Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Heisann godtfolk!

Jeg har hatt noen diskusjoner med en kompis som kjører en 125cc Zero (el-sykkel) når det gjelder sykkelens vekt, fører, passasjer, baggasje, etc... og blir rett og slett ikke klok på noe av dette. I vognkortet til min sykkel (Suzuki GSX 650Fa '11-mod.) så står det som følger:

Egenvekt: 245 kg
Egenvekt med fører: 320 kg
Tillatt totalvekt: 455 kg
Maks nyttelast: 135 kg

I og med at det er en god stund siden jeg veide puslete 75 kg, så er vekten av meg + sykkel 355 kg :sorry
Da er det 100 kg igjen til passasjer og baggasje.

Kompisen min påstår at egenvekt er sykkel + fører. Stemmer det, eller er han helt på bærtur? I mitt hode, så er egenvekt det samme som tørrvekt på sykkel uten hverken mennesker eller drivstoff.
Det som også er litt snodig i denne sammenhengen er at han har med seg samboeren sin på Zero'en. Jeg mener at han da er langt over vektbegrensningen på den spesifikke sykkelen.
Vi blir ikke enig, så da håper jeg at noen kloke hoder her inne kan kaste litt lys over dette slik at vi kan legge diskusjonen død en gang for alle :D
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av JanK »

Egenvekt er egenvekt...

Jeg har en 200cc offroader, den veier rundt 115kg.

I følge norsk vognkort:
Tillat totalvekt 306kg
Egenvekt med fører 196 (fører regnes som 80kg, dvs 116kg egenvekt sykkel)
Tillat nyttelast inkl passasjer 110kg

Hvis jeg veier 110kg i stedet for 80kg blir tillatt nyttelast inkl passasjer 30kg mindre..

Din kompis har feil

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av Domino »

I følge Kjøretøyforskriften er egenvekt: "Vekten av kjøretøyet i fullt driftsferdig stand med permanent montert utstyr, smøreolje, vann og fulle drivstofftanker samt eventuelt reservehjul, verktøy m.v". Så uten mennesker, men med drivstoff.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Egenvekt er sykkelens vekt, og kun sykkelens vekt som du skal bruke i beregningene. Det er sykkelens vekt med olje og full drivstofftank. Men uten at montert ekstrautstyr er medregnet.

Egenvekt med fører er egenvekt med en fører beregnet til 75 kilo, hvis du veier 110 kilo så må du legge på 35 kilo i tillegg til den vekten, og trekke det i fra på bagasjevekt.

Og da blir det:

Egenvekt: 245 kg
Egenvekt med fører: 355 kg
Tillatt totalvekt: 455 kg
Maks nyttelast: 100 kg

Passasjer og bagasje går ut i fra nyttelast.

Forøvrig så kan feks veltebøyler også medføre økt vekt. Så hvis du har montert 5 kilo med beskyttelse på sykkelen din så er egenvekten 250 kilo.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av Domino »

Så når det gjelder en Zero er da nyttelasten med fulladet batteri? :lol

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av Nomade »

Plastrakett_71 skrev: 08 apr 2021, 12:44 Heisann godtfolk!

Jeg har hatt noen diskusjoner med en kompis som kjører en 125cc Zero (el-sykkel) når det gjelder sykkelens vekt, fører, passasjer, baggasje, etc... og blir rett og slett ikke klok på noe av dette.
Hva er dette for noe da? EL-mc registrert som lett-mc? Eller heter modellen Zero 125cc?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Nomade skrev: 08 apr 2021, 15:12
Plastrakett_71 skrev: 08 apr 2021, 12:44 Heisann godtfolk!

Jeg har hatt noen diskusjoner med en kompis som kjører en 125cc Zero (el-sykkel) når det gjelder sykkelens vekt, fører, passasjer, baggasje, etc... og blir rett og slett ikke klok på noe av dette.
Hva er dette for noe da? EL-mc registrert som lett-mc? Eller heter modellen Zero 125cc?
https://www.erling-sande.no/kategori/2- ... er/zero-s/

Zero S, en "Lett MC" med 157 nm torque og 0-100 på 4 sekunder...

Det er litt sinnsvakt, men innenfor regelverket, at vi har A1 sykler som akselerer fortere enn mange A sykler.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?

Legg inn av Plastrakett_71 »

Takker og bukker for alle svar :twothumbs: Jeg skrev feil: Zero'n er selvfølgelig ikke 125cc. Det jeg egentlig mente å skrive var at han har A1 førerkort og kjører Zero - my bad! :redface
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Svar