Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av FredrikE24 »

Nå er rundkjøringer glatte i utgangspunktet og alle BØR ta det med ro i slike åkke som. Så at du fikk rævsleng i en rundkjøring kan være uflaks uavhengig av dekkbyttet i forkant.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 12 apr 2022, 13:03 Nå er rundkjøringer glatte i utgangspunktet og alle BØR ta det med ro i slike åkke som. Så at du fikk rævsleng i en rundkjøring kan være uflaks uavhengig av dekkbyttet i forkant.
Kjørte jo samme rundkjøringen i godt driv TIL Pitlane uten problemer og det skal også sies at dette var første gang i historien at jeg har sklidd i en rundkjøring med MC overhodet.

Dette gjelder også de gangene jeg har kjørt på jobb i -6 grader klokken 05:00 på morgenen på fuktig vei, i rundkjøringer. Så at akkurat denne rundkjøringen var så glatt betviler jeg sterkt i dette tillfellet. Så sterkt at jeg faktisk er helt sikker. :thumleft

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 13:07
FredrikE24 skrev: 12 apr 2022, 13:03 Nå er rundkjøringer glatte i utgangspunktet og alle BØR ta det med ro i slike åkke som. Så at du fikk rævsleng i en rundkjøring kan være uflaks uavhengig av dekkbyttet i forkant.
Kjørte jo samme rundkjøringen i godt driv TIL Pitlane uten problemer og det skal også sies at dette var første gang i historien at jeg har sklidd i en rundkjøring med MC overhodet.

Dette gjelder også de gangene jeg har kjørt på jobb i -6 grader klokken 05:00 på morgenen på fuktig vei, i rundkjøringer. Så at akkurat denne rundkjøringen var så glatt betviler jeg sterkt i dette tillfellet. Så sterkt at jeg faktisk er helt sikker. :thumleft
Ut fra det du skriver er det bare et tidsspørsmål før du går på tryne i en rundkjøring , godt driv og -6 på fuktigvei + rundkjøring gjør jeg nesten ikke med bil engang.
Jeg vet ikke om du bare skriver for å holde liv i forumet men fra tidenes morgen har det vel vært slik at man tar det rolig de første kilometerene på nye dekk, om det gjelder absolutt alle dekk who gives a shit hvorfor ta sjansen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 12 apr 2022, 13:45
Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 13:07
FredrikE24 skrev: 12 apr 2022, 13:03 Nå er rundkjøringer glatte i utgangspunktet og alle BØR ta det med ro i slike åkke som. Så at du fikk rævsleng i en rundkjøring kan være uflaks uavhengig av dekkbyttet i forkant.
Kjørte jo samme rundkjøringen i godt driv TIL Pitlane uten problemer og det skal også sies at dette var første gang i historien at jeg har sklidd i en rundkjøring med MC overhodet.

Dette gjelder også de gangene jeg har kjørt på jobb i -6 grader klokken 05:00 på morgenen på fuktig vei, i rundkjøringer. Så at akkurat denne rundkjøringen var så glatt betviler jeg sterkt i dette tillfellet. Så sterkt at jeg faktisk er helt sikker. :thumleft
Ut fra det du skriver er det bare et tidsspørsmål før du går på tryne i en rundkjøring , godt driv og -6 på fuktigvei + rundkjøring gjør jeg nesten ikke med bil engang.
Jeg vet ikke om du bare skriver for å holde liv i forumet men fra tidenes morgen har det vel vært slik at man tar det rolig de første kilometerene på nye dekk, om det gjelder absolutt alle dekk who gives a shit hvorfor ta sjansen?
Tror du må lese det jeg skriver en gang til.

For det første så svimser jeg ikke gjennom rundkjøringene i "godt driv" i -6 og fuktig vei som du anntyder. Det var FØR jeg la om dekk jeg hadde godt driv i rundkjøringen.

At man tar det rolig de første kilometerne er jo nettopp det jeg prøver og understreke viktigheten av, så der er jeg enig med deg. Jeg har alltid vært forsiktig de første kilometerne etter dekkskift. Derfor har jeg heller aldri gått på trynet grunnet dette.

Å skrive for å holde liv i forumet synes jeg er en god ting, så lenge overskriftene engasjerer og forholder seg noenlunde saklig. Husk at det er helt frivillig og delta i diskusjoner.

Men jeg ser det kan være vanskelig noen ganger når man kommer over innhold som engasjerer. Noe som er litt av poenget :)

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av greina »

Når jeg bytter dekk kjører jeg litt roligere de første milene (jeg er ingen fartsfantom lenger, men kjører generelt noenlunde som folk). Grunnen til at jeg tar det litt med ro er ikke fordi jeg er redd dekkene er glatte men fordi det er noen tusen km mellom hver gang jeg kjører på nye dekk og synes jeg må "venne meg til følelsen" når sykkelen endrer karakter. Man venner seg til dekkslitasje, og da er det litt uvant med helt nye dekk uten "slitekanter".
(Jeg gjør forøvrig det samme når jeg bytter dekk på vogntoget jeg kjører til daglig. De gamle dekkene har da rullet 70-80 k km, og helt nye dekk da gir nesten en følelse av å gå på platåsko med litt myk såle :crazy: )

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av Bjerknez »

Denne diskusjonen er uansett over for min del. men dere andre kan gjerne fortsette :thumleft

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av BjørnSover »

Den ene gangen jeg har byttet dekk har jeg kjørt forsiktig til jeg var vant til de nye dekkene. Jeg pusher sikkert ikke så mange grenser heller. Jeg har ha hørt om noen som har sklidd ut i første rundkjøring etter omlegging.

En annen sak er at jeg bruker litt tid på å stole på dekkene nå på begynnelsen av sesongen og det er ‘litt kaldt’ i asfalten.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av pingvin »

BjørnSover skrev: 13 apr 2022, 17:28En annen sak er at jeg bruker litt tid på å stole på dekkene nå på begynnelsen av sesongen og det er ‘litt kaldt’ i asfalten.
Tryna i den snøfonna også :sorry Tidlig på morran i april for en del år siden, inn i dagens første venstresving som kjørt million ganger på gammel vane i "normal" fart, var nok bare et par plussgrader så slapp foran og vips, ett stk vraket Superduke :sorry Ble knocka ut selv men gikk bra...denne gangen også.

Så ikke bare kaldt i asfalten men kalde dekk også (henger litt sammen riktignok), alltid lurt å la dekkene få opp varmen litt om skal kjøre litt aktivt...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av AJ »

Kom tilfeldigvis over dette innlegget, et av mine egne, som viser dekkstatusen, kan vi si, på nypålagte dekk, etter turen hjem fra dekkverkstedet.
I kraftig regnvær - og uten antydning til dekkslipp... :crazy: :

Bilde

Bilde

Bildene viser vel heller hvor klebrig de nye dekkene var. Altså ikke spesielt glatte. Men som jeg jeg har nevnt i annet innlegg her i tråden; jeg vet ikke hvordan andre dekkmerker er med tanke på glatt dekkflate siden det er en god stund siden jeg har kjørt på noe annet enn Mitas.

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=402580#p402580

Men OBS, OBS!! og for all del; ta det med ro første turen med nypålagte dekk hvis du føler deg usikker på dekkets veigrep :gk !
Jeg er jo godt vant med Mitas og har gjentatte ganger erfart hvordan disse er fra de er nye og under forskjellige førerforhold, også på tynt lag av nysnø :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar