Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 31 mai 2022, 14:37 høres mer og mer ut som øvelsekjøring utgår
Hvis dette juridisk sett setter meg som ledsager i en dårlig situasjon, så skal vertfall ikke jeg øvekjøre med noen heller. En ting er nære vener og kjente, men å øvekjøre med "fremmede" for å hjelpe til utgår vertfall. Man vet jo aldri... brått så sitter man der og er økonomisk ansvarlig for hele greia og en elev som får kalde føtter og nekter å gjøre opp for seg.

Altså hvis dette stemmer.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 31 mai 2022, 14:43
supersic skrev: 31 mai 2022, 14:37 høres mer og mer ut som øvelsekjøring utgår
Hvis dette juridisk sett setter meg som ledsager i en dårlig situasjon, så skal vertfall ikke jeg øvekjøre med noen heller. En ting er nære vener og kjente, men å øvekjøre med "fremmede" for å hjelpe til utgår vertfall. Man vet jo aldri... brått så sitter man der og er økonomisk ansvarlig for hele greia og en elev som får kalde føtter og nekter å gjøre opp for seg.

Altså hvis dette stemmer.
Som jeg nevnte tidligere så har det vert noen rettssaker på dette temaet, blant annet en kjøreskole som hadde en elev som kjørte for fort og fikk bot. Da gikk spørsmålet om det var kjørelærer eller eleven som hadde ansvaret for boten for retten. Og det retten kom frem til var at fordi at eleven var på Nivå 4, altså siste nivå før oppkjøring hvor han skulle kjøre individuelt, så var det han selv som hadde ansvar for å betale boten.

På et veldig generelt nivå så er det ledsager som har ansvaret for at ting foregår på rett måte, altså at eleven kjører i forsvarlig hastighet (riktig hastighet sett opp i mot forholdene, ikke bare at han holder fartsgrensen), ikke tar unødvendige risikoer og følger trafikkreglene.

Det vil også være slik at dersom den som øvelseskjører er helt fersk, så vil det bety at ledsageren har mer ansvar. Mens hvis det er siste finpuss rett før oppkjøring, så vil det være eleven som har ansvaret. Og en gradvis overføring at ansvaret etter hvert som eleven blir mer selvstendig.

I all hovedsak kan du si at du har ansvar på samme måte som en kjørelærer har, og det er jo ikke akkurat slik at de blir totalt fucked helt regelmessig. Men du må se an den du skal øvelseskjøre med, og hvis du feks sier "Stopp" og den personen ikke gjør det så vil det være unsvarlig og risikabelt å fortsette.

For min del er et av de mer intressante spørsmålene om ledsageren kan være ansvarlig for valg at kjøretøy. Hvis en fersk MC fører feks kjøper seg en KTM Super Duke, og mister kontrollen over denne fordi at han ikke er forsiktig nok med gassen, var det da uansvarlig å være ledsageren hans og å la ham kjøre på en så ekstrem sykkel? I stedet for å velge noe som ligger i nedre rense av kl. A?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev: 31 mai 2022, 12:25
Cutless skrev: 31 mai 2022, 12:23 At han som skal øvelseskjøre må melde inn til sitt forsikringsselskap at du (den som er ledsager) skal stå som bruker på forsikringen.
Men det betyr bare at det skal registreres et navn ikke sant? Det har ikke noen økonomisk betydning for din del?

Ja. Kun registrere navn, ikke noe juridisk ansvar rundt forsikringen slik jeg forstod det.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Cutless »

Interessant lesning silversmurf. Du har ikke link eller noe til den aktuelle rettsaken?

Men høres jo fornuftig ut at det er en skjønnsmessig vurdering vedr. bot/ansvar ift. kompetanse og forutsetningene til den som øvelseskjører.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev: 31 mai 2022, 16:42
Bjerknez skrev: 31 mai 2022, 12:25
Cutless skrev: 31 mai 2022, 12:23 At han som skal øvelseskjøre må melde inn til sitt forsikringsselskap at du (den som er ledsager) skal stå som bruker på forsikringen.
Men det betyr bare at det skal registreres et navn ikke sant? Det har ikke noen økonomisk betydning for din del?

Ja. Kun registrere navn, ikke noe juridisk ansvar rundt forsikringen slik jeg forstod det.
Høres faktisk ganske logisk ut. For å kunne dokumentere at han kjlrte lovlig, så må ditt navn være med.

Da er jo den biten klar, lg det var også det jeg tenkte.

Når det gjelder fartsbøter etc. så mener jeg det samme der. Hvis eleven blir tatt for å kjlre for fort, i feks. En forbikjøring, så tror jeg neppe du som ledsager blir straffet for dette. Så da kan det hende jeg velger å være ledsager allikevel :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Cutless skrev: 31 mai 2022, 16:43 Interessant lesning silversmurf. Du har ikke link eller noe til den aktuelle rettsaken?

Men høres jo fornuftig ut at det er en skjønnsmessig vurdering vedr. bot/ansvar ift. kompetanse og forutsetningene til den som øvelseskjører.
Nei, jeg har forsøkt å finne den nå men jeg har ikke klart det.

Men diskuterte det med kjørelæreren min når jeg tok kl. A, han var godt kjent med den nevnte saken. Det som hadde skjedd var at kjørelæreren hadde sett at eleven kjørte for fort, men unngått å gripe inn ettersom opplæringen var på Trinn 4 hvor eleven skulle kjøre selvstendig og oppdage egne feil. Det hadde resultert i en fartsbot med påfølgende rettssak om ansvarsforholdet. Der ble det argumentert med at ettersom opplæringen var på Trinn 4, så var det riktig av kjørelæreren å ikke gripe inn umiddelbart men heller å la eleven finne ut av det selv. Og at eleven var den ansvarlige for fartsboten.

Slik som jeg ser det så er det uansett ikke så alt for risikabelt å være ledsager. Jeg tenker at dersom du passer på at eleven kjører på en fornufting sykkel, holder passelig fart (etter forhold og fartsgrense), sier i fra hvis det er risikable situasjoner og stopper kjøreopplæringen hvis eleven ikke hører etter så skal ting stort sett gå greit.

Å være ledsager er et ansvar, men det handler i stor grad om å rett å slett om å passe på at kjøreopplæringen foregår på en trygg og forsvarlig måte. Du har også som hovedregel ansvaret for det du kan påvirke, så hvis det skjer en ulykke pga høy fart så vil det være din skyld hvis du ikke har sagt i fra at farten må ned, mens hvis det er grus i veien som fører til velt så er det vanskelig å legge ansvaret hos ledsager.

Du vil også være ansvarlig hvis du fortsetter kjøreopplæringen med noen som kjører på en utrygg måte og ikke hører etter på de beskjedene du gir. Så som ledsager må man være villig til å si stopp.

Dette med ledsager er tross alt det samme uansett hvilket sertifikat det er snakk om, Kl A, Kl B, Truck, Kran, Gravemaskin, same shit, pass på at ting foregår på en ryddig og forsvarlig måte så går alt fint.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

Har vært ledsager for tre stykker, to her lokal hvor jeg bor og som oppførte seg eksemplarisk på de turene jeg hadde med disse to.
Det tror jeg gjelder de fleste som ledsages.

Samme gjaldt VindR her inne, som jeg var ledsager for fra MCsiden forum-treffet på Dovreskogen for noen år siden.
På vei derfra og hjem til Østlandet var det det vel heller jeg som pushet på litt for å få "eleven" til også å teste ut forbikjøringer der hvor det var trygt.

Tror de fleste som ledsager de som blir våre nybakte bil- og MC-førere oppfører seg bra uten å vise verdensmestertendenser overfor ledsageren.
Jeg har, som nevnt, aldri opplevd tendenser til dette, snarere tvert imot ved at de som ledsages har vært noe i overkant reserverte og forsiktige i enkelte situasjoner, som f.eks. å komme opp i fartsgrensefart på den veien man kjører inn på fra en sidevei.
I slike situasjoner er det, etter mitt skjønn, bare en fordel å bevisstgjøre, først som sist, den som ledsages om motorsykkelens fortrinn, nemlig akselerasjonspotensialet dette kjøretøyet har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 31 mai 2022, 21:30 Samme gjaldt VindR her inne, som jeg var ledsager for fra MCsiden forum-treffet på Dovreskogen for noen år siden.
Liten korreksjon: Det var Gullvågtreffet / Soknedal i 2019 du var ledsager for VindR

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 31 mai 2022, 22:40
AJ skrev: 31 mai 2022, 21:30 Samme gjaldt VindR her inne, som jeg var ledsager for fra MCsiden forum-treffet på Dovreskogen for noen år siden.
Liten korreksjon: Det var Gullvågtreffet / Soknedal i 2019 du var ledsager for VindR
Ja, der ser du :) !
Går gjerne litt i surr av og til hos en middelaldring i 60-årene... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Må faen ikke begynne å bli senil her bare fordi du er over 60 AJ. :crazy:

Mange år med kjøring igjen :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 31 mai 2022, 22:49 Må faen ikke begynne å bli senil her bare fordi du er over 60 AJ. :crazy:

Mange år med kjøring igjen :)
Mange år med kjøring igjen, helt klart :D !
Men siden jeg har vært med på så mange treff både før og etter at vi tok opp igjen denne tradisjonen her på MCsiden.no for noen år siden, så kan det fort gå litt i surr.
Men til mitt forsvar kan jeg vel si at begge treffene, Dovreskogen og Gullvåg ikke var veldig langt unna hverandre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 31 mai 2022, 22:56
SilverSmurfer skrev: 31 mai 2022, 22:49 Må faen ikke begynne å bli senil her bare fordi du er over 60 AJ. :crazy:

Mange år med kjøring igjen :)
Mange år med kjøring igjen, helt klart :D !
Men siden jeg har vært med på så mange treff både før og etter at vi tok opp igjen denne tradisjonen her på MCsiden.no for noen år siden, så kan det fort gå litt i surr.
Men til mitt forsvar kan jeg vel si at begge treffene, Dovreskogen og Gullvåg ikke var veldig langt unna hverandre.
Kjøper den :)

Og jeg tror faktisk også at en person som er såpass aktiv i forumdiskusjoner og som kjører MC regelmessig får god hjernetrim av dette og kanskje har en god del lavere risiko for å utvikle demens enn de som råtner bort fremfor TVen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er helt enig vedrørende det at de aller fleste oppfører seg veldig bra som elever. Men det er i oppgjørets time man først skjønner hvem man har med å gjøre. Ikke vanskelig å være real og tenke positivt når livet smiler i alle kanter. :)

Men det vi har kommet frem til her i tråden vedrørende hvordan reglene er, så trenger man ikke bekymre seg nevneverdig for hvem man velger å ledsage. :)

Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Elipsen »

Jeg registrerte sykkel og forsikring på meg selv ett år før jeg fikk lappen, overhodet ikke noe problem og ingen spørsmål om brukere eller noe som helst. Null stress fra forsikringsselskapets side om jeg hadde lappen eller ikke.

Når det gjelder øvelseskjøring, burde jo dette være en no brainer. Avtal på forhånd at alle økonomiske blemmer som skyldes den som øvelseskjører betales i sin helhet av nettopp den som øvelseskjører. Er det mistanke om at dette er et lite voksent menneske som verken klarer å respektere fartsgrenser, innse sine egne begrensninger og/eller med sannsynlighet ikke vil gjøre opp for seg, er det bare å henvise vedkommende til nærmeste kjøreskole 🙂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ansvar og konsekvenser øvelseskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Elipsen skrev: 01 jun 2022, 12:00 Jeg registrerte sykkel og forsikring på meg selv ett år før jeg fikk lappen, overhodet ikke noe problem og ingen spørsmål om brukere eller noe som helst. Null stress fra forsikringsselskapets side om jeg hadde lappen eller ikke.

Når det gjelder øvelseskjøring, burde jo dette være en no brainer. Avtal på forhånd at alle økonomiske blemmer som skyldes den som øvelseskjører betales i sin helhet av nettopp den som øvelseskjører. Er det mistanke om at dette er et lite voksent menneske som verken klarer å respektere fartsgrenser, innse sine egne begrensninger og/eller med sannsynlighet ikke vil gjøre opp for seg, er det bare å henvise vedkommende til nærmeste kjøreskole 🙂
Forsåvidt enig med deg. Men hvis det hadde vært slik at det var ledsager som var den som sto ansvarlig juridisk (Noe vi fant ut ikke var tillfelle) så kunne man gått på en blemme her.

Jeg har truffet mange "oppegående" og "hyggelige" mennesker i mitt liv som har vist seg å være det stikk motstatte når det brenner under føttene dems. Når man ikke engang har støtte juridisk, så blir man stående igjen med svarteper.

Men nå viste det seg altså (som jeg også trodde) at det er eleven som er ansvarlig for skader på egen sykkel ved øvekjøring så da er den saken biff uansett. :)

Svar