Oppkjøring til klasse A

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Kate90
Innlegg: 3
Registrert: 27 jun 2021, 21:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kate90 »

Hei!
Jeg har oppkjøring i August til klasse A, kjenner på frustrasjonen mtp sving og krypkjøring.. Jeg utnytter hver meter når jeg skal svinge, gjelder både venstre og høyre sving.. har prøvd på garasjen men er helt umulig.. vet jeg skal se dit jeg skal kjøre og langt frem.. men blir altfor vinglete og redd for og tippe….
Er det noen som kan gi meg gode tips og forslag for og få til dette?
Jeg får til begge kjøregårdsøvelsene med brems i sving og kjøring i sving.. men med engang det blir krypkjøring så😞
Har hørt man kan holde på bakbremsen for og holde sykkelen stabil? Men vet ikke om det funker…?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Bjerknez »

Du må øvekjøre MYE. Jo mere jo bedre.

Spesielt kjøring i tett trafikk, kø etc. Da lærer du deg krypkjøring. Enten det, eller bruke en formue på at en trafikkskolelærer skal se på deg. Selv har jeg bakbremsen kun til pynt. Kan ikke huske jeg har brukt den noen gang. Kanskje under nødbrem etc. jeg kjørte vertfall opp og besto med glans uten å bruke bakbrems. Noen liker den, mens andre ikke.

Jeg tror bare du trenger mer trening. Bli trygg på deg selv først og bli kjent med sykkelen og utfordre deg selv litt, så kommer det automatisk. Ta gjerne en time hos kjøreskole for å få inn det grunnleggende med tanke på teknikk, men i hovedsak bør du øve mye selv.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av AJ »

Kate90 skrev: 01 aug 2021, 16:31 Jeg får til begge kjøregårdsøvelsene med brems i sving og kjøring i sving.. men med engang det blir krypkjøring så😞
Har hørt man kan holde på bakbremsen for og holde sykkelen stabil? Men vet ikke om det funker…?
Mange, meg selv inkludert, bruker bakbremsen forsiktig av og til under krypkjøring. Nettopp for å holde mest mulig stø kurs siden man da holder begge henda på styret og trenger bare å forholde seg til clutchbruken. Altså at man slipper å konsentrere seg om bremsehendelen.

Hender også at jeg tar i bruk bakbremsen veldig forsiktig ved kjøring hårnålsvinger.
Om dette er "etter boka" aner jeg ingenting om, men for meg så funker begge deler, forsiktig bakbremsebruk ved krypkjøring i ved kjøring i hårnålsvinger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Relax »

Hei!

Øvelse gjør mester, ingen tvil om at det gjelder motorsykkelkjøring også.

Har du sykkel å øve med?

MANGE bruker litt bak brems ved krypkjøring ( og for å korrigere litt ellers også, i svinger og annet.)

Knepet for krypkjøring 3-4 delt, synes jeg.
1. Du må kjenne friksjonspunktet på clutchen sykkelen godt og gjerne bruke dette.
2. Du må lære å bruke gassen enten på noen hundre omdreininger mer enn tomgang, eller litt wrom, wrom,( dvs rulle gassen av og på.)
3. Bruke blikket og hode riktig og bestemt.
4. Og mange finner det letter å gjøre dette med bitte litt trykk på bakbremsen.

Kjørelæreren din har vel vært inne på dette?

Om du har noen i din nærhet som kan dette og viser deg, så er det det beste. Ellers finnes MC bøker som forklarer dette, og finnes mye på Youtube ( særlig om du aksepterer Engelsk)
«Studer» dette og gå ut å øve! Ta en og en bit om gangen! Det kan ta litt tid, men det løsner etter hvert.
Om du eventuelt tar en ekstra time med lærer så lærer han deg dette , det koster ikke en formue, HVIS du kan øve alene eller med noen privat!

Bli trygg på dette FØR du kjører opp!

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Relax »

https://www.youtube.com/watch?v=_zbTaHi-7AA

Her er en video som tar opp krypkjøring og bl.a bruk av brems, blikk og gass.

:)
"Do the right thing"

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Leoparden »

https://www.youtube.com/watch?v=VHSIrwG_XoY&t=471s

Her er også en video, mye det samme, men litt forskjell i forklaringene. Begge er jo meget bra.

Lykke til!

Kate90
Innlegg: 3
Registrert: 27 jun 2021, 21:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kate90 »

Tuusentakk for gode råd!
Jeg har egen sykkel så har øvelseskjørt masse i by og landevei, kjøregårdsøvelsene gjør jeg med lærer da jeg ikke har tilgang til banen ellers.. men det som ødelegger alt er Sving og krypkjøring.. kjennes ut som jeg bare skal tippe og mister totalt alt mot… men nå skal jeg prøve meg på det dere har anbefalt her og se videoer☺️

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Leoparden »

Du trenger verken kjegler eller annet for å øve på krypkjøring. Enhver parkeringsplass (uten biler) er helt fint å krype på. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av AJ »

Kate90 skrev: 01 aug 2021, 19:48 Sving og krypkjøring.. kjennes ut som jeg bare skal tippe og mister totalt alt mot…
Følelsen av at nå er det rett før man tipper (velter) er slett ikke god.
Ikke for å komplisere det hele mer, men nevner det likevel; ved å gi akkurat passe gass og litt brems med bakbremsen så vil du mest sannsynlig oppleve bedre kontroll ved sving og krypkjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 01 aug 2021, 17:55
Kate90 skrev: 01 aug 2021, 16:31 Jeg får til begge kjøregårdsøvelsene med brems i sving og kjøring i sving.. men med engang det blir krypkjøring så😞
Har hørt man kan holde på bakbremsen for og holde sykkelen stabil? Men vet ikke om det funker…?
Mange, meg selv inkludert, bruker bakbremsen forsiktig av og til under krypkjøring. Nettopp for å holde mest mulig stø kurs siden man da holder begge henda på styret og trenger bare å forholde seg til clutchbruken. Altså at man slipper å konsentrere seg om bremsehendelen.

Hender også at jeg tar i bruk bakbremsen veldig forsiktig ved kjøring hårnålsvinger.
Om dette er "etter boka" aner jeg ingenting om, men for meg så funker begge deler, forsiktig bakbremsebruk ved krypkjøring i ved kjøring i hårnålsvinger.
+1 Gjør det samme, litt bakbrems "stiver av" sykkelen ved krypkjøring så man slipper de små og hyppige korreksjonene med styret.
Når jeg kjører hårnålsvinger (nedstigning) så kontrollerer jeg farten i svingen i veldig stor grad med bakbremsen og tar gjerne innersvingen/høyresving så krapp som mulig.
Ved hårnålsvinger oppover så har jeg en tendens til å sette/vinkle ut kneet som er inn i svingen, vet egentlig ikke hvorfor men det skjer litt av seg selv. Så lange bein som jeg har så blir det litt av en vektstang :knegg så kanskje det er for å hurtig kunne gjøre korreksjoner med vektforskyvning :D
Prøv å vær myk og ikke stivne eller tenke for mye, så går det nok fint.
Lykke til!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Domino »

Ja, cluet er nok å trene så mye at korreksjonene blir automatisert. Da korrigerer man mye kjappere enn når man må tenke på hva man skal gjøre hver gang.

JAX
Innlegg: 1
Registrert: 03 mai 2021, 18:11
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09, 847cc, 2014
Sted: Bergen

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av JAX »

Har selv snart oppkjøring til klasse A og jeg synes det hjelper veldig å flytte vekten på kroppen mot motsatt side av veien jeg svinger i den øvelsen, du vil da få bedre balanse på sykkelen mens du fokuserer på blikk og vridning av kropp den veien du skal. Justerer fart med clutch, gass og bakbrems. Slipper ut clutchen hvis jeg føler jeg holder på å tippe over for å få mer moment framover.

Brukeravatar
Julmarri
Innlegg: 26
Registrert: 20 jul 2021, 22:13
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 650 2022 & Kawasaki Z900 SE

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Julmarri »

JAX skrev: 04 aug 2021, 16:01 Har selv snart oppkjøring til klasse A og jeg synes det hjelper veldig å flytte vekten på kroppen mot motsatt side av veien jeg svinger i den øvelsen, du vil da få bedre balanse på sykkelen mens du fokuserer på blikk og vridning av kropp den veien du skal. Justerer fart med clutch, gass og bakbrems. Slipper ut clutchen hvis jeg føler jeg holder på å tippe over for å få mer moment framover.

Dette har jeg erfart hjelper også! Er i samme situasjon selv, snart oppkjøring. Vært litt redd/stiv i sving etter en velt i lav fart, For min del så løste det seg når jeg begynte å «leke» med sykkelen på et egna område for å bli trygg på dette med sving i lav fart etc.. det hjalp noe helt enormt! Og det å tenke inni hodet at det er du som styrer sykkelen og ikke sykkelen som styrer deg :P
Honda CB500F 2016 ➡️ Kawasaki Z650 2021 ➡️ Kawasaki Ninja 650 2022

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av oivindg »

Kan også være lurt å starte med krypkjøring rett fram og glemme svingkjøring til rett fram kjøringa sitter. Og så begynne med store svinger i lav fart for så å svinge stadig krappere svinger når du føler deg klar for det.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av VindR »

Et par andre ting som også er veldig viktig, er å se langt fram. Ikke se ned mot nærmeste kjegle, men se gjerne tvers over plassen du kjører på. Sitt rett i kroppen og ryggen, klem tanken med beina og prøv å lene overkroppen litt mot motsatt side av den veien du svinger. Jeg sleit i starten med at jeg prøvde å korrigere ved å bruke knærne ut til siden, men dette gjorde alt mye mer ustabilt. Det var bare en refleks å gjøre det. Klem de inntil tanken og bruk heller overkroppen forsiktig.

Bruk gassen litt, som tidligere nevnt. Selv om du har clutchen helt inne, så hjelper turtallet sykkelen å holde seg stabil. Det er rett og slett fysikk i praksis som gjør dette. Trenger ikke dra motoren på sperra, men noen 100 omdreininger høyere enn tomgang (som også tidligere nevnt). Du kan også bruke bakbremsen for å holde farten nede når du slipper clutchen/finner friksjonspunktet. Da slipper du at geometrien på sykkelen endrer seg for mye, og sykkelen blir med stabil. Frambremsen er ikke å anbefale så mye, fordi den gjør større utslag på geometrien.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Svar