Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Raffern
Innlegg: 2
Registrert: 25 apr 2021, 15:53
Motorsykkelen din: N/A

Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av Raffern »

Hei. Jeg sitter og ser på en brukt sykkel, og er noe usikker på om dette er et godt kjøp - eller ikke.

Er da en Intruder fra 1990, så alderen er heller avskrekkende. Samtidig så leser jeg fra selger at den har kjørt snaue 106 000KM, og ved 100K ble motoren totaloverhalt. Gjør dette, dersom det elektriske er i god stand, at denne noe eldre sykkelen alikevel kan regnes som et greit kjøp? Kan jeg våge å se vekk fra alder og heller anse den som brukt, men god? Sitter forøvrig i Østerrike og her er det jo en obligatorisk årssjekk på kjøretøy slik jeg har forstått det.

Tar imot innspill med takknemlighet, ser etter en billig MC å bruke til hverdagstransport og et par lengre turer. Så den traff litt i blinken på størrelse og pris. Men ja, var det med å ikke kjøpe katta i sekken.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av AJ »

Velkommen til oss på MCsdiden.no, Raffern :vs

VS750 er vel forløperen til 800 modellen, som ble en suksess for Suzuki i mange år. 800 cruiseren lages kanskje fortsatt, for alt jeg vet?
Om 750'en var like solid som det 800 modellen viste seg å være, vet jeg ingenting om.
Men at den tåler 100.000 km og vel så det, tviler jeg ikke på.
Hva totaloverhalingen av motoren ved 100K innbefatter vites kanskje ikke? Bør uansett dokumenteres hvis jobben er gjort på verksted.

Det er selvfølgelig alltid en risiko å kjøpe en såpass gammel sykkel med den km.standen den har.
Så etter min mening uten å vite mer om denne sykkelen enn det du skriver, kan det være lurt å tenke at prisen ikke bør være høyere enn hva man har "råd til å kaste ut av vinduet".
I tillegg må man undersøke hva det vil koste å få den eksportert fra Østerrike til Norge. Og på det feltet er jeg temmelig blank... :redface .
Men det er andre her på MCsiden.no som har mer peiling og ikke minst erfaring når det gjelder kjøp av bruktimport fra utlandet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av SilverSmurfer »

Om den er et godt kjøp eller ikke vet jeg ikke, så gamle motorsykler har jeg null erfaring med og har heller ikke erfaring med motorsykler som har gått så langt.

Men siden bruksscenarioet er "hverdagstransport og et par lange turer" så tar jeg kjangsen på å nevne det jeg hadde kjøpt til slikt bruk. Honda Forza 350, det er en scooter, den er behagelig, det er godt over 50L oppbevaringsplass under sete, i tillegg er toppboks er inkludert i prisen, den har elektronisk høydejusterbar skjerm, hanskerom, full LED belysning og serviceintervaller på 12000 km der man i praksis ikke trenger å gjøre noe som helst innimellom intervallene. Og for 74000 kroner får man en splitter ny en som inkluderer toppboks.

Eventuelt kan det godt hende du finner en Forza 300 til halve prisen.

Der har du på en måte motsetningen til den du tenker på, null kilometerstand, lav risiko, relativt lav pris og ekstrem pålitelighet. Og med de lange serviceintervallene og det lave servicebehovet kan det fort bli billigere på sikt.

Hvis jeg skulle ha pendlet til jobb på sykkel så er det liten tvil om hva jeg hadde valgt.

Raffern
Innlegg: 2
Registrert: 25 apr 2021, 15:53
Motorsykkelen din: N/A

Re: Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av Raffern »

Takker for svar folkens.

Har fått tilbake en hel liste med deler som er skiftet ut fra 2015 og oppover. Alt fra gaffel til bakdemper til batteriet. (tenker på tre språk nå så vanskelig å få ut rett ord på norsk)
Føler på at det gjør at den sklir mer og mer over i potensielt ok maskin for å farte rundt på. Når jeg først bor i Alpene (flytta hit for studier - derav og prisklassen jeg tenker blir lavest mulig). Men vil som tidligere ta imot innspill med takk.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av dypen »

Hei, hvilke andre motorsykler kan du velge i innenfor ditt budsjett? Går ut fra det er snakk om å kjøpe i Østerrike og ikke import ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av SilverSmurfer »

Raffern skrev: 26 apr 2021, 17:45 Takker for svar folkens.

Har fått tilbake en hel liste med deler som er skiftet ut fra 2015 og oppover. Alt fra gaffel til bakdemper til batteriet. (tenker på tre språk nå så vanskelig å få ut rett ord på norsk)
Føler på at det gjør at den sklir mer og mer over i potensielt ok maskin for å farte rundt på. Når jeg først bor i Alpene (flytta hit for studier - derav og prisklassen jeg tenker blir lavest mulig). Men vil som tidligere ta imot innspill med takk.
Må bare huske på at sykkelen som er billigere i innkjøp ikke nødvendigvis er billigere i drift. For eksempel på biler så hopper de rett i været etter at du har kjørt ca 75000 km. Det er kanskje en grunn til at så mange deler er skiftet, og det kan fort være at du må bytte like mange.

Men jeg har nå sagt mitt om hvilken sykkel jeg ville ha valgt, men så er jeg også typen som ikke har noe i mot å kjøre rundt på en litt kjedelig sykkel med lite motorkraft. Så med lavt budsjett hadde jeg uten tvil lent mot en 125-300cc sykkel av nyere modell med lav kilometerstand i stedet for en større sykkel fra 90'tallet.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av Kjellrf »

Personlig ville jeg heller velge Kawasaki VN800, har hatt før. Morsommere å kjøre. Veit om en som hadde gått ca 150.000 km sist jeg så den for noen år siden.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Suzuki Intruder VS750 GL - fra 1990 brukt, ja eller nei?

Legg inn av MGR1 »

Raffern skrev: 26 apr 2021, 17:45 Takker for svar folkens.

Har fått tilbake en hel liste med deler som er skiftet ut fra 2015 og oppover. Alt fra gaffel til bakdemper til batteriet. (tenker på tre språk nå så vanskelig å få ut rett ord på norsk)
Føler på at det gjør at den sklir mer og mer over i potensielt ok maskin for å farte rundt på. Når jeg først bor i Alpene (flytta hit for studier - derav og prisklassen jeg tenker blir lavest mulig). Men vil som tidligere ta imot innspill med takk.
Nå vet jeg ikke prisen, men jeg hadde skygget unna. KM-standen er temmelig høy, og at det har vært slitasje er jo åpenbart av motoroverhalingen som er gjort, hva nå det innebar. Hvem som har gjort dette er også vesentlig. Jeg blir veldig skeptisk når eier har gjort slikt selv, med mindre jeg kjenner ham godt og vet han kan sine ting. På såpass gamle sykler som har gått så langt og som muligens er mekket på av ukyndige ser jeg katta sprelle i sekken på lang avstand :lol. Da skal den være veldig billig i så fall. 10-15000 kr. maks.

Svar