Kjøring på grus med "gatesykkel"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av oivindg »

Jeg har en BMW R1200R, altså en roadster eller nakensykkel eller noe sånt. Dekkene er Metzeler Roadtec Z8, asfaltdekk med litt mønster. Og jeg er fersk på motorsykkel med bare et par hundre mil i salen.

Jeg ser stadig vekk fine strekninger som innebærer å kjøre på grus, og det frister. Det er ikke aktuelt for meg å bytte dekk eller sykkel, så spørsmålet er: hvor krevende er det å kjøre på grus med min sykkel og mine dekk? Er det garantert katastrofe for en som er så uerfaren som meg? Vil det gå noenlunde greit, men at jeg må regne med å gå over ende? Eller er det ganske safe hvis jeg tar det med ro?

Foreløpig har jeg prøvd noen få kilometer til sammen på ganske fin grus og syntes det gikk bra, men det kan jo ha vært rein flaks.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av AJ »

Grus kan være så mangt.
Selv bor jeg ved en grusvei og har kjørt på såkalte 90 (asfalt/fast dekke)/10 (grus) dekk.
Aldri hatt problemer på denne hardpakkede grusveien. Og det er nettopp dette som er stikkordet - hardpakket.
Hvilket betyr at veidekket på slike grusveier er fritt for løse grus og sandpartier på det meste av veien.
Alle typer dekke kan brukes på slike veier så lenge man holder seg på disse hardpakkete partiene.
Men på grusveier med mye løsgrus og sand trenger man helt klart dekk med grovere mønster som tar langt bedre tak i denne løsmassen.

Også er det slik at 19 og 21" forhjul med smale og (90 til 120) de rette dekkene for underlaget (løsgrus) gir bedre sporing- og stabilieringsegenskaper på slike veier.
Også har man selvfølgelig alle disse andre variablene med gaffelvinkel, fjæringsvei, unngå å kjøre med ABS innkoblet osv. osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av pekle »

De fleste norske grusveier som er åpne for vanlig trafikk vil være uproblematiske. Det meste av tiden er de også ganske hardpakkede som AJ sier, i alle fall i hjulsporene. Etter høvling eller nygruset kan de være løsere, men det går også bra om man tar det med ro og kjører løst og ledig.

Så ta det med ro, i dobbel betydning, så går det helt fint.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av kjellv »

Enig med AJ, grus er så mangt.
På 70 og 80 tallet hadde vi ikke spesielle dekk for grusvei. Men grusveier var det likevel mest av, og man kjørte med de dekka man hadde. Det handlet mest om å kunne å kjøre på forskjellig underlag. Det må læres, og trenes på.
Generelt kan det vel sies at på grusveier som er beregnet for biltrafikk kan du kjøre med alle typer dekk. Men du kan ikke kjøre på samme måte som på asfalt. Ta det med ro i starten, bli vant til hvordan sykkelen håndterer underlaget. Legg merke til at i hjulsporene er grepet mye bedre enn på veiskulder og midt på veien. Du vil også oppdage at grus ikke bare er grus, det er uendelig mange typer grus med forskjellige egenskaper. Et lastebillass med grus rekker kanskje 70 meter når veien vedlikeholdes. Svært ofte repareres grusveier på samme måte som asfaltveier, ny grus bare på korte strekninger der veien er dårligst. Da kan godt veiens egenskaper endre seg hver 70 meter. Du lærer fort at du må kjøre litt roligere, særlig i svinger, nedoverbakker, på strekninger med kort sikt, og der du ser at underlaget er løsere. Ta det litt mer med ro i akselerasjon også, i hvert fall til du har lært deg å bli fortrolig med hvordan sykkelen lever under deg.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Skal ikke komme med så mange råd for jeg er ikke så flink på grus. Men å se litt på YouTube er ikke så dumt. For å forstå litt basic.
Venn deg til å kjøre i løsgrusen også. Kan være mindre glatt der enn i hardpakket hjulspor. Spesielt når det er vått. Greit å ikke få panikk når en møter store biler.
Han her har litt om å håndtere store tunge sykler på løst underlag.

https://youtu.be/GqfRGMw8gvQ


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av pingvin »

Enig med de andre her, de fleste "vanlige" grusveier her til lands har overraskende bra feste selv med gatedekk.

Men du kan jo låne 450en en runde til sommeren så kan jeg vise deg noen fine grus og kjerreveier i nærområdet med 690en (eller omvendt). Greit å kjøre på seg litt trygghet med enda mer egnet redskap :)

PS! BMW R1200R eier som også liker litt grus...lukter litt R1200GS ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av SilverSmurfer »

Det viktigste når man kjører grusvei er stor sett det at man ikke kjører for fort og ikke lener seg for mye. På grus er det nesten ikke noe som heter "Lean Angle", du må kjøre med en relativt oppreist sykkel til en hver tid. De som kjører fort på grus bruker stort sett litt andre kjøreteknikker enn det man lærer til veibruk.

Samt at man har litt mønster på dekkene, men Metzeler Roadtec ser nå ut til å ha mer enn nok til at man kan være komfortabel med at man ikke kommer til å skli helt uten videre. Tenker da spesifikt på at mønsteret går helt ut til kanten på de nevnte dekkene,

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av biker7 »

Det aller viktigste for å kjøre noenlunde greit på grusvei er at man kjører en sykkel med oppreist kjørestilling, så slik sett skal det nok funke greit med din bmw. Altså alt av tohjulinger kan kjøres på grus, MEN kan love deg at R-sykler kan bli ganskle så slitsomt og spennende når grusveiene blir litt smalere, løsere og svingete :O (har prøvd det selv :knegg )

En mere dedikert grus-sykkel enn din (i forhold til dekk, dempere, beskyttelse, etc) er nok vesentlig bedre på mindre
traktor- og krøtter-stier, men på større og ganske hardpakkede grusveier vil sykkelen din funke helt ok. :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av ErikW »

Var på litt grusveier med min forrige R1200RT på ferieturen ifjor og det gikk bra det. Hadde tungt lastet sykkel med da samme dekk som deg. Litt flytende følelse på de verste partiene, men gikk bra det.
Du får bli med på Aursjøvegen tur første helgen i September :thumleft

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av mekkern »

selv gamle CBR1000F med rene asfaltdekk kan kjøres på grusveier..
Elendig gammelt opptak men man ser jo at det kan kjøres litt over gangfart uten å velte... ;)
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Kjører mange mil hver sommer med alle syklene jeg har-4 med rene gatedekk og en med kombi-på grusveier.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Sattphalat »

ErikW skrev:Var på litt grusveier med min forrige R1200RT på ferieturen ifjor og det gikk bra det. Hadde tungt lastet sykkel med da samme dekk som deg. Litt flytende følelse på de verste partiene, men gikk bra det.
Du får bli med på Aursjøvegen tur første helgen i September :thumleft
Aursjøveien er fin.
Men ta med deg en akevitt, for det har du fortjent når du er over.....


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av rolf-arne »

Har en tung turingsykkel ST1100 , og vognkortet sier 421 kg med fører , da skulle det for meg bli ca 500 kg. Det første grus stykke jeg kjørte var opp Kåfjordalen i Troms opp på vidda , 14-15 km , i bratthenget var det som å kjøre i to bekke løp. Rett ut nervepirrende ned igjen - med små kantstein og laaangt ned. Bildet er fra toppen ,med utsikt innover vidda..
20190711_101924.jpg
Og her akkurat over brua og nede fra det bratteste og for å gi et lite øyeblikksbilde av sånn kjøring - jeg lagde meg kaffe (til randen) ved sykkelen og gikk bort til benken bak og satte meg, vel fremme så lå halvparten av innholdet i grusen- så pass skjelven var jeg av den halvtimen det tok å kjøre ned bratthenget.
Kåfjordalen-brua.JPG
Så blei jeg anbefalt Aursjøvegen av , bl.a. Kjell. Og en og annen plass der oppe så tenkte jeg både ikke så fine prayer og veldig hyggelige :twothumbs: tanker om den anbefalinga. (det var i 2019).
Aursjøvegen august 2019.JPG
Gamlestynefjellsvegen , var og en tanke krevende - men da mest fordi vegen er smal og tildels uoversiktlig.

I august i år kjørte jeg småveiene rundt Lista - mot Stavanger og fikk meg en overraskelse - at fylkes vei for meg så ut som hytte veger. Men det gikk det også.

Alt dette på sport/touring dekk - som de fleste har sagt over- det går ikke fort og du må være forberedt på å finne DIN møteplass tidlig.

Og så det ikke misforståes - jeg har bare kjørt sykkel i 3 sesonger. Og grus går greit.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte overEikesdalen med min gamle S1000R med sportsdekk. Jeg har lite eller ingen erfaring på grus. Her er det grus, gjørme og til og med grov pokk til tider. Det gikk helt fint hele veien. Men det ble ikke noe "rally"-kjøring for min del. Men helt uproblematisk.

Det skal sies jeg gikk på snørra på vei nedover, men dette hadde lite med dekkene å gjøre. Jeg kjørte inn i en liten tunell hvor det hadde dryppet fra taket og under var det bare leire som fløt oppå betong og kampesteiner. I tillegg var det midt i en kraftig sving og nedoverbakke. Sykkelen forsvnt regelrett under meg. Farten var vel rundt gangfart og det gikk helt fint med både meg og sykkel. Noen skrammer på sykkelen, men ikke noe å skrive hjem om.

Jeg hadde nok godt på snørra med en GS også. Forskjellen er at denne hadde jeg nok ikke fått opp igjen...

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 09 feb 2021, 03:13 Jeg hadde nok godt på snørra med en GS også. Forskjellen er at denne hadde jeg nok ikke fått opp igjen...
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"

Legg inn av Bjerknez »

Haha, var en på Utladalen Camping som veltet med sin GS1200 med full oppakning på gresset. Måtte tre mann til å få den opp igjen. :)

Svar