Min første MC - Anbefalinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Hei!

Jeg er helt ny i MC verden. Blir 24år nå og skal ta tung lappen før sommeren.

Det jeg er på jakt etter er en morsom, rask motorsykkel som ikke er vanskelig å kjøre for en nybegynner.
Den vil stort sett kun bli brukt til "kosekjøring" og ikke pendling frem og tilbake til jobb eller på vinterstid, da bruker jeg bil.

Mine ønsker: Under 100.000 Kr - Bør ikke være kjørt for langt eller være stort mer enn 10år. Rimelig vedlikehold.

Har ingen forhold til hvor mange ccm som er mye på en MC til en nybegynner.
Hvor mye er nødvendig for å få følelsen av en rask MC, 400-600ccm?

Foretrekker utseende på Racing sykklene, men kom med andre alternativ dersom dere mener det er bedre.

Takk på forhånd.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Rune75 »


martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Takk for svar.
Hvordan er Honda CBR500R sammenlignet med Kawasaki Ninja 650 for eks?
Vil jeg merke stor forskjell på de forskjellige racing syklene i denne pris klassen eller er de stort sett lik å kjøre med tanke på vanskelighetsgrad og vedlikeholdsutgifter?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av cannon »

Fine anbefalinger fra Rune75. Jeg ville gått for en 1000cc, med 600 som minimum. Liker du R-sykler så er det masse å velge i på Finn. En CBR1000RR fra 2004 til 2007 er masse sykkel for pengene, og de er ofte relativt kortkjørt ift. typiske tursykler.
Jeg tror videre at typeiske såkalte "nybegynnersykler" ikke finnes. Alle kan kjøre alt, bare man bruker hodet :-)

Eksempel:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=202028876

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av JanK »

Rune75 skrev: 14 jan 2021, 14:12 Helt ny https://www.finn.no/203709603
Litt brukt https://www.finn.no/180272035
Vanskelig å finne en bedre førstesykkel enn CBR500R (hvis du vil ha racer looken).

Mer enn nok effekt for å ha det morro og forbedre ferdighetene dine men ikke så mye at det er "farlig" for en nybegynner. Kjør 1-2 sesonger og oppgrader til en "ordentlig" R-sykkel.

Ny sykkel = garanti hvis det skulle være noen problemer
Honda = aldri problemer

Løp og kjøp!

martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Hondaen ser ut som et veldig bra forslag, har hørt mye om driftsikkerheten deres. Alt som er japansk er vell bra?

Høres fornuftig ut å kjøre 1-2 sesonger med noe som ikke har 1000cm, for så å oppgradere når man er mer erfaren.
Planen var egentlig å ta lappen på mellom tung, men forstod fort at disse kjøretøyene kan være livsfarlig vist du ikke bruker hodet.

Så glad jeg ikke tok lappen når jeg var yngre..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt problem med nybegynnersykler er at de er nettopp det. Kjipt å bytte ut fordi de er kjipe etter kort tid. Kjøp for all del akkurat det du har lyst på og råd til. Så blir det bra!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 14 jan 2021, 16:38 Mitt problem med nybegynnersykler er at de er nettopp det. Kjipt å bytte ut fordi de er kjipe etter kort tid. Kjøp for all del akkurat det du har lyst på og råd til. Så blir det bra!
Støttes. En nybegynner kan fint kjøre hva som helst. Hvis men ikke evner å begrense seg på en "stor" r-sykkel så bør men heller vurdere om mc er særlig lurt å satse på. "Lettkjørt" er bare et ord.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

KTM690 Duke eller SMC, eller Husqvarna 701 om du liker designet på Husqvarna bedre ("samme" sykkel)

Ikke noe pendelersykkel men ultra lettkjørt/lettsvingt om du mest tenker å kjøre morsomme MC veier. En sylindret så kort register som gjør at du må gire litt men det er bra på første sykkel, da får man det inn i fingrene. Bra bremser, dempere etc i motsetning til en del andre "nybegynner sykler" og veier mye mindre (= mer lettkjørt og raskere). Går bra men ikke så mye effekt at sykkelen som er på tur med deg, kjørte like fort med 690 på bane som 990 med dobbelt så mye hester.

Super for nybegynner og mye artigere enn 500cc Honda, men ikke bare for nybegynnere er utrolig morsom sykkel også for erfarne. Mener jeg da ;)

Ikke for det, Hondaen er fin den og sikkert bra kvalitet. Og bra pris. Tror bare mye kjedeligere enn 690/701 (har jo ikke prøvd den).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av kjellv »

Hei, og velkommen i forumet :prf

Lettkjørt.. det er bare et begrep. Det er noen få som kan settes i en kategori som ikke er spesielt lettkjørt, men ellers er det aller meste lettkjørt etter å ha kjørt de første 20 mil. Etter å ha kjørt en nær sagt hvilken som helst sykkel 3-4 timer har du blitt så godt kjent med den at den oppleves lettkjørt. Om den er 300cc eller 1300cc betyr ikke stort etter de første milene.
Det som er viktigst er at du ser for deg hva du skal bruke den til. Er det show-off i gata, kortere kveldsturer eller dagsturer, kjører du kun på asfalt, kjører du mye på grusvei eller dårlig vei, drømmer du om langturer med mye bagasje..? Kanskje du trenger noe som passer i alle disse?
Som flere her sier, kjøp ikke for liten sykkel. Du vokser veldig fort fra en slik og starter jakten på mer motor.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 14 jan 2021, 21:03 Lettkjørt.. det er bare et begrep. Det er noen få som kan settes i en kategori som ikke er spesielt lettkjørt, men ellers er det aller meste lettkjørt etter å ha kjørt de første 20 mil. Etter å ha kjørt en nær sagt hvilken som helst sykkel 3-4 timer har du blitt så godt kjent med den at den oppleves lettkjørt. Om den er 300cc eller 1300cc betyr ikke stort etter de første milene.
Mulig vi har forskjellig forståelse av begrepet lettkjørt. FJR1300 (som eksempel) er jo lettkjørt på den måten at bjønnsterk motor så slipper å gire mye med (690 må gires mye for å ha nok effekt ved aktiv kjøring) og er stabil og trygg.

Med lettkjørt tenkte jeg mer på at hvis smal, svingete og kanskje uoversiktelig vei, så er sykkelen lettere/raskere å få inn i svingen og evt korrigere i svingen. Så lettsvingt er kanskje et bedre ord. Og en 690 er definitivt MYE mer lettsvingt enn en FJR1300 (hatt FJR1300 som leiesykkel), ikke det at dårlig men veier dobbelt så mye, det merkes ;-)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Enig med mange her. Spesielt cannon og kjellv.

Du blir vant til alle sykler. For mange er det å sette seg på en motorsykkel for første gang litt "rart" og "tungt". Det eneste jeg er ganske sikker på er at å kjøpe en sykkel kun basert på lav pris og en motor i 500-600 segmentet vil gi deg en ganske kort glede. I starten vil dem virke kjappe, men så fort du blir varm i trøya, så merker du at kreftene kanskje gjerne kunne vært mer til stede.

Som nybegynner mener jeg ikke man automatisk burde velge en billig sykkel med mindre motor og dårligere specs når det kommer til dempere etc. Som nybegynner trenger man all den hjelpen man kan få av elektronikken og ikke minst gode bremser.

Se om du finner deg en Yamaha MT07. Ikke best på noe, men motoren er helt OK. Sleng på noen øhlins dempere etc. så har du en fin sykkel.

Skal du har en sykkel som ligner på en R-sykkel til en lav pris så er min mening, dropp det. En firesylindret 600cc i billigsegmentet er kanskje i mine øyne noe av det kjipeste jeg kunne kjørt. Motorsvak på lave turtall og skal man ha det litt gøy så må man langt opp i turtallsregisteret før det skjer noe som helst. Om det skjer noe særlig i det hele tatt.

Har selv kjørt en Yamaha R6 som jeg tror var en 2007 modell. Jeg synes ikke denne var spennende i det hele tatt. Vertfall ikke verdt prisen og den enorme forsikringspremien en slik sykkel utløser.

Så jeg skal være litt kjedelig her, og heller anbefale deg en gatesykkel. Jeg ville valgt en MT07 i ditt tillfelle og modifisert denne litt med tanke på dempere etc. Eller en MT09 om du får tak i en slik til det budsjettet du har satt.

Honda er kanskje driftsikkert, men nå har vel Yamaha tronet den toppen så vidt jeg har sett de siste årene. Noe som også gjenspeiles i salgstallene. Honda er for meg "gjeeeesp".

Lykke til med valg av sykkel. Kjøp med hjertet og ikke med lommeboken. Så langt det er mulig.

martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Takk for mange gode svar og anbefalinger.

R-sykkel er kanskje ikke er de mest artigste i bykjøring, siden turtallet på mange må være relativt høyt før det beveger seg.
Har forstått det slik at man lærer seg sykkelen sin karakter og at alle sykkler sånn sett er "lettkjørt" etter kort tid, så det er bra.

Nå handler jeg motorsykkel med hjertet og ikke annet, derfor jeg foretrekker "Racing" utseende..
Etter et par år med erfaring kan jeg heller le av meg selv og valget jeg tok, men da har jeg ivertfall opplevd guttedrømmen

Ser ut som det kanskje blir en Honda CBR 500/650R

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

Viktigste er tross alt at du tar lappen og kjøper MC og lett å selge/kjøpe sykler så uansett ikke valg man gjør for livet :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
RobbanSwe
Innlegg: 10
Registrert: 21 jul 2017, 10:46
Motorsykkelen din: Z1000 blk. edt. 2013

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av RobbanSwe »

Suzuki gsxr750

Svar