Honda CBX 1000

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Honda CBX 1000

Legg inn av rolf-arne »

Siden jeg "endelig" har ervervet en CBX så tenkte jeg at en fakta side for akkurat denne sykkelen hadde vært fint..

Tenker da at det sikkert finnes noen der ute som har historier og erfaringer om CBX , og kanskje kunne vært villige til å dele disse her.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av AJ »

Har lagt ut denne saken i annen tråd her på forumet. Men skader neppe å legge den inn i denne tråden i tillegg... ;)
En sak jeg gjorde for 10 år siden:
IFARTA juni 2012 CBX1000.pdf
Fikk prøve en av disse noen km. langs Randsfjorden, en modell med US spesifikasjoner med høyt styre.
For såvidt en behagelig sykkel å kjøre, men kjøreegenskapene var så som så, tør jeg påstå...
Også ganske spesielt med med den brede motoren, som lett kunne ta oppmerksomheten bort fra veien, der den breiet seg ut på hver side :crazy: .
Motorlyden? Joda, ikke det verste man har hørt... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av dypen »

Ny pris når disse kom til Norge var NOK 57000,-
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av Kjellrf »

En jeg kjenner, kjøpte en i 80/81, hvor første eier hadde betalt i dyre dommer for å få på høyt US-styre. Siden motoren luter såpass mye framover, ga det sammen med mindre vekt av føreren dårlig marktrykk på forhjulet i 180 og over, så han monterte europastyre igjen, og sykkelen blei bedre å kjøre i høy fart.
Ellers viktig å kjøre sterk, syntetisk olje på de, motorene er ikke kjent for å være slitesterke. Jeg anbefaler Motul 300V 10w40.
En jeg kjenner, kjørte mye og sleit ut 3 motorer på drøyt 15 år på sin ProLink.
Dette var Honda's første motor som var konstruert ved hjelp av datateknikk, og ikke alt var like overdimensjonert som man var vant til på en Honda. F.eks er rådene "bare" beregnet til å tåle 20% mer effekt, noe som gjorde de dyre å trimme. Enkelte av de blei 5-sylindra når råden røyk hvis man lå i rødfeltet for lenge (Autobahn kjøring), men også hvis bensinkrana lekker og den venstre sylinderen fyller seg med bensin, kan dette skje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av rolf-arne »

Så fint - fyll på med flere anekdoter,historier og tips --- har massevis av plass
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av rolf-arne »

Endelig, fått kjørt litt ... i løpet av treffet ble det 30 mil

For en sykkel...for en lyd...for en opplevelse, men det er fremdeles en sykkel fra 1980.

Med den tidens egenskaper, som langtfra kan nærme seg dagens... men det tar nok mer enn 30 mil å finne sykkelens potensiale.

Ei forutsetning er nye dekk, synes egentlig at jeg tøyde egne grenser langt på de 2 første turene.

Det er godt at jeg satte sykkelen i bilen på lørdag, for på tross av egne grenser så tror jeg fristelsen hadde blitt for stor.

Men Tore L får nok litt rett i at , det blir mye pussing og beundring og at man kjører .ye mer med bruks-sykkelen.

Så får vi se hva vi kan overaske med neste år.Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av rolf-arne »

Bestillt et par bøker om CBX så æ kan lære mer om hva jeg har kjøpt.... å som æ angre, no må æ på nytt lese mæ opp, finne ut....skal man aldri lære....Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av dypen »

Ikke sikkert alt er like interessant som kommer men her er det en CBX1000 som det er gjort litt med. Link:

https://japan.webike.net/magazine/custo ... n=20220822
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av rolf-arne »

Dekk til sykkelen , 120/90 -18 bak er jo greit ...men 3,25-19-54H (Metzler ME33LAZER ) hva blir 3,25 i normale str.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av Erik_B70 »

3,25 tommer er vel ca 82,5 mm.

Ser ut som anbefalt dekkdimensjon er 100/90-19

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av dypen »

Her ser du hva som er tilgjengelig fra en nettbutikk, ett dekk eller kjøpe par :thumleft

https://www.motorsykkeldekk.com/search- ... 9&type=CB1
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av Kjellrf »

rolf-arne skrev: 26 aug 2022, 10:43 Dekk til sykkelen , 120/90 -18 bak er jo greit ...men 3,25-19-54H (Metzler ME33LAZER ) hva blir 3,25 i normale str.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Du skal bruke 100/90-19, det passer bra. Bruker det på min Z1000, prøvde 90/90, men da følte jeg meg mindre trygg på veigrepet ved godt nedlegge, så jeg gikk tilbake til 100/90 🙂
Jeg bruker også 120/90-18 bak på Kawa'n.
Bruk 40-42 psi bak, 35psi foran.
Fanr de rimeligste dekkene (Metzeler) hos xlmoto.no da jeg kjøpte i våres 🙂
Metzeler laser 33 er utgått.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av rolf-arne »

Kjellrf skrev:
rolf-arne skrev: 26 aug 2022, 10:43 Dekk til sykkelen , 120/90 -18 bak er jo greit ...men 3,25-19-54H (Metzler ME33LAZER ) hva blir 3,25 i normale str.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Du skal bruke 100/90-19, det passer bra. Bruker det på min Z1000, prøvde 90/90, men da følte jeg meg mindre trygg på veigrepet ved godt nedlegge, så jeg gikk tilbake til 100/90 Bilde
Jeg bruker også 120/90-18 bak på Kawa'n.
Bruk 40-42 psi bak, 35psi foran.
Fanr de rimeligste dekkene (Metzeler) hos xlmoto.no da jeg kjøpte i våres Bilde
Metzeler laser 33 er utgått.
Takk for info..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Honda CBX 1000

Legg inn av rolf-arne »

Begynnelsen på en god vinter starter.Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar