Parkere MC i trange plasser

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
OrangeRadio
Innlegg: 2
Registrert: 11 mai 2022, 08:03
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002

Parkere MC i trange plasser

Legg inn av OrangeRadio »

Jeg har ett lite problem, ett luksusproblem vil mange si. Da jeg kjøpte sykkelen og tok lappen i 2019 veide jeg 30 kg mer enn nå, og hadde betydelig mer muskler. Siste året har jeg gått ned disse kiloene og veier 73 kg. Dessverre har jeg merket at det er blitt ekstremt tungt å trille min kjære Honda VFR800 2002 modell.

På jobb har vi en liten parkeringsplass mellom mange andre sykler, og ikke fast parkering. Så jeg sliter litt med å parkere lett og fornuftig. Jeg må kjøre en liten runde for å få bakenden inn først, da trilling blir for tungt. Det er også en svak bakke.

Se for deg en 15 meter lang, og 3 meter bred inngjerdet parkering. På de 3 meteren står det ofte andre sykler på ca 1.5-2 meter ut fra veggen.
Inngangen er på den ene langveggen helt i hjørnet. Fra inngangen og bort de det en svak nedoverbakke.

Har du noen gode tips eller triks? En video du anbefaler eller styrkeøvelser for å "lære å parkere/trille" på nytt?
Jeg elsker sykkelen min så vil helst ikke kjøpe en lettere...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Parkere MC i trange plasser

Legg inn av Relax »

OrangeRadio skrev: 11 mai 2022, 08:28 Jeg har ett lite problem, ett luksusproblem vil mange si. Da jeg kjøpte sykkelen og tok lappen i 2019 veide jeg 30 kg mer enn nå, og hadde betydelig mer muskler. Siste året har jeg gått ned disse kiloene og veier 73 kg. Dessverre har jeg merket at det er blitt ekstremt tungt å trille min kjære Honda VFR800 2002 modell.

På jobb har vi en liten parkeringsplass mellom mange andre sykler, og ikke fast parkering. Så jeg sliter litt med å parkere lett og fornuftig. Jeg må kjøre en liten runde for å få bakenden inn først, da trilling blir for tungt. Det er også en svak bakke.

Se for deg en 15 meter lang, og 3 meter bred inngjerdet parkering. På de 3 meteren står det ofte andre sykler på ca 1.5-2 meter ut fra veggen.
Inngangen er på den ene langveggen helt i hjørnet. Fra inngangen og bort de det en svak nedoverbakke.

Har du noen gode tips eller triks? En video du anbefaler eller styrkeøvelser for å "lære å parkere/trille" på nytt?
Jeg elsker sykkelen min så vil helst ikke kjøpe en lettere...
:-k
Hvis det ikke er plass til å snu sykkelen inne på parkeringsplassen, så ser det ut som du allerede har funnet svart. Det vil si "rygge sykkelen" inn.
Har selv tung sykkel og kjenner meg igjen. Jeg har oftest med meg "revers" som har hjulpet i mange tilfeller, nemlig kona. Når hun ikke er med, så har jeg ikke valg. MÅ parkere slik at jeg kan kjøre ut, hvis det ikke er slett eller litt utforbakke.
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Parkere MC i trange plasser

Legg inn av AJ »

Velkommen til deg her på MCsiden.no, OrangeRadio :vs

Ser ut til at har fått godt svar fra Relax.
Så da skal ikke jeg komme med noen tips og råd annet enn noen generelle betraktninger og erfaringer om et tema jeg synes er ganske interessant.

Det å trille sykkelen på plass i garasje, parkeringsplass, garasje osv. gjør man gjerne ved å enten sitte i salen og "padle" sykkelen på plass eller ved å gå den på plass ved å holde hendene på styret eller den ene hånda på styret og den andre på passasjerhåndtaket eller annen detalj på sykkelen.
Så vil mange si det er selvfølgeligheter det jeg har nevnt her.
Joda, det er jo det. Men noen opplever likevel at sykkelen er tung å trille når de holder i styret eller styre og passasjerhåndtak. Hvorfor? Jo fordi man ikke holder sykkelen loddrett. Det skal ikke mye helning til før man kjenner at sykkelen er tung å trille. Men holder man den helt loddrett og perfekt balanse kan omtrent alle trille en større MC ganske uanstrengt.

På hvilken side av sykkelen bør man "gåtrille"/leie sykkelen? På sidestøttesiden (venstre) eller motsatt side (høyre)?
Tror de fleste foretrekker høyresiden for da har man noe bedre kontroll om sykkelen skulle ta overbalanse mot nettopp denne siden, noe man ikke vil ha like god kontroll på om man gåtriller sykkelen på sidestøttesiden.

Også et par poeng til ang. parkering:
Har selv opplevd å få en MC parkert helt tett innpå høyresiden på en plass hvor dette var unødvendig siden det var mer enn god nok plass på stedet.
Resultatet av denne klønete parkeringen var at da jeg skulle rette opp sykkelen fra sidestøtten kom jeg borti sykkelen som altså hadde parkert helt intil min. Veldig irriterende!
For å kunne rygge ut av parkeringsposisjonen måtte jeg flytte litt på den andre MC'en. Slike ting bør man kunne slippe å oppleve.
Så det å tenke seg om hvordan man parkerer er er ikke så dumt...
Dette gjelder også enkelte bilførere som av rimelig uforståelige grunner parkerer helt inntil en MC på høyre side, så nær at føreren knapt har fått åpnet førerdøra for å komme seg ut. I slike tilfeller kan man i vedrste fall være helt "låst" hvir man ikke får rettet opp sykkelen fra sidestøtta godt nok til å få satt seg på den å kjørt.
Sjeldent at dette forekommer, men det har skjedd. Også dette er veldig irriterende, selvfølgelig.
Så igjen, bruk hodet når man parkerer :gk

Dette gjelder også MC-parkeringer der bakken heller, gjerne der det er en liten nedoverhelning mot en hindring som vegg, gjerde eller annet hvor man altså ikke får kjørt ut annet enn å rygge tilbake. På slike steder rygger man sykkelen på plass for å unngå en manøver man antakelig ikke vil greie alene, nemlig å trille sykkelen tilbake igjen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

OrangeRadio
Innlegg: 2
Registrert: 11 mai 2022, 08:03
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002

Re: Parkere MC i trange plasser

Legg inn av OrangeRadio »

Tusen takk for velkomsten og veldig gode svar!
Virker som det er god stemning her inne på forumet, det kan man like 😃

Jeg skal prøve å holde sykkelen mer "rett", og så var det veldig godt å høre at flere kan ha trøbbel med å trille sykkelen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Parkere MC i trange plasser

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg foretrekker å leie sykkel på venstre side. Får litt mer trøkk i leiinga da, men jeg er altså høyrehendt. Særlig om man holder i et håndtak bak på sykkelen mens man holder balansen med venstre i styret.
Nå er sykkelen lav sammenlignet med en Adv-sykkel og ikke så enkel å leie egentlig.

Om man skal rygge sykkel inn, så sitter man på salen og skyver seg bakover med beina. Kan også være smart å holde forbremsen, komprimere gaffelen og nappe seg bakover og få gaffelbevegelsen med seg om det blir ekstra tungt i noen partier.
Dette går ikke på min sykkel da jeg ikke har konvensjonell gaffel på min, men det har VFR800.

Ellers er det jo bare å trene på å gå sykkelen bakover. Man blir jo bare flinkere. Nå er jo VFR800 en ganske liten og «nett» sak.

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Parkere MC i trange plasser

Legg inn av Yrn »

Det høres ut som det er et regelmessig stressmoment for deg. Kanskje det er en ide å rett og slett øve på det, på en kontrollert plass. Jeg er ikke stor selv, men har en høy sykkel som fort blir veldig tung. Når jeg sitter på den får jeg bare tåballen ned på begge sider. Å "padle" med føttene på asfalt går så vidt, men på tyngre underlag som grusvei blir det vanskelig så lenge bakken ikke heller riktig vei. Jeg har i det siste øvd litt på å stå ved siden når jeg må flytte den.

I garasjen/hagen kan man øve på å finne balansepunktet av sykkelen mens den står stille. Begynn med et godt grep helt til du nesten ikke holde fast, gjerne på forskjellige plasser som håndtakene bak eller styret. Noen YouTube Guruer anbefaler også å flytte seg helt rundt sykkelen der målet er å være borti minst mulig, men da kan du ikke være veldig redd for å miste den ;)

På denne måten blir man vant til å se sykkelen i balansepunktet, som mange (inkludert jeg) mener ser ut som den snart kommer til å tippe andre veien. Det er vanskelig å holde i sykkelen når den tipper fra deg, men hvis du øver litt blir man fort flinkere til å reagere før den tipper for langt.

Av den grunnen syns nok mange det er bedre å stå på høyre siden med støtten ut. Jeg gjør et poeng å kunne det fra begge sider, siden som AJ sa det ikke alltid er bra med plass. Dessuten havner du nok ofte på venstresiden når man løfter den av støtten.

Når du er komfortabel med balansepunktet kan du øve på å trille . Parkerer du på grus eller asfalt kan du finne en lignende ledig parkeringsplass.

Sånn øver jeg selv på å bli bedre. Sykkelen blir fort tung nok når du må dytte den over ting som steiner eller ut av sølepytter. Jeg merker at det blir mye bedre av å være trygg på balansepunktet. Det blir også mye lettere å manøvrere den ut av trange plasser eller rundt ting du ikke vil dytte sykkelen over.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Parkere MC i trange plasser

Legg inn av Gammelsmurfen »

Parkerer man steder hvor det er sannsynlig å få biler på siden(e), så parker gjerne litt på skrå.
Da vil du sikre deg plass til å komme inn på sykkelens venstre side og plass til å ta den av sidestøtten/reise den opp uten å risikere å være borti "naboen" på parkeringen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Parkere MC i trange plasser

Legg inn av Bjerknez »

For det første, jeg har rett som det er gått ned 30 kg og jeg kan ikke si at jeg har merket noe tap av muskelmasse i praksis når jeg triller sykkelen eller gjør andre oppgaver i hverdagen. Derimot mister man en del kroppsmasse som gjør at man har mindre vekt og bruke når man utdører oppgaver.

Jeg har mer tro på teknikken er feil her. Som mange sier. Rygg sykkelen inn når du parkerer. Problem løst. Eller parker på en slik måte at du har god plass til høyre for sykkelen når du kjører rett inn. Men ikke så mye plass at det er plass til en sykkel til. Da har du litt plass og tumle på når du skal ut igjen. Eventuelt hvis det er vanskelig å rygge sykkelen inn de 15 meterne kan du bare rygge den inn den første meteren og parkere den der intill en av sidene, slik at dem andre kommer forbi. Med 15 meter lang luke vil du neppe bli noe hinder der.

Svar