Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 28 mar 2023, 10:42 Kunne jeg tenkt meg en slik?
Absolutt :yeyeye ! er det veldig enkle svaret på det :D :

Norton Commando 961 Sport.jpg

Norton 1.PNG

Flere detaljbilder og mer info her:

https://nortonmotorcycles.com/range/commando-961/
Den der var faktisk skikkelig lekker :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Flott 100 års jubileumsmodell fra BMW:
nsc-rninet-100-years-P0N3Y-media-01.mp4.asset.1669036629766.jpg
https://www.bmw-motorrad.no/en/models/h ... years.html
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Bilde

Denne luft- og oljekjølte rekkefirerklassikeren fra Honda er vel ikke lenger å få tak i som ny her i landet, vil jeg tro?
Siste årsmodell var 2021...

Litt synd, må jeg si. Men samtidig forståelig siden både utslippskrav og ganske sikkert også etterspørselen satte en stopper for modellen.

Men en flott sykkel er det uansett :prf .

Noen som vet om Yamahas 1300 luft- og oljekjølte rekkefirer fortsatt er i salg her i landet? Og noen av de andre twinmodellene med rene luftavkjølte motorer.
@kjellv har antakelig innsideinfo om dette :) ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 31 mar 2023, 20:03 Bilde

Denne luft- og oljekjølte rekkefirerklassikeren fra Honda er vel ikke lenger å få tak i som ny her i landet, vil jeg tro?
Siste årsmodell var 2021...

Litt synd, må jeg si. Men samtidig forståelig siden både utslippskrav og ganske sikkert også etterspørselen satte en stopper for modellen.

Men en flott sykkel er det uansett :prf .

Noen som vet om Yamahas 1300 luft- og oljekjølte rekkefirer fortsatt er i salg her i landet? Og noen av de andre twinmodellene med rene luftavkjølte motorer.
@kjellv har antakelig innsideinfo om dette :) ?
Dessverre.. Yamaha XJR1300 forsvant fra markedet (i hvert fall det Europeiske) i 2016 med som følge av Euro4 :redface
Ikke bare den. Den slo følge med flere av Yamahas luftkjølte motorer- Også de store cruiserne forsvant samtidig, altså V-twin motorene i 1300, 1600, 1800 og 1900. Det gjorde for øvrig også V-max 1700 i samme rennet, selv om denne som kjent hadde væskekjølt V4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 31 mar 2023, 22:14 Dessverre.. Yamaha XJR1300 forsvant fra markedet (i hvert fall det Europeiske) i 2016 med som følge av Euro4 :redface
Ikke bare den. Den slo følge med flere av Yamahas luftkjølte motorer- Også de store cruiserne forsvant samtidig, altså V-twin motorene i 1300, 1600, 1800 og 1900. Det gjorde for øvrig også V-max 1700 i samme rennet, selv om denne som kjent hadde væskekjølt V4
Triste greier... :-|
Siden dette var var flotte klassiske Yamahamodeller.

Men det er nå engang slik at disse luftkjølte syklene forsvinner pga. de ny strenge utslippskravene.
Men hyggelig at noen fortsatt holder det gående.
Antakelig ikke noe stort poeng pg antakelig heller ikke noe savnm for de fleste i MC-miljøet, men for oss nostalgikere er det selvfølgelig et pluss :thumleft .

Hvordan ligger det an med Ducati, forresten...
Er det noen olje-luftkjørte modeller tilgjengelige der i gården lenger, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av ErikW »

Da har Bulldog`n og jeg vært ute og prøvekjørt oss litt. Til og med i regn :O Er overasket over hvor rask smidig og sterk den er med sine 64 Hk og 88,30NM. Gode bremser også. Ja, så har den jo skikkelig godlyd da fra V-Twin`n, selv i orginal pottene :twothumbs:

Det jeg reagerer på etter min korte prøvetur er vinklingen på styret der det ved holkene går vinklet bakover. Noe som ikke passet mine håndledd så godt, så det vil jeg vurdere å bytte etter hvert. (tips til sider å få kjøpt slik på.)
IMG_1892.jpg
IMG_1890.jpg
582343_497212347005073_1272682339_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 12 apr 2023, 13:35
Det jeg reagerer på etter min korte prøvetur er vinklingen på styret der det ved holkene går vinklet bakover. Noe som ikke passet mine håndledd så godt, så det vil jeg vurdere å bytte etter hvert. (tips til sider å få kjøpt slik på.)
Fin og ganske sjelden sykkel, dette :thumleft .

Hva styret angår så er det kanskje litt sånn "trillebår"aktig?
Beskrivelsen din fikk meg til å tenke på hvordan jeg (gjen)opplevde Yamaha TDM 900, som jeg fikk prøve for et par-tre år siden, første TDM 900 tur etter at jeg byttet inn min egen i 2010.
En ganske annerledes styreopplevelse enn både Moto Guzzi Stelvio og KTM 1290 SA. Forsåvidt også Triumph Tiger 1050 SE, som erstattet TDM'en.

TDM 900 og Bulldog 1100 er kanskje ganske like når det gjelder styreutformingen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 12 apr 2023, 13:53
ErikW skrev: 12 apr 2023, 13:35
Det jeg reagerer på etter min korte prøvetur er vinklingen på styret der det ved holkene går vinklet bakover. Noe som ikke passet mine håndledd så godt, så det vil jeg vurdere å bytte etter hvert. (tips til sider å få kjøpt slik på.)
Fin og ganske sjelden sykkel, dette :thumleft .

Hva styret angår så er det kanskje litt sånn "trillebår"aktig?
Beskrivelsen din fikk meg til å tenke på hvordan jeg (gjen)opplevde Yamaha TDM 900, som jeg fikk prøve for et par-tre år siden, første TDM 900 tur etter at jeg byttet inn min egen i 2010.
En ganske annerledes styreopplevelse enn både Moto Guzzi Stelvio og KTM 1290 SA. Forsåvidt også Triumph Tiger 1050 SE, som erstattet TDM'en.

TDM 900 og Bulldog 1100 er kanskje ganske like når det gjelder styreutformingen?

Det kan fort hende at de har samme styret også. Kjenner meg igjen, da jeg hadde en 98 modell TDM for 6 år siden. Var vel egentlig samme følelsen der.
Høyden på styret er fin, men den siste vinklingen bakover må jeg prøva å få gjort noe med, men skal gi den noen tid på flere turer og sen den an litt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

@ErikW ;
ang. ettermarkedsstyrer, sjekk XLMOTO:

https://www.xlmoto.no/search/result?que ... rer&page=1
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Ducati har vel også et par luftkjølte modeller fortsatt i 2023 modellrekken ?
Scramblere på 800 og 1100 kubikk, om jeg ikke tar feil?

https://ridermagazine.com/2022/11/11/20 ... ok-review/

Blir disse tatt inn her i landet, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Husker at det er en MCsiden.no registrert bruker med brukernavnet @tomsnes, som har (hadde?) en Yamaha MT-01, men som ikke har vært aktiv på mange år. Kunne vært artig å hørt fra ham om hans erfaringer med MT-01, en ganske heftig luftkjølt V-twin. som jeg husker det var noen av på veien for en del år siden.
Men lenge siden sist jeg har møtt en...
Yam MT01.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av lazyboy »

Kjørte tur med en kar fra Polen for noen år siden som hadde en sånn. På en rast spurte jeg litt om sykkelen.
Han smilte og sa at han hadde mista alle plombene i tenna og at speila rista på han epileptisk annfall. Men var skikkelig fornøyd😂😂

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 15 mai 2023, 20:20 Kjørte tur med en kar fra Polen for noen år siden som hadde en sånn. På en rast spurte jeg litt om sykkelen.
Han smilte og sa at han hadde mista alle plombene i tenna og at speila rista på han epileptisk annfall. Men var skikkelig fornøyd😂😂
:knegg
Ja, det er jo sånne opplevelser jeg gjerne vil høre mer om.
Og andre med ikke akkurat samme erfaringer... ;)

Uansett regner jeg med at de som har erfaring med disse kan fortelle noe om draget i disse motorene.
Tipper de har et skyv som merkes... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av JanK »

Min første tunge mc, som jeg fortsatt eier er oljekjølt.
:love
DSC06519.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av MGR1 »

Benelli 400 Imperiale er en tøff ensylinder. Produseres i Kina, men ser ut til å være bra kvalitet. Ikke tilgjengelig i Norge, men i Europa.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... -400/2020/

Svar