Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JoachimG
Innlegg: 22
Registrert: 13 jun 2014, 12:55
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar, Vespa GTS 300, m.fl

Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Legg inn av JoachimG »

Jeg har ikke lykkes finne en egnet kjøregård eller parkeringsplass hvor kjæresten min kan øvelseskjøre til førerkortet for tung MC. Vi holder til på Slependen i Bærum og har kjørt og sett på utallige med parkeringsplasser... så og si hele Fornebulandet, Slependen, Billingstad, Sandvika, Holmen, m.m. Jeg sjekket NAF sine øvelsesbaner, men disse er kun for biler da banene er glatte. Det finnes heller ingen oversikt over kjøregårdene som kjøreskolene benytter. Jeg tipper også at man vil få mye pepper om man forsøker å bruke skolegårder eller andre plasser der barn oppholder seg eller ferdes.

Vi hadde en kort øvelsesrunde i fjor, på en god parkeringsplass på Billingstad - men her er det nå anleggsarbeid og blir borte for alltid.

Det beste alternativet vi har funnet er på Ikea på Slependen - men her vil man i beste fall kun få kjørt på søndager - om man ikke blir jaget bort, noe jeg lett kan se for meg selv på en søndag. Asfalten her har uansett store mengder grus, og jeg tipper at de ikke kommer til å feie med det første (vi er i mars).

Vi er villige til å kjøre et stykke om vi må, men det beste hadde vært å finne noe ikke så altfor langt unna - og helst noe som kan brukes på ettermiddagen på hverdager.

Parkeringsplassen bør være helst være bred nok til at jeg kan sette opp en sving med en diameter på drøyt 15 meter, og lang nok til slalom (ca 7 kjegler), åttetall, samt akselerasjon og nødbremsing fra minst 30 km/t.

Alle innspill og kommentarer tas mot med glede.

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Legg inn av Sir Limpalot »

Hør med kjøreskolen, det kan godt hende de vet om noe.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Legg inn av niko »

Jeg tok meg den frihet å dure rundt her på kveldstid og på søndager. Området rundt MC Oslo, rett bak Ikea på Furuset. Kanskje litt langt unna for deg...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Legg inn av haakeik »

Dere kan vel kjøre borte ved Biltilsynet på Billingstad? Er det ikke en øvelsesbane der?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Legg inn av oivindg »

Biltilsynet i Drammen har kjøregård som er åpen hele døgnet. Ligger på Lierstranda. Det er merket opp hvor kjeglene skal stå på de forskjellige øvelsene, så det er god trening for oppkjøring.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
JoachimG
Innlegg: 22
Registrert: 13 jun 2014, 12:55
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar, Vespa GTS 300, m.fl

Re: Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Legg inn av JoachimG »

Jeg tror ikke det er noe mer MC-tilbud på Billingstad. Jeg har kjørt forbi og har vel egentlig ikke sett at plassen der er noe særlig egnet. Drammen kan jo sjekkes ut, selv om det er litt langt unna! Er det stor pågang der etter ordinær arbeidstid, feks fra kjøreskoler? Er det åpent for publikum? Furuset går også an.

Kom gjerne med flere forslag.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Øvelseskjøre hvor? Kjøregård? (Bærum/Asker)

Legg inn av mekkern »

JoachimG skrev: 04 mar 2021, 21:01 Jeg tror ikke det er noe mer MC-tilbud på Billingstad. Jeg har kjørt forbi og har vel egentlig ikke sett at plassen der er noe særlig egnet. Drammen kan jo sjekkes ut, selv om det er litt langt unna! Er det stor pågang der etter ordinær arbeidstid, feks fra kjøreskoler? Er det åpent for publikum? Furuset går også an.

Kom gjerne med flere forslag.
Det var noe styr med kjøregården i fjor pga forsøpling og støy på kveldstid så den ble stengt for private.

men hvordan det er i år aner jeg ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar