Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

Aldri hatt dette før og på den lille prøveturen hadde med 890en i 4gr og innkjøring av motor pushet jeg ikke akkurat grensene...

Ikke tenkt så mye på det men lurer litt på hvordan skal kjøre med disse hjelpemidlene, bare kjøre som alltid gjort og la elektronikken rydde opp i småtjafs og evt redde meg om uforutsette tilbud?

Eller er det gammaldags, dagen rider aids er så bra at bare å gi full gass midtsvings og la det stå til.

Nå er det jo, i disse dager, beskjedne 121hk på 890en så mulig hadde vært bedre spørsmål om f.eks. kjøpte 1290SDR med 180hk.

Finner nok ut av dette ganske fort men interessant å høre hvordan andre tenker og være litt forberedt :) Egentlig vært litt skeptisk til elektroniske hjelpemidler da føler litt mister kontrollen med hva som skjer, plutselig sykkelen som ovetar styringen...

PS! Selvfølgelig enda ikke åpnet Users Manual og lest meg opp eller på annen måte undersøkt i detalj hva faktisk har, men er vel wheelie control, traction control og tror ABS i sving(?)
Sist redigert av pingvin den 17 mar 2021, 20:44, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids"?

Legg inn av AJ »

Interessant tråd, helt klart!

Men kanskje det er lurt å legge til ordet "førerassistentsystemer" i parantes i overskriften?
Er ikke sikkert alle er kjent med eller vant til det som står, "Electronic Rides Aids"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids"?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg tenker lite over det, "kjører som før" og tenker at ABS og TC som min K1300S har, er der og kan kanskje berge meg, men er ikke noe jeg vil skal slå inn i tide og utide..
Nu er det jo litt forskjell på særlig TC (og ABS) mellom bikene, min slår veldig brutalt inn og sier veldig klart fra, ikke noe du vil gjennom en sving feks, mens nyere og mer utviklede systemer merker man knapt slår inn. Jeg tenker at slår TC inn, ja da går jeg for hardt på og ligger i grenseland for en high/low-side..

ZZR-Erling

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids"?

Legg inn av ZZR-Erling »

Når det gjelder ABS sa instruktøren hos Senior MC at for å stoppe raskest var det bare å klemme til og la ABS gjøre resten, men, det gir nok ikke den korteste stoppen som er mulig, men er nok den enkleste måten.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids"?

Legg inn av pingvin »

ZZR-Erling skrev: 17 mar 2021, 20:44 Når det gjelder ABS sa instruktøren hos Senior MC at for å stoppe raskest var det bare å klemme til og la ABS gjøre resten, men, det gir nok ikke den korteste stoppen som er mulig, men er nok den enkleste måten.
Nja, det var vel slik før men nå tror jeg ABS stopper fortere enn du klarerer uten...vel? Aldri hatt ABS på sykkel før en gang :D

Men er nettopp litt analogt til dette at mistenker at de tidlige traction controllen var et rent sikkerhetsgreie mens nå hjelper deg å kjøre fortere (ref MotoGP).
AJ skrev: 17 mar 2021, 20:26 Men kanskje det er lurt å legge til ordet "førerassistentsystemer" i parantes i overskriften?
Er det det det heter på norsk :D Lagt til.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis du vil ligge på grensen til slip, moto-gp stil, så har jeg ikke noe å bidra med igrunn, men du kan jo høre med Rossi.

ZZR-Erling

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av ZZR-Erling »

Min stil er ihvvertfall å kjøre jevnt uten rykk og napp, hvis det skal gå litt unna...smoooth er greia, og det strider mot "full gass i svingen og la det stå til" som du sier da. Man kan jo selvfølgelig ligge på høyt turtall og peise på mot utgangen og bortigjennom og breeeemse til ABS slå inn, men er det en "patch" der vil det trolig gå åt skogen med eller uten TC/ABS. Etter 23 bikes og ca 500 000km mc legger man seg til en stil som funker. Har ihvertfall gjort det for meg, og jeg er nok ikke å anse som ei sinke, ei heller som en "moto gp wannabe".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av AJ »

ABS har jeg hatt på alle syklene mine siden 2006, så det er er jeg naturligvis godt vant med.
Har koblet den fra noen ganger når jeg har kjørt på riktig grusete :crazy: grusveier...

De andre førerassistentsystemene som KTM'en er utstyrt med har jeg som regel innkoblet. Men har også kjørt med denne anti-wheelie kontrollen utkoblet. Husker ikke i farten hva den heter...
Med denne utkoblet og sykkelen i "Sport" mode blir 1290'en et monster, som går på hjulet i alle girene :crazy: ...
Så jeg har kommet til at "Sport" mode er greit, men at det er også er veldig greit med framhjulsløftkontrollen innkoblet... :mk .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

ZZR-Erling skrev: 17 mar 2021, 21:59 Min stil er ihvvertfall å kjøre jevnt uten rykk og napp, hvis det skal gå litt unna...smoooth er greia, og det strider mot "full gass i svingen og la det stå til" som du sier da. Man kan jo selvfølgelig ligge på høyt turtall og peise på mot utgangen og bortigjennom og breeeemse til ABS slå inn, men er det en "patch" der vil det trolig gå åt skogen med eller uten TC/ABS. Etter 23 bikes og ca 500 000km mc legger man seg til en stil som funker. Har ihvertfall gjort det for meg, og jeg er nok ikke å anse som ei sinke, ei heller som en "moto gp wannabe".
OK, ser den og ser for meg i utgangspunket kommer til å tenke litt på samme måten :thumleft Forøvrig ingen som kjører smoothere enn MotoGP førere, jo hardere man kjører jo smoothere må man være men referansen til MotoGP gikk mer på at elektronikken ikke lenger bare en sikkerhetsgreie men at også forbedrer kjøreegenskapene.

At jeg spør om KAN gi full gass midtsvings betyr jo ikke at det normalt vil gjøre men likevel interessant å vite begrensningene og om skulle komme meg å bane så kan man jo tøye strikken litt mer. Og om systemene er bra så kan man jo tillate seg å gå hardere på gassen uten at risikoen er høyere enn var uten elektronikk og det er jo et pluss i min bok.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 17 mar 2021, 22:10 ABS har jeg hatt på alle syklene mine siden 2006, så det er er jeg naturligvis godt vant med.
Har koblet den fra noen ganger når jeg har kjørt på riktig grusete :crazy: grusveier...

De andre førerassistentsystemene som KTM'en er utstyrt med har jeg som regel innkoblet. Men har også kjørt med denne anti-wheelie kontrollen utkoblet. Husker ikke i farten hva den heter...
Med denne utkoblet og sykkelen i "Sport" mode blir 1290'en et monster, som går på hjulet i alle girene :crazy: ...
Så jeg har kommet til at "Sport" mode er greit, men at det er også er veldig greit med framhjulsløftkontrollen innkoblet... :mk .
OK, da anser du det også mest som sikkerhetssystem mao. :thumleft Så langt 2:0 for å ikke bruke det for street racing, kanskje ikke så overraskende (og sikkert fornuftig).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av FredrikE24 »

Tror ikke man bør tenke så mye over det. Heller tenke at det er kjekt når man har kommet ut av en skummel situasjon like hel med dashbordlamper blinkende son et juletre. Det er en kjekt å ha ting, og man bør overhodet ikke bygge kjørestil etter det. Det bør bare ligge baki der og trå i kraft når det trengs.

Man stopper ikke fortere ved å kline inn bremsen så ABSen jobber på høygir. Det gjør man med perfekt bremsekraft som er grensa hvor hjulet er i ferd med å skli. Der har du maks bremsekraft. Her må man bare øve regelmessig. Handler om å bli kjent med sykkel og være trygg. Er usikkerhet og dårlige valg som fort medfører låsing av hjul.

Jeg fikk en sleng på is med Jawaen idag, farten var 90km/t. Mellom et autovern og en bil for jeg tok en forbikjøring. Det er bare et felt i retningen, men biler gir meg som regel plass så jeg får smette forbi. Det gikk bra heldigvis. Hadde sikkert gått like bra med hjelpemidler også.

Jeg hørte motoren rusa seg opp og fikk kompensert tidsnok så jeg slapp å tryne. En litt mer motorsterk sykkel og det hele kunne vært litt mer voldsomt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

3:0 til kjør som normalt :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man konstant trenger hjelp av elektronikk til å holde seg på veien, så gjør man noe "feil". Hjelpesystemene skal hjelpe til i situasjoner hvor DU ikke har kontroll. Derfor så kommer du trolig ikke til å merke dem før du faktisk trenger dem.

ABS har aldri slått inn på meg de 7 årene jeg har hatt sykkel. Traction control har slått inn noen ganger på grusvei. Man gir flatt gjern i hvilket som helst gir, men lamper blinker og motor bremses for å hindre hjulspinn. Jeg annser TC som kanskje den nyttigste assistenten.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av simpson »

Multistrada er den første jeg har med masse elektronikk. Mange forskjellige moduser med en haug av muligheter for egen justering av TC, ABS osv.
Har ikke gjort egne justeringer, men kjører på fabrikkinnstillingene. Største forskjellene på modusene er egentlig settingene på TC, ABS, gassrespons og effekt.
Ender opp med at den alltid står i sport, gidder ikke å dille med det.
ABS har aldri slått inn, men kan jo redde deg i en panikkbrems situasjon, spesielt på våren med rusten form, kald og støvete asfalt. Litt nyere sykler har jo såkalt svingABS som gjør at du bare klemmer inn brems i fullt nedlegg, sykkelen vil ikke prøve å reise seg opp som normalt ved brems i sving og forhjulet vil ikke skli ut.
TC hjelper deg spesielt ved pådrag i sving og vil som ZZR Erling sier hindre deg i å få high/low side.
Men ingen systemer vil redde deg om du kjører uten vett.
Men det er som med bil, du tenker ikke på alle hjelpemidler, men kjører som du pleier og vet at du har litt ekstra hjelp hvis du skulle bli overrasket.
Eneste sykkel med ABS jeg har hatt som den slo mye inn på var BMW 800 GS, men der var bremsene heller ikke av ypperste kvalitet :O

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvordan kjører dere med "Electronic Rider Aids" (førerassistentsystemer)?

Legg inn av pingvin »

5:0 til å kjøre som normalt/før og bare ha hjelmedlene som backup i bakgrunnen altså :thumleft

Grunnen til at spør er at kom på leste en test av tror det var BMW S1000XR, journalisten var slik husker litt anti-elektronikk men så lyset da han fant ut kunne gi full gass midtsvings og ut på sletta og la TC og ant-wheelie ordne opp. Så han ble 100% convert.

Vet er veldig politisk ukorrekt nå men for meg handler faktisk MC mest om å kjøre fort men prøver å finne sweet spoten mellom fort og trygt. Er jo en grunn til at kjøper beste dekkene kan få og kjøper MC med bra effekt, kraftige bremser og gode dempere, det er jo for å kunne kjøre fortere. Hadde ikke fart vært viktig kunne jeg kjøpt en rimelig MC med 50hk og billige dekk som varte lenge og bare kjørt rolig.

Så for meg er i prinsippet dette ikke annerledes, om elektronikken tillater meg å kjøre litt fortere uten at risikoen øker, sier jeg ja takk :) Og tror kan få i pose og sekk. Biler kjører betydelig fortere nå enn for 34 år siden når begynte å kjøre, likevel er det færre dødsulykker enn noen gang. Og det må jo komme av at veier og biler er blitt bedre (og antagelig sjåfører også riktignok) og at man har tatt ut dette både til høyere hastighet OG mer sikkerhet.

Slik tenker:

ABS: Utelukkende sikkerhet, helt enig der
Ant-wheelie: Gjør nok at tross alt vil tørre å mate på litt mer ut på sletta selv om egentlig ikke vært stresset om forhjulet løftet seg litt tidligere men da har jeg jo slått av litt, noe kanskje ikke lengre trenger å gjøre
TC: Litt mer usikker her. Hører hva dere sier men igjen, om kan mate på litt mer uten økt risiko, why not...

PS! Multistrada 950 vriker som veldig fin sykkel, planen var å prøvekjøre før panikken slo inn og kjøpte 890en over tlf :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar