Ny sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel

Legg inn av AJ »

Julmarri skrev: 18 sep 2021, 17:49
Ja du sier noe der :-k har du noen gode forslag til vinterhansker?
Jeg har selv et par som er mange år gamle og som fortsatt funker bra når det drar seg til med lave temperaturer. Men hvilket merke det er vet jeg ikke, men de skal visst laget med dette Hipora materialet (https://en.wikipedia.org/wiki/Hipora).

Mine eldste og mest holdbare MC-hansker, faktisk.

Et tips kan være å høre med butikker som selger kjøreutstyr til snøscooterfolket ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ny sykkel

Legg inn av SilverSmurfer »

Julmarri skrev: 18 sep 2021, 17:49 Ja du sier noe der :-k har du noen gode forslag til vinterhansker?
Spørs mye på hva du mener med vinterhansker, er det snakk om høstkjøring mens det fremdeles er nogenlunde OK temperatur? Eller helt til snøen kommer? Og hvor lange skal turene være?

For å gi deg et eksempel så kjører jeg med Five RFX4 WP, helt topp til fjelloverganger og korte turer inntil en times tid, selv når det regner litt. Men jeg kjørte 5 timer i dag over Tyin og Beitostølen, da skulle jeg gjerne hatt noe bedre. https://www.agmshop.no/kj%c3%b8reutstyr ... 0001454404 Men jeg kjører med dem, både sommer og vinter, og de er helt kurrante til omtrent all bruk.

Og etter det jeg har forstått er det slike som virkelig funker.. I kombinasjon med varmeholker.
https://www.oxfordproducts.com/motorcyc ... per_muffs/

Eventuelt elektriske og oppvarmede hansker, det finnes også og er det du virkelig vil ha når det begynner å bli kaldt.

Så jeg sier som du jeg alltid gjør, gi forumet en god beskrivelse av det faktiske bruksområdet ditt, og du vil få et godt svar på hva du trenger og hvor mye penger du må legge i det.

Det sagt så er varmeholker alltid en god investering, spesielt Oxford Grips, om du klarer å montere dem selv. Da er det ikke store prisen, for et svært bra produkt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel

Legg inn av kjellv »

Jeg har hatt varmeholker på alle mine sykler, de klarer jeg meg ikke uten. Jeg bruker dem ofte, og allerede ved 15 grader slår jeg dem på med svak varme.
For meg handler ikke dette så mye om komfort, men for å unngå at fingrene blir stive og trege. Komforten oppnår jeg med andre hansker, og dette kommer i tillegg.
Allerede som 16-18 åring hadde jeg flere relativt alvorlige forfrysninger i forbindelse med vinterkjøring med moped. I flere år jobbet jeg også som skogsarbeider, og kalde fingre+vibrasjoner fra motorsag er ikke en god kombinasjon. Resultatet av dette kjenner jeg en del på nå, blant annet ved at fingrene fort blir veldig stive når de blir kalde. Det kan like gjerne skje i juli gjennom en lang tunell som på de fleste turer nå i september. Vi går mot stadig kaldere dager, nå er vi i siste halvdel av september. Om du allerede nå føler behov for varmeholker så er det ingenting å vente med. Selv med varmeholker vil du fryse på utsiden av hendene, men fingrene holder seg myke og bevegelige og du slipper å oppleve at stive fingre øker tiden det tar å nå bremsehendelen når du trenger den.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ny sykkel

Legg inn av rolf-arne »

Selv om varmeholk gir varme bare på innsiden, så har vi jo eget sentralvarmesystem, vårt blodomløp, som transporterer varmen dit den trenges.
Nå er det også slik at er man god og varm andre steder så vil fingrene få mer varme tilført, derimot vil hardt grep rundt styre eller motorsaghåndtak hindre blodstrømmen og dermed varmen....

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ny sykkel

Legg inn av rolf-arne »

Julmarri skrev:Da ble det jammen kjøpt ny sykkel i går, en kawasaki z650 2021 modell :twothumbs:

Der er en god del utstyr på den, men ikke varmeholker. Dette er noe jeg har savna til nå..
Tenker på å kjøpe oxford varmeholker. Erfaringer? Lett å montere? Andre alternativ som er bedre?
Gratulerer med flott sykkel.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Ny sykkel

Legg inn av kgjersda »

Jeg kjøpte nylig Macna Electron varmehansker fra xlmoto (nedsatt 40%). Utrolig varme selv uten varmen skrudd på. Ikke noe å bruke over 13 grader kjenner jeg.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar