Totalt nybegynner på to hjul

Forum for fulleffekt tung-MC
Christian.johnsen
Innlegg: 15
Registrert: 29 mar 2021, 07:32
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av Christian.johnsen »

FredrikE24 skrev:
Christian.johnsen skrev: 29 mar 2021, 16:01
FredrikE24 skrev:Så må man vurdere hva du har lyst til å bruke MC til, så kan man komme med mer spesifikke råd rundt utrustning!
Mest kjøring for kjøringens del, muligens noen lengre turer, ikke bane og ikke offroad

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Skal du kjøre hver dag? En gang i uka? Skal du kjøre i regn?
Et par dager i uka ihvertfall, lite i regn men kan nok forekomme

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk



Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av niko »

Min erfaring, om du får "fot", er at dette fort baller på seg :mc7

Christian.johnsen
Innlegg: 15
Registrert: 29 mar 2021, 07:32
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av Christian.johnsen »

niko skrev:Min erfaring, om du får "fot", er at dette fort baller på seg :mc7
Skal ikke se bort ifra at det blir endel kjøring når jeg først får begynt Bilde nå har jeg ihvertfall fått litt peiling på hva jeg trenger i førsteomgang fått bekreftet at det er hjelm pengene må fokuseres på, nå er det bare å satse på at opplæringen går unna så jeg kan få begynt i år BildeBilde

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av xavi0n »

Når det kommer til kjøretimer, noen skoler slår til med en "pakkepris" så du får alt det obligatoriske pluss en time eller to til ca 23-25 tusen (her i byen i alle fall)
Min kjørelærer regnet med 20-25k for å få lappen.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Christian.johnsen
Innlegg: 15
Registrert: 29 mar 2021, 07:32
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av Christian.johnsen »

xavi0n skrev:Når det kommer til kjøretimer, noen skoler slår til med en "pakkepris" så du får alt det obligatoriske pluss en time eller to til ca 23-25 tusen (her i byen i alle fall)
Min kjørelærer regnet med 20-25k for å få lappen.
Ser det er et par her i byen som har det, fant kun enbskole medledig plass på mc kurs så får vi se om de har en grei ordning Bilde

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


mortenyas
Innlegg: 18
Registrert: 04 apr 2021, 16:30
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet
Kontakt:

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av mortenyas »

Heisann, jeg tok lappen i fjor.. og kan si..... IKKE spar på kroner på trafikkskole.. jeg hadde et reint helllllllll....... pga sjåførlærer drev enkeltmannsforetak og overbocket seg, glemmte timer, glemmte intercom på oppkjøringsdagen, rigistrerte mellomtung på meg når jeg hadde tungsykkel kjøring og teorien i boks.

Kunne vært ferdig med engang med lappen om jeg hadde gått til noen andre, men grunnet alt tullet hans, tok det rundt 4-6mnd venting for min del..... Å sparte hele 4.000kr........

Kjøreutstyr, ja hva skal man si?, Man får det man betaler?... Hansker har jeg kjøpt billigt, de fryser en fingrene av seg i, mens 400kr dyrere hansker er det levbart.
Resten av kjøreklær har jeg brukt mye penger, og er veldig fornøyd :)

Så kjøp sikkerlig, gå på sikkerlig skole :) Du vil ha så mye mer igjen for det :)

Lykke til med lappen :)
Du er ikke mann før du klarer og temme en hissig motorsykkel! :twothumbs:

Christian.johnsen
Innlegg: 15
Registrert: 29 mar 2021, 07:32
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av Christian.johnsen »

mortenyas skrev:Heisann, jeg tok lappen i fjor.. og kan si..... IKKE spar på kroner på trafikkskole.. jeg hadde et reint helllllllll....... pga sjåførlærer drev enkeltmannsforetak og overbocket seg, glemmte timer, glemmte intercom på oppkjøringsdagen, rigistrerte mellomtung på meg når jeg hadde tungsykkel kjøring og teorien i boks.

Kunne vært ferdig med engang med lappen om jeg hadde gått til noen andre, men grunnet alt tullet hans, tok det rundt 4-6mnd venting for min del..... Å sparte hele 4.000kr........

Kjøreutstyr, ja hva skal man si?, Man får det man betaler?... Hansker har jeg kjøpt billigt, de fryser en fingrene av seg i, mens 400kr dyrere hansker er det levbart.
Resten av kjøreklær har jeg brukt mye penger, og er veldig fornøyd :)

Så kjøp sikkerlig, gå på sikkerlig skole :) Du vil ha så mye mer igjen for det :)

Lykke til med lappen :)
Hvor lang tid brukte du? Utenom alt tullet?

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av tormodg »

Lykke til med kjøretimer. Jeg tok meg råd til å kjøpe absolutt alt av kjøreutstyr helt nytt, kanskje mest fordi jeg hadde null peiling selv og kviet meg for å handle utstyr på Finn.no. Satte et budsjett på 15K og endte kanskje noe høyere (hva jeg har brukt totalt på kjøreutstyr de siste årene trenger kanskje ikke kona å vite noe om). Fikk veldig god hjelp hos en MC forhandler i Oslo som hjalp meg å velge funksjonelle klær uten å sprenge budsjettet. Men finner man ting på Finn som vet hva man skal ha så er det selvsagt enklere, selv om det kanskje er større risiko for å få feil størrelse etc.

Min erfaring er at man trenger:
- både skikkelig varm/foret jakke og en tynnere «sommerjakke» til de varme dagene
- hansker som er varme og gode og lette å gripe styret med, kanskje et par sommerhansker også. Kan være greit med noen skikkelig varme som går et stykke opp på underarmen også til kalde dager.
- ryggskinne som også dekker nedre del av nakke og ikke minst korsryggen
- støvler - jeg har tre par støvler - et par som går opp på leggen, et par lær-boots og et par lette MC-sko som bare dekker nedre del av ankel. De to siste er gode å gå i (feks hvis du er på utflukt til feks shopping eller skal i møte noe sted, på jobben osv).
- regnjakke som du kan ta utenpå kjørejakka (det tar også mye av vinden når det er kaldt og surt)
- kjørebukse som er vindtett og som har uttagbart fôr
- et par gode buffer til å ha i halsen
- hjelm selvsagt, gjerne med innebygd solvisir så slipper du solbriller
- gul/oransje vest til å ha utenpå kjørejakka. Tar vind og gjør deg synlig i trafikken.

Jeg kjøpte det «varme» utstyret først, og så har jeg handlet «sommerutstyr» etterhvert. Husker sommeren 2018 da det var opp i mot 35 grader og jeg hadde bare en skikkelig varm og vindtett jakke. Det er rett og slett ikke moro å kjøre da.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg klarer meg med et par hansker(Touring, lang type), en hjelm, et par støvler, bukse og jakke. Noe mer har jeg ikke, savner ingenting heller, og kjører en hel del.

Jeg hadde også flesket til og kjøpt nytt!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av ejs »

Jeg ville tatt turen til Thansen butikken i avenyen, (ved siden av Tesla butikken) mye billig kjøreutstyr der. Har sjøl kjøpt bukse, jakke, og sommerhansker der.
Uansett.... Kjøp jakke og bukse med avtagbart for. :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 05 apr 2021, 11:17 Kjøp jakke og bukse med avtagbart for. :thumleft
... og luftelommer. Veldig behagelig på skikkelig varme sommerdager.
Men nå er det muligens luftelommer i bukser og jakker på alle merker i alle prisklasser?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av HeHy »

Hvis du er i Kristiansand og ikke har valgt kjøreskole enda kan jeg anbefale Per Ivar fra bikeevents. Veldig god opplæring med alt på stell. Holder til på glattkjøringsbanen så får god opplæring i kjøregårdøvelser. Kjørte også med gopro på følgesykkel for å vise hva en gjorde galt for lettere å forklare hva man måtte jobbe med. De har nesten 100 % bestått prosent.
Per Ivar drev/driver forresten med road racing så kjøre kan han i hvertfall!
Når jeg tok lappen i 2016 så begynte jeg helt i slutten av mars (tok teorien på forhånd) og tok første mulige oppkjøring 10. Mai. Totalkostnad for meg ble da 22k for å ta mellomtung (A hadde kostet ca 2k mer) da med litt erfaring fra å kjøre girmoped, altså clutch og giring).

Christian.johnsen
Innlegg: 15
Registrert: 29 mar 2021, 07:32
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av Christian.johnsen »

HeHy skrev:Hvis du er i Kristiansand og ikke har valgt kjøreskole enda kan jeg anbefale Per Ivar fra bikeevents. Veldig god opplæring med alt på stell. Holder til på glattkjøringsbanen så får god opplæring i kjøregårdøvelser. Kjørte også med gopro på følgesykkel for å vise hva en gjorde galt for lettere å forklare hva man måtte jobbe med. De har nesten 100 % bestått prosent.
Per Ivar drev/driver forresten med road racing så kjøre kan han i hvertfall!
Når jeg tok lappen i 2016 så begynte jeg helt i slutten av mars (tok teorien på forhånd) og tok første mulige oppkjøring 10. Mai. Totalkostnad for meg ble da 22k for å ta mellomtung (A hadde kostet ca 2k mer) da med litt erfaring fra å kjøre girmoped, altså clutch og giring).
Ble hos per da de var de eneste som hadde ledig på kurs, teori om to uker da det var første ledige som ikke kom i veien for jobb Bilde fint å høre at de er gode og seriøse Bilde


Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


Christian.johnsen
Innlegg: 15
Registrert: 29 mar 2021, 07:32
Motorsykkelen din: foreløpig ingen

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av Christian.johnsen »

ejs skrev:Jeg ville tatt turen til Thansen butikken i avenyen, (ved siden av Tesla butikken) mye billig kjøreutstyr der. Har sjøl kjøpt bukse, jakke, og sommerhansker der.
Uansett.... Kjøp jakke og bukse med avtagbart for. :thumleft
Skal sjekke thansen til helga Bilde

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Totalt nybegynner på to hjul

Legg inn av n00b »

Hei, jeg tok også lappen i fjor, og hadde ikke noen erfaring på to hjul fra tidligere (ikke engang moped). Endte opp på 25.000,- for selve lappen og brukte vel 5.000,- på klær. Kjøpte det billigste de hadde på Bullfighter. De har pakkepriser på komplett utstyr. Har i ettertid brukt en del mer penger på mer klær og utstyr, og ikke minst sykkel :knegg

Lykke til!

Svar