Oppkjøring til klasse A

Forum for fulleffekt tung-MC
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av xavi0n »

Som min kjørelærer sa til meg, det er hverken din clutch eller bremse, slur så mye du vil å dra bremsa så mye du vil.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av erik m »

Å styre med kroppen som flere har sagt er en viktig del av det. Paradoksalt nok lener du deg INNOVER i svingen når du kjører raskt gjennom, jo raskere jo mer helning, men hold hue i water! Ser du på race ser du de har både knær og ofte albu nedi asfalten (dvs et spesialdekke) i svingen!
Men svinger du langsomt, fungerer kroppen som motvekt, altså at du lener deg UTOVER i svingen.
Å bruke kroppsvekt aktivt er noe som også på sikt gir økt kjøreglede og mer utholdenhet. Du vil etter hvert oppleve at du "danser" sykkelen gjennom svingene. Sjøl praktiserer jeg sjelden kontrastyring i god fart, da er det kroppsvekten min og hvor mye jeg legger ned sykkelen som bestemmer hvordan sykkelen skal svinge. Ikke begynn med hårnålssvinger, ta større først og minsk vinkelen gradvis.
Så å bli kjent med hvordan du balanserer sykkelen sammen med å bli kjent med clutch og bakbrems er greia.

Kaarela
Innlegg: 5
Registrert: 26 mai 2021, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 700

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kaarela »

Jeg sto på oppkjøring på første forsøk for to dager siden :) Var også usikker på krypekjøringen, spesielt med å komme riktig rundt i den første svingen. I sommer fikk jeg heldigvis kjøpt egen sykkel og trent mye på diverse parkeringsplasser i Oslo med en venn som tålmodig ledsager. Det hjalp mye å få lekt med sykkelen i sakte fart for å bli trygg på hvordan man skal håndtere den. Jeg fant ut at litt pådrag på gassen samtidig med forsiktig bremsing med bakbremsen ga et stabilt balansepunkt som lar meg svinge dit jeg vil

Oppkjøringen gikk som en lek, og sensoren var bare positiv.

Lykke til med din når det er tid for det :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Kaarela skrev: 05 aug 2021, 22:17 Jeg sto på oppkjøring på første forsøk for to dager siden :) Var også usikker på krypekjøringen, spesielt med å komme riktig rundt i den første svingen. I sommer fikk jeg heldigvis kjøpt egen sykkel og trent mye på diverse parkeringsplasser i Oslo med en venn som tålmodig ledsager. Det hjalp mye å få lekt med sykkelen i sakte fart for å bli trygg på hvordan man skal håndtere den. Jeg fant ut at litt pådrag på gassen samtidig med forsiktig bremsing med bakbremsen ga et stabilt balansepunkt som lar meg svinge dit jeg vil

Oppkjøringen gikk som en lek, og sensoren var bare positiv.

Lykke til med din når det er tid for det :)
Krypkjøringen er ikke noe å bekymre seg over, spesielt ikke i 2021 etter som Krypkjøringen har blitt mye enklere siden i fjor med større avstand mellom kjegler og færre kjegler man skal svinge i gjennom.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av kjellv »

Som VindR er inne på, blikkbruk er det aller viktigste. Bruker du ikke blikket riktig så hjelper ingenting annet heller. Se langt frem, de nærmeste kjeglene ser du godt med sidesynet.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Kate13
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2021, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kate13 »

Hei igjen!!
Siste innspurt til oppkjøring😃
Hva er best med tanke på og trille sykkelen før man starter krypkjøringen? La sykkelen være i 1.gir og klemme cluchen inn eller sette den i Nøytral?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av FredrikE24 »

Nøytral. Er tyngre å skubbe en sykkel i gir, selv med clutchen inne selvsagt.

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Julmarri »

Kate13 skrev: 29 aug 2021, 12:48 Hei igjen!!
Siste innspurt til oppkjøring😃
Hva er best med tanke på og trille sykkelen før man starter krypkjøringen? La sykkelen være i 1.gir og klemme cluchen inn eller sette den i Nøytral?
Masse lykke til! Jeg skal ha på torsdag :D
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Kate13 skrev: 29 aug 2021, 12:48 Hei igjen!!
Siste innspurt til oppkjøring😃
Hva er best med tanke på og trille sykkelen før man starter krypkjøringen? La sykkelen være i 1.gir og klemme cluchen inn eller sette den i Nøytral?
Det du er vant til i min mening, det verste du kan gjøre er å forandre egne vaner midt i en oppkjøring. Hvis du er en person som normalt triller sykkelen i gir og du setter den i nøytral er det fort at du setter deg tilbake på sykkelen og begynner å kave.

Oppkjøring er i utgangspunktet stressende og hvis du gjør ting på en annen måte enn du selv er vant med kan det fort bli enda mer stressende enn det strengt talt trenger å være.

Bare for å ta et par av mine egne opplevelser, sensor ga meg beskjed om å ta "bremsing i sving" i 30km/t og 3 gir, jeg hadde alltid tidligere gjort det i 2 gir. Det gikk helt fint, men veldig uvant.

Og bremsing i fart/stødig stans trente vi på i mellom 50 og 60 km/t og 3 gir, så kommer jeg på oppkjøring og får beskjed om 4 gir og 60km/t.

Det gikk helt fint, men slike ting gjør fort at du styrer mer enn du må. For eksempel var jeg i 2 gir etter nedbremsing fra 60 km/t, i stedet for første, men med god clutchkontroll kjørte jeg videre uten at sensor merket det.

Kate13
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2021, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kate13 »

😧Så sensor kan bestemme hvordan gir du skal bruke i både nødbrems og brems i sving!?
Uff kjenner panikken sprer seg😣
sliter litt med unnamanøver, blir for stiv og bruker kroppen….. har 3 timer på og bli «varm» i kjøregården før selve oppkjøringen…. Men mista motet totalt nå…..

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av uphillbattle »

Min sensor (i juli i år) hadde ingen synspunkter på hvilket gir jeg skulle bruke i sving og ved nødbrems. Han sa hvilken fart han ville ha, og så var det opp til meg å bruke det giret som passet best (det ble jo da det jeg hadde trent på å bruke).

For øvrig klønet jeg fælt under krypkjøringen - kvalte motoren flere ganger og satt ned foten. Besto likevel oppkjøringen ettersom resten var bra.

Lykke til!

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Kate13 skrev: 29 aug 2021, 15:35 😧Så sensor kan bestemme hvordan gir du skal bruke i både nødbrems og brems i sving!?
Uff kjenner panikken sprer seg😣
sliter litt med unnamanøver, blir for stiv og bruker kroppen….. har 3 timer på og bli «varm» i kjøregården før selve oppkjøringen…. Men mista motet totalt nå…..
Han ville ha et naturlig gir for farten.

Samtidig så følte jeg at kjøregården gikk veldig dårlig, jeg brukte for eksempel bremsen et kort sekund midt i unnamanøver, feil gir etter nedbremsing osv.

Men på slutten fikk jeg beskjed om at jeg hadde veldig god kontroll i kjøregård.

Jeg lurer egentlig litt på om han allerede hadde bestemt seg mens jeg tok oppvarmingen min, ettersom den oppvarmingsrunden jeg hadde med kjørelærer gikk bortimot helt perfekt.

Og at han derfor gav meg litt vanskeligere oppgaver når jeg skulle kjøre den faktiske runden, sånn for å sikre seg at jeg ikke bare hadde pugget øvelsene i en fart og ikke klarte det i annen fart.

Han hadde utvilsomt bestemt seg før jeg var ferdig i kjøregården, for jeg kunne se at han tok på seg kjøreutstyret når jeg kun hadde bremseøvelsen igjen. Så da regnet jeg med at det kom til å gå fint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Bjerknez »

Det handler ikke bare om fart gjennom svingen. Det handler om at kjlrelærer vil se deg bruke sykkelen samt planleggingen du gjør i forkant og etterkant av øvelsene. Derfor skal man gire opp og ned. Dette skjer naturlig hvis man er varm i trøya, og klarer man ikke å gire og bremse samtidig så er man heller ikke god nok mener jeg.

Personlig syntes vertfall ikke jeg dette var noe problem og jeg var IKKE akkurat høy på pæra. Men jeg hadde øvekjørt veldig mye. Sistnevnte er nøkelen for suksess mener jeg. Altså ikke bare kjøre der du trives best, men utfordre deg selv litt med krypkjøring etc. jeg øvekjørte med en tung 1300 cruiser på 300kg. Den lille Honda CBRen som var oppkjøringssykkelen føltes som en leksak i forhold.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av xavi0n »

Kan dele en litt artig situasjon fra min oppkjøring. I starten av juni i år, og første skikkelige sommerdag i tromsø, kølsvarte kjøreklær og rant svette etter en halvtime oppvarming i kjøregården før oppkjøring.
Satt og pratet litt løst og fast med sensor og kjørelærer mens vi ventet.

Så setter vi i gang, skal til med daglig kontroll og sikkerhetsspørsmål.
Jeg ber sensor gi meg 1 minutt så jeg får på meg utstyr.
Han ser på meg og flirer, "ja trenger du det for skjekken da? Du ser varm og nervøs ut nok allerede, kan nok vente med siste biten utstyr til vi skal begynne å kjøre"

Sensor er bare en vanlig fyr, stort sett ganske trivelig fyr også, og det er viktig at han er ikke der for å stryke deg, det er han heller ikke ute etter.
Ikke overtenk ting, gjør det du vet du kan og ta det med ro så går det bra
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av FredrikE24 »

Kate13 skrev: 29 aug 2021, 15:35 😧Så sensor kan bestemme hvordan gir du skal bruke i både nødbrems og brems i sving!?
Uff kjenner panikken sprer seg😣
sliter litt med unnamanøver, blir for stiv og bruker kroppen….. har 3 timer på og bli «varm» i kjøregården før selve oppkjøringen…. Men mista motet totalt nå…..
Tror ikke du skal tenke så mye på det.
At sensor begynner å bry seg med hvilket gir du skal ligge i er unormalt. Når det er sagt, så er 3dje gir et naturlig gir i den hastigheten disse øvelsene skal gjøres. Andre gir føles helt unaturlig etter min mening. Tok vel svingøvelsen i fjerde gir og unnamanøver og brems i fjerde gir selv.
Du skal tross alt akselerere opp i fart og putte på gir når det føles naturlig og holde en ca. Bestemt kurvehastighet. Blir litt unaturlig å ligge å pushe 6-7 000omdreininger i slike situasjoner.

Jeg måtte vente litt på tur før jeg fikk min timeslot til å kjøre utpå. Jeg synes nok mange er litt ivrige på turtall, mye gassing og heftig clutchbruk. Jeg kunne ikke se noen fordeler med det. Mest ulemper da man tross alt har mye fart i motoren og dette stiller krav til fin clutchbruk, les: mye sluring. Mange la sykkelen i bakken i panikk. I de tekniske øvelsene som kryp etc. lå jeg stødig på et turtall rett over tomgang. Man trenger faktisk ikke mer. Synker turtallet er det enklere å holde clutchen stumt å spe på med ørlite grann med gass.

Tre timer i kjøregård i forkant er heftig. Litt så jeg synes du burde ta halvparten. Du må være skjerpet og uthvilt når det gjelder.

Har du egen sykkel og bor i Oslo-området skulle jeg gjerne tatt deg med ut og øvd litt. Man må føle seg trygg og klar.

Når det gjelder å trille sykkelen frem. Jeg synes det er helt naturlig å parkere med sykkelen i nøytral. Det har jeg alltid gjort. På oppkjøring kjører du bort til streken. Setter sykkelen i nøytral. Stopper motoren, ut med sidestøtta og parkerer. Deretter tar du sykkelen av støtta og triller den pent og pyntelig rundt den oppmerkede kurven du skal følge til neste strek. Der setter du deg på, starter opp, inn med clutch og klasker den i gir. Verre er det ikke. Å trille sykkelen i gir er unaturlig og UNØDVENDIG tungt.

Det viktigste under oppkjøring er å faktisk være fokusert på oppgaven du står ovenfor. Pust med magen og forhold deg rolig.
Sist redigert av FredrikE24 den 29 aug 2021, 21:48, redigert 2 ganger totalt.

Svar