Hjelp! 40 år og første sykkel!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Valseth
Innlegg: 4
Registrert: 11 aug 2022, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Valseth »

Hei! Jeg er ny her på forumet og har begynt og ta MC lappen etter mange års vurderinger , små barn, oppussing av hus, bryllup og you name it. Til slutt så synes kona at det var innafor da eldstemann holder på med lett mc lappen. Og ikke minst at jeg har blitt et roligere vesen som runder 40 neste år. Jeg er 193cm høy og er primært ute etter en naken sykkel. Svingete veier i tilnærmet lovlig fartsgrense med vinden i ansiktet er mer min greie. Jeg har kjørt mye lettsykkel og litt større i min ungdom uten at vi nødvendigvis hadde lov 🙈 Når det gjelder sykkel så har jeg sett på Xjr 1300, Bandit 1200, Honda x-11 samt hornet 900 og BMW F800R. Alle disse virket til å passe min høyde. Jeg tar gjerne imot tips fra høye førere og hva dere kjører! Vil heller ikke bruke for mye penger på første sykkel da jeg helt sikkert ikke har den til evig tid. Når det gjelder effekt så er jeg ikke videre bekymret for det da det er føreren som skal styre maskinen med fornuft og ikke omvendt ;)

På forhånd tusen hjertelig takk til alle som tar seg tid til å komme med Feedback til en «fersking» som snart passerer middagshøyden 😀

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av SilverSmurfer »

Du kan jo gjerne si et ord eller to om budsjett og gjerne hvor teknisk du er av deg, vil du mekke litt selv eller kjøre alt på verksted for eksempel?

Valseth
Innlegg: 4
Registrert: 11 aug 2022, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Valseth »

Nei mellom 40-80.000 tenkte jeg, når det gjelder å skru så er det mye jeg fikser selv. Har mc verksted i nærheten og er ikke redd for å bruke litt kroner på verksted om nødvendig :) Men jo nyere og driftssikkert jo bedre selvfølgelig.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av SilverSmurfer »

Nakensykkel er ikke helt min stil, men hvis jeg skulle hatt en nakensykkel i mellom 40 og 80 000 så hadde jeg uten tvil gått for NC750S fra Honda. :)

Ikke det mest spennende valget, men jeg har en tendens til å lene mot fornuftige sykler. Dette er sykler som er kjent for å være svært enkle å jobbe på og meget driftssikre, og du kan få en 2019 mod med 4000 kilometer på takstameteret for under 80k. Kommer også med integrert oppbevaring for hjelm eller eventuelt matpakke. :)

Askild
Innlegg: 2
Registrert: 25 sep 2020, 21:13
Motorsykkelen din: Honda Varadero xl 1000 -08

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Askild »

Hei.
Jeg byttet sykkel i vinter og var opptatt av sittestilling i forhold til min høyde.
Fant et bra program for dette:
cycle-ergo.com

Hilsen Askild

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av ErikW »

Valseth skrev: 11 aug 2022, 11:41 Nei mellom 40-80.000 tenkte jeg, når det gjelder å skru så er det mye jeg fikser selv. Har mc verksted i nærheten og er ikke redd for å bruke litt kroner på verksted om nødvendig :) Men jo nyere og driftssikkert jo bedre selvfølgelig.
Hei
Ser du skriver FJR1300. Jeg solgte nettopp en strøken slik FJR 1300 modell 2001. (import fra Yamaha i Sverige.) forrige Torsdag.
Jeg er i forhandlinger med en FJR 1300 til, som er en 2002/03 modell. Er det av interesse tro.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 11 aug 2022, 14:53
Valseth skrev: 11 aug 2022, 11:41 Nei mellom 40-80.000 tenkte jeg, når det gjelder å skru så er det mye jeg fikser selv. Har mc verksted i nærheten og er ikke redd for å bruke litt kroner på verksted om nødvendig :) Men jo nyere og driftssikkert jo bedre selvfølgelig.
Hei
Ser du skriver FJR1300. Jeg solgte nettopp en strøken slik FJR 1300 modell 2001. (import fra Yamaha i Sverige.) forrige Torsdag.
Jeg er i forhandlinger med en FJR 1300 til, som er en 2002/03 modell. Er det av interesse tro.
Eller var det XJR han skrev? :roll

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av AJ »

Velkommen til deg her på MCsiden.no, Valseth :vs !

Jeg er blant de som også fulgte og realiserte MC-drømmen da jeg var i sent 40-årene etter 14 års opphold.
Slo til med en nye Yamaha TDM 900, som jeg kjørte i flere sesonger og byttet inn da den straks rundet 60000 km.
Kjempesykkel, som jeg var veldig fornøyd med.
Hadde mange og lange turer med denne, også med full oppakning og passasjer.

Ser at det er flere til salgs på Finn.no innenfor budsjettet ditt.
TDM 900 er sykkel med voksne proposjoner og egner seg godt til førere på 190 og mer.
En sykkel jeg anbefaler deg å kikke nærmere på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av mekkern »

Varadero 1000 er også veldig godt egner for opp mot 200 cm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av FredrikE24 »

194 med lange bein her. Kjøpte BMW K1200RS i 2016 som første sykkel og har den enda. Kjører hver dag og nærmer meg å ha kjørt 100kkm på den. Så har jeg hatt andre sykler parallelt.
Jeg hadde lyst på denne sykkelen og spurte det samme spørsmålet som deg i 2016 og fikk det samme svaret.

Jeg tror du heller skal fokusere på å kjøpe sykkelen du faktisk har lyst på. Så kan heller vi her med noen mil på baken komme med noen råd og vink.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av BjørnSover »

Jeg tok lappen i fjor 40+ år gammel. Er ikke like høy som deg og kjøpte Versys 650 som første sykkel. Den var fin til småkjøring, men etter en stud ble vinkel i knærne for spiss og ganske ubehagelig. Har nå en BMW R1200 GSA som er mye mer komfortabel.
Velkommen til mcsiden

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har samme høyde som deg, folk er forskjellig proposjonert også så vanskelig med noe fasitsvar.
Jeg har lange bein så ingen sykkel blir for høy, men avstand mellom sete og fothvilere samt frem/bak forholdet mellom disse vil bestemme hofte og knevinkler. https://cycle-ergo.com/ vil gi deg en pekepinn, men det er prøvekjøring (gjerne en god stund) som gjelder skal man avdekke om man holder ut lengre etapper uten å få vondt.

Jeg hadde sykkel med 84 cm setehøyde og en vinkel på både kne og hofte som var ganske nært 90 grader, 1 1/2 time uten stopp og en strekk så var det vondt.
Nå har jeg en BMW F850GS med 87,5 og en ganske annerledes vinkel mellom "gropa" i sete og fothvilere som gir en helt annen vinkel, spesielt på hofteledd. Kan kjøre timesvis uten å få tresmak nå, antagelig også noe fordi utformingen på sete er annerledes og fordeler nok mine drøyt 100 kg bedre.

Noe ergonomiske justeringer går det an å gjøre med 360 gr. justerbare fothvilere, "riser" for styre og evt. sete.
Så det kommer an på om du skal kjøre litt lengre turer innimellom, eller bare småkjøring, men tror du at du skal kjøre en del lengre etapper så ville jeg ha vektlagt sittekomforten høyt. Ikke gøy på tur om man har nådd en grense å baken verker...

Lykke til med sykkelvalget og velkommen på forumet!

Valseth
Innlegg: 4
Registrert: 11 aug 2022, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Valseth »

Tusen takk for mange flotte svar hittil, jeg er helt enig i at man skal kjøpe med hjertet og erfare! :) At jeg skal finne sykkel er jeg helt sikker på, og selv om man tråler markedet så dukker det til stadighet opp sykler man hadde glemt eller ikke har tenkt over. Jeg har jo alle årgangene til Bike i perm fra 1996-godt ut på 2000 tallet så det er jo mulig å finne gamle tester også :) Pennen til Stein Rømmerud var jo sylkvass på den tiden (og sikkert enda) så det er jo underholdning samtidig 😀

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Kjøp med hjertet og bygg egne erfaringer. Det eneste som er ganske så sikkert er at du fort blir vant til kreftene, så ikke la deg lure til å velge noe med mindre motor fordi det blir billigere og du får en nyere sykkel etc. det KAN være løsningen, men slett ikke sikkert.

Noen ganger kan det være riktig å velge en litt eldre sykkel med litt større motor og kanskje mer eksotiske dempere og bremser. De to sistnevnte er mye viktigere enn man tror. Kjipe bremser og svampete dempere er skikkelig turnoff synes jeg. De fleste nyere sykler i billigklassen har ikke akkurat overdimensjonert bremser og dempere for å si det sånn. Enkelte vil jeg nesten påstå er på grensen til trafikkfarlige.

Jeg har opplevd og kjørt en fabrikkny sykkel i billigklassen som jeg uten provokasjon utover en ganske fast nedbremsing fra 40km/t bunnet framdemperen. Det var ganske spesielt. Dette er dog ikke vanlig, å disse demperne var nok feiljustert fra fabrikk, men poenget er at kjipe dempere og kjipe bremser vil du ikke ha.

Kjøper du en noen år gammel sykkel som ikke er dyr i utgangspunktet så er sjansen ganske stor for at nettopp disse to tingene ikke er bra nok.

Mitt krav er at jeg skal kunne lette bakhjulet (mer eller mindre) med en finger på bremsehendelen (uten at framdemperen bunner selvsagt.)

Nå løfter jeg jo ikke bakhjulet på rocketen grunnet akselavstanden etc. men generelt sett skal en finger på bremsehendelen være nok til å gi all den bremsekraft du trenger. Det er vertfall der MIN list ligger.

Det er kun en sykkel jeg har hatt som ikke har klart disse kravene og det var den første sykkelen jeg hadde. (2012 Yamaha XVS1300). Jeg ble vant til det og kompenserte med bakbrems etc. men etter å ha sammenlignet med sykler jeg har hatt etter dette vil jeg aldri ha dårlige bremser igjen. :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Audi Mannen »

Velkommen Valseth. Det du skriver er så godt som en kopi av hva jeg gjorde for ikke mange år siden. Man blir voksen mellom øra og når en av ungene tar lett mc lappen så våkner lysten og fornuften er noenlunde på plass.
Hadde vi vist hvor du holder til i landet så er det også en mulighet at noen i nærområdet lar deg prøvesitte. Det å fysisk få sittet på flere gjør alt mye enklere, da ser du raskt hvilken sykkel du starter å sammenligne andre med.
Og ja, du kommer til å bytte etter ikke alt for lang tid når du ser og kjenner på lyst/behov etter hvert som mengden kjøring øker eller avtar. Sånn er det bare.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar