Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av simpson »

Jeg et strålende fornøyd med 950´en
Går bra nok, men av og til savner jeg litt den derre oh shit når forhjulet løfter seg over 200 km/t som det gjorde på 1098.
Men det går fort nok og har egenskaper og komponenter som gjør opplevelsen på landeveien ikke blir kjedelig.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

simpson skrev: 18 mar 2021, 08:05 Jeg et strålende fornøyd med 950´en
Går bra nok, men av og til savner jeg litt den derre oh shit når forhjulet løfter seg over 200 km/t som det gjorde på 1098.
Men det går fort nok og har egenskaper og komponenter som gjør opplevelsen på landeveien ikke blir kjedelig.
Og på 1098 så har man kanskje mer behov for å holde kreftene i sjakk med elektronikk. Både 950en og 890en har tross alt ikke mer krefter enn at klarer å tøyle det "manuelt". Så mistenker litt at mine spørsmål i praksis ikke er så relevante, litt annerledes om hadde blitt 1290SDR :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av simpson »

Ja du har rett i det.
1098 hadde ikke noe elektronikk i det hele tatt, ikke noe stort problem når jeg hadde den, nettopp fordi jeg ikke hadde erfaring med det og så ikke behovet.
Men den er ganske brutal så det hadde vært en hel annen sykkel med hjelp av elektronikk og hadde nok vært tryggere ved spesielt heftige gasspådrag.
Men hjelpemidler er absolutt noe som er kommet for å bli på de fleste sykler, uansett behovet så bare sett pris på at de er der den dagen de skulle hjelpe deg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av cannon »

pingvin skrev: 18 mar 2021, 09:44
simpson skrev: 18 mar 2021, 08:05 Jeg et strålende fornøyd med 950´en
Går bra nok, men av og til savner jeg litt den derre oh shit når forhjulet løfter seg over 200 km/t som det gjorde på 1098.
Men det går fort nok og har egenskaper og komponenter som gjør opplevelsen på landeveien ikke blir kjedelig.
Og på 1098 så har man kanskje mer behov for å holde kreftene i sjakk med elektronikk. Både 950en og 890en har tross alt ikke mer krefter enn at klarer å tøyle det "manuelt". Så mistenker litt at mine spørsmål i praksis ikke er så relevante, litt annerledes om hadde blitt 1290SDR :)
TC og ABS, og flere "rider aids" har betydning også på sykler med mindre ytelse. Kald asfalt, våt asfalt, grus er eksempler. Samme gjelder "slide control ".

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

cannon skrev: 18 mar 2021, 12:35 TC og ABS, og flere "rider aids" har betydning også på sykler med mindre ytelse. Kald asfalt, våt asfalt, grus er eksempler. Samme gjelder "slide control ".
Jada, og var jo slik det begynte, som rene sikkerhetssystemer. Og det er det enda og det er betryggende.

Men verden har gått videre, Rossi&Co hadde aldri kunne kjørt så fort uten elektronikk og teknologien har dryppet ned på gatesykler (og muligens til dels mer avansert på noen gatesykler da nå er std elektronikk betydelig mindre avansert enn var i MotoGP). Ikke dermed sagt at skal kjøre på landeveien som man gjør på bane (prøvde det uten suksess). Men kanskje bruke LITT av de ekstra marginene :-k

Men fair nok, spurte hva dere andre gjør og svaret er at alle kjører som før og tar ut alt i ekstra sikkerhet, vanskelig å argumentere i mot dette :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av mekkern »

Samme her-kjører som de eldre syklene og satser på TC og ABS som en ev backup hvis det skulle bli en situasjon med dårlig grep utenfor min kontroll.
:thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av dypen »

Med mindre det er noe spesielt eller jeg skal teste noe er alt aktivert her og kjørestilen er som den alltid har vært. I og med at sykkel'n er veldig motorsterk og med quickshift lar jeg det bare stå til hvis jeg er der, hjulspinn får jeg ikke og heller ikke hjulløft (det vil si du får hjulløft men begrenset). Kjenner sikkerhetsystemene slår inn og spesielt ved forbikjøring men mest i oversiktelig kurver hvor hjulløft merkes mest da sykkel'n er i "sving" ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 19 mar 2021, 08:27 Med mindre det er noe spesielt eller jeg skal teste noe er alt aktivert her og kjørestilen er som den alltid har vært. I og med at sykkel'n er veldig motorsterk og med quickshift lar jeg det bare stå til hvis jeg er der, hjulspinn får jeg ikke og heller ikke hjulløft (det vil si du får hjulløft men begrenset). Kjenner sikkerhetsystemene slår inn og spesielt ved forbikjøring men mest i oversiktelig kurver hvor hjulløft merkes mest da sykkel'n er i "sving" ...
Men da høres det jo ut som du i hvert fall "bruker" anti wheelie om forstår deg rett, du hadde kanskje vært litt mer forsiktig med gassen uten AW ifht å unngå hjulløft? Eller er du så rutinert og trygg at du ikke bryr deg så mye om litt hjulløft selv uten elektronikk og ville kjørt på samme måte?

Personlig får jeg ikke hetta om litt hjulløft ut av sving men man går jo litt av gassen og helt sikkert mer enn AW gjør (da AW balanserer det perfekt, noe jeg ikke skal skryte på meg gjør). Så vil tro jeg fort venner meg til at i slik situasjon så holder jeg bare gassen og lar AW ordne opp.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av VindR »

Jeg har fullt opp med elektronikk på sykkelen min, men jeg føler at det ikke er der for å "brukes". Det er i hvert fall ikke den tanken man bør ha mens man kjører. Med alt aktivert, så får du stort sett ikke gjort noe galt. Men det er nok en fordel å kjøre normalt og ikke kun stole på elektronikken. Da kan du fort få en overraskelse en gang du setter deg på en annen sykkel eller glemmer at du har deaktivert noe. Min personlige mening angående hjelpemidler jeg har, sett ut ifra min type kjøring:

- ABS: Kjekt å ha, har aldri slått inn. Verken på denne sykkelen eller den forrige jeg hadde. Men så klart, i nødsituasjon hvor du glemmer deg og hugger på bremsen, så kan det jo være ålreit at den ikke låser hjulet.

- Anti-Wheelie: Kjekk og ha, men ikke et must. Så klart, det er godt å kunne gire ned og gi full rulle ut av en sving eller ved forbikjøring uten å bekymre seg for å ødelegge baksiden av jakka. Etter at den har slått inn noen ganger, så lærer man seg etter hvert hvor mye man kan gi på før løftet skjer. Det er jo lamper som varsler om alt som skjer, så man kan se at "OK, så dette var grensa". Veldig anonym funksjon på denne sykkelen, du merker ikke at sykkelen bremser eller noe når den slår inn. Nå veit jeg at jeg kanskje er litt sær, men den eneste grunnen til at jeg har den på, er fordi jeg må ha sykkelen i Track-modus får å deaktivere den. Og da forsvinner klokka fra instrumentpanelet :lol

- MTC (Traction Control): Har ikke hatt noe utslag på denne heller tror jeg, men kan være kjekk i en "Oh shit" situasjon. Da spesielt på glatt føre eller at en blir overmodig med kalde dekk. Kan justeres i flere steg på denne sykkelen (hvis du har den i Track-modus). Da kan du regulere hvor mye slip du vil at den skal tillate (på en skala fra 1-9).

- MSR (Motor Slip Regulation): Jobber sammen med slipper clutchen. Hvis du girer for fort ned eller det skjer noe så bakhjulet er på tur til å låse seg, så vil hjernen på sykkelen gi akkurat nok gass til at bakhjulet ruller i stedet for å låse seg (ikke som ABS, som fungerer ved bremsing). Laget for å motvirke låsing og hopping av bakhjulet når motoren prøver å bremse det. Usikker på akkurat bruksområdene ved vanlig kjøring, men kan se for meg at den kan være kjekk ved f.eks. motorbremsing på glatt føre.

Et par som noen kanskje vil diskutere om er hjelpemidler eller bare "artig å ha":

- Cruise control: Kjekk å ha på lange kjedelige strekker. Fin for å kunne vifte litt med armene og slappe av, men jeg bruker den ærlig talt ikke så mye. Det er stort sett bare hvis jeg vil riste litt på armene.

- Quickshifter: Absolutt ikke nødvendig, men du verden så moro! Å bare kunne flippe gjennom girene, både opp og ned med perfekte girskift er utrolig tilfredsstillende. Hjelper jo litt på akselerasjonen, og kan gjøre aktiv kjøring litt mindre stressende (slipper å fikle med clutchen).

- Launch Control: Ingen kommentar :crazy: Kort sagt - Full rulle, og bare gir. All elektronikken jobber sammen og styrer resten for deg. Aldri testet den, og kan ikke se for meg nytten av den langsmed veien. Må i så fall bare være hvis man skal ha ut de siste 10-delene ved test av akselerasjon, eller ved en start på bane.

- Shift light: Hver til sitt. Personlig følger jeg mer med på veien når jeg skal gi på, enn å sjekke når instrumentpanelet sier ifra at "nå er det snart på tide å gire". Det er ikke mange gangen en trenger å gire for å holde følge med trafikken uansett ;) Vil tro denne havner litt i samme kategorien som Launch Control.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av dypen »

Med 160 hk på 215 kg tørr for 1290 SAS er det bra skyv og har du skrudd av alle hjelpemidler kan du leke deg. Jeg liker å bruke sykkel’n men skrur ikke av alt for å rase, hjelpemidlene gjør så det funker sikkert. Cruise control bruker jeg bevist for å hvile høyre hånda når jeg har dagslange turer ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 19 mar 2021, 12:46 Med 160 hk på 215 kg tørr for 1290 SAS er det bra skyv og har du skrudd av alle hjelpemidler kan du leke deg. Jeg liker å bruke sykkel’n men skrur ikke av alt for å rase, hjelpemidlene gjør så det funker sikkert. Cruise control bruker jeg bevist for å hvile høyre hånda når jeg har dagslange turer ...
Prøvde bare å få deg ut på glattisen og inrømme at du kjørte hardere med hjelpemidler. Lyktes ikke helt, men lov å prøve :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

VindR skrev: 19 mar 2021, 12:29 Jeg har fullt opp med elektronikk på sykkelen min, men jeg føler at det ikke er der for å "brukes". Det er i hvert fall ikke den tanken man bør ha mens man kjører. Med alt aktivert, så får du stort sett ikke gjort noe galt. Men det er nok en fordel å kjøre normalt og ikke kun stole på elektronikken. Da kan du fort få en overraskelse en gang du setter deg på en annen sykkel eller glemmer at du har deaktivert noe. Min personlige mening angående hjelpemidler jeg har, sett ut ifra min type kjøring:

- ABS: Kjekt å ha, har aldri slått inn. Verken på denne sykkelen eller den forrige jeg hadde. Men så klart, i nødsituasjon hvor du glemmer deg og hugger på bremsen, så kan det jo være ålreit at den ikke låser hjulet.

- Anti-Wheelie: Kjekk og ha, men ikke et must. Så klart, det er godt å kunne gire ned og gi full rulle ut av en sving eller ved forbikjøring uten å bekymre seg for å ødelegge baksiden av jakka. Etter at den har slått inn noen ganger, så lærer man seg etter hvert hvor mye man kan gi på før løftet skjer. Det er jo lamper som varsler om alt som skjer, så man kan se at "OK, så dette var grensa". Veldig anonym funksjon på denne sykkelen, du merker ikke at sykkelen bremser eller noe når den slår inn. Nå veit jeg at jeg kanskje er litt sær, men den eneste grunnen til at jeg har den på, er fordi jeg må ha sykkelen i Track-modus får å deaktivere den. Og da forsvinner klokka fra instrumentpanelet :lol

- MTC (Traction Control): Har ikke hatt noe utslag på denne heller tror jeg, men kan være kjekk i en "Oh shit" situasjon. Da spesielt på glatt føre eller at en blir overmodig med kalde dekk. Kan justeres i flere steg på denne sykkelen (hvis du har den i Track-modus). Da kan du regulere hvor mye slip du vil at den skal tillate (på en skala fra 1-9).

- MSR (Motor Slip Regulation): Jobber sammen med slipper clutchen. Hvis du girer for fort ned eller det skjer noe så bakhjulet er på tur til å låse seg, så vil hjernen på sykkelen gi akkurat nok gass til at bakhjulet ruller i stedet for å låse seg (ikke som ABS, som fungerer ved bremsing). Laget for å motvirke låsing og hopping av bakhjulet når motoren prøver å bremse det. Usikker på akkurat bruksområdene ved vanlig kjøring, men kan se for meg at den kan være kjekk ved f.eks. motorbremsing på glatt føre.

Et par som noen kanskje vil diskutere om er hjelpemidler eller bare "artig å ha":

- Cruise control: Kjekk å ha på lange kjedelige strekker. Fin for å kunne vifte litt med armene og slappe av, men jeg bruker den ærlig talt ikke så mye. Det er stort sett bare hvis jeg vil riste litt på armene.

- Quickshifter: Absolutt ikke nødvendig, men du verden så moro! Å bare kunne flippe gjennom girene, både opp og ned med perfekte girskift er utrolig tilfredsstillende. Hjelper jo litt på akselerasjonen, og kan gjøre aktiv kjøring litt mindre stressende (slipper å fikle med clutchen).

- Launch Control: Ingen kommentar :crazy: Kort sagt - Full rulle, og bare gir. All elektronikken jobber sammen og styrer resten for deg. Aldri testet den, og kan ikke se for meg nytten av den langsmed veien. Må i så fall bare være hvis man skal ha ut de siste 10-delene ved test av akselerasjon, eller ved en start på bane.

- Shift light: Hver til sitt. Personlig følger jeg mer med på veien når jeg skal gi på, enn å sjekke når instrumentpanelet sier ifra at "nå er det snart på tide å gire". Det er ikke mange gangen en trenger å gire for å holde følge med trafikken uansett ;) Vil tro denne havner litt i samme kategorien som Launch Control.
Takk for fin oppsummering :thumleft

Kjenner igjen litt funksjonene og valgmulighetene selv om SDR sikkert kommer med enda mer std enn 890 (naturlig nok med 50% mer effekt. Og 50% høyere pris...). Leste litt rundt valgmulighetene og valgte kun QS som tillegg i første omgang, flere som anbefalte dette om mente passet sykklen godt. Blir spennende å prøve.

Må innrømme ikke helt skjønt MSR (som kan få som tillegg på 890) da jo er slipper clutch, høres litt smør på flesk ut?

Var også en Track pakke men kjører ikke SÅ mye på bane og er ikke SÅ rask så får heller evt legge til det om føler ikke fungerer i det hele tatt som er.

Egentlig aldri savnet cruise control. Kanskje mest fordi så langt som overhode mulig skyr hovedveier (bruker kun sykkel til fornøyelse, null nyttekjøring).

Men litt overrasket over at føler TC (bortsett fra i nødsituajon) og AW er unødvendig på SDR, prøvekjørte SDR i fjor og sinnsykt sprek så ville trodd nyttig da, særlig AW :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av VindR »

Quote i stedet for rediger.... Jeg må slutte å gjøre dette.... Dette innlegget kan slettes!
Sist redigert av VindR den 19 mar 2021, 13:10, redigert 1 gang totalt.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av VindR »

pingvin skrev: 19 mar 2021, 12:58 Takk for fin oppsummering :thumleft

Kjenner igjen litt funksjonene og valgmulighetene selv om SDR sikkert kommer med enda mer std enn 890 (naturlig nok med 50% mer effekt. Og 50% høyere pris...). Leste litt rundt valgmulighetene og valgte kun QS som tillegg i første omgang, flere som anbefalte dette om mente passet sykklen godt. Blir spennende å prøve.

Må innrømme ikke helt skjønt MSR (som kan få som tillegg på 890) da jo er slipper clutch, høres litt smør på flesk ut?

Var også en Track pakke men kjører ikke SÅ mye på bane og er ikke SÅ rask så får heller evt legge til det om føler ikke fungerer i det hele tatt som er.

Egentlig aldri savnet cruise control. Kanskje mest fordi så langt som overhode mulig skyr hovedveier (bruker kun sykkel til fornøyelse, null nyttekjøring).

Men litt overrasket over at føler TC (bortsett fra i nødsituajon) og AW er unødvendig på SDR, prøvekjørte SDR i fjor og sinnsykt sprek så ville trodd nyttig da, særlig AW :-k
Slipper clutch er mekanisk, og er avhengig av at det er en viss friksjon mellom underlaget og dekket. Da brytes det noen plater og fjærer i systemet, som løser ut bakhjulet slik at det ikke låser seg. Problemet er hvis underlaget er glatt. Da blir det ikke nok friksjon, og ikke nok kraft, til at mekanikken utløser. Da tar MSR over, siden den er elektronisk og ikke trenger den samme kraften før den kan begynne å jobbe. Måten MSR løser ut bakhjulet på, er litt av grunnen til at det er slipper clutch i tillegg. MSR justerer på en måte motorbremsen, mens slipper clutchen slipper opp hele trykket når det er høy friksjon (altså, når bakhjulet "henger igjen" som ved en for kjapp nedgiring). Jeg håper noe av dette gav mening.

Angående det med TC og AW på SDR; Det kan ha litt med kjørestilen å gjøre. Gir jeg full gass på veldig kaldt underlag eller med kalde dekk, så er det ikke noe problem å få instrumentpanelet til å se ut som et lite juletre! Det samme hvis jeg gir full rulle ved en forbikjøring. Men jeg føler at det er fint mulig å tilpasse kjørestilen såpass på denne sykkelen, at det ikke er KRITISK å ha disse. Men jeg skal innrømme at de er kjekke å ha :)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 19 mar 2021, 12:57
dypen skrev: 19 mar 2021, 12:46 Med 160 hk på 215 kg tørr for 1290 SAS er det bra skyv og har du skrudd av alle hjelpemidler kan du leke deg. Jeg liker å bruke sykkel’n men skrur ikke av alt for å rase, hjelpemidlene gjør så det funker sikkert. Cruise control bruker jeg bevist for å hvile høyre hånda når jeg har dagslange turer ...
Prøvde bare å få deg ut på glattisen og inrømme at du kjørte hardere med hjelpemidler. Lyktes ikke helt, men lov å prøve :knegg
:)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar