Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Forum for fulleffekt tung-MC
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av mekkern »

På "bastarden" har jeg sånn ca 160+hk på 200kg uten noen hjelpemidler.. aldri følt noe mangler der :crazy: ... vil jeg ha hjulet opp så går det opp. vil jeg spinne så kan jeg det..bremser er så mye som underlaget/dekka greier... på tørr asfalt så slår sykkelen rundt før noe slipper..både aks og brems..
På vått er jeg litt pingle..
Men skulle jeg presset grenser på vei så... da hadde det nok gått dritt uansett-helt plutslig...uansett hjelpemidler..

På indianeren (FTR1200srr)ca130+hk, kjører jeg egentlig likt som de "analoge" når jeg fikk på normale dekk.. de originale laget juletre av dash når jeg gav gass på e18 i regn-på 6 gearet.. søppeldekk på vått.. anti wheelie er jo bare anti-gøy med den sykkelen.. "rain/standard" *mas lean sensetive abs er kjekk i bakgrunnen-spesielt på grus funker den bra. :prf så denne kjører jeg i "sport/Track" for kun tc/abs og max gassrespons.
Ulempen med TC er lavere akselrasjon og toppfart på grus-men går jo "greit" allikevel.. :roll

Så dette har nok mye med sykkeltype og hvor mye kontroll fører ønsker selv..

For "normal" kjøring etter offentlig vei føler jeg at det er ABS som ligger i bakgrunn ved førerfeil/panikk/søl som er det fremste med henblikk på sikkerheten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

VindR skrev: 19 mar 2021, 13:09 Slipper clutch er mekanisk, og er avhengig av at det er en viss friksjon mellom underlaget og dekket. Da brytes det noen plater og fjærer i systemet, som løser ut bakhjulet slik at det ikke låser seg. Problemet er hvis underlaget er glatt. Da blir det ikke nok friksjon, og ikke nok kraft, til at mekanikken utløser. Da tar MSR over, siden den er elektronisk og ikke trenger den samme kraften før den kan begynne å jobbe. Måten MSR løser ut bakhjulet på, er litt av grunnen til at det er slipper clutch i tillegg. MSR justerer på en måte motorbremsen, mens slipper clutchen slipper opp hele trykket når det er høy friksjon (altså, når bakhjulet "henger igjen" som ved en for kjapp nedgiring). Jeg håper noe av dette gav mening.
Ga mye mening og vil tro du har satt deg bedre inn i dette enn snittet, mange takk :thumleft
VindR skrev: 19 mar 2021, 13:09 Angående det med TC og AW på SDR; Det kan ha litt med kjørestilen å gjøre. Gir jeg full gass på veldig kaldt underlag eller med kalde dekk, så er det ikke noe problem å få instrumentpanelet til å se ut som et lite juletre! Det samme hvis jeg gir full rulle ved en forbikjøring. Men jeg føler at det er fint mulig å tilpasse kjørestilen såpass på denne sykkelen, at det ikke er KRITISK å ha disse. Men jeg skal innrømme at de er kjekke å ha :)
Skjønner :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 19 mar 2021, 14:57 På "bastarden" har jeg sånn ca 160+hk på 200kg uten noen hjelpemidler.. aldri følt noe mangler der :crazy: ... vil jeg ha hjulet opp så går det opp. vil jeg spinne så kan jeg det..bremser er så mye som underlaget/dekka greier... på tørr asfalt så slår sykkelen rundt før noe slipper..både aks og brems..
På vått er jeg litt pingle..
Men skulle jeg presset grenser på vei så... da hadde det nok gått dritt uansett-helt plutslig...uansett hjelpemidler..
Nja, kan jo hende elektronikken er det som gjør forskjellen men om lurt å satse alt på det jo en annen sak ;)
mekkern skrev: 19 mar 2021, 14:57 På indianeren (FTR1200srr)ca130+hk, kjører jeg egentlig likt som de "analoge" når jeg fikk på normale dekk.. de originale laget juletre av dash når jeg gav gass på e18 i regn-på 6 gearet.. søppeldekk på vått.. anti wheelie er jo bare anti-gøy med den sykkelen.. "rain/standard" *mas lean sensetive abs er kjekk i bakgrunnen-spesielt på grus funker den bra. :prf så denne kjører jeg i "sport/Track" for kun tc/abs og max gassrespons.
Ulempen med TC er lavere akselrasjon og toppfart på grus-men går jo "greit" allikevel.. :roll

Så dette har nok mye med sykkeltype og hvor mye kontroll fører ønsker selv..

For "normal" kjøring etter offentlig vei føler jeg at det er ABS som ligger i bakgrunn ved førerfeil/panikk/søl som er det fremste med henblikk på sikkerheten.
Ja, du har nok rett i det med ABS. Må innrømme at ingen stor bakhjulskjører, at forhjulet hovrer over bakken er helt greit men skikkleig på bakhjulet er ikke min greie så AW blir nok på ;-)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Pistoneros
Innlegg: 15
Registrert: 02 apr 2020, 23:24
Motorsykkelen din: Hornet 600/900/Ducati 1198S/KTM SA 1290

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av Pistoneros »

Nå på våren med lav asfalt temperatur, varierende mellom tørt og vått med fare for grus og andre ugreie ting har jeg alt på ON, til og med varme i holker og sete står PÅ nå. Så får vi justere etter hva som er hensiktsmessig.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

Pistoneros skrev: 21 mar 2021, 19:52 Nå på våren med lav asfalt temperatur, varierende mellom tørt og vått med fare for grus og andre ugreie ting har jeg alt på ON, til og med varme i holker og sete står PÅ nå. Så får vi justere etter hva som er hensiktsmessig.
Sikkert lurt å begynne med max assistanse, ja :knegg

Får ellers takke for innspill fra alle, gir kanskje inntrykk av at skal kjøre helt ape, men var litt for å se om fikk røyket ut om noen bruker hjelpemidlene mer aktivt. I realiteten blir det både bevisst og ubevisst helt sikkert å kjøre som før. Men når først har disse hjelpemidlene så nyttig å litt bevisst forhold til de selv om ikke aktivt utnytter de. Tenker jeg da :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av cannon »

ABS er en ren sikkerhetsmekanisme. Brukes så vidt jeg vet ikke i racing, fordi det ikke bidrar til raskere runder.
Tc, lif, slide osv er hjelpemidler for å kunne optimalisere hastighet, særlig ved svinggjennomføring. På moderne sykler er de gjerne kombinert med en 6-akset "IMU" som gir korrigerende signaler til ECU rundt og langs 3 gyroakser. Jeg ser ingen grunn til å endre kjørestil på vei selv om disse hjelpemidlene er der. De bare er der, og de fungerer svært godt.
På bane tunes det svært mye på disse signalene. Der er poenget å redusere "virkningen" så langt ned mot null som mulig, for å kunne gi fører størst mulig kontroll over gasspådraget.
En kuriositet: British SuperBike tillates ikke TC.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

cannon skrev: 22 mar 2021, 07:00 ABS er en ren sikkerhetsmekanisme. Brukes så vidt jeg vet ikke i racing, fordi det ikke bidrar til raskere runder.
Tc, lif, slide osv er hjelpemidler for å kunne optimalisere hastighet, særlig ved svinggjennomføring. På moderne sykler er de gjerne kombinert med en 6-akset "IMU" som gir korrigerende signaler til ECU rundt og langs 3 gyroakser. Jeg ser ingen grunn til å endre kjørestil på vei selv om disse hjelpemidlene er der. De bare er der, og de fungerer svært godt.
På bane tunes det svært mye på disse signalene. Der er poenget å redusere "virkningen" så langt ned mot null som mulig, for å kunne gi fører størst mulig kontroll over gasspådraget.
En kuriositet: British SuperBike tillates ikke TC.
Ja, er vel det som er optimalt, at hjelpemidlene slår inn akkurat så sent at ikke merker de :D Tenker begynner med "ROAD" som står på default, hvis på noe tidspunkt merker at noe slår inn litt tidlig så kan jeg gå på "SPORT".

Times tur i dag, fremdeles litt for kaldt og skitne veier til at kjørte veldig fort men prøvde meg frem med quickshifteren og allerede vent med til den :) Så for meg at mest når skulle gire på full gass men funker fint når girer opp uansett, prøver uansett å matche turtall når girer så blir smooth. Funket nedover også for så vidt men får prøve meg frem litt mer om clutcher ved nedgiring.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av VindR »

pingvin skrev: 22 mar 2021, 17:10 Ja, er vel det som er optimalt, at hjelpemidlene slår inn akkurat så sent at ikke merker de :D Tenker begynner med "ROAD" som står på default, hvis på noe tidspunkt merker at noe slår inn litt tidlig så kan jeg gå på "SPORT".

Times tur i dag, fremdeles litt for kaldt og skitne veier til at kjørte veldig fort men prøvde meg frem med quickshifteren og allerede vent med til den :) Så for meg at mest når skulle gire på full gass men funker fint når girer opp uansett, prøver uansett å matche turtall når girer så blir smooth. Funket nedover også for så vidt men får prøve meg frem litt mer om clutcher ved nedgiring.
Bare ha i bakhodet at quickshifteren er laget for oppgiring ved akselerasjon, og nedgiring på litt turtall.

Dvs:
- Oppover så fungerer det absolutt best hvis du gir gass (for all del, trenger ikke FULL gass), og kan bli rykkete hvis du bruker den mens du bare holder farten.
- Nedover så fungerer den best hvis du har litt turtall. Det har vært folk som klager over at den er ubrukelig ved nedgiring, fordi det rykker så i sykkelen. Men den er laget for å fungere best ved nedgiring hvis turtallet på nåværende gir er >3500rpm (slik cirka). Jeg merker i hvert fall stor forskjell på sykkelen min om jeg har lavt eller middels/høyt turtall ved nedgiring. MYE glattere ved middels/høyt. Ved lavt turtall er det nok best å fortsatt bruke clutch.

Bare noe å ha i bakhodet hvis du ikke er vant til quickshift ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av cannon »

VindR skrev: 23 mar 2021, 02:56
pingvin skrev: 22 mar 2021, 17:10 Ja, er vel det som er optimalt, at hjelpemidlene slår inn akkurat så sent at ikke merker de :D Tenker begynner med "ROAD" som står på default, hvis på noe tidspunkt merker at noe slår inn litt tidlig så kan jeg gå på "SPORT".

Times tur i dag, fremdeles litt for kaldt og skitne veier til at kjørte veldig fort men prøvde meg frem med quickshifteren og allerede vent med til den :) Så for meg at mest når skulle gire på full gass men funker fint når girer opp uansett, prøver uansett å matche turtall når girer så blir smooth. Funket nedover også for så vidt men får prøve meg frem litt mer om clutcher ved nedgiring.
Bare ha i bakhodet at quickshifteren er laget for oppgiring ved akselerasjon, og nedgiring på litt turtall.

Dvs:
- Oppover så fungerer det absolutt best hvis du gir gass (for all del, trenger ikke FULL gass), og kan bli rykkete hvis du bruker den mens du bare holder farten.
- Nedover så fungerer den best hvis du har litt turtall. Det har vært folk som klager over at den er ubrukelig ved nedgiring, fordi det rykker så i sykkelen. Men den er laget for å fungere best ved nedgiring hvis turtallet på nåværende gir er >3500rpm (slik cirka). Jeg merker i hvert fall stor forskjell på sykkelen min om jeg har lavt eller middels/høyt turtall ved nedgiring. MYE glattere ved middels/høyt. Ved lavt turtall er det nok best å fortsatt bruke clutch.

Bare noe å ha i bakhodet hvis du ikke er vant til quickshift ;)
Enig. Ved oppgiring: jevn akselerasjon og hold gassen konstant, ikke prøv å regulere gass for å avlaste girkasse etc.
Ved nedgiring: motorbrems, gjerne en del turtall, og gå av gass akkurat når man girer ned, gjerne 2-3 gir ned, på rappen, uten mellomgass eller opphold.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

cannon skrev: 23 mar 2021, 10:04
VindR skrev: 23 mar 2021, 02:56
pingvin skrev: 22 mar 2021, 17:10 Ja, er vel det som er optimalt, at hjelpemidlene slår inn akkurat så sent at ikke merker de :D Tenker begynner med "ROAD" som står på default, hvis på noe tidspunkt merker at noe slår inn litt tidlig så kan jeg gå på "SPORT".

Times tur i dag, fremdeles litt for kaldt og skitne veier til at kjørte veldig fort men prøvde meg frem med quickshifteren og allerede vent med til den :) Så for meg at mest når skulle gire på full gass men funker fint når girer opp uansett, prøver uansett å matche turtall når girer så blir smooth. Funket nedover også for så vidt men får prøve meg frem litt mer om clutcher ved nedgiring.
Bare ha i bakhodet at quickshifteren er laget for oppgiring ved akselerasjon, og nedgiring på litt turtall.

Dvs:
- Oppover så fungerer det absolutt best hvis du gir gass (for all del, trenger ikke FULL gass), og kan bli rykkete hvis du bruker den mens du bare holder farten.
- Nedover så fungerer den best hvis du har litt turtall. Det har vært folk som klager over at den er ubrukelig ved nedgiring, fordi det rykker så i sykkelen. Men den er laget for å fungere best ved nedgiring hvis turtallet på nåværende gir er >3500rpm (slik cirka). Jeg merker i hvert fall stor forskjell på sykkelen min om jeg har lavt eller middels/høyt turtall ved nedgiring. MYE glattere ved middels/høyt. Ved lavt turtall er det nok best å fortsatt bruke clutch.

Bare noe å ha i bakhodet hvis du ikke er vant til quickshift ;)
Enig. Ved oppgiring: jevn akselerasjon og hold gassen konstant, ikke prøv å regulere gass for å avlaste girkasse etc.
Ved nedgiring: motorbrems, gjerne en del turtall, og gå av gass akkurat når man girer ned, gjerne 2-3 gir ned, på rappen, uten mellomgass eller opphold.
Kjemepgreier, takknemlig for alle tips :-) Finner gjerne ut av slikt etterhvert uansett men kjekt å gå litt mer rett på mål :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

Sikkert noe mange (alle?) har skjønt allerede...men gikk lys opp for meg i dag når leste innlegg på 790/890 forum. Og egentlig ekstremt viktig så i tilfelle andre enn meg ikke har tenkt over dette, så tar jeg det med.

Har hele tiden tenkt at ABS er kjekt i tilfelle går for hardt på bremsen eller bremser på glatt underlag og låser hjulet, så kan ABSen redde meg. Og det stemmer jo.

MEN, det ikke tenkt på er at er at om oppstår situasjon rett foran deg "SKAL" du panikkbremse, altså bare klemme til og la ABSen gjøre jobben da dette gir kortest bremselengde men uten at du velter. Jeg ville nok automatisk bremset slik at ikke låste hjulet og siden ikke er Marquez, fått lengre bremselengde. Som i ytterste konsekvens er forskjellen mellom liv og død.

Men mulig andre ser annerledes på dette?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

Tja.. Jeg øver en del på bremsing, og å bremse så hardt man klarer uten å skli(med påfølgende ABS aktivering) er etter min mening det beste. På tørr asfalt kan jeg bremse så hardt at øya omtrent spretter ut kun med langefingeren. Da ligger jeg så nære slipp som det er mulig. Servobremser hjelper meg her, i tillegg til at bakbremsen doseres på best mulig måte etter hastighet og bremsetrykk uten bruk av bremsepedalen. Og det uten å oppskake sykkelen unødvendig og forhåpentligvis kan jeg gjøre en unnamanøver. I krypefart er det mest bakbrems som er i sving. Bakbrems er normalt noe jeg aldri har brukt aktivt og vil nok aldri gjøre det heller. Virkningen av den er så liten at det gidder jeg ikke å dra med inn i beregningen når det virkelig gjelder.

Prøvde bakbremsen alene på pedalen her om dagen. På tørr asfalt er det så vidt jeg kan kjenne at farten sakker med ABSen i full skrubb..

Ved å kline inn bremsen og med ABS blir det selvsagt lengre bremselengde, men stopplengde trenger ikke bli det med en urutinert fører.

ABSen er ikke en erstatning for gode bremsevaner. Noe jeg mener at ABS ikke er(en god vane altså). For meg er det bare noe som kan redde meg eller gjøre utfallet litt bedre om jeg gjør noe feil. Når jeg gruskjører BMWen så skulle jeg ønske at jeg kunne deaktivere den. Det kan man på de gamle K100ene bla.

Sånn sett er kjøremoduser og den slags ikke noe jeg bryr meg noe om. Antispinn kunne kanskje vært kjekt, men de gangene jeg har fått en hjulspinn og litt sleng, så har jeg vel egentlig forventa det kunne skje mtp. Føret og mengden pådrag.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 15 mai 2021, 22:14 Ved å kline inn bremsen og med ABS blir det selvsagt lengre bremselengde, men stopplengde trenger ikke bli det med en urutinert fører.
Det var i hvert fall slik tidligere, at en erfaren motorsyklist hadde kortere bremselengde uten ABS, men utviklingen går jo videre og mener å ha sett tester hvor kortere med ABS enn med selv med "proffe" sjåfører?

Kanskje beste, om føler seg trygg på å bremse til på grensen for slipp, å gjøre det også i nødsituasjon, men kanskje tøye strikken enda litt lengre enn kunne gjort uten ABS?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av mekkern »

Hvis det er tørr asfalt flipper sykkelen rundt før forhjulet slipper..
Her er teknikken for å ligge på grensen essensiell..hvis en ikke kjører cruiser da...da får en ikke nokk trykk på forhjulet..
ABS slipper opp før bakhjulet begynner å løfte.

Men treffer en noe glatt er Abs redningen.
På grus er det mye lettere å stoppe kontrollert med Abs.

Panikkbrems håper jeg å unngå. :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KawaKjetil

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av KawaKjetil »

Kjører alltid med innkoblet ABS, men har knapt bremset så den har slått inn annet enn på bane for å provosere frem ABS. Bruker mye motorbrems for mykere kjøring for å slippe å hugge på bremsene.
Antispinn kjøres på innstilling 1, har 0-3 på ZZR. Det tillater meg å dra på hjulet uten at antispinn slår seg inn. Har bare noen sjelden ganger opplevd å virkelig ha behov for antispinn.
Neste generasjon mc har så mye førerassistentsystemer at det ikke kan bli annet enn trygt?

Vel så viktig er resten av oppsettet. Dempere fremme og bak, bremser (lufting og trykk), kjede/drev, lagere osv. Dempere spesielt glir over i dårlig modus etterhvert som kilometrene kryper på. Gjorde nett en grundig jobb på min ZZR, det ble som natt og dag! Merker det gjerne ikke før en overhaler.. og da blir første tur igjen litt sånn; oi!! Er litt digg å få nysykkelfølelsen igjen på jernhesten :D

Svar