Valg av dekk til min 1200GS Rally

Forum for fulleffekt tung-MC
ZZR-Erling

Re: Valg av dekk til min 1200GS Rally

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis du ikke kjører grus, vil et vanlig dekk fungere bedre, feks Metzeler Roadtec 01

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Valg av dekk til min 1200GS Rally

Legg inn av haakeik »

Olav K skrev: 23 jan 2021, 11:02 Det viktigste er å definere hva slags grusveier man vil kjøre.
Mest sannsynlig ser trådstarter for seg å utvide horisonten litt, og prøve seg på finere "gjennomfartsveier" med grusdekke. Som Jotunheimsvegen eller ruta gjennom Vassfaret f.eks.
Grusveier som er i daglig bruk av biler av "vanlig" type.
Da KAN man helt fint kjøre på et 90/10 dekk, men rent personlig foretrekker jeg noe mer mønster.

Min GSA blei levert med Michelin Anakee Adventure,
Screenshot_20210123-104740_Samsung Internet.jpg

80/20 bruk, og dette var jeg MEGET fornøyd med, til alsidig touring bruk. Fenomenalt våtgrep, og jeg kjørte mange mil av TET ruta med dette dekket.

TKC 70 er jo en gammel favoritt,
Screenshot_20210123-104825_Samsung Internet.jpg

nå finnes også TKC 70 Rocks (som bakdekk)

Screenshot_20210123-104854_Samsung Internet.jpg

med mer mønster, uten at dette forringer asfaltgrep nevneverdig.
En kamerat av meg sverger til dette Rocksdekket, og vi har enda ikke reist på adventuretouring der han ikke har kommet seg fram. Og vi kjører mange rare plasser.

Selv har jeg kjørt lange grusdager/helger med TKC 70 på Finnskogen, på veldig varierende underlag, og etter min personlige konklusjon, er dette et av de absolutt mest anvendelige dekkene.

Ser flere nevner Tourance Next, dette har jeg kjørt mye på, dengang jeg hadde StorTiger. Vi var flere kamerater som var storfornøyd , men etterhvert bytta vi alle til GS(A) , og da mistet dette dekket litt av "glansen", merkelig nok.
Vi opplevde alle noen merkelige små slipp på framhjulet,
så Tourance Next kom fort av, og blei erstattet av andre ting, for min del blei det Conti Trail Attack 3,

Screenshot_20210123-105037_Samsung Internet.jpg

som er det beste asfaltdekket (90/10) jeg har kjørt sålangt (på stor adv.sykkel.

Karoo Street og Karoo 3 bråker som ville h., og de slites fort også, Karoo 3 dekka jeg prøvde et sett av, var oppbrukt på ei langhelg med gla'gassing, og jeg var heller ikke fornøyd med sideveis grep på gress eller grus.

Nå om dagen har jeg mange kamerater som kjører og sverger til Mitas E07, jeg har ikke prøvd selv, men intrykket jeg sitter igjen med, er meget godt.

Screenshot_20210123-104707_Samsung Internet.jpg

De kjører meget friskt på asfalt, både tørr og våt, og sålenge underlaget kan kalles en slags vei, henger de med.
At slitestyrken ser ut til å være ganske så god, er jo også bare positivt.
Om jeg bare hadde et sett med felger til GSAen, var dette dekket jeg ville hatt,
med TKC 70 Rocks på en god 2.plass, ut i fra MINE preferanser.
Kan også nevne at jeg har mange mil (ca 800) med kombidekket MotoZ Tractionator GPS, det er også svært anvendelig med en utrolig slitestyrke, men det er litt mer omstendelig å få tak i.
Screenshot_20210123-110134_Samsung Internet.jpg
Du har jo erfaring med Tractionator GPS. Hvis de var like tilgjengelig som Mitas og TKC, ville du valgt de hvis du bare hadde et sett felger? Jeg har bare et sett felger og må ha noe grovere enn Tourance Next. Jeg skal på nybegynner kurs hos P. i mai og han anbefaler 50/50 dekk. Nå må jeg innrømme at jeg kommer til å kjøre mest på asfalt, men skal jeg utenfor vil jeg ha gjerne ha godt grep.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Valg av dekk til min 1200GS Rally

Legg inn av Olav K »

Hei Håkon,
Ja til mitt bruk kunne jeg gjerne hatt Tractionator GPS som eneste dekk på GSAen.
Det er vel egentlig et perfekt allround dekk, til 60/60 bruk 😅
Om man skal virkelig utfordre seg selv, kan man kjøre med lavere lufttrykk i bakdekket, da siger rullestripa i midten inn, og de grovmønstrede dekksidene tar grep i underlaget, også ved kjøring rett fram.
Dette har ikke jeg prøvd selv, siden jeg har skikkelige knastedekk på ekstrahjulene.

Ved mer inspirert asfaltkjøring kan man merke litt vibrasjoner fra bakdekket i gode nedlegg, når de grovmønstrede dekksidene er i kontakt med asfalten.

Jeg kjøpte mine GPS dekk fra UK, og de grovere Rallz fra en kar på Finnskogen, Ole Christian Gundersen.
Men han får ikke levert dekk fra MotOz på en god stund, pga Covid 19.
Jeg hadde prøvd å skaffe fra AdventureSpecs i UK.
De sender ganske raskt.
Jeg betalte vel ca 3700,- våren 2019 for disse, alt inkludert :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Valg av dekk til min 1200GS Rally

Legg inn av ErikW »

Irriterende at det koster 1.200,- mer for dekka fra KUS og andre forhandlere enn hos Dekkonline. i tillegg, så er det
fri frakt fra Dekkonline nå, så da blir det nok en bestilling der, slik at de ligger klart til jeg legger om lokalt her i Skien.

Svar