Hvor får man prøvekjørt?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av SilverSmurfer »

Kort fortalt så kunne jeg tenkt meg å prøvekjøre Forza 350, CB500X, NC750X og Honda X-Adv samt 390 Adventure og Tenere 700 til neste vår. Men hvordan er det egentlig med prøvekjøring her i Norge? For eksempel så virker det som om Honda/Kellox stort sett har kjørt road-show prøvekjøring de siste årene. Altså at de reiser rundt og har events hvor du kan prøvekjøre. Men det har jo i stor grad blitt avlyst pga corona pandemien.

Er det slik at det er enkelte større forhandlere som man bør reise til hvis man faktisk ønsker å prøvekjøre sykkel før man kjøper?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av dypen »

Med mindre du kjenner noen som har syklene du ønsker å prøvekjøre blir det å ta kontakt med forhandlere, avtale prøvekjøring og tidspunkt som er realistiske å få til hvis det blir mange. Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Antar du får prøvekjørt Honda hos MC Oslo om du ikke bor for langt unna.
De er jo Honda merkeforhandler, jeg prøvekjørte BMW der for kort tid siden, og det var selger som spurte om jeg ville prøvekjøre.
Sjekk og sett opp en time på forhånd, de har kalendere for demo-syklene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av Bjerknez »

Generelt har jeg opplevd at MC forhandlere ikke er spesielt villige til å la folk prøvekjøre sånn uten videre. Spesielt hvis man er ung og eller vil prøvekjøre litt "heftige" sykler.

Men klart når dem skjønner at du mener alvor med tanke på et potensielt kjøp så går dem langt, så det kommer litt ann på hvor "troverdig" dem opplever deg.

Noen forhandlere er nok lettere og prøvekjøre hos enn andre, men det er ikke som å dukke opp i en bilsjappe. Dem har nok lite lyst til å slippe ut en ung jypling på en RR sykkel. Egenandelen er veldig stor ved et evt. uhell og blir sykkelen skadet så tar dte tid før dem for solgt den igjen og DU kommer sikkert ikke til å kjøpe en sykkel som har vært skadet til fullpris... ikke sant?

Brukte sykler er nok lettere og prøvekjøre vil jeg tro.

Men dukker man opp og faktisk er interresert, og kanskje spesielt litt utenfor sesong, så er nok ikke prøvekjøringer noe problem vil jeg tro.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av dypen »

Min erfaring med prøvekjøring hos forhandlere er at det blir litt pes, du må ringe og avtale tid når sykkel er ledig og som regel har de fleste noen kilometer å kjøre til en forhandler. Har samme forhandler flere sykler du vil prøvekjøre er de kanskje ikke ledig slik at du kan prøvekjøre etter hverandre. Skal du innom flere forhandlere kan det faktisk ta litt tid hvis du er i jobb. Bekjent av meg tok en skikkelig runde for noen år siden ved å teste HD XR1200, BMW GSA, BMW S1000, KTM 1290, Ducati Multistrada Enduro, Honda CRF 1000 er de jeg husker og det tok sin tid :P
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av erikbc »

Var null problem for meg å få prøvekjøring hos SpeedMC, hyggelige folk.
Klart, det skader ikke ringe på forhånd.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av cannon »

Mitt inntrykk er at noen/mange vil prøvekjøre forskjellige sykler for å finne ut hva man liker osv. Det mener jeg man i hovedsak må fikse selv, gjennom venner og kjente, eller på annet vis.
Hvis jeg (eller en butikk) ønsker å selge en sykkel, så kan kunden få prøvekjøre for å konstatere at sykkelen er i orden og som beskrevet.
Hos meg er prøvekjøring noe av det siste som skjer i en salgsprosess.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel bare å time dette med en demodag eller noe slikt.

Tror ikke man skal forvente å kunne dukke opp å forvente og bli tilbudt prøvekjøring. Da skal isåfall kun signaturen på kjøpekontrakt gjenstå.

Synes nå generelt at det er ganske mange vanskelige MC kunder som forventer MYE.

Tror jeg har prøvekjørt en eneste sykkel, og det var en R1250GS. Likte sykkelen, men ikke å prøvekjøre.

Edit: Har faktisk prøvekjørt Kawasaki H2 også. Kul sykkel. Den var som forventet kan man vel si. Hadde nok blitt storfornøyd om jeg hadde kjøpt en usett også.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg mener man burde få prøvekjørt en sykkel på lik linje med bil når man er på utkikk, hvorfor skal man ikke forvente å få det? Jeg tør påstå at en prøvetur på mc er mere viktig for ergonomi etc enn på en bil.
Selvfølgelig noe som bør avtales på forhånd slik at det er ledig sykkel, men man bør jo kunne forvente det hvis man skal legge alt fra 100K opp mot 500K for en sykkel alt etter lommebok, behov og smak.
Nå hadde ikke jeg mulighet til prøvekjøring på min første nye sykkel hos Yamaha siden modellen var ny, men jeg fikk prøvekjørt forrige modell til neste dag og det holdt for min del. Tommel opp til min lokale Yamaha forhandler for det.
På mitt andre kjøp hadde jeg også mulighet til det, men det var ikke nødvendig. Samtidig får man hos mange butikker prøve sykkel mens man venter på service, dette er bare god kundebehandling og en potensiell kjøper og fornøyd kunde neste gang igjen. Ved siste service jeg hadde nylig fikk jeg fritt valg av alle modeller de hadde stående for en kjøretur mens jeg ventet.
Ducati Multistrada V4S - 2021

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av erikbc »

cannon skrev: 26 aug 2021, 12:14 Det mener jeg man i hovedsak må fikse selv, gjennom venner og kjente, eller på annet vis.
Lett for en med venner og kjente som har MC å si sånt. Det er det mange som ikke har.

På annet vis kan til en viss grad gå, men fra hva jeg har sett kan det være veldig langt både til og mellom demodager med aktuelle sykler for den enkelte.

Nei, jeg mener enhver seriøs forhandler skal tilby prøvekjøring av opp til flere sykler om det er en seriøs kunde som virkelig skal kjøpe. Forhandler kan godt ta en vurdering basert på om kunde virker seriøs eller ei, sikkert mange som bare vil teste flest mulig sykler og lage youtube video eller noe.

Mitt nyligste kjøp var en bruktsykkel av forhandler. Det var riktig modell jeg hadde siklet på lenge, men aldri fått kjørt, og det er klart jeg skal prøvekjøre en brukt sykkel før jeg skriver under.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av cannon »

erikbc skrev: 27 aug 2021, 09:20
cannon skrev: 26 aug 2021, 12:14 Det mener jeg man i hovedsak må fikse selv, gjennom venner og kjente, eller på annet vis.
Lett for en med venner og kjente som har MC å si sånt. Det er det mange som ikke har.

På annet vis kan til en viss grad gå, men fra hva jeg har sett kan det være veldig langt både til og mellom demodager med aktuelle sykler for den enkelte.

Nei, jeg mener enhver seriøs forhandler skal tilby prøvekjøring av opp til flere sykler om det er en seriøs kunde som virkelig skal kjøpe. Forhandler kan godt ta en vurdering basert på om kunde virker seriøs eller ei, sikkert mange som bare vil teste flest mulig sykler og lage youtube video eller noe.

Mitt nyligste kjøp var en bruktsykkel av forhandler. Det var riktig modell jeg hadde siklet på lenge, men aldri fått kjørt, og det er klart jeg skal prøvekjøre en brukt sykkel før jeg skriver under.
Forhandlere som tilbyr dette er jo helt fint. Det er markedsføring og god service.
Men, når private selgere blir nedringt av "testpiloter" og "dekksparkere" (som er nevnt i mange salgsannonser på finn) så er min holdning at min sykkel får du bare prøvekjøre hvis du har en klar kjøpsintensjon, for akkurat den sykkelen. Prøvekjøringen er da ikke for at kjøper skal finne ut om han liker sykkeltypen. Feks må det være avklart at kjøper har finansiering, og hvis ikke så er prøvekjøring uaktuelt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av Domino »

Det er klart at man vil unngå testpiloter og dekksparkere. Men det er jo like klart at man ikke svir av et sekssifret beløp på en sykkel uten å vite om den passer en. Som regel tror jeg at folk klarer å bli enige, enten de må signere et papir der de påtar seg ansvar for skader eller om de må vise fram saldo eller tilsagn om lån.

Det vil iallfall sitte langt inn for meg å kjøpe en sykkel uprøvd. Jada, jeg gjorde det i fjor. Men pga prisnivået var fallhøyden forholdsvis liten. Og han fikk jo heller ikke start på den...

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av erikbc »

cannon skrev: 26 aug 2021, 12:14 Prøvekjøringen er da ikke for at kjøper skal finne ut om han liker sykkeltypen. Feks må det være avklart at kjøper har finansiering, og hvis ikke så er prøvekjøring uaktuelt.
Det er fair.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av cannon »

Domino skrev: 27 aug 2021, 09:34 Det vil iallfall sitte langt inn for meg å kjøpe en sykkel uprøvd.
For meg også, selv om jeg har kjøpt brukt sykkel både usett og uprøvd.
Jeg ser at ganske mange kjøper nye sykler uprøvd. Neste års modell bestilles før den er produsert.
Sånn er det jo i bilverden også. Lange ventelister på det mest populære elbilene, selv om de ikke er satt i produksjon ennå. Og ja, jeg innser at det er forskjell på bil og mc i denne sammenheng.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hvor får man prøvekjørt?

Legg inn av Domino »

Jeg tenker at å finne ut om man liker sykkeltypen er en god nok grunn til å prøvekjøre. Dersom jeg f.eks. aldri har kjørt en Multistrada ville jeg være skeptisk til å betale over 300000 for noe jeg ikke vet om jeg liker. Da ville jeg nok heller kjøpe en Versys dersom Kawasakiforhandleren lot meg prøvekjøre.

Svar