Hjelp! 40 år og første sykkel!

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av dypen »

Som nevnt over her kan bare det å sitte på sykkel’n være en god start, hvordan det føles … Er du så heldig å få prøvekjøre noen meter får du enda bedre «feeling» med sykkel’n. Når du har kjørt litt kommer også sykkelens karakter / moment / utstyr inn i bilde for hvordan du trives over tid. Det er jo også slik, ja iallfall for mitt vedkommende når du først har kjøpt sykkel så blir du mer komfortabel med sykkel’n over tid som du kanskje har gjort noen justeringer / endringer som gjør din opplevelse enda bedre. Kjøper du brukt kan bare to nye dekk oppleves helt annerledes da sykkel’n blir mye mer letthåndterlig og svingvillig. Dette i sum gjør sitt til att noen har sykkel’n sin veldig lenge mens andre vil teste noe nytt og bytter ofte, erfaringsnivå over tid sammen med bruksmønster vil også påvirke dette.

Er du så heldig å få testkjøre flere sykler vil valget bli lettere, noen føler du deg vel på med en gang mens andre er helt ut. Lykke til med valget :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Kjellrf »

Når det gjelder ergonomi, så er min erfaring at skarp hoftevinkel er værre enn knevinkelen. Men ofte er dårlig knevinkel ett følgeresultat av dårlig hoftevinkel, og det blir derfor klaget på knevinkelen.
Til mange sykler kan man nå kjøpe risers til styret, som hever det noe. Måtte ty til det på min ZZR, da jeg fikk problemer med håndleddet forrige året (jobbrelaterte pga kontor/bruk av mus). Kan bare anbefales.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Valseth
Innlegg: 4
Registrert: 11 aug 2022, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Valseth »

Tusen takk for supre svar! Jeg har tittet mer på Adventure-segmentet også og ser at det finnes utrolig mange gode sykler med oppreist kjørestilling. Bmw F800GS var jo det litt av på Finn.no pluss mye mer :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av FredrikE24 »

Adventure-segmentet er populært for tiden, men jeg ville nok sett mot hva du kjenner en dragning mot, og ikke gå mot Adventure/oppreist sittestilling fordi alle sier du er høy og må passe på kne og hoftevinkel.

Jeg er rett over 30 og synes en sportsligere sittestilling er topp. Selv om jeg ikke har den mest fremoverlente eller oppreiste sykkelen så er den en potet.

Jeg er 194 med lange bein og sitter som støpt på BMWen. Kjører hver eneste dag, og mye på tur hvor man kan kjøre mange mil uten å bli sliten i all slags vær.

Jeg ville ha denne sykkelen fra dag 1 og valgte denne uavhengig av råd herfra. Det er jeg hvertfall glad for.
Så her må du følge hjertet og ta det derfra.
A44A0EAE-803F-4198-8819-CCF2EB1D3D4C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Hjelp! 40 år og første sykkel!

Legg inn av Norsense »

Cycle-ergo er blitt nevnt. Denne får også min stemme. Jeg er (eller var) også 193, og med dårlige knær og hofter, er det ganske mange sykler som er helt uaktuelle for min del. Cycle-ergo fungerer enda bedre om du har noen "referansemodeller" som du vet fungerer bra for deg og gir deg muligheten til å sammenligne. For det er som andre påpeker ikke sikkert to på samme høyde er like i lortfallet, lårbenet eller har like stive knær. En begynnelse kan jo være å taste inn personlige data, og velge sykkelen du kjørte på kjøreskolen. For min del var det en direkte lidelse å kjøre skolesykkelen, og det var derfor klart at jeg måtte finne noe med høyere knevinkel.

Svar