KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av Atrox »

Vingler videre i mine søk på Finn og har plutselig fått litt øyene opp for rampesykkel a`la KTM690. Noen som har noe erfaring å dele i forhold til kvalitet på disse? Hørt en del negativt om KTM tidligere men det er kanskje mer jungeltelegrafen enn reelt...

Ser det ligger en del ute med veldig kort kjørelengde, om dette er en bra eller dårlig sak er jeg usikker på. De få jeg har sett på veien har jeg vel stort sett bare sett med et hjul i bakken :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av Bjerknez »

Atrox skrev: 08 jun 2022, 09:47 Vingler videre i mine søk på Finn og har plutselig fått litt øyene opp for rampesykkel a`la KTM690. Noen som har noe erfaring å dele i forhold til kvalitet på disse? Hørt en del negativt om KTM tidligere men det er kanskje mer jungeltelegrafen enn reelt...

Ser det ligger en del ute med veldig kort kjørelengde, om dette er en bra eller dårlig sak er jeg usikker på. De få jeg har sett på veien har jeg vel stort sett bare sett med et hjul i bakken :crazy:
AJ her inne har vel nettopp kjøpt seg en slik, men han kjøpte en helt ny en vel og merke (hvis jeg husker rett.

Hvordan de "gamle" modellene er med tanke på kvalitet vet jeg ikke så mye om. Men kan ikke huske jeg har lest så mye negativt om dem her inne?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 08 jun 2022, 10:20
Atrox skrev: 08 jun 2022, 09:47 Vingler videre i mine søk på Finn og har plutselig fått litt øyene opp for rampesykkel a`la KTM690. Noen som har noe erfaring å dele i forhold til kvalitet på disse? Hørt en del negativt om KTM tidligere men det er kanskje mer jungeltelegrafen enn reelt...

Ser det ligger en del ute med veldig kort kjørelengde, om dette er en bra eller dårlig sak er jeg usikker på. De få jeg har sett på veien har jeg vel stort sett bare sett med et hjul i bakken :crazy:
AJ her inne har vel nettopp kjøpt seg en slik, men han kjøpte en helt ny en vel og merke (hvis jeg husker rett.

Hvordan de "gamle" modellene er med tanke på kvalitet vet jeg ikke så mye om. Men kan ikke huske jeg har lest så mye negativt om dem her inne?
Har ikke skaffet med KTM 690, nei... :[-(
Derimot en 390 Duke ,som så langt har overrasket stort og overbevisende :D .

Ensylindret motor i denne også, som det er i 690. Men selvfølgelig med mer krefter.
Min erfaring så langt med 390'en når det gjelder motoreffekten, som er 44 HK, er altså god. I tillegg er ergonomien bortimot perfekt for egen del.
Ingen kvalitetsutfordringer på Duke'en så langt etter drøye 3K.
Men det var et par lakkfeil og riper på forskjerm og sidedeksler, som nå er byttet på garantien. Et par av disse feilene, som nesten ikke var synlige, så ut til å være transportskader.

Ellers må jeg si at Duke'en virker solid bygd og etter mitt skjønn er det ikke spart på kvaliteten.

Når det gjelder 790'en så testkjørte jeg en slik fra Spinnin' Wheel på Mysen og som jeg fikk beholde et par dager. Den var åpenbart fininnstilt maksimalt og var skikkelig artig å kjøre!
Fikk også prøve en 790 som var en del modifisert av Spinnin' Wheel folka som definitivt kan KTM.
Motoren i denne hadde visst 85 HK på bakhjulet, om jeg husker rett. Og den sykkelen gikk voldsomt bra, lav vekt og mye effekt og fantastisk å kjøre.
Men jeg har aldri eid en 790 så kan ikke si noe om hvordan kvaliteten er på disse.

Det jeg derimot kan si noe om er at de to 1290'en jeg har hatt holdt og holder seg bra.
Et par garantisaker på den jeg har nå, men etter at disse ble fikset har det ikke vært noen problemer.
Ja, bortsett fra et skudd for baugen i fjor hvor jeg fikk en gjenstand rett i radiatoren som førte til lekkasje på vei til Motorspeed på Lillehammer på rv. 4 og E6. En hendelse som gjorde at jeg måtte la 1290'en stå igjen for reparasjon, mens jeg fikk låne en Duke 390, som ble registrert på Motorspeed som demosykkel der og da. 0 km. på telleren og jeg fikk beskjed om at "kjør så mye du vil, men ikke over 1000 km. pga. 1. service og garantien".
Og det holdt akkurat da jeg kom tilbake for å hente 1290'en en uke senere - og skrev under på kjøpekontrakten på Duke'en... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av kaLARSnikov »

Så vidt meg bekjent så bygges 390 modellene i India, mens 690 serien ble bygd i Østerrike. Jeg har sett noe murring rundt kvaliteten og driftssikkerheten på KTM i forbindelse med at produksjonen ble flyttet på enkelte modeller, men skal ikke uttale meg om hvor nøyaktig denne kritikken faktisk er i det store og det hele utover at det mye mulig var noe barnesykdommer helt i starten med ny fabrikk i nytt land.

Kjørte så vidt litt 690 med kjøreskolen da jeg tok lappen, artig sak, men veldig bråkete - ikke bare i lyd, men i, ja, "følelse". Det hører nok med når man kjører ensylindret, men personlig syns jeg 790 var mye bedre å kjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer nok litt ann på behovet og bruken vil jeg tro.

En 390 er åpenbart ikke en sykkel som har mye overskudd i høyre hastigheter i forhold til mer motorsterke sykler. Derimot er dne nok uhyre artig på småveier etc. da den er lettere etc. SOm et tilskudd til en større sykkel er nok dette en morsom sak vil jeg tro.

Har selv kjørt en 690 SMC som var en veldig morsom opplevelse. Jeg fikk med en gang lyst til å dra den ut på grusveier, og det er ikke ofte du hører fra meg :)

En 390 hadde jeg trolig syntes var litt i underkant, men som nevnt, som en nummer to sykkel er den nok glimrende. Da har man som AJ et beist av en 1290 for langturer og en 390 for lek i "nabolaget" :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av AJ »

Når det gjelder KTM 390 og 690 skal man være klar over at man kjører sykkel med en ensylindret motor som det er tatt forholdsvis mye krefter ut av.
Å kjøre en ensyldring over en viss kubikkstørrelse og effektuttak er noe de fleste trenger tid å venne seg til. Liker man ikke, eller greier å venne seg til "nykkene" slike motorsykler har, så kvitter nok en del eiere seg med disse etter relativt få kjørte km.

Ellers kan jeg si at 390 Duke går svært godt også i motorveihastigheter ++. Hva jeg selv har vært oppe i kommer jeg ikke til å si noe om ;) . Uansett så er det ingenting å si på fartsressursene. Utfordringen er å ikke blåse av sykkelen i slike hastigheter. Og det samme gjelder 690'en.
Oppgitt toppfart på 390 Duke er for øvrig 170 km/t...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av Atrox »

Blir i tilfelle tredje endunkeren så akkurat det bekymrer meg ikke så mye :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av pingvin »

690 motorene er rimelig bulletproof. Hatt to 690 enduroer (har den ene enda), verdens beste sykler (selv om ikke anbefales til pendling på motorvei...) :thumleft Men du må ikke være redd for å gire, én-dunker og kort register så må gjetes men da går de til gjengjeld sjokkerende bra :D

For ordens skyld, 2008 og 2010 modeller jeg hatt med 654cc mener jeg, modifisert for 2012 til 690cc (og flere ganger senere) men tror alle holdbare.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av Tore L »

Kan ikke hjelpe deg så mye med feil og mangler på KTM 690 - men du kan jo ta en titt på denne " London to Sydney" på KTM 690, artig video som varer ca 70 min.
Dave og Darrens episke 22 000 kilometer lange motorsykkeltur fra London til Sydney på KTM690s. Turen tok paret 4 måneder å fullføre.

https://www.youtube.com/watch?v=NtLsIDFYv8M
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av Tomkrn »

Har hatt et par av disse, både den eldre typen og den nye med balanseaksel i toppen.

De er veldig enkle å skru på, kan gjøre det meste selv.

Svakheter er felles for begge noe svak kvalitet på bensinpumper og bruker en del olje om man ligger ofte på 6000 o/min og jager.

Den eldre modellen har ventilstyringer som av og til svikter og litt kortere service intervaller.

Gi de litt mer luft med et bedre filter og en eksos uten for mye struping så blir de rett så moro å håndtere.
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av dypen »

Har ikke lest gjennom alle innleggene men er det Duke eller Enduro du ønsker å kjøpe …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av Atrox »

Duke vil jeg anta... Langt fra sikkert det blir KTM, men tror jeg skal teste en i alle fall. Vstrom'en fikk ny eier i dag så jakta intensiveres...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av dypen »

Duke, da er det mange å velge i på finn … Etter prøvekjøring blir det kjøp :) Lykke til!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: KTM690 - kvalitet på årsmod 2012-2018

Legg inn av mekkern »

Sønn min har en 790duke -19.
Det er en skikkelig artig skarp sak 105 hk og rundt 160 kg minns jeg.
Han har ikke hatt noen prob og bare kjørt servicer- kjøpte ny så fulgt opp.

Han lurer forresten på å selge- nye dekk og nyservice.
Har kjøpt hus så det suger litt penger.😁
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar