Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Wheels »

Hei

Er ny her på forumet.

har hatt mc tidligere og da fra midten av 70-tallet til ca 1983

Tenker på å kjøpe meg en mc med det første, men det meste siden midten av 80-tallet har jeg ikke nærmere kjennskap til.

Derfor spørsmålet, hva skal jeg kjøpe?

For det første har jeg sansen for de klassiske mc.
Dermed er racing mc og harley utelukket.

Tenker i baner som Honda 750F - Honda seven-fifty, Honda super magna, Honda 900/1100 super boldor hvis strøken, og kanskje CBX 1000

kanskje Kawa Z650, Z750, 900, 1000 og 1100 hvis strøken og nyere Kawa 750 Zephyr.

Suzuki 750F, muligens eldre gsx 750 hvis objektet er strøkent.

Yamaha Seca 750, og kanskje XJ900

Pris har jeg ikke tenkt på ennå, er motorsykkelen strøken og da mener jeg virkelig strøken kan jeg strekke meg langt.
Rust, lakkskader bør ikke finnes, sete, drivverk og dekk bør være meget bra, samme gjelder motor med elektrisk anlegg, gjerne med kontroll-lapp fra verksted.

hvilke unoter hadde eventuelt disse motorsykler, hvis de hadde noen, og hvilke modeller bør jeg kikke etter?

Takker for hint og svar.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Globe »

Hei Wheels :vs og velkommen til mcsiden.no :=D>

Spennende tanker/planer du har, og mange flotte sykler blant de du lister opp her :thumleft

Selv kjører jeg custom/cruiser så jeg har ikke så mye erfaring med fordeler/ulemper blant de modellene du nevner. Men det er mange her på forumet som har, og har hatt sykler innenfor det du leter etter så du vil sikkert kunne få noen erfaringsbaserte svar her etterhvert :thumleft

Lykke til i jakten på ditt eksemplar :thumleft

Var selv å tittet på en eventuell ny MC for min egen del i går. Fant den på Finn.no, så strøken ut på bildene, men ved nærmere ettersyn var den endel preget av dårlig vedlikehold. De fleste skruer og dekseloverganger var preget av overflaterust, masse små riper både her og der, manglet er par skruer på noen deksler, det var benyttet endel uoriginale skruer et par steder. Fothviler bak var skrapet opp på enden, bagasjebrett hadde rustflekker i alle bøyde hjørner og setet hadde etpar små sprekker i sømmen. Sykkelen så fortsatt fin ut på 2 meters avstand, men når en da begynte å se nærmere på den var det flere av dise småtingene som dro hele inntrykker mye ned. Sykkelen gikk pent, god å kjøre, alt teknisk virket helt ok, men alt dette "småtteriet" dro inntrykket såpass ned at kjøpslysten på akkurat den sykkelen dalte mens jeg stod der. Mye av dette kan selvfølgelig skiftes, og tas høyde for ved avtale om kjøpssum, men det er noe med helhetsinntrykket på hvordan sykelen er behandlet og stelt. :-k :scratch

Skal bli spennende å se hvilke tips du får, og håper du følger oss opp i din tankerekke frem til du har valget ditt stående klar hjemme hos deg :thumleft

Hvilke sykler/sykkel har du hatt tidligere? Var den/de også innenfor "de klassiske"?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av AJ »

Ønsker deg velkommen til MCsiden.no, jeg også :thumleft

Kom trillende en utrlig flo9tt sykkel inn på treff-plassen hos Evike i går. Det var Inazuma sin Suzuki GSX 750, 2000 mod. - ren nakensykkel og en av de fineste jeg har sett noen gang av denne klassiske modellen.
Kanskje en slik kunne være noe?

Håper Inazuma legger ut bilde av den. Har vel ikke fått tatt så mange enda siden han kjøpte den kun for et par dager siden. Og siden da har han omtrent bare kjørt... :P

Ellers synes jeg du også bør kikke litt på f.eks. Yamaha TDM 850... ja, kanskje til og med TDM 900... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Wheels »

Hei.

Har eid:

Honda CB 350 twin 1972 modell tidsrom ca 1979

Honda CB 100 1978 model tidsrom ca 1979

Kawa 90 totakter ca 1972 model tidrom ca 1975/76

Kawa 350 / 500 triple model 72-74 tidsrom ca 1977/78

Yamaha 350 twin totakter model ca 1974 tidsrom ca 1977

Suzuki 350 twin totakter model ca 1972 tidsrom ca 1976/78

Suzuki 380 triple totakter model ca 1973/74 tidsrom ca 1977/78

Suzuki 750 totakter ( Vannbøffel ) modell ca 1974 tidsrom ca 1979/80

Suzuki GSX 1100 modell 1981 tidsrom 81/83 kjøpt ny.

Suzuki GS 425E model 1979 tidsrom 1982/83

Sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten, men alle hadde jeg for lenge siden.

De fleste var totaktere, 70 talls modeller.

Eneste "nyere" mc jeg har eid var en Suzuki GSX 1100 1981 model kjøpt ny høsten 1981
mener å huske jeg ga ca 31.000,- kr for den.

GSX 750 utgaven var vel priset til ca 26.000,- kr men ble solgt for 24.000,- kr som tilbudspris.

Når det gjelder Finn.no så ser mange eldre klassiske mc fine ut, men som du sier er dette på bilder.
Det beste er vel å få se og prøvd mc før kjøp.

Er vel en risiko ved kjøp uten å ha besiktet motorsykkelen.
men dette betinger en del reise, og det kan snart komme opp i noen 1000.- kr hvis en ender opp med flere turer.

Derfor er det greit med en verksted kontroll av eventuelle motorsykler.
Sist redigert av Wheels den 13 jun 2010, 20:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Globe »

:oh wow..det var en imponerende liste :notworthy: :thumleft

Skal bli utrolig spennende å se hva du ender opp med denne gangen,,,keep us posted!

PS. Skulle du finne noen interessante modeller i mitt distrikt (Trøndelag), så nøl ikke med å ta kontakt, så kan jeg ta en titt på dem, ta noen ekstra bilder, sjekke ut tidligere eier, og gi deg noen personlige inntrykk av sykkelen, før du eventuelt tar turen selv! :thumleft

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Wheels »

Ja hadde mange mc omtrent på samme tid, men det var helt andre priser da ( og lønninger ).

Honda CB 350 twin 1972 modell gav jeg 3500,- kr for kjøpt hos Ola Brun i trondheim i 1979, holdt vel til i Fjordgata.
Kostet forholdsvis mye å sette den i brukbar stand.

Nye blinkers med fester bak, nytt batteri, ny tenningslås, ny clutch wire, ny trekking av sete, ny lakk, og senere da den ble solgt overhaling av motor.

Faktisk ble den brukt som skolesykkel her på stedet en stund etter at jeg eide den.

Honda CB 100 gav jeg 7500,- kr for, da var motorsykkelen 6 mnd gammel.

Alle de andre lå vel mellom 3 - 12.000,- kr i pris mener jeg å huske.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Globe »

Wheels skrev:Honda CB 350 twin 1972 modell gav jeg 3500,- kr for kjøpt hos Ola Brun i trondheim i 1979, holdt vel til i Fjordgata.
Her er en litt artig beregning av kroneverdi før og nå. De 3.500,- du ga for CB 350 twin i 1979 får følgende kroneverdi i 2010 kroner ved å bruke SSB sin kalkulator for omregning:

[img]http://img.skitch.com/20100613-fsbe73pp ... xwgr3d.jpg[/img]

(Klikk på bildet for å finne andre prisendringer basert på kroneverdi før og nå) ;e

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Tysnes »

HEI. Har sjøl hatt både Honda CB 350 twin 72, og Kawasaki 90 72 mod. Kjører no en Kawasaki gpz 750 83 mod uni-track ca:63000 km. den går helt fint. den betalte eg 7500,- i fjor. Billig og stygg,litt finere no. Av nakne sykkler liker eg godt Suzuki bandit,og Kawasaki Zephyr. Dette er litt nyere modeller, med utprøvt teknikk. lykke til med valget.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av mekkern »

en sykkel du kan titte på som er slik du nevner er Honda CBX 750-det ligger en del ute til ok priser nå.
da kan en finne et bra eksemplar og bruke noen kr for å få de strøkne og fortsatt slippe rimlig unna.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Wheels »

Er ett par tilsynelatende fine Honda 750 seven fifty til salgs på Finn.no

Den ene er i Bodø, 1999 modell, kjørt 15.600km til 55.000,- kr
Dette er vel så nært at jeg kan reise til bodø for å kikke på den.

Den andre selges fra Sortland og der blir reise avstand betydelig lengre.
Begge kan sikkert sendes med Hurtigruta.

Har egentlig ikke sansen for innbygde kåpesykler heller, en liten vindskjerm går til nød.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Nordlendingen »

Honda "Sevenfifty" er en veldig grei mc, ingen tvil om det. Tror ikke du gjør så mye feil ved å se nærmere på en sånn! Jeg hadde en GoldWing 1100 for noen år tilbake, men solgte den fordi den blei alt for lite brukt. Med onger/ ungdommer, irsksetter, campingvogn, feriehus i Lofoten osv. osv, strakk liksom ikke de få sommerdgan vi har her nordpå, riktig til for mc'en. Jeg tenkte derfor å avvikle det, men beholdt heldigvis utstyret, sånn i tilfelle man skulle låne en..For to år siden, holdt jeg ikke ut lenger, og kjøpte en velholdt Kawasaki Z 650 F3. En nestenklassiker, vel verd å ta vare på, og en veldig grei by-mc. Jeg fikk imidlertid suuug etter de litt lengre turene, til kåpe, plass til litt bagasje og LITT meire pondus. Jeg har vel vært sånn "skap"-BMWentusiast i mange, mange år og har pusla med planer om en dag å eie en R90S eller R100Rs. Etter lang tids lesning og overveielse, bestemte jeg meg for en K 100 Rs. Den henta jeg for vel ei uke siden og kjørte den fra Gardermoen og heim til Bodø. En nydelig mc og garantert en kommende klassiker! Akkurat passe sport-tourer, krefter i massevis, stødig som et lokomotiv. kort sagt, den passet meg veldig bra! Jeg nikoser meg for hver mil som tilbakelegges, så K100Rs kan sterkt anbefales! Kvaliteten er meget bra, og disse mc'ene er som regel eidd av vettuge mennesker som har tatt godt vare på de!

Lykke til med ditt valg! Håper du blir like fornøyd som det jeg er. :thumleft

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Intruder »

Wheels skrev:Er ett par tilsynelatende fine Honda 750 seven fifty til salgs på Finn.no

Den ene er i Bodø, 1999 modell, kjørt 15.600km til 55.000,- kr
Dette er vel så nært at jeg kan reise til bodø for å kikke på den.

Den andre selges fra Sortland og der blir reise avstand betydelig lengre.
Begge kan sikkert sendes med Hurtigruta.

Har egentlig ikke sansen for innbygde kåpesykler heller, en liten vindskjerm går til nød.
Ville ikke betenkt meg på en tur til Bodø,så får det inntrykk du får der avgjøre ! :thumleft :mc2 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Nordlendingen »

Intruder;hvor bor du? Det er da ikke SÅ langt fra Bodø til Sortland! Rundt 30 mils kjøring på fine mc-veier....Men jeg har sett en Sevenfifty her i byen, og den var veldig pen. Husker ikke farge, men jeg lurer på om den var svart...

mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Wheels »

Litt opp i alderen er en jo noe treg, men har bestilt 2 stk hjelmer og noe annet kjøreutstyr.

Meget mulig jeg ender opp med en eldre Honda 750F supersport som ser grei ut og er lite kjørt i forhold til alder.

Har lett litt på nettet etter reservedeltilgang for disse uten å finne stort, i hverfall av nye deler.
Men regner med det finnes mye enda, disse motorene ble brukt i flere år mer eller mindre uten forandringer.

Brukte deler har sikkert Kragnes motor i Trondheim, men noen deler er best som nye.

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hvilken mc bør jeg kjøpe?

Legg inn av Erling »

Wheels skrev:Litt opp i alderen er en jo noe treg, men har bestilt 2 stk hjelmer og noe annet kjøreutstyr.
Meget mulig jeg ender opp med en eldre Honda 750F supersport som ser grei ut og er lite kjørt i forhold til alder.
Har lett litt på nettet etter reservedeltilgang for disse uten å finne stort, i hverfall av nye deler.
Men regner med det finnes mye enda, disse motorene ble brukt i flere år mer eller mindre uten forandringer.
Brukte deler har sikkert Kragnes motor i Trondheim, men noen deler er best som nye.
hmm eldre CB 750F SS som denne eller? :scratch
Bilde
(bildet er av en vakker CB1100)

Ett par, tre viktige moment du absolutt bør vurdere, siden du skal ha 2 hjelmer. For det betyr vel passasjer?
  • -solide støtdempere
    -bunndrag
    -drifts pålitelighet
En 30 år gammel CB750 , kan være morro hvis begge er liten av vekst, liker å gire og at den ikke minst er fulgt opp servicemessig ( fins det en 30 gammel mc som er det da?),
.. men uansett tror eg du må ta høyde for mekking ..mye *mas

Lykke til og velkommen tilbake til "MCverdenen"
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Svar