Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av SilverSmurfer »

xavi0n skrev: 06 aug 2022, 21:41 En 1200gs var sinnsykt kvikk i forhold til det jeg trodde, løfter fronten i 1ste og andre, og min egen fazer har ikke sjangs å henge med på forbikjøringer i sjettegir
Så da er adv sykkel med i vurderingen? Eller tenker du fremdeles på Tracer?

(Som fremdeles er en fantastisk sykkel)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av pingvin »

xavi0n skrev: 06 aug 2022, 19:30 Ja men etter i dag, vært på en lang tur i dag, å fikk 10mil på en 2016 mod 1200gs….
Jeg skjønner hvorfor folk elsker de 😂😂
Selv om æ hate å innrømme det
Oj, oj, oj, kjempeskummelt :O MÅ ikke prøvekjøre GS, sjansen er da stor for at ender opp med én...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av lazyboy »

Noen av oss kjøper sykkel etter hvordan di leverer i daglig bruk. Noen kjøper sykkel etter hvordan den ser ut på stripa i Fredrikstad eller Hjemme i garasjen.

Mitt beste tips til deg ved sykkelbytte er og prøve så mange modeller som mulig, uten og tenke på Utseende og kategori , kanskje den du minst hadde lyst på krysser av flest bokser for deg..

Mange av mine «beste» sykler var dem jeg hadde minst tro på ved prøvekjøring.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av xavi0n »

SilverSmurfer skrev: 06 aug 2022, 21:58
xavi0n skrev: 06 aug 2022, 21:41 En 1200gs var sinnsykt kvikk i forhold til det jeg trodde, løfter fronten i 1ste og andre, og min egen fazer har ikke sjangs å henge med på forbikjøringer i sjettegir
Så da er adv sykkel med i vurderingen? Eller tenker du fremdeles på Tracer?

(Som fremdeles er en fantastisk sykkel)
Må si at en ducato V2 frister veldig men det skremmer meg at det er 100 mil til er verksted, men om jeg skal tro alt jeg leser på nett er det ikke et problem, da det er lite feil på disse. problem nr er å få prøvd en
If you gonna be dumb you gotta be tough

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Jajo82 »

lazyboy skrev: 06 aug 2022, 23:08 Noen av oss kjøper sykkel etter hvordan di leverer i daglig bruk. Noen kjøper sykkel etter hvordan den ser ut på stripa i Fredrikstad eller Hjemme i garasjen.

Mitt beste tips til deg ved sykkelbytte er og prøve så mange modeller som mulig, uten og tenke på Utseende og kategori , kanskje den du minst hadde lyst på krysser av flest bokser for deg..

Mange av mine «beste» sykler var dem jeg hadde minst tro på ved prøvekjøring.
:thumleft :thumleft :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 06 aug 2022, 23:08 Noen av oss kjøper sykkel etter hvordan di leverer i daglig bruk. Noen kjøper sykkel etter hvordan den ser ut på stripa i Fredrikstad eller Hjemme i garasjen.

Mitt beste tips til deg ved sykkelbytte er og prøve så mange modeller som mulig, uten og tenke på Utseende og kategori , kanskje den du minst hadde lyst på krysser av flest bokser for deg..

Mange av mine «beste» sykler var dem jeg hadde minst tro på ved prøvekjøring.
Den har nå også fungert utmerket på min drøye 300 mils sommertur i både sol og regn. Jeg har til og med kjørt på grus med den. Den mest behagelige langtursykkelen jeg hatt så langt. Men noen offroader er det ikke selvsagt. :thumleft

Siden du nevnte Fredrikstad så kan jeg liksom ikke tenke meg du mente andre enn meg :P

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av utc »

Ketil skrev: 06 aug 2022, 16:52 Norden ser også veldig bra ut og den har også fått svært god kritikk for å fungere bra både på og utenfor asfalten. Men det har også kommet meldinger om dempere og andre komponenter med feil, så her har Husqvarna kanskje ikke vært like nøye med kvalitetsarbeidet. KTM er jeg også skeptisk til, i alle fall når det er langt til forhandler og verksted.
Husqvarna Norden er identisk med KTM 890 Adventure. Det er bare det ytterste ytre som er litt forkjellig. KTM er produsert av KTM AG, som har hovedkontor i Mattighofen i Østerrike, og eier merkene KTM og Gasgas, og siden 2013 også har eid Husqvarna. KTM AG har vært eid av Pierer Mobility Group siden 1992.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 06 aug 2022, 22:30
xavi0n skrev: 06 aug 2022, 19:30 Ja men etter i dag, vært på en lang tur i dag, å fikk 10mil på en 2016 mod 1200gs….
Jeg skjønner hvorfor folk elsker de 😂😂
Selv om æ hate å innrømme det
Oj, oj, oj, kjempeskummelt :O MÅ ikke prøvekjøre GS, sjansen er da stor for at ender opp med én...
Det er ikke noe galt med GSA 1250 eller andre lignende sykler. Slik jeg ser det er det et perfekt verktøy som løser de fleste oppgaver og nettopp derfor kjøper folk dem.

Problemet er at for meg og mange andre som ikke ser på en motorsykkel som et verktøy men en hobby så faller den litt utenfor. Mest på grunn av utseendet. Med sidekofferter og toppboks ser dem bare teite ut alle sammen.

Å nettopp der vil nok mange av oss være veldig uenige, noe som forsævidt er helt greit :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av simpson »

lazyboy skrev: 06 aug 2022, 23:08 Noen av oss kjøper sykkel etter hvordan di leverer i daglig bruk. Noen kjøper sykkel etter hvordan den ser ut på stripa i Fredrikstad eller Hjemme i garasjen.

Mitt beste tips til deg ved sykkelbytte er og prøve så mange modeller som mulig, uten og tenke på Utseende og kategori , kanskje den du minst hadde lyst på krysser av flest bokser for deg..

Mange av mine «beste» sykler var dem jeg hadde minst tro på ved prøvekjøring.
Godt dette ikke er fasiten.
Hadde ALDRI kjøpt en sykkel som ikke jeg synes så fin ut. Ikke om den kunne ta meg til månen engang.
At flertallet kjøper GS fordi den tar deg jorda rundt på alle slags veier tviler jeg på. De aller fleste av de har ikke rullet på grus engang.
For veldig mange er det status å kjøre GS. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 07 aug 2022, 06:39
lazyboy skrev: 06 aug 2022, 23:08 Noen av oss kjøper sykkel etter hvordan di leverer i daglig bruk. Noen kjøper sykkel etter hvordan den ser ut på stripa i Fredrikstad eller Hjemme i garasjen.

Mitt beste tips til deg ved sykkelbytte er og prøve så mange modeller som mulig, uten og tenke på Utseende og kategori , kanskje den du minst hadde lyst på krysser av flest bokser for deg..

Mange av mine «beste» sykler var dem jeg hadde minst tro på ved prøvekjøring.
Godt dette ikke er fasiten.
Hadde ALDRI kjøpt en sykkel som ikke jeg synes så fin ut. Ikke om den kunne ta meg til månen engang.
At flertallet kjøper GS fordi den tar deg jorda rundt på alle slags veier tviler jeg på. De aller fleste av de har ikke rullet på grus engang.
For veldig mange er det status å kjøre GS. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor.
HELT enig :thumleft

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av lazyboy »

simpson skrev: 07 aug 2022, 06:39
lazyboy skrev: 06 aug 2022, 23:08 Noen av oss kjøper sykkel etter hvordan di leverer i daglig bruk. Noen kjøper sykkel etter hvordan den ser ut på stripa i Fredrikstad eller Hjemme i garasjen.

Mitt beste tips til deg ved sykkelbytte er og prøve så mange modeller som mulig, uten og tenke på Utseende og kategori , kanskje den du minst hadde lyst på krysser av flest bokser for deg..

Mange av mine «beste» sykler var dem jeg hadde minst tro på ved prøvekjøring.
Godt dette ikke er fasiten.
Hadde ALDRI kjøpt en sykkel som ikke jeg synes så fin ut. Ikke om den kunne ta meg til månen engang.
At flertallet kjøper GS fordi den tar deg jorda rundt på alle slags veier tviler jeg på. De aller fleste av de har ikke rullet på grus engang.
For veldig mange er det status å kjøre GS. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor.
Er vel ingen fasit på kjøp av sykkel.
Og ingen har vel sagt at en skal kjøpe en sykkel som en synes er stygg
Jeg sier en bør prøve flest mulig så man kan finne den som blir favoritt uavhengig av hva man trodde før prøvekjøring..
Hvordan velger du snøfreser, bil , hjemmekino osv ? Er det hva produktet leverer eller utseende du går etter der?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av FredrikE24 »

Er det så status med disse GSene da? Om man liker en sykkel bedre enn et utvalg av andre modeller så ender man naturlig nok opp med den man liker best. Jeg tenker det er slik for de fleste motorsykkeleiere, så vekter man ulike ting forskjellig.

Om jeg skulle handlet en GS, ville det blitt R1150GS Adventure. Jeg har prøvd R1250GS og forøvrig, men finner nok R1150GS Adventure mer passende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 aug 2022, 10:45 Er det så status med disse GSene da? Om man liker en sykkel bedre enn et utvalg av andre modeller så ender man naturlig nok opp med den man liker best. Jeg tenker det er slik for de fleste motorsykkeleiere, så vekter man ulike ting forskjellig.
Er vel LITT som med bil. Men kanskje ikke så utbredt i MC miljøet da MC koster ganske lite i forhold og flere har råd til dem. Men allikevel så ser man at folk flest starter i det billige hjørnet som fersk MC'ist. For så og på sikt erfare forskjellene når man velger noe dyrere.

Hadde man snakket status alene så er det jo stort sett prisen som rettferdigjør det utsagnet. I så måte er det dem med de dyreste motorsyklene som på en måte "vinner".

Det at mange velger feks. GSA tror jeg kommer av flere ting:

1. Det er mange av dem og sjansen er stor for å få hjelp.
2. Forhandlernettverket er veldig bra.
3. markedsføringen rundt disse er ganske solid.
4. også er det jo gode sykler basert på veldig mange brukere
5. man kjøper seg på en måte inn en slags gruppe og treffer likesinnede. Litt som med Harley, på en måte.

Så har du dem som velger å gå litt egne veier. Dem som ofte enten velger noe billig og overbeviser seg selv om at billig er like bra som dyrt, også har du dem som vil ha noe ikke så mange andre har som også blir sett på som en premium sykkel som det ikke går 5 av på dusinet.

I størst motor og høyest pris kategorien så kan jeg vel si at jeg ligger godt ann sånn sett. Men i forhold til pris så er jo GSA teknisk sett en bedre sykkel hvis man drar inn fornuft. For Rocket er slett ikke egnet til offroad kjøring. Heller ikke så mye grus, og jeg hadde trolig ikke vunnet en kappkjøring med en GSA på gocart banen heller.

Men i mitt hode så vinner jeg stort på stil. På Rocket finner man også svært lite plast og sykkelen er designet for å se bra ut og ikke nødvendigvis som et verktøy.

Men størst motor betyr ikke at man selvsagt vinnet er kappløp på bane med alle andre. Hvis DET er viktig så kjøper man seg en RR sykkel. Med stor motor så følger det nemlig et stort moment og det momentet er gull og ha når man er på tur. Spesielt hvis man også har litt hester på topp. Kjørestilen blir ironisk nok mer avslappet. Man trenger ikke gire like ofte og man har krefter over hele fjøla.

Med en Tracer 9 GT så får man i mitt hode en fin sykkel til en billig penge som oppfyller drømmen om å kjøre tur med motorsykkel. Sykkelen vil med stor sannsynlighet overraske deg positivt, spesielt siden man kanskje ikke er vant til så mye annet. Men så kanskje man begynner å bli lang i øynene og prøvekjlrer andre sykler etc. og finner ut at sykkelen man flrst kjørte kanskje ikke var så "flott" som man trodde. Å slik går no dagan.

Derfor så sier jeg. Kjøp den sykkelen som du har mest lyst på ut fra den erfaringen du har og bygg deg videre ved hjelp av disse erfaringene på egenhånd. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av Bjerknez »

Merk at 90% av posten min over var rettet til TS og ikke direkte til deg fredrikE24 :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?

Legg inn av kjellv »

Jeg har ikke lest hele denne tråden før nå, men ser at det hersker litt forvirring omkring Tracer 900 og Tracer 9, begge med en GT variant.
Tracer 9 er en helt annen sykkel enn tidligere utgave Tracer 900. Den har litt større motorvolum og effekt, og mye mer elektronikk. Blant annet IMU og mye annet lånt fra R1. GT utgaven har fått pro-aktive elektroniske dempere. Det ble også påstått at det er en MT-09 med kåpe og vindskjerm. Det er feil. For MT-09 2016 og Tracer 900 2016 er det nesten riktig, men for MT-09 2022 og Tracer 9 2022 er forskjellene langt større, selv om motoren er den samme.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar