Utvidelseskurs fra A2 til A

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
soul
Innlegg: 3
Registrert: 03 mar 2021, 03:54
Motorsykkelen din: Yamaha R3

Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av soul »

Hei,
planlegger å ta utvidelseskurs fra A2 til A når sesongen starter.
Noen som kan dele erfaringer med dette kurset?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

Har ingen erfaring med et slikt utvidelseskurs da jeg gikk rett på tung lappen, men er det ikke slik at man får A automatisk da når man blir gammel nok og man har A2 lappen fra før?

Uansett så ser jeg ikke helt poenget med et slikt kurs. Selvsagt er alle kurs en bra ting, men har man kjørt A2 i 2 år så regner jeg med man skjønner greia og at den eneste forskjellen fra A2 til A er at man får lov til å kjøre sykler med mer power. Kjørestilen og teknikken forblir jo lik...?

Jeg jobber sammen med en som kun måtte fornye førerkortet sitt for å få A lappen. Han tok lappen på lett som 16 åring, konverterte til A2 som 18 åring og i dag som 20 åring sa han at han bare kunne fornye førerkortet for å kjøre tung sykkel (A).

soul
Innlegg: 3
Registrert: 03 mar 2021, 03:54
Motorsykkelen din: Yamaha R3

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av soul »

Bjerknez skrev: 17 feb 2022, 04:58
Jeg jobber sammen med en som kun måtte fornye førerkortet sitt for å få A lappen. Han tok lappen på lett som 16 åring, konverterte til A2 som 18 åring og i dag som 20 åring sa han at han bare kunne fornye førerkortet for å kjøre tung sykkel (A).
Er det mulig? Slik jeg har forstått det er eneste muligheten for å oppgradere førerkortet gjennom utvidelseskurset eller oppkjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

soul skrev: 17 feb 2022, 05:48
Bjerknez skrev: 17 feb 2022, 04:58
Jeg jobber sammen med en som kun måtte fornye førerkortet sitt for å få A lappen. Han tok lappen på lett som 16 åring, konverterte til A2 som 18 åring og i dag som 20 åring sa han at han bare kunne fornye førerkortet for å kjøre tung sykkel (A).
Er det mulig? Slik jeg har forstått det er eneste muligheten for å oppgradere førerkortet gjennom utvidelseskurset eller oppkjøring.
Det var vertfall det han sa til meg. Det kan være en mulighet for at jeg missforsto, men personlig ser jeg ingen grunn til at du skal kjøre opp på nytt bare for å få lov til å kjøre en motorsykkel med mer hester. Prinsippet er jo det samme.

Skal du kjøre på bane, så skjønner jeg at man må ha diverse kurs etc. men ikke for å kjøre på veien.

Det blir som om jeg måtte kjøre opp på nytt hvis jeg skulle finne ut at jeg ville kjøpe meg en Ferarri, siden den har flere hester. Makes no sence for me...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

Jeg leste at du måtte gjennom et 7 timers sikkerhetskurs for å få A lappen hvis du har A2 fra før. Altså ingen oppkjøring, men et kurs.

Det kan hende at han jeg kjenner allerede tok dette kurset tidligere og dermed slapp det. Mulig du slipper hvis du også har førerkort på bil?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

Du kan lese erfaringen til Fsva vedrørende dette kurset her:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=311382#p311382

Jeg holder med han. Kurset har liten betydning og det er nok ytterst få aha opplevelser du får på disse kursene vedrørende det å lære noe nytt. 4.500'ish kroner så og si rett i dass som du heller kunne brukt på kjøreutstyr.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av kaLARSnikov »

Så vidt meg bekjent så er dette kurset fortsatt et krav. Se trafikkopplæringsforskriften §9-23, 9-24, 9-25.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av FredrikE24 »

Ta kurset hos kjøreskole, og ferdig!

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av mekkern »

Sønn min utvidet med kurs. Kurset var egentlig fullstendig bortkastet- men et krav etter 2013.

Eller ny oppkjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av SilverSmurfer »

Kurset er raskt og smertefritt og du trenger ikke ny oppkjøring. Det viktigste er vel at det er et kurs i presis kjøreteknikk.

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av PtoV »

Er jo ganske drøyt at det går 30-35 høvdinger fra en er 16 til man får stor sykkel lappen som 20- åring. Skal man ha billappen når man er 18, noe de fleste vil, så går det opp mot 25-30 tusen der også. Dette er en god melkeku for trafikkskolene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

PtoV skrev: 18 feb 2022, 23:49 Er jo ganske drøyt at det går 30-35 høvdinger fra en er 16 til man får stor sykkel lappen som 20- åring. Skal man ha billappen når man er 18, noe de fleste vil, så går det opp mot 25-30 tusen der også. Dette er en god melkeku for trafikkskolene.
Du sammenligner bil og MC lappen og det blir helt feil. Disse har ikke noe med hverandre å gjøre annet enn generell trafikal forståelse. Det koster penger å drive bedrift i Norge og lokaler koster penger og leie. Samt biler etc. så skal dem jo ha ansatte som skal ha lønnen sin, uavhengig av om dem har elever eller ikke.

Det aom irriterer MEG er diverse kurs man må betale for som er helt bortkastet. Penger man heller kunne brukt på kjøreutstyr. Noe jeg anntar gir en høyere sikkerhet på veien enn et kurs på noen timer for repetering.

Selv om jeg har bil lappen og MC lappen så betyr ikke det at jeg er egnet til å kjøre store heisekraner, vogntog og andre ting. Ironisk nok kan jeg sette meg rett på snøscooter og fise av gårde fullt lovlig, selv om jeg aldri har kjørt det før. De færreste har trolig det. Men å betale for et fulldags kurs for å endre fra A2 til tung sykkel er vist veldig vikitg. Forstå det den som kan.

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av PtoV »

Mente ikke å sammenligne slik. Det jeg mente er at totalen av alt sammen blir ganske dyrt for en mellom 16 og 20 år. Og at uansett hvor god du er til å kjøre så må du mellom alle de samme pakkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

PtoV skrev: 19 feb 2022, 09:16 Mente ikke å sammenligne slik. Det jeg mente er at totalen av alt sammen blir ganske dyrt for en mellom 16 og 20 år. Og at uansett hvor god du er til å kjøre så må du mellom alle de samme pakkene.
Ja, det koster jo en del selvsagt. Men ikke så mye i forhold til hva man får tenker jeg. Man får kjøre motorsykkel resten av livet (mer eller mindre) for 30.000 kroner. En liten sum i forhold til hva man kommer til å bruke ellers på motorsykler og tilbehør.

Det som er dyrt er det man må betale som man ikke får noe igjen for. Som feks. Kurs i kjøreteknikk etter 2 år med mc lappen. Kjøreteknikken er jo den samme uansett hvor mange hester det er i sykkelen. Men skal man kjøre på bane og i konkurransesammenheng så er dette noe helt annet.

Et kurs er sldri dumt, men det burde ikke vært lovpålagt når det ikke gir noe nevneverdig av verdi tilbake. De 5.000 kronene hadde gjort større skillnad hvis man faktisk fikk en dag på bane med intruktør. Da snakker vi, for da lærer man noe nytt. Men ut fra hva jeg har forstått så er det ikke dette noe som blir lagt vekt på i et slikt kurs.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utvidelseskurs fra A2 til A

Legg inn av Bjerknez »

Derimot vil jeg (i ettertid) og helt objektivt, at det skal svi litt og ta mc lappen. Spesielt når man er ung og udødelig. En 20 åring på en BMW S1000RR er ikke en god kombinasjon. Jeg kjenner allerede en 20 åring som har sluppet unna med skrekken to ganger på en slik. Ikke sykkelen sin skyld selvsagt, men man vil jo gjerne vise seg litt, noe mange 20 åringer på en slik føler en trang til å gjøre.

Svar