Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Minimarthe
Innlegg: 4
Registrert: 27 apr 2022, 21:10
Motorsykkelen din: Yamaha Virago

Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av Minimarthe »

Hei.
Redigert inn i etterkant: Kjøreskolen løste det med å bestille en ny sal til ene sykkelen som de deretter fikk ribbet ned til et minimum hos en salmaker. Jeg kjøpte meg høyere kjøresko og til sammen ble dette en løsning som fungerte greit. Honda cb 650 R. Hadde oppkjøring den 30. September og kan nå cruise rundt på min egen sykkel! Ellevill glede!!

Jeg er ei frøken på 152 cm, noe jeg informerte kjøreskolen om da jeg meldte meg på. Jeg spurte om dette var et problem og om de kunne ta kontakt dersom det var vanskelig. Hørte ingenting og har gjennom vinteren putret rundt og øvelseskjørt på viragoen min i den tro at jeg skulle få ta førerkort i år. Var på introkurs for to dager siden og de sa ingenting. I går møtte mannen min på kjørelæreren som er en kar han kjenner fra før og de kom i snakk. Han informerte da mannen min (ikke meg..... fortsatt ikke meg)om at de ikke har tunge sykler i min str og at derfor vil jeg måtte ta lappen på mellomtung eller lettsykkel isteden. Sykkelen jeg har kjøpt meg er en tung sykkel, og harleyen med sidevogn som jeg kjører er også en tung sykkel. Det er derfor uinterressant for meg å ta lappen på mellomtung og jeg syns det er urimelig at jeg skal måtte ta den ekstrakostnaden bare fordi jeg er kort. Han sa også at ingen i vårt distrikt har skolesykkel til så korte folk som meg. Bor i Hamar. Det må da finnes andre sykler enn virago som jeg kan kjøre på! Jeg må vel bare ringe rundt til kjøreskoler til jeg finner en som har en. Mine to spørsmål i dag er da: Hvilke tunge motorsykkelmodeller kan dere tenke dere at jeg kan passe på? Det andre er mer tricky og usannsynlig at noen her kan svare på: Er det noen av dere som kjenner til en kjøreskole i 5 mils omkrets rundt Hamar som har en sykkel som kan passe så korte folk som meg.

Det ble litt frustrerende dette her. De kunne jo bare ha svart på spørsmålet mitt da jeg meldte meg på og sakt ifra at de desverre ikke har små nok sykler, nå må jeg antagelig vente til neste år før jeg får tatt lappen fordi det er fullbooket over alt. Jeg kan ikke noe for at jeg er kort, og en sykkel som passer meg vil jo ikke være begrenset til folk bare på min lengde. Personer opp til 180ish vil jo også kunne bruke den.... syns derfor det er rart at kjøreskolene ikke vil inkludere oss som må strekke oss noe mindre for å å nå bakken.
Sist redigert av Minimarthe den 02 okt 2022, 20:38, redigert 1 gang totalt.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av BjørnSover »

Fy f for en skole. Det høres helt fjernt ut at skolen ikke snakker med deg. Respektløst. De burde informert deg om utfordring med sine sykler for lenge siden.

Håper du finner en god kjøreskole som kan hjelpe deg - og at du snart er på egen sykkel med lappen.

Og velkommen til mcsiden 👍🏍

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av AJ »

Dette må jeg si høres merkelig ut, at en kjøreskole som vil bli tatt for å være seriøs, ikke har en senket sykkel som passer alle med normale kropp- og beinlengder. 152 cm. er da ikke noe ekstraordinært?
Håper ting løser seg sånn at du får startet opp med kjøretimer så snart som mulig.

Ellers, velkommen til oss her på MCsiden.no :vs
Regner med at du holder oss oppdatert på hva som skjer videre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Minimarthe
Innlegg: 4
Registrert: 27 apr 2022, 21:10
Motorsykkelen din: Yamaha Virago

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av Minimarthe »

Tusen takk for svar og velkomst. Ble glad da jeg fant dette forumet :) Jeg håper det ordner seg. Har nå sendt e-post til de andre i Hamar for å spørre om de har sykkel og kursplass, så må jo bare krysse fingrene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av dypen »

Velkommen, du skal jo kjøre opp en gang så hvor kan jo ikke være viktig. I en slik situasjon ville sted vært irellevant for meg. Finn en skole med sykkel du vil være komfortabel på om det er Lindesnes eller Vadsø. Håper du finner noe som er nærmere og lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av SilverSmurfer »

Ei venninne er omtrent 155 cm høy. Tok lappen i fjor, tror hun kjørte på en Yamaha XJ6. Hun kjører MT-07 (uten senking) som etter det jeg forstår er en relativt populær skolesykkel.

Så det kan jo være at noen kjøreskoler i nærheten har noe ala dette. Men det er et godt tips å sende epost til mange forskjellige, det er en del kjøreskoler som har reservesykler av en annen størrelse enn hovedsykkelen.

Eventuelt så går det jo an å ta A2 for så å ta direkte utvidelseskurs til kl. A. Dette vil koste litt ekstra men kan allikevel være billigere enn å reise langt for å ta lappen.

Forøvrig så ville jeg ha snakket med forbrukerrådet, når de har lovet deg opplæring men ikke klarer å levere (til tross for at de har fått beskjed om høyden din) så kan de jo hende du har et krav på å få dekket ekstra kostnader du har i forbindelse med dette.

Feks ved at kjøreskolen lar deg ta A2 og må dekke ekstra kostnader med utvidelseskurs eller liknende.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av utc »

Jeg mener å ha lest at man kan bruke egen sykkel dersom det er særskilte forhold som tilsier at du må det/ikke kan bruke kjøreskolens motorsykler. Man kan også bruke egen sykkel til oppkjøring når de samme forholdene fremdeles er gjeldende. I såfall så må den godkjennes av Statens Vægvæsend & Søn før det eventuellt kan gis en slik tillatelse. Dette er litt papirarbeide men lar seg greit ordne så langt jeg har klart å bringe på bane.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

DAE
Innlegg: 44
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av DAE »

Vil tru det er fullt mulig å kjøre opp på A med ein A2 sykkel, er vel registrert som motorsykkel den også.
Kjøreteknisk er det no akkurat det sanme.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av kaLARSnikov »

DAE skrev: 28 apr 2022, 20:18 Vil tru det er fullt mulig å kjøre opp på A med ein A2 sykkel, er vel registrert som motorsykkel den også.
Kjøreteknisk er det no akkurat det sanme.
Det er det nok dessverre ikke.

"Den praktiske prøven til klasse A avlegges på motorsykkel uten sidevogn. Motorsykkelen skal ha et slagvolum på minst 595 cm​3, en egenvekt på mer enn 180 kg, en effekt på minst 50 kW og en konstruktiv hastighet på minst 100 km/t. Motorsykkel med elektrisk motor skal ha et forhold mellom effekt og egenvekt på minst 0,25 kW/kg."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_30

Det tilsier at mange Viragoer heller ikke kan bli godkjent pga. manglende effekt.

Til trådstarter: Jeg har dessverre ikke noen konkrete forslag da jeg ikke er kjent med kjøreskoler i det området, så jeg kan bare gjenta det andre sier om å sjekke rundt. Noen skoler bruker relativt lave sykler til opplæring på A, f.eks. den første skolesykkelen jeg kjørte var en senket Yamaha XJ6.

Tipset noen ga om å kjøre opp til A2 og deretter utvide til A ville jeg også undersøkt nærmere først. Med mindre du er interessert i å vente i to år før du tar utvidelseskurset så må du uansett ta oppkjøringen på nytt ved utvidelse til A, og da mistenker jeg at overnevnte krav fortsatt gjelder som gjør at du fortsatt er avhengig av å finne en kjøreskole med en lav nok "A sykkel".

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av dypen »

I min verden vil være best og mest fornuftig å gå direkte på A
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

DAE
Innlegg: 44
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av DAE »

Då kan ikkje min VN1500 brukes til oppkjøring:)
Kun 64hk....holder vekta då

Brukeravatar
Nhu.dn
Innlegg: 30
Registrert: 13 des 2020, 18:40
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2014. Hatt Kawasaki Ninja 250R 2009, Yamaha XJ6 Diversion 2010.
Sted: Oslo

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av Nhu.dn »

Nå er dette snakk om en hel 13mils avstand for deg, men jeg kan iallefall informere om at Driving Trafikkskole avd. Ullern har en supersenka A-sykkel som definitivt passer deg. Utenom det benytter de BMW F800R og BMW F700GS som ser store ut, men som de har valgt spesifikt fordi de begge har lav setehøyde med lav sadel og lavt tyngdepunkt da de ønsker å tilrettelegge for lavere elever.
Nevner det bare itilfelle du mot formodning ikke skulle finne noe i nærheten. Lykke til :-)
ABS er undervurdert.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av BjørnSover »

Ang oppkjøring er SV ganske firkantet på å følge reglene. Jeg kjørte en BMW 650 på kjøreskolen, men denne måtte det monteres ekstra speil på for at sensor skulle kunne se i egne speil, men alle sensorer kjører egne sykler. Regler er regler.

Minimarthe
Innlegg: 4
Registrert: 27 apr 2022, 21:10
Motorsykkelen din: Yamaha Virago

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av Minimarthe »

Nhu.dn skrev: 30 apr 2022, 17:18 Nå er dette snakk om en hel 13mils avstand for deg, men jeg kan iallefall informere om at Driving Trafikkskole avd. Ullern har en supersenka A-sykkel som definitivt passer deg. Utenom det benytter de BMW F800R og BMW F700GS som ser store ut, men som de har valgt spesifikt fordi de begge har lav setehøyde med lav sadel og lavt tyngdepunkt da de ønsker å tilrettelegge for lavere elever.
Nevner det bare itilfelle du mot formodning ikke skulle finne noe i nærheten. Lykke til :-)

Tusen takk :D Det er definitivt et godt tips. Til alle sammen: Tusen takk for innspill og svar så langt. Har ikke ligget på latsiden her. Kontaktet alle de 6 forskjellige kjøreskolene i omegn. 1 ville ikke ta meg inn som elev fordi jeg har tatt grunnkurs et annet sted enn hos dem og de hadde heller ikke en sykkel som kunne passe meg. 3 har svart at de ikke har kapasitet i år, at de er usikre på om de har noen sykkel som kan passe uansett, men at jeg kan søke om å få kjøre opp med egen sykkel osv. 2 har svart at de muligens har sykkel som passer og 1 av dem kan klare å skvise meg inn til høsten. Skal dit på mandag å teste sykkel og tenker da i samme slengen å reise innom "min" kjøreskole for å ta en prat med de å se om de kan finne det i seg å presentere problemet for MEG og ikke bare til mannen min. Hvem vet? Kanskje de har en sykkel jeg klarer å bruke selv om de tror de ikke har det. 5 personer på 150 kan jo ha rimelig forskjellig beinlengde siden kropper varierer noe veldig. Jeg er ganske positivt innstilt i dag. Fikk svar fra biltilsynet også om at de har muligheten til å gjøre unntak for både det ene og det andre og at det ikke nødvendigvis er slik at jeg vblir stuck med å kun få lov å kjøre min egen sykkel dersom jeg får godkjent å ta oppkjøring på den. Damen vi snakket med var relativt kort i lengden selv og ble rimelig stram i trynet da hun hørte at jeg nå har vanskeligheter med å få tatt lappen pga høyden min. Mulig det hjalp. Hun skulle gjøre litt research og sende meg en mail. Den kom altså i dag og var rimelig bra syns jeg.

TBC

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Vanskeligheter med å ta førerkort for dame på 152.

Legg inn av zarni »

BjørnSover skrev: 30 apr 2022, 20:33 Ang oppkjøring er SV ganske firkantet på å følge reglene. Jeg kjørte en BMW 650 på kjøreskolen, men denne måtte det monteres ekstra speil på for at sensor skulle kunne se i egne speil, men alle sensorer kjører egne sykler. Regler er regler.
En viss andel av alle oppkjøringer skal foregås på elevsykkel med sensor bakpå. Det er nok grunnen til at speilet må monteres.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Svar