Fersking uten selvtillit?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Hei, jeg er ei dame i 30 årene som tok lappen på MC i sommer. Jeg kjører en BMW F750GS, veldig fornøyd med sykkelen. Dog er jeg kun 160cm høy, så sykkelen er fabrikksenket og jeg bruker høye sko. Via kjøreskolen så hadde jeg et par stillestående velt (både i kjøregård og på landevei), men jeg klarte å ta lappen og fikk igrunnen kun skryt både i kjøregård og på veien. Likevel har jeg hatt en vond følelse pga. Veltene mine, jeg har tenkt mye på de, og i dag skjedde det igjen. Det var i et kryss (liten trafikk) jeg kvalte motoren og fikk litt for mye hell på sykkelen slik at jeg ikke klarte å holde den igjen. Sykkelen gikk ned, men jeg klarte heldigvis å reise den opp igjen selv. Turen fikk brått en demper på seg, og jeg dro hjemover i stedet, litt "lei meg". Ingen store skader på sykkel (veltebøyler er på). Jeg fikk heller ingen skader, annet enn at jeg tenker mye på det og bekymrer meg rett og slett mye for å velte/ta I gang i kryss.. Da jeg veltet med kjøreskolen var det pga. Bråbrems. Nødbrems i kjøregård/og en bilist som ikke overholdt vikeplikten sin på landevei. Jeg har jo kjørt mange turer alene nå hvor alt har gått bra, likevel blir jeg så "nedfor" (i mangel av bedre ord) av å velte sykkelen.. Føler meg helt håpløs :sorry

Er det noen som har liknende erfaringer, noen tanker, råd eller meninger rundt dette?
Jeg merker at jeg må nok bli enda mer bevisst og flink på blikkbruken, og kanskje tørre å gi litt mer gass (så jeg ikke kveler den igjen). Det skal mye mindre til for at den kveles enn det skulle på kjøreskolesykkelen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av FredrikE24 »

Alle har nok lignende følelser når sykkelen legges ned. Dårlig følelse er det! Er liksom ikke det som skal skje og gir ikke følelse av mestring.
Det viktigste er bare å få kjørt mer tenker nå jeg! Med masse kjøring kommer også erfaring :)

Jeg begynte å kjøre tohjuling da jeg var fire. Da en moped jeg ikke en gang rakk ned til fothvilerne skikkelig på. Siden har jeg kjørt. Allikevel har jeg lagt BMWen i bakken en gang fordi jeg kvelte motoren, og to ganger lagt den ned stillestående. Alle gangene det første året. Siden har det gått bra.

Tok lappen da jeg var 26, det er 5 år siden. Har tilbakelagt over 100 000km siden. Så det vil bare bli bedre med kjøring.
Sist redigert av FredrikE24 den 24 aug 2021, 19:49, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av cannon »

Enig med Fredrik.
I tillegg tenker jeg at du har valgt en sykkel-type som er ganske høy, og at den kanskje er litt for høy selv med tykke såler og senket sykkel. 160 er ikke spesielt lavt, og det finnes sykler der du får god bakkekontakt og lavere tyngdepunkt, slik at du kan glemme den delen av utfordringen.

Ellers kan det være fornuftig å søke litt bistand, feks med et par kjøretimer, med førerutvikling.no eller med kjente som har kjørt noen år.
Hvor i landet holder du til? Kanskje noen her på forumet vil bidra, hvis det er av interesse?

Se også denne:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f= ... in#p362985
Sist redigert av cannon den 24 aug 2021, 19:53, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av AJ »

For det første; du skal være veldig velkommen her på MCsiden.no :vs ! Flott at du fant oss og at du tar steget og deler det som opptar deg akkurat nå.

Så til setningen som alle motorsyklister kjenner og har i bakhodet titt og ofte, nemlig denne:
Det finnes to typer motorsyklister, de som har veltet og de som kommer til å gjøre det. Kanskje ikke helt ordrett, men essensen er den samme.
Jeg har selv veltet, både stillestående og i fart. Men nå er det ganske mange år siden det skjedde, heldigvis. Men jeg har dette med velt alltid i bakhodet.
Og i likhet med deg har jeg en motorsykkel med tosylindret motor og disse er mer ømfintlige for at motoren kan stoppe ved igangsetting enn en firesylindret motor, som du antakelig kjørte på kjøreskolen.

Det er ikke vanskelig å forstå at du blir lei deg når du velter sykkelen. Kanskje det dukker opp tanker om at man ikke behersker sykkelen godt nok og tenker å gi seg med motorsykkelkjøringen? Ikke la slike tanker få ta tak!
Tenk heller på hva du kan gjøre for å unngå motorstans ved igangsetting. IKke for mye gass, men forsiktig clutchbruk. En motorsykkelclutch tåler fint å "file" litt. Tilpass gass og langsom clutchbruk samtidig med at du har begge føttene godt plassert på underlaget og ikke trekk føttene opp på fothvilerne før du er i bevegelse framover og kjenner du har god balanse på sykkelen.

En velt gjør deg ikke til noen dårlig motorsyklist. Husk det! Gjentar: du er ingen dårlig motorsyklist om du velter sykkelen! Husk det!!
Så la ikke dette ødelegge MC-gleden.

Jobb litt med dette, først mentalt så praktisk; tren på start i forskjellige situasjoner. På flatmark, i slak motbakke og etter hvert litt brattere bakker hvor du også får fin trening i bakbremserbruk og tilpasser dette til clutchgripepunkt og gass for god og sikker igangsetting.

Øvelse gjør mester. Dette skal du klare :thumleft !
Lykke til!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av taulen »

Det er lov å ta en 30 minutter her og der hvor du rett og slett øver på det du er usikker på, en er ikkje utlært selv om lappen er i baklomma.
Finn deg en parkeringsplass eller annet åpent område og bare gjør det du er usikker på, kjør normalt, brems hardt, ikke panikk, jo flere ganger du gjør det, jo mindre panikk vil det bli når du opplever det "ute i trafikken" selv om dette er planlagte stopp, sett beina i bakken akkurat slik du føler er det mest komfortable, lær deg hva du føler er det beste for deg.
Det er absolutt ikkje flaut å gjøre dette igjen og igjen, det er bare positivt.
Etterhvert vil kunne komme igang igjen uten å måtte stoppe helt og plante beina i bakken, og få en bedre flyt. Som du sier, blikket er også helt avgjørende for hva du får med deg før det er for seint og panikk slår inn, så du er absolutt på rett spor :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av FredrikE24 »

cannon skrev: 24 aug 2021, 19:49
Ellers kan det være fornuftig å søke litt bistand, feks med et par kjøretimer, med førerutvikling.no eller med kjente som har kjørt noen år.
Hvor i landet holder du til? Kanskje noen her på forumet vil bidra, hvis det er av interesse?
Tenker at dette ikke er dumt. Noen ganger er det mye bedre å ha noen med seg for å bygge både selvtillit, trygghet og gode kjøreteknikker. Gjør man noe fundamentalt feil, så er det greit å få ddt påpekt og rettet på.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Sattphalat »

Ta det som erfaring så lenge ikke sykkelen blir skadet.
Kjører du, å ikke bare har sykkelen til pynt, så skjer sånne ting i begynnelsen, tenker jeg.
Jeg har lagt ned sykkelen flere ganger. Bråstopp i sving- og stille velt. Sikkert typisk nybegynnerfeil.

Husker en gang jeg hadde kjørt langt (var sliten) å glemte å ta støtta helt ned på bensinstasjonen.
Litt såret stolthet når jeg fikk hjelp av ei lita ung jente til å reise sykkelen igjen :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Takk for meget konstruktive og positive tilbakemeldinger! Jeg kan ikke så mye teknisk om sykkel/motor blant annet dette med forskjellen og konsekvensen av to- eller firesylindret. Det var nyttig lesing. Dere hadde jo mange gode råd- og trøstende ord!! :thumleft
Stoltheten min er ikke verre enn at jeg gjerne ber om kyndig hjelp altså, men i første omgang skal jeg gjøre som noen av dere nevner: finne en åpen plass hvor jeg kan øve litt på egenhånd. Få litt mer feeling på clutch og igangsettelse, både rett frem og i sving.
Ikke for å skryte, men selve krypkjøringen går kjempefint, og har ikke vært noe problem under opplæringen heller. Synes nesten det er litt rart.

Stresset hjelper jo heller ikke på ute i trafikken, når man gruer seg til å måtte ta i gang i et kryss, for de er det mange av.. :roll
Jeg fortsetter øvingen, og setter stor pris på deres oppmuntrende ord, nå føles det brått ikke så skummelt og "fælt" ut. I tillegg er det litt som kjørelæreren sa "dere kvinnfolk tenker for mye" :lol Ikke at vi alle er like, men det hjelper nok ikke på i mitt tilfelle i hvertfall..

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Sattphalat skrev: 24 aug 2021, 20:00 Ta det som erfaring så lenge ikke sykkelen blir skadet.
Kjører du, å ikke bare har sykkelen til pynt, så skjer sånne ting i begynnelsen, tenker jeg.
Jeg har lagt ned sykkelen flere ganger. Bråstopp i sving- og stille velt. Sikkert typisk nybegynnerfeil.

Husker en gang jeg hadde kjørt langt (var sliten) å glemte å ta støtta helt ned på bensinstasjonen.
Litt såret stolthet når jeg fikk hjelp av ei lita ung jente til å reise sykkelen igjen :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Det skal jeg gjøre, sykkelen er like hel, og litt må man kanskje regne med..

Hihi den var jo litt søt da, håper stoltheten din kom seg igjen raskt :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av FredrikE24 »

Om trafikk gir utfordringer, så får man nesten etterhvert presse seg til å kjøre mer i stor trafikk. Å kjøre på landeveien i et rolig tempo er ikke spesielt vanskelig. Å kjøre i byer er derimot en prøvelse noen ganger når hodet egentlig skal tenke på trafikken og kroppen skal handle nærmest automatisk på hva du ser.

Må si at med over 5 år i Oslotrafikk daglig, så tenker jeg ikke over detaljene ved sykkelkjøring når jeg kjører i det heletatt. Så med fare for å gjenta meg selv, så er det mengdetrening som kreves. På de tingene man faktisk ikke er best på.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av dypen »

Mange veldig gode ord og råd her, velkommen og kos deg med den fine sykkel'n. Usikker på hva som er teoristoff for mc førerkort men kanskje du finner litt hjelp her ... "NMCU Full kontroll" eksempel side 70 "Ta kommandoen!"
https://www.svmc.se/smc_filer/School/Fu ... inalet.pdf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Tore L »

Hei Whatever :vs
Jeg tok Mc lappen i 1984 og er ikke utlært som Mc fører enda, jeg har alltid noe mer å lære. Har selv måtte lege ned en R1200 GS, som var en dag gammel. Kjøret da sammen med AJ på vei til forum treff i 2018 og etter en tank fylling klarer jeg å plante ene foten i en stor olje dam som lå der, med det resultatet at jeg mistet fotfeste og sykkelen la seg over. Den veltet ikke men jeg klarte ikke å holde den oppe, slik at jeg la den forsiktig ned - stolt, nei det vil jeg ikke si jeg var akkurat der og da.
Men slikt skjer av og til og dette hører med til det å kjøre MC, har også to ganger nesten lagt sykkelen i bakken, men har da fått hjelp slik at den ikke gikk ned med et smell.
Jeg har et absolutt krav til de syklene jeg kjøper, og det er at jeg skal klare å ha begge bena planta i bakken når jeg sitter på dem. Klarer jeg ikke det, så finner jeg meg en annen sykkel som jeg klarer det på.
At du har vært uheldig noen ganger, må ikke få tankene dine til å løpe løpsk å få deg til å bli usikker på deg selv. Det å bli trygg på å kjøre sykkel handler om erfaring og mye kjøretrening. Trene på det en ikke er så flink til, og kjøre mye og ofte. Jeg bor i Sarpsborg og flere ganger i sesongen når jeg er på en kveldstur, kjører jeg bortom vegstasjonen og tar en runde i kjøregården som står oppe i Mc sesongen. Jeg kjører ikke så mange Km i året, og synes at dette er en grei gjennomkjøring for meg, og ta en runde i en kjøregård selv om jeg nærmer meg 62 år, og har hatt lappen siden 1984 :)
Ha trua Whatever og kjør mye og ofte :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Whatever
Innlegg: 11
Registrert: 24 aug 2021, 18:49
Motorsykkelen din: BMW F750 GS

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Whatever »

Igjen: tusen takk for konstruktive svar, dette er veldig nyttig lesing for min del, og andre ferske sjåfører!

Dypen: jeg har det heftet, så skal lese på det igjen, takk!

FredrikE24: enig i det du sier, det må bare øves øves øves. Jeg er over snittet glad i å kjøre bil, så trafikken i seg selv er jeg ikke redd for. Det er kun den kløninga med sykkelen som jeg nå bekymrer meg for.. Men! Øvelse gjør mester sier de.

Tore L, det var en trøst i dine ord! Uhell kan alltid skje, det er en risiko med det vi driver med. Jeg klarte heldigvis å legge ned sykkelen så forsiktig som jeg med mine små muskler klarer. Men det går jo litt på psyken løs likevel :roll
Jeg har på tross av mine få cm begge beina godt i bakken på flatmark. Så problemet er ikke at jeg ikke har fotfeste, selv om det sikkert kunne vært enda stødigere..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av erik m »

Jeg tok opp mc-kjøringa i 2008 etter mange år uten. I løpet av den første uka parkerte jeg med sidestøtta på gress, og den lå jo nede da jeg kom tilbake. På en parkeringsplass med fullt av folk... I 2018 bestemte en kompis jeg hadde kjørt sammen med i ungdommen seg for også å ta opp mc-livet igjen, sjøl om han var bekymra for nettopp om han ville greie å løfte sykkelen etter velt. Vel, vi dro høyt opp i Valdres for å prøve en fin BMW R850r, og han tok den på prøvetur. Men det varte og rakk før han kom tilbake, passe rød i toppen. Han hadde forsøkt en U-sving på grusveien og velta. Og greide ikke å løfte opp sykkelen igjen! Først lenge etterpå kom en kar forbi og hjalp ham. Han kjøpte alikevel sykkelen. Det tok en stund før han ville fortelle hvorfor prøveturen hadde tatt så lang tid. Men det hjalp mye da jeg sa at jeg på MIN prøvetur med en R1100rs hadde gjort nøyaktig det samme året før! Jeg kjøpte foresten også den sykkelen.
Ellers tenker jeg vel som flere har vært inne på at en GS kan være litt vel høy for en som måler 160cm, sjøl om den er senket?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fersking uten selvtillit?

Legg inn av Gammelsmurfen »

erik m skrev: 24 aug 2021, 22:03 Ellers tenker jeg vel som flere har vært inne på at en GS kan være litt vel høy for en som måler 160cm, sjøl om den er senket?
750 GS´n har en helt annen setehøyde enn 850´n og 12xx GS (de to sistnevnte har samme høyde).
Senket 750 GS har vel 77cm setehøyde og det er jo ikke all verden.
Tyngdepunktet har vel minst like mye å si om ikke mer, f.eks. GSA fremfor GS som vil gjøre sykkelen vesentlig mer topptung og verre å holde igjen om den bikker for mye til en side.
Og få sykkelen opp igjen etter velt handler mye om teknikk, med ryggen til og bruke kroppsvekten for å hjelpe til.

Svar