På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Legg inn av John92 »

Hei alle sammen :vs

Vi er en liten guttegjeng på 3 personer som skal ut å kjøre tur i fellesferien i år. Vi har uke 29 og 30 til rådighet. Vi er fortsatt veldig tidlig i planleggingsfasen, eneste utgangspunktet vi har så langt er at vi starter i Drammen også snur vi på Nordkapp. Vi bruker en uke på turen oppover også en uke på turen nedover igjen. Vi kjører en vei opp og en annen vei ned så godt det lar seg gjøre. Vi får med oss det vi har tid til på veien eller det vi blir enige om innad i gruppen. En dagsetappe ser ut til å bli 40 mil så langt. En av oss kjører R-sykkel og resten kjører streetfightere så 40 mil høres ut som et behagelig tall for oss alle tre. Det blir en kosetur og vi har god tid til å se oss rundt eller ta eventuelle omveier om vi føler for det. I morgen kveld skal vi legge opp ruten, og i forbindelse med det er jeg på utkikk etter anbefalinger av ruter å ta på turen nordover :)

Så, om du/dere skulle kjørt fra Drammen til Nordkapp, hvilken rute ville du valgt? Jeg har blitt frarådet å kjøre via Sverige. Det var visstnok langt mellom hver bensinstasjon, disse stengte også tidlig, og det er bare skog har jeg blitt fortalt. Jeg har selv kjørt gjennom Østerdalen flere ganger med bil, men det er jo bare skog det også. Finnes det noen spennende rutevalg å ta på turen nordover? Ingen av oss har kjørt Kystriksveien heller så det ser ut til å bli veien vi tar når vi kommer oss noen timer nord for Trondheim. Kommer til å sitte litt med Google Maps utover kvelden så kanskje vi blir litt klokere. Om noen av dere føler dere har noe å bidra med til oss er vi evig takknemlige :twothumbs: Ønsker dere alle en god sommer og kjør pent :)
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Legg inn av kgjersda »

Her er i alle fall kjempeomveien jeg ville kjørt fra Drammen til Trondheim.
En kjempeomvei, masse gode veier :)

Google Maps Rute
drammen-trondheim.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Legg inn av xavi0n »

Ville tatt kystriksvegen fra namsos til bodø. ferge fra bodø til moskenes, kjøre opp lofoten og vesterålen, ferge fra andenes til gryllefjor, kjøre senja til botnhamn ferge derfra til brensholmen.
Fra brenshomen tar du til tromsø og kjører enten E8 ut av byen til du møter E6 eller tar ferge fra breivikeidet og over til olderdalen (sparer ca 10mil kjedelig kjøring der)
If you gonna be dumb you gotta be tough

mistergemas
Innlegg: 22
Registrert: 27 mai 2017, 20:08
Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European

Re: På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Legg inn av mistergemas »

Støtter xavi0n fullt ut. Har kjørt de strekningene han nevner flere ganger og de anbefales på det sterkeste.

PtoV
Innlegg: 20
Registrert: 09 jul 2020, 22:19
Motorsykkelen din: Riskoker 1100cc AT

Re: På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Legg inn av PtoV »

Ville sett an været å valgt rute etter det. Feks kystriksveien nordover hvis det er fint vær, eller vilmarksvegen hvis det er dårlig på kysten, samme med Sør-Norge Vest eller Øst basert på været.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Legg inn av Lauri »

Jeg ville valgt E6 hele vegen nordover. Dette er en av Norges vakreste og lengste sammenhengende vegstrekninger. På returen ville jeg valgt kystriksvegen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: På utkikk etter anbefalinger av ruter nordover i landet

Legg inn av kjellv »

Bruk værmeldingene før du bestemmer reiserute. Ser du at det er meldt fint vær på Nordkapp så kjør raskeste vei dit. Så bruker du god tid på retur. Motsatt så bruker du god tid nordover og sjekker værmeldingene hver dag. Norge er så langt at vi sjelden har bra vær i hele landet samtidig.
Ha med telt, og ta overnattingene på sparket, ikke planlegg turen for mye.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar