BMW R1250GSA i tett trafikk?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Erik_1976
Innlegg: 16
Registrert: 26 feb 2021, 19:10
Motorsykkelen din: FatBob og Africa Twin Adventure

BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av Erik_1976 »

Hei store forum,

For å presentere meg kort, så er jeg en kar på 45 fra Gjerdrum som har hatt lappen i noen år nå, og har holdt meg på en 2008 Harley FatBob.
Nå i det siste har jeg innsett at FatBoben ikke oppfyller alle mine behov, og har derfor begynt å se litt på adventure sykler som treffer bedre.
I dag har jeg sett på en Harley Pan America, prøvd en Honda Africa Twin og en BMW R1250GSA. Må si jeg falt for BMWen.

Det eneste jeg lurer på er hvordan denne er å kjøre med i tett Oslo trafikk. Bor i Gjerdrum utenfor Oslo, og skal pendle mye gjennom byen.
Vet at det finnes mange smalere sykler der ute som er bedre i tett trafikk, men er det noen som har noe erfaring med disse adventure syklene i rushen?
De er jo ganske stille og brede! (Akkurat på lyd må jeg si det er fordel å kjøre Harley) :D

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av dypen »

Har ingen erfaring med GSA men liker sykkel’n godt :thumleft Men, jeg har jo ligget på bakhjulet en sjelden gang til førere som pendler ut inn av Oslo med GS og GSA og der de ikke kjører kjører heller ikke jeg. Begrensningene sitter nok mest i hodet så det vil være null stress men GSA’n er omfangsrik og råtøff :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av haakeik »

Jeg har en Moto Guzzi Stelvio og den er like bred som en GSA. Før denne hadde jeg en 95' Triump Trident. Med den split laina jeg lett som det inn og ut fra Oslo. Med Stelvion er jeg mye mer forsiktig, og er ikke like selvsikker da jeg har mye mer bredde enn før. Men jeg har ikke kjørt så mye inn til Oslo de to siste årene, så det kan godt hende at selvsikkerheten kommer tilbake med litt mer kjøring nå som man må inn på jobben igjen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er ikke et problem. Kjøp R1250GS/GSA. Tenk nøye gjennom hvorfor du eventuelt skulle velge R1250GSA. R1250GS er et bedre valg for de fleste.

Jeg har inntrykk av at man fort er litt tøffere på en mer sportslig farkost. Jeg tror det største ankepunktet er det brede og høye styret.

Selv er jeg på en halvsportslig farkost og kjører alltid med sidekoffertene på og er nok av den tøffeste typen.. Øvelse gjør mester. Bredden av kofferter er ikke et problem, dette blir man vant til. Går styret forbi, så gjør koffertene det og.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av lazyboy »

Jeg er på min andre gsa og synes fortsatt den er et digert beist mtp lanesplitting. Det sitter muligens bare i hodet, men av alle sykkler jeg har hatt i årenes løp så er GSA den jeg liker minst i tett trafikk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror det går mye på høyden, det brede styret og sittestillingen. Man føler seg nok ikke spesielt kompakt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av Bjerknez »

Min mening er at cruisere kanskje er den dårligste løsningen i tett trafikk. Man sitter ganske lavt og har mindre oversikt etc. jeg vil tro at en en GSA (uten svære sidekofferter) faktisk er ganske grei i bytrafikk i forhold til en cruiser. På en sykkel som GSA kan man også reise seg opp og då enda bedre oversikt.

Så jeg tror at en GSA eller en lignende adventure sykkel er ganske bra på det området. Men lillebroren GS850 er nok enda bedre med tanke pp kjøring i mye trafikk da den er lettere og omtrent like høy.

Adventure sykler er veldig allsidige og det er en grunn til at mange kjøper dem. Grunnen til at JEG ikke kan fordra dem har ingenting med med det praktiske å gjøre, bortsett fra vindskjermen. Som forøvrik ikke vil skape noen problemer i lave hastigheter i bytrafikk vedrørende turbulens etc.

Det er det generelle utseendet og "gubbefaktoren" jeg ikke liker med disse syklene. Rent praktisk er det gode sykler tror jeg.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av Olav K »

GSA eller GS er en overlegen sykkel, uansett bruksområde.

Kjøp, kjør, og nyt :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av utc »

Olav K skrev: 02 aug 2022, 07:28 GSA eller GS er en overlegen sykkel, uansett bruksområde.

Kjøp, kjør, og nyt :twothumbs:
Uansett bruksområde ???????? Det vil nok de fleste være sterkt uenig i.
Selv gikk jeg fra 1250GSA til ATAS100 og har aldri hatt det morroære på mc enn nå.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av ErikW »

utc skrev: 02 aug 2022, 08:24
Olav K skrev: 02 aug 2022, 07:28 GSA eller GS er en overlegen sykkel, uansett bruksområde.

Kjøp, kjør, og nyt :twothumbs:
Uansett bruksområde ???????? Det vil nok de fleste være sterkt uenig i.
Selv gikk jeg fra 1250GSA til ATAS100 og har aldri hatt det morroære på mc enn nå.
prøvekjørte Africa Twin 2020, men vi fant ikke tonen i forhold til min GS 1250 når jeg nå skulle ned på "litt" lettere sykkel. Men tonen ble en annen på valget som ble en BMW F900XR. Morsommere sykkel har jeg knapt kjørt. Utrolig lettkjørt og sinna som en bresk. For meg mye passende å kjøre enn min GS1250 og langt bedre enn GS850`n jeg lånte når valget skulle tas.
Super god å plassere i linesplitting som det ble en litt av.
Kjørt en del grus også, så det blir litt andre dekk neste år.

Konklusjonen er at vi er så forskjellige, så beste er å prøve litt av hvert.
Selv synes jeg BMW F900XR er undervurdert av mange tipper jeg. :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av AJ »

Har ingen erfaring med GS/A i tett trafikk. Derimot en del erfaring med Moto Guzzi Stelvio og hadde ingen utfordringer i tett trafikk med den. Hverken i f.eks. Oslo, Hønefoss, Mandello del Lario eller Milano, for den del :) .

Tenker alltid styre og speilbredde på sykkelen i tett trafikk og heller ikke GS/A er vel bredere nedentil enn oventil, for å si det sånn... ;)
Mer oppmerksom må man nok være med sidevesker, og da spesielt enkelte uoriginale løsninger, som på enkelte sykler som bygger ganske så bredt, gjerne også utover styrebredden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 02 aug 2022, 08:24
Olav K skrev: 02 aug 2022, 07:28 GSA eller GS er en overlegen sykkel, uansett bruksområde.

Kjøp, kjør, og nyt :twothumbs:
Uansett bruksområde ???????? Det vil nok de fleste være sterkt uenig i.
Selv gikk jeg fra 1250GSA til ATAS100 og har aldri hatt det morroære på mc enn nå.
Kan ikek snakke for GSA da jeg aldri har kjørt den, men jeg har kjørt både Africa Twin og Triumph Explorer 1200 og man sitter høyt og har god oversikt samt at sittestillingen er god. Man kan også enkelt stå på sykkelen uten å se ut som man har driti på seg.

Men best på alt er dem etter min mening så absolutt ikke, og der er jeg enig med deg, men det er nok trolig den sykkeltypen som skårer best samlet sett med tanke på gode dem er på hvert bruksområde for den vanlige bruker.

Men noe showoff faktor er det ikke i mine øyne. En KTM 1290 Super Adventure uten sidekofferter og toppboks ser jo ikke så værst ut og det gjør ikke Multistrada heller. Men GSA1250 blir bare veldig gubbete og fint lite spennende for min del. Jeg liker som nevnt ikke vindskjermer. Jeg er regelrett allergisk mot disse.

Det er liksom noe eget med en sykkel man kan sitte og beundre i garasjen kontra en som stpr der som et "verktøy" som er like spennende og se på som en gressklipper. :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av utc »

ErikW skrev: 02 aug 2022, 08:46
utc skrev: 02 aug 2022, 08:24
Olav K skrev: 02 aug 2022, 07:28 GSA eller GS er en overlegen sykkel, uansett bruksområde.

Kjøp, kjør, og nyt :twothumbs:
Uansett bruksområde ???????? Det vil nok de fleste være sterkt uenig i.
Selv gikk jeg fra 1250GSA til ATAS100 og har aldri hatt det morroære på mc enn nå.
prøvekjørte Africa Twin 2020, men vi fant ikke tonen i forhold til min GS 1250 når jeg nå skulle ned på "litt" lettere sykkel. Men tonen ble en annen på valget som ble en BMW F900XR. Morsommere sykkel har jeg knapt kjørt. Utrolig lettkjørt og sinna som en bresk. For meg mye passende å kjøre enn min GS1250 og langt bedre enn GS850`n jeg lånte når valget skulle tas.
Super god å plassere i linesplitting som det ble en litt av.
Kjørt en del grus også, så det blir litt andre dekk neste år.

Konklusjonen er at vi er så forskjellige, så beste er å prøve litt av hvert.
Selv synes jeg BMW F900XR er undervurdert av mange tipper jeg. :twothumbs:
Nå skal det sies at jeg har hatt mye gøy på GS/GSA. De er god all-roundere men ikke best på alt. Det de kanskje er best på er langturene som ikke ibefatter de store krumspring på enkelte deler av TET-løypene. Så mye av de valgene man gjør er vel mer tuftet på personlige preferanser enn sunn fornuft. Jeg har aldri kjørt BMW F900 XR men den ser bra ut. Å kjøre GS/GSA i tett trafikk, bykjøring og lanesplitting er ikke noe problem, det er velbalanserte maskiner. Dog ville jeg aldri kjørt med sidekoffertene når jeg ikke har pakket noe nedi de. Ser liksom ikke helt poenget med det for syklene ser bedre ut uten fullt oppsett av aluminiumskofferter. Men det er også smak og behag.
Uansett hva vi kjører så har vi det vel gøy. Hadde vi ikke hatt det så hadde vi vel heller samlet på frimerker :vs
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 02 aug 2022, 09:29
ErikW skrev: 02 aug 2022, 08:46
utc skrev: 02 aug 2022, 08:24
Olav K skrev: 02 aug 2022, 07:28 GSA eller GS er en overlegen sykkel, uansett bruksområde.

Kjøp, kjør, og nyt :twothumbs:
Uansett bruksområde ???????? Det vil nok de fleste være sterkt uenig i.
Selv gikk jeg fra 1250GSA til ATAS100 og har aldri hatt det morroære på mc enn nå.
prøvekjørte Africa Twin 2020, men vi fant ikke tonen i forhold til min GS 1250 når jeg nå skulle ned på "litt" lettere sykkel. Men tonen ble en annen på valget som ble en BMW F900XR. Morsommere sykkel har jeg knapt kjørt. Utrolig lettkjørt og sinna som en bresk. For meg mye passende å kjøre enn min GS1250 og langt bedre enn GS850`n jeg lånte når valget skulle tas.
Super god å plassere i linesplitting som det ble en litt av.
Kjørt en del grus også, så det blir litt andre dekk neste år.

Konklusjonen er at vi er så forskjellige, så beste er å prøve litt av hvert.
Selv synes jeg BMW F900XR er undervurdert av mange tipper jeg. :twothumbs:
Nå skal det sies at jeg har hatt mye gøy på GS/GSA. De er god all-roundere men ikke best på alt. Det de kanskje er best på er langturene som ikke ibefatter de store krumspring på enkelte deler av TET-løypene. Så mye av de valgene man gjør er vel mer tuftet på personlige preferanser enn sunn fornuft. Jeg har aldri kjørt BMW F900 XR men den ser bra ut. Å kjøre GS/GSA i tett trafikk, bykjøring og lanesplitting er ikke noe problem, det er velbalanserte maskiner. Dog ville jeg aldri kjørt med sidekoffertene når jeg ikke har pakket noe nedi de. Ser liksom ikke helt poenget med det for syklene ser bedre ut uten fullt oppsett av aluminiumskofferter. Men det er også smak og behag.
Uansett hva vi kjører så har vi det vel gøy. Hadde vi ikke hatt det så hadde vi vel heller samlet på frimerker :vs
HELT enig :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?

Legg inn av Olav K »

utc skrev: 02 aug 2022, 08:24
Olav K skrev: 02 aug 2022, 07:28 GSA eller GS er en overlegen sykkel, uansett bruksområde.

Kjøp, kjør, og nyt :twothumbs:
Uansett bruksområde ???????? Det vil nok de fleste være sterkt uenig i.
Selv gikk jeg fra 1250GSA til ATAS100 og har aldri hatt det morroære på mc enn nå.
Ja men folk flest har jo ikke peiling, så jeg lar min påstand stå. :D

Her må du huske på at jeg er ekstremt subjektiv, og har heller ingen problemer med det. :crazy:
Jeg har prøvekjørt flere utgaver av AT, og kunne (som med det meste annet jeg prøvekjører på to hjul) at joda, den har motor og to hjul, og utover det er det bare zzzzzzzzzzzjedelig.
#GS4ever
(og kunne jeg aldri mer få kjøre GS(A) *Gud forby :O *, så er nok en Triumph Speed Twin øverst på ønskelista. En vidunderlig sykkel å kjøre det også.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar