På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Toms
Innlegg: 11
Registrert: 21 jul 2019, 21:26
Motorsykkelen din: Snart Yamaha

På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Toms »

Heisan godtfolk. Som 46 åring har jeg nå hatt lappen snart i ett år, og motorsykkel snart i 2,5 år. Kjøpte en knall oransje Kawa ER-6n fra 2007, som fort ble min beste turkamerat. Selv på den korte tiden har jeg hatt utrolige mange flotte turer og opplevelser - men nå må noe skje. Nå ønsker jeg å kjøre lengre turer for å oppleve noe mer enn de lokale dårlige veiene, og må derfor ut på både E18 og landevei. Slike veier liker ikke min oransje følgesvenn. Det er absolutt ingenting/nada som tar i mot vinden enn det digre hodet mitt; sykkelen virker ustø så fort meteorologen sier "lett bris", og når hastigheten bikker 100 km/t.

Av ovennevnte grunn har jeg sett meg ut BMW 850 GS. Uten å ha prøvd en slik sykkel, så har jeg lest meg til at dette kan være noe jeg kommer til å like. Liker liksom tanken på å sitte nogenlunde oppreist bak en vindskjerm som tar den verste vinden, slik at jeg kan konsentrere meg om å ha det kos...

Kunne selvsagt banka rett på spørsmålet, men da hjemmekontoret ikke byr på så fryktelig mye spennende så valgte jeg den lengste vei; Er BMW 850 GS 2020/2021 mod veien å gå - eller kan dere tipse om andre tilsvarende sykler innenfor samme rammer?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av SilverSmurfer »

Sier nå alltid det samme, jo mer du forteller om hva slags turer du vil kjøre jo bedre kan forumet svare på hvilken sykkel som passer best.

Men 850 GS er jo uten tvil en helt ypperlig tursykkel til det aller meste. Andre lignende sykler blir feks Tiger 900, kanskje også Tracer 700/900, eller NC750X hvis du vil ha automatgir, eller CB500X hvis du vil ha noe litt rimeligere, samt Versys 650.

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av mogs »

Hei du! Har ikke erfaring m 850 GS men 1200 GS. Ganske sikker på det er et godt valg. BMW er ikke kjent for å slippe drit ut på markedet. Jeg så hos forhandler at 800/850 hadde en liten vindskjerm og at det var oppgradert på noen av sykklene i utstillingen til GIVI skjerm som var høyere. Det var også noe jeg endte opp med på 1200 GS jeg hadde for å få det roligere på tur. Om du bor her på østlandet er vel en tur til speed mc for å prøvekjøre greit å gjøre . For å vite om det er en sykkel som passer deg og tenkt bruk. Kommer helt sikkert flere forslag til sykkel etterhvert her . Men til syvende og sist er det ditt valg hva du ønsker deg.

Toms
Innlegg: 11
Registrert: 21 jul 2019, 21:26
Motorsykkelen din: Snart Yamaha

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Toms »

SilverSmurfer skrev: 21 apr 2021, 13:21 Sier nå alltid det samme, jo mer du forteller om hva slags turer du vil kjøre jo bedre kan forumet svare på hvilken sykkel som passer best.

Men 850 GS er jo uten tvil en helt ypperlig tursykkel til det aller meste. Andre lignende sykler blir feks Tiger 900, kanskje også Tracer 700/900, eller NC750X hvis du vil ha automatgir, eller CB500X hvis du vil ha noe litt rimeligere, samt Versys 650.
Takker - men trodde jeg skrev "lengre turer", men det kan selvsagt misforstås. Sykkelen skal brukes til absolutt "alt"; søndagsturer med gode venner til Vindfjelltunet her i Vestfold, til Norgesturer hvor jeg ønsker å få oppleve Norge på kryss og tvers. En god allrounder med andre ord. NC750X er jeg ikke interessert i. Tracer 900 GT har jeg kikket litt på, og den er interessant. Sånn prismessig ligger vel denne litt høyere enn 850`n.

Versys 650 blir vel kanskje i samme gate som den jeg har i dag?

Personalia; 185 cm og 95 kg og bor i Tønsberg. Vet ikke om Tønsberg hadde så mye å si, men da er i alle fall det sagt ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Bjerknez »

Toms skrev: 21 apr 2021, 12:59 Heisan godtfolk. Som 46 åring har jeg nå hatt lappen snart i ett år, og motorsykkel snart i 2,5 år. Kjøpte en knall oransje Kawa ER-6n fra 2007, som fort ble min beste turkamerat. Selv på den korte tiden har jeg hatt utrolige mange flotte turer og opplevelser - men nå må noe skje. Nå ønsker jeg å kjøre lengre turer for å oppleve noe mer enn de lokale dårlige veiene, og må derfor ut på både E18 og landevei. Slike veier liker ikke min oransje følgesvenn. Det er absolutt ingenting/nada som tar i mot vinden enn det digre hodet mitt; sykkelen virker ustø så fort meteorologen sier "lett bris", og når hastigheten bikker 100 km/t.

Av ovennevnte grunn har jeg sett meg ut BMW 850 GS. Uten å ha prøvd en slik sykkel, så har jeg lest meg til at dette kan være noe jeg kommer til å like. Liker liksom tanken på å sitte nogenlunde oppreist bak en vindskjerm som tar den verste vinden, slik at jeg kan konsentrere meg om å ha det kos...

Kunne selvsagt banka rett på spørsmålet, men da hjemmekontoret ikke byr på så fryktelig mye spennende så valgte jeg den lengste vei; Er BMW 850 GS 2020/2021 mod veien å gå - eller kan dere tipse om andre tilsvarende sykler innenfor samme rammer?
Her er vi alle forskjellige. Å kjøre med vindskjerm på E18 i 100km/t ++ er IKKE noe jeg foretrekker. Grunnen er turbulensen som oppstår bak vindskjermen. Vindskjermen på slike sykler fungerer best i 80km/t eller under. Det er vertfall min erfaring.

Prøvekjør en sykkel med vindskjerm i 100km/t+ før du bestemmer deg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av AJ »

Truimph har noen interessante 850 og 900 modeller, som det kanskje kan være lurt å ta en kikk på.
Og hva med KTM 890 Adventure og Ducati 950 Multistrada?

Tar også med Moto Guzzi V85 TT i samme slengen ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av dypen »

Mitt forslag blir å prøvekjøre så mange sykler som mulig og valg av sykkel i den prisklassen og sjanger som BMW 850GS er mange men nærhet til forhandler er i lengden det beste. Kan nevne noen, hva med en Honda CRF1100L Africa Twin eller Suzuki DL1050XT V-Strom eller Ducati Multistrada 950 eller Yamaha Tracer 9 GT, BMW har du allerede nevnt men 1200GS, BMW S1000 XR eller BMW F900XR Sport. Hva med KTM 890 Adventure eller en 1290 Adventure. Mine favoritter her ville være ny CRF1100 eventuelt nyere med lav kilometer 1200GS evt 1290 :thumleft Da har jeg vel nevnt alt som er på finn til rundt 200k ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Vindskjerm er finfint. Slippe alt trykket i armene og brystet av fartsvinden når man kjører!

Er det ikke bare å gå for noe med volum over literen med en gang da?

Hvorfor går du inn på Adventure-segmentet? Noen god grunn til det?

Synes du burde ha en real sportstourer i kikkerten også. Adventure og oppreist sittestilling virker å være det populære. Fine og kjøre og alt det, men er ikke noe for meg, synes det er morsommere å kjøre noe som er bittelitt sportslig orientert.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av simpson »

En ADV er like sportslig som en sportstourer, bortsett fra sittestillingen.
Ytelser, kjøreegenskaper, bremser, dempere osv overgår mange sportstouere.
Oppreist kjørestilling gjør sykkelen mer lettkjørt, bedre oversikt over hva som skjer rundt deg og ikke minst bedre å kjøre langt på.
Dette har jeg fra egen erfaring på begge typer sykkel.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Spørs hvor lang du er, evt. fysiske plager osv. jeg har to slyngplanter av noen bein, så bare det utelukker mange sykler for langtur.
Adventure er kanskje mest allround om du vil kjøre ymse veityper av ymse kvalitet.
Finnes mye bra, men hvor mye penger du ser for deg å bruke på dette er også av betydning da prisforskjellene er veldig store.
Har selv begynt å vurdere neste sykkel, selv om det antagelig ikke skjer denne sesongen om impulskontrollen er tilstede, men kanskje.
Skal i hvert fall se på årets nykommer Triumph Tiger 850 Sport, som har samme motor som Tiger 900. men er bare retunet med software.
Motoren har fått veldig mye skryt i review´s osv., ser ut til å være mye sykkel for 130K, Brembo 4-stemplers calipere, Led-lys, fargeskjerm med flere layouts på grensesnittet, rain+road kjøremoduser etc. 888cc og 85 hk

Til samme pris i BMW må du evt. ned på f750gs. Yamaha Teneré 700 koster det samme, Honda NC750X får man jo i manuell også, er billig men har en mindre motor.
Ellers så er det opp i dyrere saker Africa Twin som dessverre kun finnes i 1100cc ny, KTM, Ducati osv. som alle vel er nevnt her.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av kjellv »

Vindskjerm eller ikke vindskjerm har vært diskutert mange ganger her inne. Her finnes ingen fasit. Selvfølgelig har vindskjermen sine ulemper som blant annet turbulens og øket støy i hjelmen. Men den har også sine fordeler, særlig i dårlig vær. Selv har jeg hatt vindskjerm på alle mine sykler, og vurderer heller ingenting annet. Jeg ser fordelene med vindskjerm som større og viktigere enn ulempene. Jeg trives veldig med lengre turer, og været kan vi gjøre lite med. Ei god kåpe og en god vindskjerm er nesten nødvendig mener jeg.
Jeg var veldig fornøyd med min forrige sykkel, en Yamaha FJR1300. Den har ei god kåpe, og den har en god vindskjerm som du justerer med en elektrisk bryter på venstre holke. Du stiller den helt ned så får du vindpresset på brystkassa under hjelmen, stiller du den helt opp kan du åpne visiret uten å få regn på brillene (hvis du bruker briller). Det ligger en god del slike på finn.no for øyeblikket. Kikk litt på dem, dette er en fantastisk god tursykkel. Disse går lett langt over 200 000 km, så bli ikke skremt over at de har vært brukt noen år. Kardangdrift krever 2 dl olje hver 10000 km, og du slipper alt sølet med kjedesmøring. Vedlikeholdskostnadene er heller ikke avskrekkende. Bunnsolid sykkel med høy morrofaktor både på korte og lange turer. Det eneste den ikke er glad i er dårlige grusveier med huller og vaskebrett. Men det er det samme med alle sportstourere, de er først og fremst bygget for asfalt.

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av lazyboy »

Her er vi alle forskjellige. Å kjøre med vindskjerm på E18 i 100km/t ++ er IKKE noe jeg foretrekker. Grunnen er turbulensen som oppstår bak vindskjermen. Vindskjermen på slike sykler fungerer best i 80km/t eller under. Det er vertfall min erfaring.

Prøvekjør en sykkel med vindskjerm i 100km/t+ før du bestemmer deg.
[/quote]

Har du prøvd samme mc med en annen vindskjerm montert Bjerknez.? Noen av oss bytter serru.
Vi som er litt mere opptatt av funksjon kontra åssen vi ser ut når vi ankommer pølsebua gjør nemlig det.
Vi gjør det sannsynligvis ikke fordi vi bare vil svi av et par lapper.

Når det er sagt så er det jo ingen vindskjerm som passer for alle.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av SilverSmurfer »

Toms skrev: 21 apr 2021, 14:36 Takker - men trodde jeg skrev "lengre turer", men det kan selvsagt misforstås. Sykkelen skal brukes til absolutt "alt"; søndagsturer med gode venner til Vindfjelltunet her i Vestfold, til Norgesturer hvor jeg ønsker å få oppleve Norge på kryss og tvers.
Jeg så du skrev lengre turer ja, men for noen betyr det å kjøre 600 km på en helg. For andre betyr det å kjøre 6000 km på 10 dager. Så har du jo også noen gærninger som tenker 60 000 km på et år. :) Noe som igjen har litt å si for hva man skal forvente med tanke på bagasje osv, et annet spørsmål er jo for eksempel om du kommer til å kjøre alene på sykkelen eller om det blir mye kjøring med passasjer.

Det blir jo litt sånn at jo mer utdypende du beskriver eget behov jo bedre kan folk svare. Det sagt så har du jo valgt deg ut en sykkel som fungerer godt til aller meste. Så da er det jo egentlig bare å prøvekjøre å se hva du syntes.
Sist redigert av SilverSmurfer den 21 apr 2021, 20:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av pekle »

Angående vindskjerm, prøvde mye rart på 800GSen jeg hadde, men ingenting funka før jeg fant en veldig lav en (så vidt høyere enn instrumentene). Men på Multistradaen så har jeg nå en ekstra høy (med laminar lip) som funker utmerket opp til i alle fall 130. Den er regulerbar, men kjører nesten alltid på høyeste (er 178cm selv)

Ellers er min mening at det ikke er noe feil med 850en, men det finnes mer spennende sykler i klassen som nevnt av mange over her. Så prøv flere. En BMW bør vel helst være K eller R ;)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På tide å oppgradere sykkelen - tips?

Legg inn av dypen »

Vedrørende vindskjerm, med min vindskjerm (standard 1290) helt oppskrudd og meg på 181 er det veldig rolig sammenlignet med CB500X og 1050 Adventure som begge hadde turbulens som blir ubehagelig i lengden ... Men bytter jeg kjøreutstyr som har mere polstring og puter blir det markant ubehagelig når du har motorvei hastighet.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar