Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Bjerknez »

Erik_B70 skrev: 11 apr 2022, 11:32
Bjerknez skrev: 11 apr 2022, 11:01
AJ skrev: 11 apr 2022, 10:29
Bjerknez skrev: 11 apr 2022, 09:37
AJ skrev: 11 apr 2022, 09:05
FredrikE24 skrev: 11 apr 2022, 08:41 Jeg kjører som jeg pleier må jeg innrømme. Tenker ikke noe på dette i det heletatt.
Samme her. Ca. en og halv mil fra verkstedet som legger om til jeg kjører inn på grusveien hjemme, snur på grusgårdsplassen og tar meg en ny tur. Dermed er dekkene "innkjørt" etter litt over 15 km, hvorav ca. 1 km. på grusvei. Enkelt og greit :crazy: .
ut fra det du skriver så kjører du pr. definisjon "ikke som du pleier" siden du annser de første 15 kilometerne i ditt tillfelle som "innkjøring" ;)
Det var da svært til ordkløveri så tidlig på dagen, da... :roll
Haha, kanskje jeg burde ventet til i kveld? :knegg

Neste gang du har lagt om dekk, så gir du gass i første sving med godt nedlegg. Så kan jeg sitte i veikanten med pocorn og se hvordan det går :)

Poenget er at man kan ikke kjøre AKKURAT som man vil de første meterne. Det vil si at det faktisk ER en liten innkjøringsperiode. For noen er denne veldig kort og for andre varer den omtrent halve dekkets levetid. Men den er der.

Kan da umulig være bare meg som har opplevd glatte dekk de første meterne. Jeg snakker om ALLE dekkene. uten unntak. :)
Nå er det vel ingen oppegående MC førere som "gir gass i første sving" med kalde dekk uansett. Så man kan fint kjøre tilnærmet som vanlig ;)
Jo, det har jeg gjort flere ganger. Ikke bånn gass og maksimalt nedlegg, men nok til at et nypåsatt dekk hadde sluppet taket :thumleft

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Audi Mannen »

AJ skrev: 11 apr 2022, 11:47
Erik_B70 skrev: 11 apr 2022, 11:32 Nå er det vel ingen oppegående MC førere som "gir gass i første sving" med kalde dekk uansett. Så man kan fint kjøre tilnærmet som vanlig ;)
Nettopp :prf
:) .
Ikke nødvendigvis helt enig her gutter. Det er kanskje normalt å tenke slik for en som har hatt mc som hobby og stor interesse rundt mc i flere år. Men i mitt lille hode vet jeg at Bjerknez har et godt poeng når det gjelder "innkjøring" av nye dekk. Dette gjelder også for bildekk. Spesielt piggdekk skal ha en noe lengre innkjøring for at gummin blandinga og innfestingen til piggene skal "sette seg" som fagfolka sier. Jeg har erfart dette selv med piggdekk og etter en skikkelig innkjøring så varer de vesentlig lengre enn om man tramper i vei.

En annen ting som begynner å bli mere viktig og som vi kanskje må overføre til mc kjøring fra bil er at den store veksten i mc førere de siste årene og interessen rundt dette ikke nødvendigvis er bare bra. Det er bra for butikkene og bra for brukt markedet, men jo flere som kjører mc av den totale befolkningen og flere uten den store lidenskapen og tekniske interessen rundt dette med kjøreteknikk, geometri på sykkel etc. jo flere vil ha problemer med å forstå nettopp slike kanskje viktige poeng. Som et eksempel er det mange som kjører bil ene og alene fordi de må, ikke alle er nødvendigvis trygge å ha rundt seg selv om de har bestått prøven. Flere av den sorten vil vi også få på 2 hjul, det er praktisk og ikke minst økonomisk for veldig mange og kjøre mc kontra bil i flere byer. Og langt ifra alle som kjører bil skjønner hva som foregår kjøreteknisk og fysisk når en bil forflytter seg. Se bare på hvordan en relativt stor andel kjører over fartsdempere og fortauskanter her i landet. Hadde de skjønt en brøkdel av de fysiske påkjenninger i et hjuloppheng så hadde de ikke gjort det. Flere av disse vil også komme seg gjennom en førerprøve på mc og kjøpe seg sykkel med tilsvarende interesse for hva som ligger i fysikken.

Jeg er ikke noe fysikk geni, men vet godt hvordan flere av de fysiske lover virker inn og har lest og lært nok til å forholde meg til de under mange forutsetninger, i tillegg har jeg mc kun til bruk for hobby og interesse, ikke ett fnugg av praktiske årsaker og har derfor en egen interesse i å sette meg inn i alt som følger med, men mange som pendler til og fra jobb for å spare bompenger, eller parkering........ der finner vi nok flere som er 99% uviss om flere faktorer slik som Bjerknez påpeker.

Derfor slår vi et slag for NMCU og NAF MC som er ute og informerer og slik med troverdighet.

God påske alle, når er det 15 min til jeg tar ferie og dette innlegget ble alt for langt, men skrevet uten å støte noen. :twothumbs:
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det er rester av slippmiddel etter produksjon på mange dekk.
Men det er noen som visstnok bruker former med teflon i stedet for å unngå dette.
Tror Continental er blandt disse.
Står ofte merker med advarsler på nye sykler om nettopp dette.
Har også hørt om folk som har tryna like etter dekkskift.
Bør heller ikke kjøre "rett frem" på god vei med god fart for å tenke at man skal varme dekkene, for så på svingete vei.. det er visst værre. Begynn heller på veier med lavere fartsgrenser og svinger, men vær forsiktig med gassen.
Har også tenkt at litt fin grus fra grusvei gjør seg på nye dekk.
Merket ikke noe i fjor med nye Conti dekk, men tok det rolig. Skal ut med nye conti (og ny sykkel) nå etter påske.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 11 apr 2022, 13:16
AJ skrev: 11 apr 2022, 11:47
Erik_B70 skrev: 11 apr 2022, 11:32 Nå er det vel ingen oppegående MC førere som "gir gass i første sving" med kalde dekk uansett. Så man kan fint kjøre tilnærmet som vanlig ;)
Nettopp :prf
:) .
Ikke nødvendigvis helt enig her gutter. Det er kanskje normalt å tenke slik for en som har hatt mc som hobby og stor interesse rundt mc i flere år. Men i mitt lille hode vet jeg at Bjerknez har et godt poeng når det gjelder "innkjøring" av nye dekk. Dette gjelder også for bildekk. Spesielt piggdekk skal ha en noe lengre innkjøring for at gummin blandinga og innfestingen til piggene skal "sette seg" som fagfolka sier. Jeg har erfart dette selv med piggdekk og etter en skikkelig innkjøring så varer de vesentlig lengre enn om man tramper i vei.

En annen ting som begynner å bli mere viktig og som vi kanskje må overføre til mc kjøring fra bil er at den store veksten i mc førere de siste årene og interessen rundt dette ikke nødvendigvis er bare bra. Det er bra for butikkene og bra for brukt markedet, men jo flere som kjører mc av den totale befolkningen og flere uten den store lidenskapen og tekniske interessen rundt dette med kjøreteknikk, geometri på sykkel etc. jo flere vil ha problemer med å forstå nettopp slike kanskje viktige poeng. Som et eksempel er det mange som kjører bil ene og alene fordi de må, ikke alle er nødvendigvis trygge å ha rundt seg selv om de har bestått prøven. Flere av den sorten vil vi også få på 2 hjul, det er praktisk og ikke minst økonomisk for veldig mange og kjøre mc kontra bil i flere byer. Og langt ifra alle som kjører bil skjønner hva som foregår kjøreteknisk og fysisk når en bil forflytter seg. Se bare på hvordan en relativt stor andel kjører over fartsdempere og fortauskanter her i landet. Hadde de skjønt en brøkdel av de fysiske påkjenninger i et hjuloppheng så hadde de ikke gjort det. Flere av disse vil også komme seg gjennom en førerprøve på mc og kjøpe seg sykkel med tilsvarende interesse for hva som ligger i fysikken.

Jeg er ikke noe fysikk geni, men vet godt hvordan flere av de fysiske lover virker inn og har lest og lært nok til å forholde meg til de under mange forutsetninger, i tillegg har jeg mc kun til bruk for hobby og interesse, ikke ett fnugg av praktiske årsaker og har derfor en egen interesse i å sette meg inn i alt som følger med, men mange som pendler til og fra jobb for å spare bompenger, eller parkering........ der finner vi nok flere som er 99% uviss om flere faktorer slik som Bjerknez påpeker.

Derfor slår vi et slag for NMCU og NAF MC som er ute og informerer og slik med troverdighet.

God påske alle, når er det 15 min til jeg tar ferie og dette innlegget ble alt for langt, men skrevet uten å støte noen. :twothumbs:
Takk :thumleft

Det er jo åpenbart at de fleste nye dekk er glatte med en gang etter montering. Dette igjen krever en viss form for "innkjøring". Om ikke annet må man vertfall ha det i bakhodet.

Hvis man ikke tar hensyn til dette og ikke engang tenker på det og skriver at man "kjører som man pleier", så kjører man i så fall etter mitt syn uvanlig pent.

Nå er ikke dette noe pissekonkurranse, men en betrakning jeg har gjort etter 8 år som MC fører. Andre kan gjerne ha kjørt MC i en mannsalder for min del og da er det meget merkverdig at dekkene ikke oppleves som glatte i det hele tatt rett etter omlegg.

En viss form for "innkjøring" og eller tanke tror jeg dem fleste tillegger kjørestilen rett etter dekkbytte. Derimot er det heller store forskjeller på når dekkene faktisk er "innkjørt". Mange faktorer som spiller inn. Kjørestil, sted, fart, type dekk, tyngde på sykkel, årstid, underlag etc.

For egen del har jeg funnet ut at det glatte laget er slitt bort etter 5 mil på E6 og etter det kjører vertfall ikke jeg med stive skuldre. Selv om jeg ikke drar den rett ut på bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 11 apr 2022, 13:26 Det er rester av slippmiddel etter produksjon på mange dekk.
Men det er noen som visstnok bruker former med teflon i stedet for å unngå dette.
Tror Continental er blandt disse.
Står ofte merker med advarsler på nye sykler om nettopp dette.
Har også hørt om folk som har tryna like etter dekkskift.
Bør heller ikke kjøre "rett frem" på god vei med god fart for å tenke at man skal varme dekkene, for så på svingete vei.. det er visst værre. Begynn heller på veier med lavere fartsgrenser og svinger, men vær forsiktig med gassen.
Har også tenkt at litt fin grus fra grusvei gjør seg på nye dekk.
Merket ikke noe i fjor med nye Conti dekk, men tok det rolig. Skal ut med nye conti (og ny sykkel) nå etter påske.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Der er min erfaring noe annerledes.

Etter 5 mil i 120ish km/t på E6, så er dekkene gode for "normal" kjøring. jeg snakker da vanlig nedlegg og småfrisk kjøring og ikke kneskrap her. Kneskrap er det uansett utrolig få som driver med på landeveien. Til min kjørestil er vertfall dekkene innkjørt etter 5 mil på E6 og det gjelder alle dekkene jeg har lagt om. har byttet alle på samme sted og kjørt samme veien hjem via E6 hver gang.

Det glatte laget ser ut til å forsvinne når dekket blir varmt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Kjellrf »

Da jeg jobbet meg MC, var det nok flere som tryna med helt nytt dekk, enn pga nedslitte dekk. Holdt på å gjøre det en gang, satte på nytt bakdekk på jobben, og etter 3km kom en sving jeg pleide å ta i 90. Da jeg begynte å svinge kom jeg på bakdekket...
Var bare å gjøre svingen lengst mulig, og hadde en lett bakhjulsslipp gjennom hele svingen...
Det gikk bra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Bjerknez »

Kjellrf skrev: 11 apr 2022, 22:50 Da jeg jobbet meg MC, var det nok flere som tryna med helt nytt dekk, enn pga nedslitte dekk. Holdt på å gjøre det en gang, satte på nytt bakdekk på jobben, og etter 3km kom en sving jeg pleide å ta i 90. Da jeg begynte å svinge kom jeg på bakdekket...
Var bare å gjøre svingen lengst mulig, og hadde en lett bakhjulsslipp gjennom hele svingen...
Det gikk bra.
Ja, det er et ganske kjent problem det der. Sikkert fordi dem kjørte med dekkene slik dem pleide før dem byttet for så og finne ut at dette ikke var så lurt.

Nå kan det jo hende at noen kjøper dekk som ikke er glatte fra starten, men de mest populære sports touring dekkene jeg har hatt har vertfall vært såpeglatte de første kilometerne. Fra jeg kjørte ut fra garasjen til Pitlane etter 50 meter med grusvei så var dekket fortsatt veldig glatt. Fikk lett hjulspinn på tørr asfalt uten særlig gasspådrag. 2 km. Lenger borte fikk jeg fortsett hjulspinn ved gasspådrag etter første rundkjøring.

Dette forteller meg mer enn nok. Dette har ikke skjedd EN gang men hver eneste gang jeg har byttet dekk. Uten unntak. Dette gjelder Pilot Road 3 og 4 samt Angel GT. Hadde jeg kjlrt slik jeg pleier med disse dekkene hadde jeg gått rett på trynet.

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av pingvin »

Jarle hos racing4fun lærte meg triks i sin tid, brake cleaner på dekkene så kan man gi gass fra første runde (på Rudskogen i dette tilfelle). Han hadde banerekord på Rudskogen i Superstock 1000 tror jeg det var, i sin tid og driver mye med trackdays så burde vite hva han snakker om.

Så gjør alltid dette med nye dekk, sprayer lite område og tørker fort av med fille (da brake cleaner fordufter veldig fort) til hele dekket er gjort. Har da ikke noe problem med å kjøre som normalt med en gang selv om nok i praksis øker litt gradvis første milen, greit å være på sikre siden.

Har forsøkt å gi gass med en gang uten brake cleaner, inn i rundkjøring 100m nedenfor ViaNor med nye dekk, kjempesladd og kjempekontra :O Gikk bra men mer eksempel på at lykken er bedre enn forstanden enn dyktig kjøring :[-X
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 12 apr 2022, 09:47 Jarle hos racing4fun lærte meg triks i sin tid, brake cleaner på dekkene så kan man gi gass fra første runde (på Rudskogen i dette tilfelle). Han hadde banerekord på Rudskogen i Superstock 1000 tror jeg det var, i sin tid og driver mye med trackdays så burde vite hva han snakker om.

Så gjør alltid dette med nye dekk, sprayer lite område og tørker fort av med fille (da brake cleaner fordufter veldig fort) til hele dekket er gjort. Har da ikke noe problem med å kjøre som normalt med en gang selv om nok i praksis øker litt gradvis første milen, greit å være på sikre siden.

Har forsøkt å gi gass med en gang uten brake cleaner, inn i rundkjøring 100m nedenfor ViaNor med nye dekk, kjempesladd og kjempekontra :O Gikk bra men mer eksempel på at lykken er bedre enn forstanden enn dyktig kjøring :[-X
Ja, jeg synes det er merkverdig når andre mener at dem "kjører som vanlig" rett etter dekkskift uten å tenke på at dekkene er glatte. Faktisk helt uforståelig, så sant dem da ikke kjører unormalt pent hele tiden, noe jeg betviler sterkt.

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 10:30...så sant dem da ikke kjører unormalt pent hele tiden, noe jeg betviler sterkt.
Min erfaring er at 90% av de som kjører sykkel kjører det jeg vil kalle veldig pent. Gudene skal vite at finnes førere med mer talent enn meg og kjører med mer margin nå enn i "glansdagene". Likevel kan det gå lang tid mellom hver gang blir passert av MC mens stadig kjører forbi andre. Så for mange er dette kanskje ikke noe stort problem i praksis...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 12 apr 2022, 10:56
Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 10:30...så sant dem da ikke kjører unormalt pent hele tiden, noe jeg betviler sterkt.
Min erfaring er at 90% av de som kjører sykkel kjører det jeg vil kalle veldig pent. Gudene skal vite at finnes førere med mer talent enn meg og kjører med mer margin nå enn i "glansdagene". Likevel kan det gå lang tid mellom hver gang blir passert av MC mens stadig kjører forbi andre. Så for mange er dette kanskje ikke noe stort problem i praksis...
Å jeg vil tro at jeg er en av dem. men allikevel mener jeg det er fort nok til å gå på tryne i første rundkjøring etter dekkskift. Som du selv også erfarte.

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 11:16 Å jeg vil tro at jeg er en av dem. men allikevel mener jeg det er fort nok til å gå på tryne i første rundkjøring etter dekkskift. Som du selv også erfarte.
Jada, for all del, ikke minst når har 1.000 Nm dreiemoment på bakhjulet som du har :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 10:30 Ja, jeg synes det er merkverdig når andre mener at dem "kjører som vanlig" rett etter dekkskift uten å tenke på at dekkene er glatte. Faktisk helt uforståelig, så sant dem da ikke kjører unormalt pent hele tiden, noe jeg betviler sterkt.
Det er da voldsomt som du maler og maler på dette med at mange av oss kjører som vi pleier etter bytte av dekk, i innlegg etter innlegg...
Virker som du ikke evner å forstå at andre har annen erfaring enn den du selv har.

I fjor var jeg på Motorspeed på Lillehammer og måtte sette igjen 1290'en pga. "steinsprut" skade som resulterte i lekkasje på radiatoren, som ikke lot seg fikse.
For å komme hjem heiv forhandleren seg rundt og registerte 390'en, som jeg kjøpte en uke senere.
Jeg satte meg på sykkelen med 0 km. på telleren og svingte ut veien fra forhandleren og kjørte altså "som jeg pleier". Tenkte ikke i det hele tatt at sykkelen hadde helt nye dekk. Men, som jeg alltid pleier når jeg starter opp og kjører en "kald" sykkel, så var jeg bevisst på at dekkene heller ikke er driftsvarme og har dermed heller ikke optimalt veigrep. Driftsvarme blir de først etter å ha kjørt en viss strekning.
Så ut fra forhandleren gikk det rolig for seg, som jeg alltid gjør med en sykkel uten driftsvarme dekk. Gjennom rundkjøringa ved ESSO'en rett bortafor på en rolig måte som jeg bruker å gjøre. Det samme i den skarpe svingen før påkjøringsrampa for så å komme seg ut på E6 med jevn akselerasjon opp til 90 km/t sånn ca.
Ingen tendenser til dekkslipp, selvfølgelig.
Så kan man gjerne komme med den innvendingen at en Duke 390 med sine 150 kg. og 43 HK ikke akkurat "setter fyr" på asfalten om man gla'gasser.
En smule annerledes, tror jeg de fleste vil være enige om, når det gjelder en KTM 1290 SA S med sine 160 HK fordelt på ca. 220 kg.
Men jeg kjører altså på akkurat samme måten med denne når sykkelen er "kald", være seg med godt brukte dekk eller nypålagte dekk. Og har aldri opplevd slipp av noe slag, selv ikke da det regnet, noe det gjorde forrige gang jeg dro fra verkstedet etter forrige dekkbytte.
Men da kjørte jeg naturligvis litt forsiktigere enn når asfalten er tørr, noe jeg for øvrig alltid pleier å gjøre i regnvær. Naturligvis også i rundkjøringen ca. 500 m. fra dekkforhandleren.

Hvilket dekkmerke Duke'en har husker jeg ikke i farten. Tror det er Dunlop...
Som mange her inne antakelig har fått med seg har jeg kjørt på Mitas Terra Force-R de siste årene.
Før det Bridgestone.
Ingen dekkslipputfordringer med disse.
Mange år siden jeg har kjørt på Michelin, Conti, Metzeler, Pirelli, Dunlop og Avon. Men når jeg tenker tilbake så opplevde jeg aldri slipp med disse som nye heller. Og ja, jeg har prøvd alle. Har heller mindre gode erfaringer med punkteringsmotstand og slitestyrke med disse merkene. Men det er en annen skål...
Men har de som kjører på disse dekkmerkene erfart at de får dekkslipputfordringer etter bytte så har jeg ingen problemer med å forstå at dette skjer. Og ha man gjort slike erfaringer så kjører man selvfølgelig deretter med tanke på å ikke oppleve det samme igjen senere. Fullt forståelig, selvfølgelig.
Men jeg har altså aldri opplevd dette som noen utfordring.

Og det bør det da ikke være så vanskelig, som det virker å være for enkelte, å forholde seg til uten å synes at dette er merkverdig og uforståelig, som det skrives her i tråden.

Nevner helt til slutt at jeg var innom dekkpusheren min i går og "følte og tok" på de nye Mitasdekkene som ble levert tidligere i vår.
Kjente på dekkbanen, som ikke var spesielt glatt, må jeg si. Mer klebrig. Så kanskje ikke så glatte likevel som mange er så bombastisk sikre på...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, jeg også lurer litt på hvor vi skal med dette.
Er det så mye å snakke om egentlig?

Jeg setter på nye dekk og kjører formålsmessig dit jeg skal som jeg ellers bruker å gjøre uten å tenke på at det sitter nye dekk på. Tror faktisk jeg pleier å svinge litt fra side til side og kjenne hvor behagelig sykkelen går med nye dekk, og det uten å ha gått på tryne hittil.

Ellers har jeg samme observasjon, at nye dekk er meget klebrige og ikke glatte. Det både ser og hører man de første meterne på kliss nye dekk. Grus og småstein som befinner seg på asfalten KLISTRER seg til dekket og rasler i skjermene de første 200 meterne.. Så regner jeg med at det klebrige belegget er vekk da jeg ikke hører så mye mer etter dette.

At det må kjøres så mange mil før det er "trygt" ved kjøring på offentlig vei skjønner jeg ikke. Smør et lignende belegg under skoa og gå deg en tur. Det belegget er vekk etter få meter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av Bjerknez »

AJ, det er to i denne tråden som mener dette. Resten ser jeg er litt mer bevisst på kjøringen rett etter dekkbytte. De fleste JEG kjenner har vertfall dette med glatte dekk i bakhodet rett etter dekkskift.

Er jo utrolig rart at jeg som total fersking på en svær cruiser fikk rævsladd på cruisern i første rundkjøring etter dekkskift. For det første var jeg HELT fersk og for det andre tok jeg det i tillegg pent.

Men som du sier, vi har forskjellige erfaringer og da slår jeg meg litt motvillig til ro med det. :thumleft

Svar