Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

pingvin skrev: 15 mai 2021, 22:55
FredrikE24 skrev: 15 mai 2021, 22:14 Ved å kline inn bremsen og med ABS blir det selvsagt lengre bremselengde, men stopplengde trenger ikke bli det med en urutinert fører.
Det var i hvert fall slik tidligere, at en erfaren motorsyklist hadde kortere bremselengde uten ABS, men utviklingen går jo videre og mener å ha sett tester hvor kortere med ABS enn med selv med "proffe" sjåfører?

Kanskje beste, om føler seg trygg på å bremse til på grensen for slipp, å gjøre det også i nødsituasjon, men kanskje tøye strikken enda litt lengre enn kunne gjort uten ABS?
Det er nå slik da, at om jeg skal bruke innøvd teknikk så må jeg finne det perfekte bremsetrykket. Det tar noen millisekunder ekstra det. Så derfor jeg nevnte stopplengde. Den blir ikke nødvendigvis lenger med ABS.

Jeg for min del skal ha maks uflaks for å tippe rundt. Da skal jeg ha stive armer, flaks og timing med en hump i veien. Har provosert det frem et par ganger, men ABS griper inn kjapt og får bakhjulet ned..

For å svare direkte på spørsmålet til trådstarter så er svaret mitt nei.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 15 mai 2021, 23:18 Hvis det er tørr asfalt flipper sykkelen rundt før forhjulet slipper..
Det kan vel stemne hvis du slipper opp bremsen før svingpunket, selv om jeg tror at fremhjulsslipp inntreffer rett fram også, med litt for brått bremsetrykk. Jeg bremser som regel langt inn mot apex, og litt for hard brems vil da medføre hjulslipp og en "lowside". Skjer ofte på bane. Jeg har aldri opplevd det på vei, pusher ikke grensene der.
Dette er nok den vanligste krasj-årsaken i racing.
Brems inn mot apex er en av teknikkene man bør/kan trene på bane. Teknikken gir fantastisk flyt, rytme og stabilitet i sykkelen.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 16 mai 2021, 02:10
mekkern skrev: 15 mai 2021, 23:18 Hvis det er tørr asfalt flipper sykkelen rundt før forhjulet slipper..
Det kan vel stemne hvis du slipper opp bremsen før svingpunket, selv om jeg tror at fremhjulsslipp inntreffer rett fram også, med litt for brått bremsetrykk. Jeg bremser som regel langt inn mot apex, og litt for hard brems vil da medføre hjulslipp og en "lowside". Skjer ofte på bane. Jeg har aldri opplevd det på vei, pusher ikke grensene der.
Dette er nok den vanligste krasj-årsaken i racing.
Brems inn mot apex er en av teknikkene man bør/kan trene på bane. Teknikken gir fantastisk flyt, rytme og stabilitet i sykkelen.
Jeg snakker om gatebruk og normal kjøring opp til ca 100 kmh.
Normalt vil jeg ikke ha spesielt behov for å bruke nær max bremsevirkning etter vei.
Hvis en hugger inn bremsen så vil forhjulet slippe da vekten ikke rekker å legge seg på forhjulet.

Hvis en ligger med skikkelig nedlegg/ nær grepsgrensen i sving og hugger inn bremsen så lowsider man uansett..
Man må skille litt på kjøring på bane/ vei...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 16 mai 2021, 07:51
cannon skrev: 16 mai 2021, 02:10
mekkern skrev: 15 mai 2021, 23:18 Hvis det er tørr asfalt flipper sykkelen rundt før forhjulet slipper..
Det kan vel stemne hvis du slipper opp bremsen før svingpunket, selv om jeg tror at fremhjulsslipp inntreffer rett fram også, med litt for brått bremsetrykk. Jeg bremser som regel langt inn mot apex, og litt for hard brems vil da medføre hjulslipp og en "lowside". Skjer ofte på bane. Jeg har aldri opplevd det på vei, pusher ikke grensene der.
Dette er nok den vanligste krasj-årsaken i racing.
Brems inn mot apex er en av teknikkene man bør/kan trene på bane. Teknikken gir fantastisk flyt, rytme og stabilitet i sykkelen.
Jeg snakker om gatebruk og normal kjøring opp til ca 100 kmh.
Normalt vil jeg ikke ha spesielt behov for å bruke nær max bremsevirkning etter vei.
Hvis en hugger inn bremsen så vil forhjulet slippe da vekten ikke rekker å legge seg på forhjulet.

Hvis en ligger med skikkelig nedlegg/ nær grepsgrensen i sving og hugger inn bremsen så lowsider man uansett..
Man må skille litt på kjøring på bane/ vei...
Hugge inn bremsen er jo dumt, og med nedlegg er det "god natt". Men bremsing inn mot apex på landevei er gull. Max bremsevirkning tror jeg aldri jeg har brukt på vei.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

Spørsmålet mitt ifht nødsituasjon koker jo mest ned til om ABS har blitt så bra at kortere bremselengde enn uten ABS uansett hvor erfarne og dyktig man anser seg for å være. Og er kanskje ikke ett riktig svar på dette en gang, om har latest&greatest ABS er jeg rimelig sikker på betydelig bedre enn 1. generasjons ABS, men om en (veldig) god sjåfør fremdeles er bedre, det vet jeg ikke. Mulig også type sykkel, type dekk, temperatur, underlag etc vil påvirke om ABS "slår" uten?

Og så er det noe med om selv en god sjåfør rekker å reagere optimalt om en plutselig nødsituasjon oppstår. Enklere på bane når 100% forberedt på at skal bremse max., eller om øver nødbrems "hjemme".

Prøver med på ENDA et postulat da, litt som FN sikkerhetsråd skal prøve å bli enig om felles uttalelse :D :

"Med ABS skal man ikke være redd for å klemme til litt ekstra om man ser at nødvendig for å stoppe i tide".

Er jo verdt et forsøk om ser at ellers vil kollidere :confused

Nå registrerer jeg jo at dere som svarer her antagelig er gode sjåfører med bevisst forhold til dette med god bremseteknikk og trener på dette. Kjørte lang tur på Himmelspretten og var utrolig mange ute og kjørte. Og de aller fleste kjører rolig, så rolig at tror mange egentlig ikke bremser noe særlig i det hele tatt. Og ville forundre meg om mange av disse likevel trente mye på nødbrems, så er nok i hvert fall riktig at for mange vil korte ABS bremselengden.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av Geiroe »

mekkern skrev: 15 mai 2021, 23:18 Hvis det er tørr asfalt flipper sykkelen rundt før forhjulet slipper..
Var innom kjøregården på Sem trafikkstasjon, og trente litt på nødbrems. Jeg fikk forhjulslipp på min VF1000 uten at bakhjulet nødvendigvis var over bakken. Stopplengda blir da betydelig lengre fordi man da må slippe opp, og bremse igjen.
Det var en lettsykkel som også øvde, og han gikk rett i bakken, så ikke at bakhjulet løfta seg, jeg sto omtrent rett ved siden av å så på. Greit å øve litt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av mekkern »

:thumleft Hvis en bare smekker inn bremsen så slipper det.. :thumleft

Veldig greit å trene litt innimellom da det normalt ikke er behov for nødbrems.
Hadde en opplevelse for noen år siden da jeg var uoppmerksom på at Traileren med svanehenger forran meg bremset brått uten fungerende bremselys og da hadde jeg en panikkbrems og blokkerte forhjulet et øyeblikk før jeg fikk kontroll igjen. - det er i slike tilfeller jeg synes det er bra med slikt system som ABS i bakgrunnen.
:prf

Men nå kjører vel jeg som en dass med mye flaks på mc, siden jeg ikke har tryna/kræsja i trafikken siden -79 på 2 hjuling.
Snittfarten er nok også synkende år for år vil jeg tro.... :gk :gk

Kjør smooth.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av simpson »

pingvin skrev: 16 mai 2021, 09:32

Prøver med på ENDA et postulat da, litt som FN sikkerhetsråd skal prøve å bli enig om felles uttalelse :D :

"Med ABS skal man ikke være redd for å klemme til litt ekstra om man ser at nødvendig for å stoppe i tide".

Er jo verdt et forsøk om ser at ellers vil kollidere :confused
Nå er det stor forskjell på både sykkel og hvor god elektronikken er.
På BMW F800GS slo ABS inn ved før full brems på tør, fin vei i sommertemperatur, på Multistrada et det bare å dra inn alt du har og har enda ikke slått inn på asfalt.
Men du har sikkert som meg, en hel haug av ABS settinger, så du må bare prøve og se hva du liker og sette settinga etter det.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av Gammelsmurfen »

cannon skrev: 16 mai 2021, 09:31
mekkern skrev: 16 mai 2021, 07:51
cannon skrev: 16 mai 2021, 02:10
mekkern skrev: 15 mai 2021, 23:18 Hvis det er tørr asfalt flipper sykkelen rundt før forhjulet slipper..
Det kan vel stemne hvis du slipper opp bremsen før svingpunket, selv om jeg tror at fremhjulsslipp inntreffer rett fram også, med litt for brått bremsetrykk. Jeg bremser som regel langt inn mot apex, og litt for hard brems vil da medføre hjulslipp og en "lowside". Skjer ofte på bane. Jeg har aldri opplevd det på vei, pusher ikke grensene der.
Dette er nok den vanligste krasj-årsaken i racing.
Brems inn mot apex er en av teknikkene man bør/kan trene på bane. Teknikken gir fantastisk flyt, rytme og stabilitet i sykkelen.
Jeg snakker om gatebruk og normal kjøring opp til ca 100 kmh.
Normalt vil jeg ikke ha spesielt behov for å bruke nær max bremsevirkning etter vei.
Hvis en hugger inn bremsen så vil forhjulet slippe da vekten ikke rekker å legge seg på forhjulet.

Hvis en ligger med skikkelig nedlegg/ nær grepsgrensen i sving og hugger inn bremsen så lowsider man uansett..
Man må skille litt på kjøring på bane/ vei...
Hugge inn bremsen er jo dumt, og med nedlegg er det "god natt". Men bremsing inn mot apex på landevei er gull. Max bremsevirkning tror jeg aldri jeg har brukt på vei.
Enig i at det er best å unngå for hard bremsing i sving, men må man så må man. Det finnes også systemer som vil kunne forhindre alt for heftig bremsing med nedlegg.
Optimised Cornering ABS (OCABS), har muligens flere navn også, men prinsippet er sensor som monitorerer sykkelens vinkel og vil være "snill" på bremsene om man har nedlegg. Det vil selvsagt øke bremselengden en del, men tross alt bedre om man kanskje kan unngå at sykkelen reiser seg mye eller flipper over.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 16 mai 2021, 11:38
pingvin skrev: 16 mai 2021, 09:32

Prøver med på ENDA et postulat da, litt som FN sikkerhetsråd skal prøve å bli enig om felles uttalelse :D :

"Med ABS skal man ikke være redd for å klemme til litt ekstra om man ser at nødvendig for å stoppe i tide".

Er jo verdt et forsøk om ser at ellers vil kollidere :confused
Nå er det stor forskjell på både sykkel og hvor god elektronikken er.
På BMW F800GS slo ABS inn ved før full brems på tør, fin vei i sommertemperatur, på Multistrada et det bare å dra inn alt du har og har enda ikke slått inn på asfalt.
Men du har sikkert som meg, en hel haug av ABS settinger, så du må bare prøve og se hva du liker og sette settinga etter det.
ABS aktiveres når differansen mellom rotasjonshastighet på for- og bakhjul avviker fra tilnærmet null.

Forhjulslipp har litt med sykkelen å gjøre også. Jawaen jeg har, suger bremsene hardt på.. Ikke fordi klossene biter dårlig på skiva, men gaffelen bøyer seg og forhjulet låses. Går forutsigbart rett frem, så slik sett ikke noe problem, men man må kjøre deretter i bytrafikken..

Ser for meg at F800GS har litt samme stilen.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av Solo-rider »

Ja Electronic Rides Aids har jeg litt av på sykkelen jeg har nå. Bare kjørt ca 3000 km så langt i år med den. :mk

Testet litt ut bremsene og har foretatt "nødbremsing" i rundt 70km/t. Dynamic Brake Control systemet fungerer i alle fall bra. ( torque intervention to maximize braking power to rear wheel) Dvs enkelt oversatt at når en nødbremser med forbremsen, så går den også over på bakbrems.
Ingen løft med bakenden under min testing.

Ellers så har sykkelen disse hjelpesystemene ( Alle pakkene som beskrevet under):
Stock, it comes with the essentials: Basic ABS (switchable), 2 ride modes (Rain/Road), BMW’s switchable ASC (only wheelie when you want to), Dynamic Brake Control ( torque intervention to maximize braking power to rear wheel), and Hill Start Control. You also get the two-way adjustable windscreen (not that special, you need tools), super readable TFT display, LED lights, and so on.

Then come the “Packages.” I’ll cut to the chase and tell you you’re going to want the “Select Package” because it’s everything: Dynamic ESA (electronic suspension adjustment), DTC (lean sensor-equipped traction control), ABS Pro (cornering ABS), Gear Shift Assist Pro (a.k.a. up/down quick shifting), Keyless Ride, and additional “Pro” Rider modes including a mode that can be customized. The Select Package also integrates heated grips, cruise control, tire pressure monitoring.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 16 mai 2021, 15:10
simpson skrev: 16 mai 2021, 11:38
pingvin skrev: 16 mai 2021, 09:32

Prøver med på ENDA et postulat da, litt som FN sikkerhetsråd skal prøve å bli enig om felles uttalelse :D :

"Med ABS skal man ikke være redd for å klemme til litt ekstra om man ser at nødvendig for å stoppe i tide".

Er jo verdt et forsøk om ser at ellers vil kollidere :confused
Nå er det stor forskjell på både sykkel og hvor god elektronikken er.
På BMW F800GS slo ABS inn ved før full brems på tør, fin vei i sommertemperatur, på Multistrada et det bare å dra inn alt du har og har enda ikke slått inn på asfalt.
Men du har sikkert som meg, en hel haug av ABS settinger, så du må bare prøve og se hva du liker og sette settinga etter det.
ABS aktiveres når differansen mellom rotasjonshastighet på for- og bakhjul avviker fra tilnærmet null.

Forhjulslipp har litt med sykkelen å gjøre også. Jawaen jeg har, suger bremsene hardt på.. Ikke fordi klossene biter dårlig på skiva, men gaffelen bøyer seg og forhjulet låses. Går forutsigbart rett frem, så slik sett ikke noe problem, men man må kjøre deretter i bytrafikken..

Ser for meg at F800GS har litt samme stilen.
Ja, både ABS og TC går jo bare på proxer som måler differanse på for/bakhjul.
Men på Ducatien er elektronikken mye mer avansert enn på F800GS med 7 ABS og 5 TC innstillinger som gjør at du selv kan bestemme hvor mye avvik du vil ha før systemet slår inn. På F800GS er det enten av eller på med ABS og TC.
Tror nok at kanskje den nye 850GS har fått litt forbedret elektronikk, men GS generelt, uavhengig modell har vesentlig dårligere funksjoner og muligheter enn alle andre merker i samme segmentet.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

Mye bra innspill og som flere innpå, om man hugger inn bremsene så får ikke dekket tid til å øke kontaktflaten som igjen gir bedre bremse-effekt og da slipper tidligere. Riktignok redder (antagelig) ABSen deg fra velt i første omgang men man får lengre bremselengde. Tenker jeg.

Så da er jeg overbevist, bremse hardt men kontrollert og progressivt også ved nødbrems, blir det hakket for hardt så har man ABSen i bakhånd. Altså IKKE bremse max og la ABSen orden opp. Takk for veldig gode innspill :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av xavi0n »

På en kjøretime jeg hadde gjorde instruktøren et poeng av nettop dette, først stopp fra 60 med inngrep fra abs, så stopp fra 60 med max brems uten at abs slo inn.
Stoppet nesten 2 meter tidligere når man ikke var på abs, dette gjaldt en mt-07
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, og det sier seg selv egentlig. Det er viktig å ha rett fokus mtp. Bremsing. Ser det er mange ute på Internett som har kjørt i mange mange år og som nå har fått ABS og da slapper veldig av mtp. Presis og effektiv bremseteknikk. Det er mye rar kjøring der ute, både med meg selv og med de jeg kjører tur med(som typisk ikke kjører så mye i løpet av et år, har hatt lappen i mange år og som har typ en langtur i året)

Det er jo ikke det at man er direkte fucked om man støtter seg på ABS og disse kjøremodusene, men tror man kan ha best kontroll når hjula ruller og demping og ramme ikke forstyrres.

Jeg kunne tenkt meg en tur på Rudskogen igjen, få kjørt meg inn litt igjen. Man blir litt slapp med å trene på god kjøreteknikk etter en tid.

Hadde ifjor en nødbrems med unnamanøver på tur en grytidlig morgen. Holdt vel 100 på en landevei når en elgku med kalv kom løpende ut av skauen fra venstre. Løste ikke ut ABSen og fikk ned farten til ca 20(motoren stoppet i 6.giret med god margin) og kom meg bak ræva på kalven. Hadde det kommet trafikk i mot måtte jeg ha funnet på noe annet. At jeg lå akkurat på punktet hvor det skulle til å slippe er jeg meget sikker på. Har i ettertid blitt mye mer påpasselig i skumring, selv om man vet at slikt kan skje når som helst.
Sist redigert av FredrikE24 den 16 mai 2021, 21:43, redigert 1 gang totalt.

Svar