kart/gps til å planlegge turer i Norge

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
BigFudge87
Innlegg: 25
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av BigFudge87 »

Hei.

Jeg og en kamerat planlegger flere turer i år.
vi har til nå brukt google maps, men der har man visse begrensninger.

Derfor lurer jeg på hva folk kan anbefale av apper som kan egne seg til å planlegge turer (hovedsakelig i Norge)
som har gps mulighet( eller kan sende hele ruta til google maps) helst noe som er gratis.

BjørnSover
Innlegg: 396
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har brukt gratisversjon av myrouteapp.com litt i det siste. kan ta ut veipunkter og spor. forhåpentligvis kan noe av det importeres til google maps for dere.

BigFudge87
Innlegg: 25
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av BigFudge87 »

BjørnSover skrev: 06 mai 2024, 11:48 Jeg har brukt gratisversjon av myrouteapp.com litt i det siste. kan ta ut veipunkter og spor. forhåpentligvis kan noe av det importeres til google maps for dere.
vil den ha mulighet til å velge litt "morsomme" veier med svinger osv?

titta litt på beeline nå, virker som en ok app men litt lite valgmuligheter for rutene

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 394
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av SveinHa »

Finnes der noe apper/nettsteder som viser severdigheter og slikt? Planla en bobiltur Karmøy-Suleskar-Røldal-Nesflaten-Karmøy for noen få år siden og brukte mange dager på å finne ut hva som var verdt å få med seg på turen... En kjapp tur over Suleskar kan sees her: ');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

For selve navigasjonen har jeg alltid brukt Sygic. Koster ikke stort for livstidsoppdateringer for hele Europa...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av Bjerknez »

BigFudge87 skrev: 06 mai 2024, 11:40 Hei.

Jeg og en kamerat planlegger flere turer i år.
vi har til nå brukt google maps, men der har man visse begrensninger.

Derfor lurer jeg på hva folk kan anbefale av apper som kan egne seg til å planlegge turer (hovedsakelig i Norge)
som har gps mulighet( eller kan sende hele ruta til google maps) helst noe som er gratis.
Beeline Moto er en liten og hendig GPS som bruker Google Maps. I appen kan man enkelt legge opp ruter samt dele ruter med andre etc.

Den er helt trådløs og oppladbar. Batteritiden er ekstremt bra. Kan fint brukes i flere dager uten å lade den.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 344
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av utc »

Hva slags gps har du ? Dersom du har Garmin kan du stort sett bruke Basecamp til planlegging på pc og overføre rutene til GPS'en din derfra. Dersom du endrer på ruten i Basecamp vil dette enkelt oppdateres så lenge du er innefor samme nettverket og kobler gps til dette.
Til orientering så er Basecamp GRATIS noe som pleier å lokke nordmenn som fluer på ei kuruke :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du ikke har behov for en GPS som forteller deg hvilken fil du skal ligge i samt gi deg middagstips og lokalhistorie langs veien illustrert på storskjerm, så anbefaler jeg å ta en titt på Beelin Moto II. Den forteller deg hvor du skal kjøre uten noe fuzz, og ruten kan du enkelt og helt sømløst gjøre om, oppdatere samt dele eller lagre underveis. Du kan også få den til å tegne et spor der du kjører etc.

Du kobler til med Bluetooth og det er alt.

mekkern
Innlegg: 7620
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av mekkern »

Jeg bruker bare en fullutgave av myrouteapp og planlegger.
Dette pga kjørekompiser og at jeg bare bruker tlf/Comm på øret.men vi kan dele ruter og konvertere til stort sett alle gps for de som bruker dette.
Bruker dette til bil-mc-bobil -sykkel-til fots. Også for at den kan kjapt lage spesialruter med eksempelvis svingete eller andre type veier.

Men finnes gratis alternativer også for de som ikke trenger alt
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

BjørnSover
Innlegg: 396
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av BjørnSover »

Ser myrouteapp tilbyr lite/medium/mye svinger som alternativ for betalende versjon. Jeg er i vurderingsboksen om jeg skal betale for fullversjon av myrouteapp. @mekkern - anbefaler du fullversjonen? er det verdt 1300,- vs gratis?

mekkern
Innlegg: 7620
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av mekkern »

BjørnSover skrev: 06 mai 2024, 13:14 Ser myrouteapp tilbyr lite/medium/mye svinger som alternativ for betalende versjon. Jeg er i vurderingsboksen om jeg skal betale for fullversjon av myrouteapp. @mekkern - anbefaler du fullversjonen? er det verdt 1300,- vs gratis?
Hvis en ikke kommer til å bruke dette "litt aktivt"-det vil si har kompiser med ruter og spor-og sitter en del på google og finner steder og veier en har lyst til å lage seg detaljerte ruter på i inn og utland på kartverket i nettutgaven/nettbrett (Har lifetime på begge) så tror jeg nok ikke det vil svare seg. :sk?

Brukbare offlinekart er dog kjekt når jeg er der det er nix dekning på tlf.
En + når jeg kjører bil er at det er integrert med Carplay også så jeg får rutene mine der på skjermen.Og AndroidAuto.

Ser en får totalpakka for 179Euro nå men dette er jo mye penger-men hvis jeg slipper å kjøpe meg en gps eller 2 så går jeg i +.
Men alt er jo hva en TRENGER egentlig-google maps og andre funker jo stort sett greit.
JEG er en sucker for kjekt å ha innimellom. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av kjellv »

https://tourstart.org/tour er også fin. Her kan du lagre ruteplanen din i gpx og overføre den til GPS. Programmet har mange muligheter, du kan unngå grusveier eller foretrekke dem blant annet. Jeg har utforsket den litt i vinter, men ennå ikke lagt en eneste rute over til GPS. Det er i grunnen slik med meg at jeg sjelden bruker de planlagte rutene likevel, turen blir til underveis..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37997
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av AJ »

Har Tyre installert uten å ha sjekket spesielt nøye hvordan det funker i forbindelse med mobil.tlf. apper og GPS'er.
Men verd å sjekke nærmere, kanskje?

https://tyre2navigate.com/?lang=en
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 496
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: kart/gps til å planlegge turer i Norge

Legg inn av Snekker.edvin »

Kurviger.de på nette og hvis du brukket android da har de også app
Aldri kjørte på så svingete og morsomme veier for
Gratis

Svar