Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av SilverSmurfer »

2smoke skrev: 11 jun 2022, 09:45 Godt å høre. Er vel sånn jeg også kjører.
Har snakket med to som har mc-lappen, heller ikke de kan huske at de skulle ruse under øvelsen.
Kan jo være forskjell på kjøreskolene også :-k
Det er forskjell på kjøreskolene, men også syklene folk kjører på. Med noen sykler så er det mye enklere å holde farten lav enn andre, og det er enklere å kjøre på en 2 sylindret sykkel i lav fart enn en 4 sylindret sykkel, ettersom den sykler med 4 sylindere er enklere å kvele. Jeg kjørte på en XJ6 med 4 sylindere.

Jeg fikk beskjed om å ruse motoren litt, at jeg skulle ruse motoren tror jeg ikke har noe som helst å gjøre med sensor, men heller sykkelen jeg kjørte i seg selv fordi den liker at motoren ruses i lav fart. Farten skulle jeg helst ha rundt 5 km/t og holde under 8 km/t.

Sensoren ser ikke på farten din utenom hvis han mener at den er for høy, han bryr seg heller ikke om du bruker bremser eller ikke. Det han ser på er om du bruker sykkelen godt og om du har kontroll i lav fart. Og hva som ligger i å bruke en sykkel godt er veldig forskjellig fra sykkel til sykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg føler vel at de sensorene rundt om har forskjellige preferanser for hvordan denne krypkjøringen skal gjennomføres. Ikke lett å bli klok på. Men hovedgreia er vel at sensor skal få en formening om at du faktisk behersker sykkelen. Så blir det nok en del synsing fra sensor til sensor om hvem som synes det ser bra ut eller ikke.

Sitter du stiv i kroppen med blikket rett ned i kjegla og du rimer en kjegle så stryker du nok. Er du løs i kroppen har god teknikk og bruker litt gass og brems samt river ei kjegle så kan det hende du klarer det. Dem ser nok på totalintrykket dem får.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av FredrikE24 »

SilverSmurfer skrev: 11 jun 2022, 10:34
2smoke skrev: 11 jun 2022, 09:45 Godt å høre. Er vel sånn jeg også kjører.
Har snakket med to som har mc-lappen, heller ikke de kan huske at de skulle ruse under øvelsen.
Kan jo være forskjell på kjøreskolene også :-k
Det er forskjell på kjøreskolene, men også syklene folk kjører på. Med noen sykler så er det mye enklere å holde farten lav enn andre, og det er enklere å kjøre på en 2 sylindret sykkel i lav fart enn en 4 sylindret sykkel, ettersom den sykler med 4 sylindere er enklere å kvele. Jeg kjørte på en XJ6 med 4 sylindere.

Jeg fikk beskjed om å ruse motoren litt, at jeg skulle ruse motoren tror jeg ikke har noe som helst å gjøre med sensor, men heller sykkelen jeg kjørte i seg selv fordi den liker at motoren ruses i lav fart. Farten skulle jeg helst ha rundt 5 km/t og holde under 8 km/t.

Sensoren ser ikke på farten din utenom hvis han mener at den er for høy, han bryr seg heller ikke om du bruker bremser eller ikke. Det han ser på er om du bruker sykkelen godt og om du har kontroll i lav fart. Og hva som ligger i å bruke en sykkel godt er veldig forskjellig fra sykkel til sykkel.
Jeg kjørte selv XJ6 og tok krypkjøring på tomgang med mindre jeg skulle gjøre noen større kompenseringer. Alle sykler er enkle å kvele om man gjør noe feil.

Rusing støyer og øker potensiell energi som man må temme med clutchen. Jo mindre turtall jo bedre spør du meg :thumleft Jeg satt en hel dag på trafikkstasjonen for å vente på min tur, og de som ikke behersket kjøregården noe særlig overbevisende var de som brukte mye gass..

Svar