortet den eneste formen for dokumentasjon man behøver for å få sykkelen godkjent i Norge. Så eventuelle krav om å framvise Certificate of Conformity eller andre typegodkjenningsdokumenter kan trygt avvises!
Så, tipper du burdte referere til dette til aktuelt Biltilsyn-kontor - og dermed unngå CoC kravet. (Forutsatt at sykkelen var registrert i Irland eller annet EU land)
Det kan sikkert også forklare hvorfor Ducati ikke umiddelbart vet hvilken type dok du ønsker, siden slik teknisk typegodkjennings-dokumentasjonen allerede er oversendt aktuelle EU myndigheter for at de i det hele tatt kan selge sine sykler i EU. Alternativt om Biltilsynet ikke gir seg, kan du sende et mer spesifisert spm til Ducati om dokumentasjon ihht "EØS-direktiv 2002/24/EF"
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ducati 600 Monster

Legg inn av RuneMC »

Hmmm, ser det er en mulighet for CoC kravet innenfor EU også...
http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf
Noen land (vær særlig obs på England) følger ikke EU-regelverket for vognkort og hvilke tekniske opplysninger det skal inneholde. I slike tilfeller kan Statens vegvesen be om annen dokumentasjon - for eksempel CoC (Certificate of Conformity = EUs typegodkjenningssertifikat), eller dokumentasjon fra fabrikant eller uavhengig godkjent teknisk laboratorium, for å finne informasjonen de må ha. Det er den som fremstiller kjøretøyet for godkjenning som er pliktig å fremlegge dokumentasjonen. ... De vanligste manglene er vognkort som ikke inneholder opplysninger om motoreffekt, slagvolum og standstøy.
Så hvis vognkortet fra Irland mangler dette (i likhet med UK) så blir det allikevel aktuelt med CoC...
Sist redigert av RuneMC den 09 jul 2010, 09:51, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hallgeirbakken
Innlegg: 24
Registrert: 29 jan 2010, 20:46
Motorsykkelen din: ikkeno for øyeblikket :(
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Ducati 600 Monster

Legg inn av hallgeirbakken »

Takk RuneMC for innspill! Men ja, det er akkurat det at denne sykkelen kommer fra Irland som kanskje skaper litt ekstra hodebry. Frykter at møtet med Biltilsynet kan bli som dette: ](*,)

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Ducati 600 Monster

Legg inn av frankh »

Bare av nysgjerrighet (jeg har ikke noen verdifulle innspill her, dessverre): Hvor mye ender du opp med i MVA og engangsavgift for denne sykkelen du kjøper for 20.000? Jeg har lekt litt med tanken på å importere en eller flere sykler selv, men ofte ser det ut til at jeg risikerer at det blir dyrere enn tilsvarende brukt i Norge (ihvertfall når det gjelder Ducati).

Brukeravatar
hallgeirbakken
Innlegg: 24
Registrert: 29 jan 2010, 20:46
Motorsykkelen din: ikkeno for øyeblikket :(
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Ducati 600 Monster

Legg inn av hallgeirbakken »

@frankh. Mener å huske at det ble ca NOK 17.400 for sykkelen og tror det blir ca NOK 13-14.000 i fortolling (har ikke fortollet den ennå, men under toll.no er det en kalkulator hvor man får dette beregnet). Frakten med Overlanders ble svinebillig - Dublin til Moss; (i underkant av NOK 3200) da de allerede hadde en forsendelse til Norge). Videre får jeg en bitteliten utgift på leie av tilhenger for frakt av sykkel fra Moss til Lillehammer, samt runden med Biltilsynet for godkjenning. Men jeg tror fortsatt at det blir billigere enn å ha kjøpt den brukt i Norge, men det er bare en påstand fra min side. Det viktigste for min del er at jeg vet den har blitt tatt godt vare på av tidligere eier. For siden jeg er «helt grønn», så kunne jeg fort endt opp med å kjøpt en sykkel som egentlig var klar for skraphaugen.

Brukeravatar
hallgeirbakken
Innlegg: 24
Registrert: 29 jan 2010, 20:46
Motorsykkelen din: ikkeno for øyeblikket :(
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Ducati 600 Monster

Legg inn av hallgeirbakken »

Da er endelig sykkelen på plass. Siden jeg ikke har lappen ennå har jeg selvfølgelig ikke satt meg oppå og kjørt en runde. Og i morgen blir det besøk hos Tollvesenet på Hamar.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ducati 600 Monster

Legg inn av Globe »

NICE :bananas :bananas EN fryyyd for øye. Og du har selvfølgelig ikke prøvd den litt nei!!....det er gutten sin det tenker jeg :thumleft

Svar