Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Forum for fulleffekt tung-MC
Jens00
Innlegg: 5
Registrert: 30 mai 2021, 23:21
Motorsykkelen din: Yamaha R3 2018

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av Jens00 »

dypen skrev: 04 jun 2021, 08:18
Dette er også veldig lett å sjekke service historikk, KTM har en side som du kan sjekke servicehistorikk på men her må du ha VIN sammen med DELIVERY CERTIFICATE NUMBER som eier har på sitt KTM Delivery Certificate som skal følge sykkel (kan få kopi fra forhandler. Link:
https://www.ktm.com/en-dk/service/Servi ... check.html

Lykke til :thumleft
.
Supert, det visste jeg faktisk ikke :twothumbs: Jeg skal spør om han kan sende det. Takk for svar!

Jens00
Innlegg: 5
Registrert: 30 mai 2021, 23:21
Motorsykkelen din: Yamaha R3 2018

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av Jens00 »

zarni skrev: 04 jun 2021, 14:55 Jeg tenker i utgangspunktet at ikke bør ringe noen varsellslamper. Sykler skal i utgangspunktet ta årsservicer, men så lenge hovedsservicene følges så er dette nokk får veldig mange. Og de har intervaller på 10.000km på disse sykklene om jeg ikke tar feil. Kjøper du dog sykkelen kan det være greit og få bytta oljen om det ikke er gjort.

KTM Duke 790 er kjent for å ha en del feil, ville tatt en skikkelig test med sykkelen for å sjekke at alt er på stell før du kjøper den. Kjøpte faktisk en "strøken" KTM Duke 790 selv med bare 4.000km på telleren for en måned siden. Etter andre tur ser jeg det lekker litt oljen fra topp-pakningen. Ikke at det er skikkelig krise, men poenget mitt er; gjør en skikkelig besiktigelse først.

Avslutningsvis vil jeg si at Duke 790 er en fantastisk sykkel å kjøre, lett og håndtere, mye low end power og den sitter helt fantastisk tight i svingene. Har ikke kjørt en bedre sykkel i dette segmentet før! Går du får sykkelen tror jeg du kommer til å kose deg, hehe :twothumbs:
Uffda. Jeg har hørt litt forskjellige meninger om sykkelen angående pålitelighet osv, og det er en av grunnene til at jeg er ekstra skeptisk når jeg nå skal kjøpe en brukt en. Kjøremessig har jeg bare hørt positive ting derimot! Har selv prøvd en SMC 690 og den var vanvittig gøy å kjøre. Satser på at 790en er en god blanding mellom den og en typisk vanlig naked sykkel.

mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av mxman »

Hva er det de gjør på verkstedet at det er så viktig med års-service ? For meg virker det bare som et kjempe dyrt oljeskift, for at garantien skal gjelde. På bmw'n som jeg hadde på service kom den sammen med en lapp med sjekkpunkter. Skal du ha ny bremsevæske er det ekstra. For meg virker som det er dette mc-butikkene tjener penger på, servicer som gjør i hui og hast.
En får også fort et inntrykk av den som eier sykkelen når du kommer å ser på den, hvordan den er lagret. Eventuelt hvordan verkstedet der han skrur selv ser ut. Olje og bremsevæsk -skift fikser de fleste selv

Jens00
Innlegg: 5
Registrert: 30 mai 2021, 23:21
Motorsykkelen din: Yamaha R3 2018

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av Jens00 »

Tusen takk for tips folkens :D Angående prøvekjøring så blir det litt vanskelig da jeg foreløpig står med A2 sertifikatet (A om 1mnd), med mindre han er snill og lar meg ta en kjapp tur da haha. Venter nå på å få VIN og delivery certificate number slik at jeg kan sjekke opp om servicene er tatt. Hvis jeg ikke får svar så blir det nok bare å gå over til neste. Kan evt ringe tidligere eiere som nevnt, men tenker at hvis selger ikke er samarbeidsvillig i utgangspunktet så blir det vanskelig uansett.

Har et lite bonusspørsmål! Har noen erfaring eller vet noe om hvor sterkt reklamasjonsrett står i forhold til nygaranti? Det som tidligere alltid har holdt meg borte fra ikke-japanske sykler er det at man ikke får den 5 års ny-garantien. Ifølge KTM-forhandleren skal reklamasjonsretten altså være nesten helt identisk med nygarantien, med unntak av at med reklamasjonsrett må man i tilfeller forholde seg til forhandleren hvor sykkelen ble kjøpt. Har derimot hørt fra andre folk at man står mye svakere med reklamasjonsrett iforhold til nygaranti. Noen som har et klart svar, eller har erfaringer de vil dele?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av kjellv »

mxman skrev: 05 jun 2021, 23:23 Hva er det de gjør på verkstedet at det er så viktig med års-service ? For meg virker det bare som et kjempe dyrt oljeskift, for at garantien skal gjelde. På bmw'n som jeg hadde på service kom den sammen med en lapp med sjekkpunkter. Skal du ha ny bremsevæske er det ekstra. For meg virker som det er dette mc-butikkene tjener penger på, servicer som gjør i hui og hast.
En får også fort et inntrykk av den som eier sykkelen når du kommer å ser på den, hvordan den er lagret. Eventuelt hvordan verkstedet der han skrur selv ser ut. Olje og bremsevæsk -skift fikser de fleste selv
Be om en kopi av serviceskjemaet neste gang du er til årsservice. Kanskje du blir overrasket over hvor omfattende den er.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av pekle »

Har også tidligere tenkt på det som dyr oljeskift, men i alle fall på verkstedet jeg bruker nå gjøres det ganske tydelig grundig sjekk. Får alltid sykkel tilbake med små justeringer jeg ikke har nevnt noe om (clutch, kjede osv), i fjor ringte de og sa " du har neppe merket noe enda, men hjullager framme kommer til å ta kvelden om ikke alt for lenge, skal vi skifte det nå?" - fint, så slapp jeg å stå med en upresis sykkel midt i høysesongen da. (Har opplevd det med BMW tidligere, kun kort tid etter service - forøvrig et verksted jeg ikke har høye tanker om - de hadde da ikke kapasitet så måtte bytte selv)

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av 127Tom »

Du kan jo gjøre en avtale med kjøper om å ta den med på en sjekk på verksted, så de går over sykkelen og ser at alt ser ok ut.
Det koster ikke så mye. Så kan de eventuelt si hvor mye det koster å rette opp i feilene og manglene.
Blir det for dyrt er det jo bare å takke for seg.

BjørnSover
Innlegg: 399
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av BjørnSover »

Garanti er vel noe som fabrikant/importør/leverandør ‘gir’, mens reklamasjon er lovregulert. Reklamasjon står veldig mye sterkere lovmessig. Jeg har tidligere kjøpt brukt elektronikk som har sluttet å virke før det har gått 5 år hvor det ikke var garanti. Jeg klagde til butikk, de sendte inn til rep. Importør måtte krangle med europeisk morselskap for å forklare hvorfor jeg etter norsk lov måtte få et erstatningsprodukt. Det endte med en hyggelig samtale med en servicekar hos leverandøren, og et helt nytt produkt (som det også er 5 års reklamasjon på fra leveransedato). Det er 2 års reklamasjon i Norge på alt - er varen tenkt å vare betydelig lenger, er det 5 års reklamasjon. Mobiltelefon er det 5 års reklamasjon på. For at reklamasjon skal være gjeldende må selvfølgelig varen være brukt innenfor det som regnes som normal bruk.

Jens00
Innlegg: 5
Registrert: 30 mai 2021, 23:21
Motorsykkelen din: Yamaha R3 2018

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av Jens00 »

127Tom skrev: 08 jun 2021, 01:14 Du kan jo gjøre en avtale med kjøper om å ta den med på en sjekk på verksted, så de går over sykkelen og ser at alt ser ok ut.
Det koster ikke så mye. Så kan de eventuelt si hvor mye det koster å rette opp i feilene og manglene.
Blir det for dyrt er det jo bare å takke for seg.
Nå har det seg slik at jeg fant et enda bedre tilbud på samme sykkel (lik km stand, men med div utstyr og bare 1 eier. Service blir visstnok også tatt og dokumentert rett før et evt kjøp, så jeg tror jeg skal ligge ganske safe ann med denne :prf . Setter likevel stor pris på tipset, og skal ha det i bakhodet i fremtiden dersom jeg skulle havne i en lik situasjon igjen :twothumbs:

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av Kjellrf »

Veit at KTM har vært litt "sære" på reklamasjoner hvis service ikke er tatt innen foreskrevet intervall, leste for et par år siden om en som hadde tatt service 14 dager for seint, da avslo KTM reklamasjoner på den sykkelen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38070
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av AJ »

Var innom Hadeland MC her om dagen hvor dennne Ducatien var inne til olje- og filterskift i forb. med salg:

Bilde

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=302689716

Fire eiere siden 2018 og kun 15500 km... :-k .
Mulig tre reelle eiere hvis sykkelen i utgangspunktet var en demosykkel. Altså registrert på forhandler i utgangspunktet.
Veldig påkostet med tail tidy skiltoppheng, fullt Acrapovic racing eksosanlegg, karbondetaljer og gjennomsiktige motordeksler mm. til en sum av bortimot 100K :eh !

Men kun 15500 km. siden ny i 2018 :scratch ?

Sykkelen så veldig bra ut, men for egen del hadde jeg glatt styrt unna denne.

Spørsmålet mitt er utvilsomt hvorfor denne kun har har gått 15500 km. fordelt på 4 eiere :scratch ?

En kjøremaskin som dette burde da ha gått langt lengre... :eh
Til sammenligning har min egen KTM 1290 SA S siden april 2018 tilbakelagt tett innpå 78000 km. Med én eier...

Alle servicer ser ut til å ha vært utført, men da er det vel strengt tatt snakk om kun én service etter 1.gangsservicen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av dypen »

Dette er jo en sykkel som krever litt i forbindelse med service og vedlikehold. Men, hvorfor du ikke bruker Ducati verksted / forhandler på en slik sykkel med tanke på softvareoppdateringer, recall og servicelogg. Service er hvert år uavhengig av kilometer på denne. Eksos anlegg krever også remapping av styreenhet som utføres sammen med montering av eksos hvis den er bytter. På en slik sykkel forventes full servicelogg i henhold til Ducati sin serviceintervall anbefaling. Antall eiere …

24.04.2022
14.01.2022
14.01.2022
04.10.2019
04.10.2019
25.09.2019
24.09.2019
30.11.2018
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av FredrikE24 »

Svaret er ganske enkelt spør du meg. Det er ikke akkurat lettvint og enkelt å farte rundt på en sånn overalt og det har med interesse og bruk å gjøre..
Det er kult at alt er på stell med alle tilvalg på et slikt råskinn.

Jeg har i snitt kjørt 20 000km i sesong på en og samme sykkel, tidvis hatt flere. Jammen skulle jeg kjørt mange kveldsturer etc. For å klare det samme. For den ducatien er ikke noe å reise på tur med, og neppe noe å pendle med.

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Flere eiere + lav km stand + manglende servicehefte = rødt flagg?

Legg inn av Reodor Felgen »

kjellv skrev: 05 jun 2021, 23:33
mxman skrev: 05 jun 2021, 23:23 Hva er det de gjør på verkstedet at det er så viktig med års-service ? For meg virker det bare som et kjempe dyrt oljeskift, for at garantien skal gjelde. På bmw'n som jeg hadde på service kom den sammen med en lapp med sjekkpunkter. Skal du ha ny bremsevæske er det ekstra. For meg virker som det er dette mc-butikkene tjener penger på, servicer som gjør i hui og hast.
En får også fort et inntrykk av den som eier sykkelen når du kommer å ser på den, hvordan den er lagret. Eventuelt hvordan verkstedet der han skrur selv ser ut. Olje og bremsevæsk -skift fikser de fleste selv
Be om en kopi av serviceskjemaet neste gang du er til årsservice. Kanskje du blir overrasket over hvor omfattende den er.
Serviceskjemaet finnes vel med dokumentasjonen som medfølger ved kjøp av ny sykkel for de fleste merker, eventuelt er det lett tilgjengelig ved et google søk.

Svar